*Heidi* Skrevet 4. juli 2005 #1 Del Skrevet 4. juli 2005 Skal være veldig nøye med rutiner når sønnen min blir eldre for jeg tror det er bra, faste ting til fast tid. Bade-lese-sove osv.. Men når skal jeg begynne med dette? nå er han fem uker og har jo en helt annen døgnrytme.. Når startet dere? Klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 4. juli 2005 #2 Del Skrevet 4. juli 2005 Rundt tre måneder synes jeg alt løsnet, og rutiner på det meste ble skapt. Det var sannelig deilig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 4. juli 2005 #3 Del Skrevet 4. juli 2005 Vi har hatt fast leggetid på Lillebanan fra han var et par uker gammel. All soving fra kl 21 - 9 skulle foregå i senga. I 19-20-tida tok vi kvells-stell med ny bleie og skifte til nattdrakt. Rutinen kom veldig raskt, og han virket fornøyd hele tiden. Vi har vært konsekvent på at han skulle legges i våken tilstand så lenge det har vært mulig (rapes etter mat, og da våkner/våknet han, og så litt kos til han ble trett, og så i senga) Har fungert helt fint for oss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 4. juli 2005 #4 Del Skrevet 4. juli 2005 Jeg begynte med en gang vi kom hjem fra klinikken. Bad og pyjamas og kveldspupp/flaske på samme tid hver eneste dag. Så var jeg også heldig - hadde knapt en våkenatt etter 5 ukers alder... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistyen Skrevet 4. juli 2005 #5 Del Skrevet 4. juli 2005 Jeg har også stor tro på dette med faste rutiner fra de er ganske så små, og jeg tror ikke M var mer enn et par mndr når vi begynte med det. Har heller ikke hatt mange våkenettene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 4. juli 2005 #6 Del Skrevet 4. juli 2005 Mine 3 stor jenter kunne jeg aldrig få sove rutiner på, de løb rundt indtil de gik ud som et lys. Men gutterne mine de har helt faste sove rutiner og det er bare dejligt, ikke noget jeg har sat for dem, men de styre det helt selv, baby andreas kl 19 og knottis kl 20-21 og så står de op kl 6,30 for baby og knottis kan sove helt til 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kålungen Skrevet 5. juli 2005 #7 Del Skrevet 5. juli 2005 Jeg begynte med en gang vi kom hjem fra klinikken. Bad og pyjamas og kveldspupp/flaske på samme tid hver eneste dag. Så var jeg også heldig - hadde knapt en våkenatt etter 5 ukers alder... Sånn har vi også gjort det, like greit å starte med en gang. Min sov hele natta fra han var 8 uker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trill Skrevet 6. juli 2005 #8 Del Skrevet 6. juli 2005 Vi begyndte vel rundt 2,5mnd alder. Bad kl.19, pupp mens eg såg Cæsar ( ) og legging etter det. Gikk veldig greit!! Kjempedeilig å ha kveldane "for seg sjølv"... Og godt for ungen å ha faste rutina. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glossy Skrevet 6. juli 2005 #9 Del Skrevet 6. juli 2005 Jeg begynte og tidlig. Allerede etter noen uker. Begynte leggingen i starten 23.30. Gikk så ned en og en time om gangen! Nå sover tulla fra 19.30 og helt til 06.30 i strekk. Hun er 4 mnd. Ellers så er det litt mat og så sover vi lett til 10.30. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 6. juli 2005 #10 Del Skrevet 6. juli 2005 Men hvordan skal man klare å få gode leggerutiner når babyen over hodet ikke vil sove eller ligge i sin egen seng? Her har det gått fint noen kvelder, mens andre ganger hyler hun så hun kan vekke døde hvis vi prøver å få henne til å sove i sin egen seng...Og jeg er ikke så interesset i å la være å sove en hel natt når jeg får henne til å sove etter fem minutter i vår seng. Så hva gjør man når man ikke har et barn som sovner i egen seng uten problmer? Jeg ønsker meg gode tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 6. juli 2005 #11 Del Skrevet 6. juli 2005 Gutten vår har aldri fått prøvd å sove noen andre steder enn senga si. Det tror jeg vi har igjen for nå. Han sov i vognbagen i vugga si til å begynne med, og så i senga si. Det er nå en gang sånn at det ikke er babyen som bestemmer, så jeg tror dere må være litt tøffe med jenta deres. Når hun har lagt seg i senga skal hun sove i senga. Det blir noen dager med hyl og skrik, og det er verre for foreldrene enn for babyen, men så skal dere se at det går bedre. Ang. rutiner: vi hadde rutiner på legging fra dag 1 vi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 6. juli 2005 #12 Del Skrevet 6. juli 2005 Elle Melle når man først har begyndt at tage baby op til sig i sengen, så har man gjort det, mine 3 jenter fik ligge sin egen seng fra dag en, men med knottis vore dejlige efternøler han lå imellem mor og far i mange måneder før vi fik ham til at lægge sig i egen seng, og ofte hylte han og da tog jeg ham op til mig i sengen og når han sov fast flyttede jeg ham over, efter hånden vænnede han sig til sin egen seng, lille baby andreas sover i egen seng men han hyler nogen gang så han kan vække de døde men da tager jeg ham op på armen i to minutter synger en sang eller nynner en, og så ned i sengen igen nogen gange virker det ander gang lader jeg ham hyle i et par minutter når jeg ved at det kun for underholdningens skyld men nu er han jo også 10 måneder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 6. juli 2005 #13 Del Skrevet 6. juli 2005 Jeg kommer IKKE til å la en 7 uker gammel baby skrike til hun ikke orker mer bare for å få henne til å sove i sin egen seng. Det er å totalt ignorere behovene hennes, noe jeg mener er grunnleggende feil, og dessuten noe hun er for ung til i alle tilfeller. Nå har jeg tatt bort lammeskinnet, snudd henne på siden og puttet en t-skjorte med litt svettelukt og morsmelk på opp i sengen hennes, og for øyeblikket er hun rolig i alle fall. Det ligner sikkert mer på mammas seng nå. Så får vi øve på å ligge på ryggen etter hvert siden det er det tryggeste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 6. juli 2005 #14 Del Skrevet 6. juli 2005 Jeg lar heller ikke sønnen min skrike til han ikke orker mer, men det er ikke farlig å la dem skrike litt. Da han var så liten som jenta di er lot jeg han ikke skrike mer enn noen minutter, men etter at han fylte 4 mnd har det gått perioder på 10 - 15 minutter med hyl før jeg har gått inn til han. Det var ikke fordi han ikke ville sove i egen seng, men fordi han ikke ville sove på dagen. Alt var i samråd med helsesøster og barnelege. Det tok to dager (den første dagen satt jeg ute på trappa og gråt mens poden lå inne og hylte, med en trøstende helsesøster på telefonen) og etter det ble det greit. Barn er lette å venne på uvaner, men det går relativt bra å avvenne dem og. Når jenta di er 3 - 4 mnd bør du prøve å avvenne henne med å ligge i deres seng. Det er jo også forsket på og konkludert med at samsoving ikke er spesielt bra for barnet da. Og sikkert ikke for foreldrene heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 6. juli 2005 #15 Del Skrevet 6. juli 2005 Det med t-skjorte med lukt av mamma'n er bra. Her i huset funka det også bra at pappa'n la poden - og at han hadde senga si på pappa sin side. Da kjente han ikke lukta av meg så godt og han sov roligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubajuba Skrevet 6. juli 2005 #16 Del Skrevet 6. juli 2005 senga på pappas side høres ut som et sjakk trekk... Min minste pode holdt meg våken hver natt til han var langt over året og jeg endelig fikk flyttet ham inn på eget rom. Og han sov som en sten.. Forøvrig begynte jeg med faste soverutiner alt fra vi kom hjem fra klinikken, han hadde vugge i stuen og sov sine fire timer i slengen med to brødre og kompisene deres som lekte rundt seg. T-skjorte som lukter av mamma er også et gammelt og godt råd. Trygghet er viktig for små barn, og mamma er vel noe av det tryggeste som fins. Legg henne ned, og la henne gråte litt...men vær der så hun ser deg tror jeg. Stryk henne på ryggen og vær til stede, men si minst mulig og ikke ta henne opp. Det er ikke sikkert du lykkes, men alt er verdt et forsøk. Gode soverutiner er gull verdt både for barn og foreldre. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 12. juli 2005 #17 Del Skrevet 12. juli 2005 (endret) Min lille har hatt fast leggetid omtrent fra vi kom hjem fra sykehuset. 22:30 (da la han seg samtidig med oss) de første ukene, og så 21:00 fra ca. 2 mnd. Han er 11 uker nå, og sover 9 timer hver natt (fra 21-06). Han har sovet i egen seng på vårt rom hele tiden. Endret 12. juli 2005 av Lula Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå