Gå til innhold

Såre slimhinner i underlivet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i årevis, så lenge jeg kan huske, hatt såre slimhinner i underlivet. De siste 10 årene har jeg nevnt dette hos gynekologen min, både i håp om å få svar på hva det kan være, og hjelp. Dessuten kommer temaet opp av seg selv når jeg er der, for selve undersøkelsen er veldig smertefull pga dette. Gynekologen har foreløpig ikke funnet en årsak, bakterieprøver og andre prøver er alltid normale, og h*n mener det heller ikke kan være vestibulitt, da det arter seg annerledes.

Nå ønsker gynekologen å ta en biopsi av slimhinnen i skjeden, for å se om det kan være en slags sjelden sykdom der. Jeg aner ikke hvilken sykdom det tenkes på. Har googlet litt, og finner noe som heter lichen planus og lichen schlerosus, men da er pasienten gjerne plaget med kløe, noe jeg ikke er. Jeg har heller ikke de synlige forandringene som beskrives ift disse to diagnosene, jeg har bare en rød og sår slimhinne som svir og brenner.

Jeg lurer på om noen har erfart noe lignende? Og har noen tatt biopsi av slimhinnen i skjeden? Hvordan gjøres det?

Anonymkode: f94cb...a3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle mine slimhinner er såre pga en immunsykdom, så om du har samme problemet i munnen og nesen burde det heller taes generelle immunprøver fremfor lokale bakterieprøver og biopsier. Jeg bruker alltid olje nedentil når jeg dusjer blant annet for å ta vare på slimhinnen.

Anonymkode: c642d...75c

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle mine slimhinner er såre pga en immunsykdom, så om du har samme problemet i munnen og nesen burde det heller taes generelle immunprøver fremfor lokale bakterieprøver og biopsier. Jeg bruker alltid olje nedentil når jeg dusjer blant annet for å ta vare på slimhinnen.

Ja gynekologen snakket om at det kunne være en autoimmun sykdom. Men jeg har ingen andre slimhinner som er såre, kan det likevel være en autoimmun sykdom? Har du fått en mer konkret diagnose, forresten? Lichen planus eller Lichen schlerosus? Eller fins det flere autoimmune sykdommer som går på slimhinnene? Skal overbringe forslaget ditt om immunprøver, takk. 

Leit du sliter med dette😔 Sliter du med å ha sex også? Det gjør som regel jeg😔

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja gynekologen snakket om at det kunne være en autoimmun sykdom. Men jeg har ingen andre slimhinner som er såre, kan det likevel være en autoimmun sykdom? Har du fått en mer konkret diagnose, forresten? Lichen planus eller Lichen schlerosus? Eller fins det flere autoimmune sykdommer som går på slimhinnene? Skal overbringe forslaget ditt om immunprøver, takk. 

Leit du sliter med dette😔 Sliter du med å ha sex også? Det gjør som regel jeg😔

Min sykdom er ikke autoimmun. Ja, jeg har en konkret diagnose som jeg forøvrig fikk før jeg koblet det sammen med såre slimhinner. Siden den er medfødt trodde jeg bare at det var sånn det var hos alle. Jeg har ikke lichen. 

Bruker glidemiddel og tar ting med ro med samleie, og da går det som regel greit nok. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min sykdom er ikke autoimmun. Ja, jeg har en konkret diagnose som jeg forøvrig fikk før jeg koblet det sammen med såre slimhinner. Siden den er medfødt trodde jeg bare at det var sånn det var hos alle. Jeg har ikke lichen. 

Bruker glidemiddel og tar ting med ro med samleie, og da går det som regel greit nok. 

Takk for svar. Kan ikke tenke meg at det er lichen hos meg heller, og gynekologen nevnte ikke noen mulig konkret diagnose, lichen hadde jeg bare lest om selv. Men føler ikke at det kan stemme på mine plager. Hadde du hatt lyst å dele hvilken diagnose du har? Vi er jo anonyme her inne😊 Isåfall kan jeg lese om det og evt tipse gynekologen hvis jeg føler symptomene kan stemme på meg. Skulle ønske jeg kunne unngå biopsi.

AnonymBruker
Skrevet

Et longshot, i og med at du har hatt det såpass lenge, men har du testet deg for diabetes? Jeg var veldig plaget med såre slimhinner et halvt års tid, så ble det på helsekontroll på jobben oppdaget at jeg hadde diabetes, og etter at jeg begynte på medisin forsvant sårheten nesten over natten. 

Som sagt, et longshot, men kan jo være verdt å sjekke om alt annet er prøvd. 

Anonymkode: 8f8f6...b3c

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et longshot, i og med at du har hatt det såpass lenge, men har du testet deg for diabetes? Jeg var veldig plaget med såre slimhinner et halvt års tid, så ble det på helsekontroll på jobben oppdaget at jeg hadde diabetes, og etter at jeg begynte på medisin forsvant sårheten nesten over natten. 

Som sagt, et longshot, men kan jo være verdt å sjekke om alt annet er prøvd. 

Anonymkode: 8f8f6...b3c

Åj, er det sant? Jeg har diabetes 2! Har forholdsvis greit langtidssukker, men bittelitt for høyt er det. Tusen tusen takk, dette skal jeg sjekke ut! 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...