AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #1 Skrevet 24. juni 2020 Har per i dag investeringskonto, men har ikke satt inn betydelig med penger. Vurderer å gjøre. Men hva er forskjellen mellom investeringskonto og akskjesparekonto, og hva bør jeg ha? Vurderer å investere i et eller to globale fond, f.eks. dnb global/teknologi/europa. Noen tips og anbefalinger? Anonymkode: 58a45...ecc
newman01 Skrevet 24. juni 2020 #2 Skrevet 24. juni 2020 (endret) Med investeringskonto: mener du VPS? Har du fond og aksjer fra tidligere som har gått i minus? Endret 24. juni 2020 av newman01
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #3 Skrevet 24. juni 2020 2 minutter siden, newman01 skrev: Med investeringskonto: mener du VPS? Har du fond og aksjer fra tidligere som har gått i minus? https://www.dnb.no/investeringskonto Nei har ikke hatt akjser/fond tidligere Anonymkode: 58a45...ecc
newman01 Skrevet 24. juni 2020 #4 Skrevet 24. juni 2020 Individuell vurdering. E24 har en fin podkast som heter Pengerådet med Hallgeir Kvadsheim som tar for seg de forskjellige investeringsmulighetene. Pluss masse annet.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #5 Skrevet 25. juni 2020 Aksjesparekonto. Investeringskonto har ingen praktiske fordeler for deg, og du kan teoretisk sett tape pengene dine hvis selskapet du har investeringskonto hos går konkurs. Anonymkode: 58fb9...240
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #6 Skrevet 25. juni 2020 Eneste grunnen til å velge investeringskonto er hvis du ønsker å kjøpe aksjer utenfor EU/EØS, typisk amerikanske akjser eller rentefond/kombinasjonsfond. Anonymkode: 2be04...7ab
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #7 Skrevet 25. juni 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aksjesparekonto. Investeringskonto har ingen praktiske fordeler for deg, og du kan teoretisk sett tape pengene dine hvis selskapet du har investeringskonto hos går konkurs. Tviler på at DNB går konkurs, men sikkert lurere å ha aksjesparekonto. Tror jeg trekker ut pengene mine og setter dem inn i aksjesparekonto Anonymkode: 58a45...ecc
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #8 Skrevet 25. juni 2020 Jeg har ASK, og er fornøyd. Men det er et minus at man ikke kan bruke kombinasjonsfond med mindre andel enn 80% aksjefond når markedet er litt usikkert. Slik det er nå, må man evnt sikre gevinst ved å ta den ut og la den stå som kontanter på ASK kontoen (uten renter), eller overføre til konto utenfor ASK (med veldig lave renter). Anonymkode: 9eefc...6af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå