AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #1 Skrevet 24. juni 2020 hei! jeg har lett lenge på nettet etter en fin hudpleie rutine som ikke koster hundrevis av kroner. Jeg sliter med og finne en liste over hvilke produkter du burde ha i en hudpleierutine. Jeg sliter med akne og uren hud i det store og hele. så håper på å finne en fin rutine snart. noen som har noen forslag? / tips :) Anonymkode: 8ae4c...5c5
Roci Skrevet 25. juni 2020 #2 Skrevet 25. juni 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: hei! jeg har lett lenge på nettet etter en fin hudpleie rutine som ikke koster hundrevis av kroner. Jeg sliter med og finne en liste over hvilke produkter du burde ha i en hudpleierutine. Jeg sliter med akne og uren hud i det store og hele. så håper på å finne en fin rutine snart. noen som har noen forslag? / tips Anonymkode: 8ae4c...5c5 Det er jo din hudtype og hudtilstand som bestemmer hvilke produkter du bør bruke, det finnes ikke èn hudpleierutine som passer alle Du skriver at du sliter med akne og uren hud, så da antar jeg at du kanskje har fet (og muligens sensitiv) hud. Det å ha kjennskap til hvilke ingredienser/virkestoffer som er bra for din hud - og hvilke du bør unngå - er det første steget til god hudpleie. Jeg ville ha forsøkt produkter med bl.a. BHA (beta hydroxy acid) og Niacinamide (vitamin B3), og unngå alkohol (ethanol, isopropyl alcohol, alcohol denat), eteriske oljer, parfyme og (mye) silikoner. Både BHA og Niacinamide har bl.a. antiinnflammatoriske (betennelseshemmende) egenskaper (akne er en betennelsestilstand i huden) og demper oljeproduksjon og rødhet i huden. Alkohol virker uttørkende, og kan faktisk forverre problemet ditt, mens eteriske oljer og parfyme kan irritere huden. Noen typer silikon blir også for "tunge" for en fet hudtype og kan øke forekomsten av kviser og urenheter. Noen produktforslag som kan være i en grei prisklasse er disse: Rens: (morgen og kveld) COSRX Low pH Good Morning Gel Cleanser eller CeraVe Foaming Cleanser Serum (dag) og eksfoliering (natt) The Ordinary Niacinamide 10% + Zinc 1% eller JorgObè Niacinamide Face Serum Paula's Choice Calm 1% BHA Lotion Exfoliant eller Paula's Choice Skin Perfecting 2% BHA Liquid eller COSRX BHA Blachhead Power Liquid. Den første er veldig mild og beregnet på sensitiv hud, men den er ganske rimelig i den minste størrelsen, så du kan jo prøve den først. Fuktighetskrem (dag og natt) The Ordinary Natural Moisturizing Factors + HA eller Clarins MyRe-Boost Hydrating Matifying Cream eller Paula's Choice Clear Oil-free Moisturizer Solkrem (dag): Mange liker denne: La Roche Posay Anthelios Ultra. Samme merke har også en solkrem beregnet på uren hud: LRP Anthelios Anti-Imperfections, men her må du nok prøve deg fram. Spør etter små prøvetuber på apoteket. En til to kvelder i uka kan du bruke en rensende og beroligende leiremaske. Rimelige alternativer er denne og denne, men her kan du sikkert finne andre også. Dette er som sagt bare forslag, men håper det kan være til hjelp. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #3 Skrevet 25. juni 2020 Jeg har hud som du beskriver, og har altså fet og sensitiv hud som @Roci sier. Kan tiltre alt hun skriver over her. Selv bruker jeg flere av produktene, og har fått stor bedring på huden. Jeg bruker CeraVe cleanser, The Ordinary Niacinamide, COSRX Blackhead Power Liquid, og The Ordinary Moisturizing Factors i den rekkefølgen beskrevet over. Bruker i tillegg en oljerens på kvelden om jeg bruker sminke. Det går fint så lenge jeg vasker den godt av først med vann og så med vannbasert rens. Blir mye mindre gnikking, dermed mindre irritasjon, og dermed mindre acne. Bruker også C-vitaminserum på morgenen. Noen mener at man ikke kan blande C-vitamin og niacinamide, fordi de visstnok kan utligne hverandre, men jeg har lest mange artikler om at det ikke stemmer. Bruker CeraVe lotion som hudkrem på kvelden, siden the ordinary sin kommer i verdens minste tube og jeg gjerne smører litt godt på på kveldstid. Brukte La Roche Posay-solkrem før, men synes den gjorde meg veldig blank. Har byttet til Cliniderm Sun Face Fluid Light & Mattifying, og er strålende fornøyd. Huden blir ikke fet, og heller ikke irritert som min fort blir av solkremer med «tørr» følelse. Anonymkode: a2d08...bab 1
001 Skrevet 25. juni 2020 #4 Skrevet 25. juni 2020 14 timer siden, Roci skrev: Det er jo din hudtype og hudtilstand som bestemmer hvilke produkter du bør bruke, det finnes ikke èn hudpleierutine som passer alle Du skriver at du sliter med akne og uren hud, så da antar jeg at du kanskje har fet (og muligens sensitiv) hud. Det å ha kjennskap til hvilke ingredienser/virkestoffer som er bra for din hud - og hvilke du bør unngå - er det første steget til god hudpleie. Jeg ville ha forsøkt produkter med bl.a. BHA (beta hydroxy acid) og Niacinamide (vitamin B3), og unngå alkohol (ethanol, isopropyl alcohol, alcohol denat), eteriske oljer, parfyme og (mye) silikoner. Både BHA og Niacinamide har bl.a. antiinnflammatoriske (betennelseshemmende) egenskaper (akne er en betennelsestilstand i huden) og demper oljeproduksjon og rødhet i huden. Alkohol virker uttørkende, og kan faktisk forverre problemet ditt, mens eteriske oljer og parfyme kan irritere huden. Noen typer silikon blir også for "tunge" for en fet hudtype og kan øke forekomsten av kviser og urenheter. Noen produktforslag som kan være i en grei prisklasse er disse: Rens: (morgen og kveld) COSRX Low pH Good Morning Gel Cleanser eller CeraVe Foaming Cleanser Serum (dag) og eksfoliering (natt) The Ordinary Niacinamide 10% + Zinc 1% eller JorgObè Niacinamide Face Serum Paula's Choice Calm 1% BHA Lotion Exfoliant eller Paula's Choice Skin Perfecting 2% BHA Liquid eller COSRX BHA Blachhead Power Liquid. Den første er veldig mild og beregnet på sensitiv hud, men den er ganske rimelig i den minste størrelsen, så du kan jo prøve den først. Fuktighetskrem (dag og natt) The Ordinary Natural Moisturizing Factors + HA eller Clarins MyRe-Boost Hydrating Matifying Cream eller Paula's Choice Clear Oil-free Moisturizer Solkrem (dag): Mange liker denne: La Roche Posay Anthelios Ultra. Samme merke har også en solkrem beregnet på uren hud: LRP Anthelios Anti-Imperfections, men her må du nok prøve deg fram. Spør etter små prøvetuber på apoteket. En til to kvelder i uka kan du bruke en rensende og beroligende leiremaske. Rimelige alternativer er denne og denne, men her kan du sikkert finne andre også. Dette er som sagt bare forslag, men håper det kan være til hjelp. tusen tak for hjelp! skal bestille nå!
Roci Skrevet 26. juni 2020 #5 Skrevet 26. juni 2020 6 timer siden, 001 skrev: tusen tak for hjelp! skal bestille nå! Bare hyggelig, får håpe det hjelper 🙂 Oppdater gjerne tråden og fortell hvordan det går.
BiancaWhite Skrevet 27. juni 2020 #6 Skrevet 27. juni 2020 Jeg tror mye av pleien kommer innenfra. Nok vann er veldig viktig, og sunn næring. Ellers må du nok opp litt i pris for å få effekt. Unn deg en time hos hudpleie. Priori sin serie ❤️ Den er dyr, men etter masken så er huden min så blank at jeg nesten kan spegle meg.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #7 Skrevet 27. juni 2020 5 timer siden, BiancaWhite skrev: Jeg tror mye av pleien kommer innenfra. Nok vann er veldig viktig, og sunn næring. Ellers må du nok opp litt i pris for å få effekt. Unn deg en time hos hudpleie. Priori sin serie ❤️ Den er dyr, men etter masken så er huden min så blank at jeg nesten kan spegle meg. Hvorfor vil du ha blank hud? Anonymkode: a2d08...bab
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #8 Skrevet 27. juni 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du ha blank hud? Anonymkode: a2d08...bab Mener sikkert ikke blank som i klam og fet som man legger pudder over for å dempe - men blank som i ren, glatt og glødende Anonymkode: 75972...3e6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #9 Skrevet 27. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener sikkert ikke blank som i klam og fet som man legger pudder over for å dempe - men blank som i ren, glatt og glødende Anonymkode: 75972...3e6 Aha, det gir mening. Jeg har fet hud, så det absolutt siste jeg vil er at den skal bli blank. Hehe. Anonymkode: a2d08...bab
BiancaWhite Skrevet 27. juni 2020 #10 Skrevet 27. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du ha blank hud? Anonymkode: a2d08...bab Det var ikke noe jeg ville. Det ble bare sånn. Men det stemmer at den blir blank slik at lys mot panna speiler seg. Og huden blir helt glatt. Som på en baby
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå