Kenelz Skrevet 24. juni 2020 #1 Skrevet 24. juni 2020 Høres helt idiotisk og jeg lo godt av ideen som slo meg. Nå har det seg sånn at planten min har blitt skikkelig solbrent. Planten har blitt lilla/brun og de stedene solen ikke har nådd så er den grønn. Går det an å bruke solkrem på planten? Og jo * Kan bare sette planten en annen sted, men vil gjerne ha den på hagebordet som pynt. Og nei, vil ikke ha plastikk. 😂 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #3 Skrevet 24. juni 2020 Akkurat nå, Kenelz skrev: Høres helt idiotisk og jeg lo godt av ideen som slo meg. Nå har det seg sånn at planten min har blitt skikkelig solbrent. Planten har blitt lilla/brun og de stedene solen ikke har nådd så er den grønn. Går det an å bruke solkrem på planten? Og jo * Kan bare sette planten en annen sted, men vil gjerne ha den på hagebordet som pynt. Og nei, vil ikke ha plastikk. 😂 Noen planter tåler ikke direkte sollys og blir solbrent. Feks hortensiaen kan bli solbrent. Anbefaler en gardin eller noe som gjør at sola ikke skinner der, eller så får du plassere planten et sted sola ikke skinner 😊 Anonymkode: 8e12c...9f4
Kenelz Skrevet 24. juni 2020 Forfatter #4 Skrevet 24. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Anonymkode: acf5f...6b5 Håper en dag i fremtiden så eksisterer det solkrem for planter 😂
Kenelz Skrevet 24. juni 2020 Forfatter #5 Skrevet 24. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Noen planter tåler ikke direkte sollys og blir solbrent. Feks hortensiaen kan bli solbrent. Anbefaler en gardin eller noe som gjør at sola ikke skinner der, eller så får du plassere planten et sted sola ikke skinner 😊 Anonymkode: 8e12c...9f4 Fikk beskjed at planten skulle tåle sollys og har hatt en sånn tidligere uten at den har blitt solbrent. Er en sånn type plante:
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #6 Skrevet 25. juni 2020 9 timer siden, Kenelz skrev: Fikk beskjed at planten skulle tåle sollys og har hatt en sånn tidligere uten at den har blitt solbrent. Er en sånn type plante: Den sto vel innendørs når du kjøpte den? Den tåler sollys, men alle planter som har vokst opp inne må herdes før de plasseres i direkte sol. Plantene danner sin egen solkrem, men ikke før de plasseres ute i naturlig lys. Omtrent som at en vinterblek nordmann ikke kan gå fra ingen sol til full sol hele dagen uten å bli brent, men etter litt tilvenning og beskyttelse går det bra 🙂 La planter som har vokst opp inne stå ute i skyggen en uke eller to før du plasserer dem i sola, så rekker de å tilpasse seg lyset og produsere solkremen sin. Anonymkode: c4721...49b 3
prt90 Skrevet 25. juni 2020 #7 Skrevet 25. juni 2020 Synes du skal prøve jeg! Sannsynligvis går det ikke så bra, men veldig gøy om det funker!
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 26. juni 2020 #8 Skrevet 26. juni 2020 Plantene puster gjennom bladene. Derfor skal de være fri for støv osv.... så absolutt NEI.
Leo Skrevet 26. juni 2020 #9 Skrevet 26. juni 2020 Disse skal jo i aller høyeste grad tåle sollys, men er du sikker på at det ikke er en sort som skal få sjatteringer i lilla/brun? Evt. at du har gått i samme fella som meg og gitt den for mye vann? Da blir den nemlig brunlilla og ser temmelig sliten ut fordi den rett og slett begynner å råtne!
Hoppetaujenta Skrevet 26. juni 2020 #10 Skrevet 26. juni 2020 Nei, de skal ikke ha solkrem. De skal ha godt lys og skygge. Sett en oppslått paraply over dem og tjor den fast.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #11 Skrevet 27. juni 2020 Rødfargen du ser ER plantens solkrem. Anthocyaninene er pigmentene som planten produserer for å beskytte seg mot sterk sol. Om du derimot snakker om solsvidde plantedeler derimot? Altså varmeskadet? Anonymkode: e6fe9...924
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå