Gå til innhold

stemor bestemmer om vi skal få drikke alkohol eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hei, er en jente på snart 15 og har en bror som er 17. pappa har en kjæreste som blir sur når broren min er ute å drikker alkohol med venner. både jeg og broren min merker at pappa reagerer helt annerledes angående det med drikking når hun ikke er hos oss, enn når hun er det. hun tuller med at hun skal gjøre ditt og datt hvis han drikker seg «full» igjen, og jeg gruer meg selv til jeg og mine venner skal begynne å dra på fest pga henne. er dette greit? mamma synes det går helt fint og hun har et par regler når det kommer til det. jeg er også den minste i søskenflokken, da jeg har brødre og stebrødre på 20,18 og som sagt, 17. tør heller ikke å si noe til pappa, da føler jeg meg litt frekk (hjelp?). 

Anonymkode: 0925f...8c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hei, er en jente på snart 15 og har en bror som er 17. pappa har en kjæreste som blir sur når broren min er ute å drikker alkohol med venner. både jeg og broren min merker at pappa reagerer helt annerledes angående det med drikking når hun ikke er hos oss, enn når hun er det. hun tuller med at hun skal gjøre ditt og datt hvis han drikker seg «full» igjen, og jeg gruer meg selv til jeg og mine venner skal begynne å dra på fest pga henne. er dette greit? mamma synes det går helt fint og hun har et par regler når det kommer til det. jeg er også den minste i søskenflokken, da jeg har brødre og stebrødre på 20,18 og som sagt, 17. tør heller ikke å si noe til pappa, da føler jeg meg litt frekk (hjelp?). 

Det er 1 år igjen før din bror har lov å drikke. Det er 18 års grense , så bra deres stemor bryr seg og tar ansvar 

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Har du sett dem som har foreldre som ikke bryr seg å lar dem drikke og feste fra de er 14? Kan si det sånn at flere av dem jeg vet av hverken har utdanning eller jobb. De fleste utforsker alkohol før de fyller 18 og mange foreldre er klare over dette, men det betyr ikke at det er greit fordi. 

Anonymkode: 8a5ed...be3

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

skjønner synspunktene deres absolutt, men mitt problem er at jeg synes mamma og pappa skal bestemme over oss, ikke hun. «alle» begynner å drikke her i slutten av 10. klasse, og jeg liker ikke måten hun snakker om oss på, til pappa. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene deres bestemmer over dere. Men samtidig har stemor noe å si ang det som skjer i hennes hjem! Og så bør du også tenke over at stemor vil bestemme dette fordi hun bryr seg om dere, ikke for at hun vil plage dere. Kan også tenkes at faren din er veldig bekymret når broren din drikker, men ikke tør å være kjipingen som er for streng.

Anonymkode: 90425...76c

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Vær glad en av ‘foreldrene’ deres bryr seg såpass! 

Anonymkode: d6735...38e

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hun har helt rett Dessuten er du bare 15 år og broken din 17 år og det er 18 års grense på øl osv sprit kan det også være 20 års grense på. Skjerp deg

Anonymkode: d95fa...79e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

skjønner synspunktene deres absolutt, men mitt problem er at jeg synes mamma og pappa skal bestemme over oss, ikke hun. «alle» begynner å drikke her i slutten av 10. klasse, og jeg liker ikke måten hun snakker om oss på, til pappa. 

I slutten av 10 klasse? Og hvor er foreldrene opp I alt dette? Synes de at det er helt ok?

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I slutten av 10 klasse? Og hvor er foreldrene opp I alt dette? Synes de at det er helt ok?

det har noe med miljøet vårt å si, bor ikke i oslo der det sikkert er hakke verre, jeg vet ikke. de fleste foreldrene synes det er greit når de er 16/17, uansett er det nok mange som drikker uten at foreldrene vet om det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er fult lovlig å drikke alkohol før en er 18. Det er de som gir/selger dere alkohol som bryter loven da loven omhandler sjenking - ikke det å innta selve alkoholen. 

Synest det er greit å ikke tillate alt rundt alkohol i deres hus (spesielt når en enda er rundt ungdomsskolealder) , men det er foreldrene dine sitt hovedansvar å lage slike føringer for dere. Ta deg en samtale med faren din, og kanskje en med din far, mor og stemor sammen. Det er langt mer produktivt å ha gode samtaler, avtaler og foreldre som en kan gå til om noe skjer ved alkoholinntak - enn å bli møtt med fordommer og skjenneprekner som fører til videre trass. 

Anonymkode: 16afd...4d2

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Dersom man drikker mye før hjernen er ferdig utviklet ute i 20-årene, kan man risikere at hjernen ike utviklr seg skikkelig og man får et par IQ poeng mindre enn man ellers ville hatt. Man ender opp som litt dummere

Anonymkode: 73f0c...631

• Liker 11
Skrevet

Har en datter på samme alder som deg, og tre eldre stebarn. De har alle fått samme behandling i forhold til alkohol. Spiller ingen rolle hvem jeg har født. Det er stemor som har rett her hos deg TS, at du ikke liker det eller liker måten det kommer fram på, så endrer ikke det fakta...

Her er det foreldrene dine som er i slappeste laget til tross for evt regler.... Tenk fornuftig og ta egne valg, så slipper du hele problemstillingen!

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Som om alle som svarer her ventet pent til de var 18 med å drikke alkohol :ler:

Anonymkode: fe23f...009

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som om alle som svarer her ventet pent til de var 18 med å drikke alkohol :ler:

Anonymkode: fe23f...009

Det er da fullstendig irrelevant. De fleste av oss ble voksne og smartere.

Anonymkode: d75e5...7e6

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes...10 klasse? 

Anonymkode: 1f7f0...a0b

• Liker 6
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo virke som om stemoren din er den som er mest oppegående av alle "foreldrene" her, vær glad for at du har en god og trygg voksen i livet ditt.

Det er bare rein fakta at det ikke er lov å drikke alkohol før man er 18 år.

Skulle ønske jeg hadde en sånn voksenperson i livet mitt som satte tydelige grenser og som viste at vedkommende brydde seg da jeg var tenåring.

• Liker 17
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har jo rett! Han jo ikke lov å drikke! Så grow up!

Anonymkode: ce928...74a

Jasså hvor står det skrevet egentlig?

• Liker 5
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er 15 år og skal være glad stemor virkelig bryr seg om dere, att foreldrene dine har ett slepphendt forhold til dette er en annen sak. 
Er veldig lett for en beruset 15 åring jente å havne i uheldige situasjoner. 
Når du blir voksen og kanskje får barn så kommer du helt sikkert til å se verdien av att noen brydde seg

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...