Gjest Melk Skrevet 4. juli 2005 #21 Skrevet 4. juli 2005 jeg bliver hel tumelumsk når jeg læser at tvang er nødvendigt, men får ørene tude fulde af at ikke have empati i andre diskutioner hvor man snakker om invandre, får ikke dette helt til at hænge sammen jeg. Stakkels alle de asylsøgere, men tvang er nødvendig på psykiskudviklingshæmmede ? sorry forstår ikke helt din tanke gang melk. . Jeg har da ikke sagt at alle pu må man bruke tvang mot? De aller fleste må man jo ikke det mot. Ikke vet jeg hva du ville gjort med en mann på 18 som kler av seg foran andre? Vil du la han få lov til det, i stua og på butikken? Eller en på 15 som aldri vil pusse tenner? Vil du la tennene råtne bort? Eller hva med en på 10 som slår knyttneven i fjeset på deg? Skal han få lov til det? Eller hva med en på 40 i rullestol som ikke liker å drikke? Vil du la han dehydreres? Hva synes du om en multihandikappet som sover så urolig at han ramler ut av senga? Sengehest er faktisk tvang. En låst utgangsdør er også tvang. Det finnes et utmerket regelverk for bruk av tvang mot pu i institusjoner. I dette regelverket understrekes det at økonomiske midler ikke skal ha noe med tvangsbruk å gjøre. Å benytte tvang pga mangel på ansatte er mao regelbrudd. Folk må lære seg mer om det. Mot demente finnes det ikke noe regelverk, det bør komme på plass.
Gjest Melk Skrevet 4. juli 2005 #22 Skrevet 4. juli 2005 Ved godt at tvang er nødvendig i visse tilfelde, men som sagt så er unødig tvang som er det dette skulle omhandle helt ude af verden efter min mening. For at gøre det enkelt børn skal ha grænser at forholde sig til, men man skal ikke gi dem bank. Artikkelen sier ikke et ord om tvangen var nødvendig eller ikke. Den sier at folk ikke følger opp regelverket. Hadde de fulgt regelverket er det like fullt mulig de nøyaktig samme tvangstiltakene ville vært tatt i bruk, med rett dokumantasjon i hånden. Det er ingen her som har snakket om å banke folk. Å tvinge noen til å ha på bilbelte mot sin vilje er også ulovlig tvang, om man ikke har rett til å utføre det av fylkesmannen. Det samme er å nekte en 20-åring løpe ut midt på natten i pysj om vinteren.
Gjest navnløs Skrevet 5. juli 2005 #23 Skrevet 5. juli 2005 Kan jeg bare spørre om en ting - når man søker om å få bruke "tvang" mot en psykisk utviklet enkeltperson; gjelder søknaden og tillatelsen da for den behandlende institusjonen, eller for de(n) enkelte pleier(e)? Hva med andre folk som kan komme til å "håndtere" personen?
Gjest Melk Skrevet 5. juli 2005 #24 Skrevet 5. juli 2005 Kan jeg bare spørre om en ting - når man søker om å få bruke "tvang" mot en psykisk utviklet enkeltperson; gjelder søknaden og tillatelsen da for den behandlende institusjonen, eller for de(n) enkelte pleier(e)? Hva med andre folk som kan komme til å "håndtere" personen? Det vil nok komme litt ann på hva man søker om, men som regel gjelder det for institusjonen. Skolen dekkes ikke av regelverket, ei heller andre folk. Kun de som jobber der. Utenom dette gjelder de samme regler som gjelder for deg og meg, dvs nødverge og nødrett.
Gjest Mot tvang Skrevet 5. juli 2005 #25 Skrevet 5. juli 2005 Til melk: Du nevner både dramatiske og ikke fullt så dramatiske tilfeller når det gjelder tvang. Blandt de mindre dramatiske tilfellene regner jeg med at eks. med å spise åtte kakestykker befinner seg. Ja og hva så??? Jeg er ikke psykisk utviklingshemmet så da slipper jeg kanskje å få deg hjem i stua når jeg vil droppe middagen til meg selv til fordel for en pose potetgull og en sjokolade.Et mindre dramatisk tilfelle men likefullt er det visst i følge deg nødvendig å bruke tvang dersom en pu gjør det samme.... :evil:
Gjest Melk Skrevet 5. juli 2005 #26 Skrevet 5. juli 2005 Til melk: Du nevner både dramatiske og ikke fullt så dramatiske tilfeller når det gjelder tvang. Blandt de mindre dramatiske tilfellene regner jeg med at eks. med å spise åtte kakestykker befinner seg. Ja og hva så??? Jeg er ikke psykisk utviklingshemmet så da slipper jeg kanskje å få deg hjem i stua når jeg vil droppe middagen til meg selv til fordel for en pose potetgull og en sjokolade.Et mindre dramatisk tilfelle men likefullt er det visst i følge deg nødvendig å bruke tvang dersom en pu gjør det samme.... :evil: Om man er 8 personer som skal dele 8 kakestykker, så forekommer det at de andre ikke liker det om den ene skal spise alle 8. På generell basis kan man ikke nekte pu å spise så mye kake de bare vil. Man kan som sagt heller ikke bruke tvang. Men om man har en som ikke kan begrense seg, og alltid skal spise alt, slik at det går ut over andre, så kan det hende at man kan få innvilhget et tvangstiltak på å eks forhindre denne i å spise opp alt som er ment å deles. Forutsatt at andre tiltak er utprøvd og ikke fungerer what so ever. Pu må også forholde seg til samfunnets normer og regler.
Gjest Mot tvang Skrevet 5. juli 2005 #27 Skrevet 5. juli 2005 Hmmm.....du nevnte ikke at kaken var til 8 personer i sted? Du endrer visst eller fordreier utsagnene dine til eget forgotbefinnende skjønner jeg. Tilpasser dem når du ser at noen reagerer på det du skriver. :evil:
Gjest Melk Skrevet 5. juli 2005 #28 Skrevet 5. juli 2005 Hmmm.....du nevnte ikke at kaken var til 8 personer i sted? Du endrer visst eller fordreier utsagnene dine til eget forgotbefinnende skjønner jeg. Tilpasser dem når du ser at noen reagerer på det du skriver. :evil: Javel. Jeg kom jo bare med noen tenkte eksempler, da, hentet ut fra egen erfaring. Og da var kaken til for å deles. Skjønner ikke hvorfor du er sur på meg. Jeg er faktisk veldig flink med pu, kan regelverket, og benytter svært lite tvang.
Gjest gjest1 Skrevet 5. juli 2005 #29 Skrevet 5. juli 2005 Om man er 8 personer som skal dele 8 kakestykker, så forekommer det at de andre ikke liker det om den ene skal spise alle 8. På generell basis kan man ikke nekte pu å spise så mye kake de bare vil. Man kan som sagt heller ikke bruke tvang. Men om man har en som ikke kan begrense seg, og alltid skal spise alt, slik at det går ut over andre, så kan det hende at man kan få innvilhget et tvangstiltak på å eks forhindre denne i å spise opp alt som er ment å deles. Forutsatt at andre tiltak er utprøvd og ikke fungerer what so ever. Pu må også forholde seg til samfunnets normer og regler. ... og her kommer sykepleier/hjelpepleier/vernepleier/miljøarbeiders veiledende rolle inn. PU har ikke evne til å forholde seg til samfunnets normer og regler uten hjelp, veiledning og påfølgende grensesetting. Alle som kan litt om miljøterapi vet at grensesetting er en akseptabel måte å bevare kontrollen, roen og oversikten på. Å si at en pasient ikke kan ta alle 8 kakebitene er ikke tvang, det er grensesetting.
Gjest Melk Skrevet 5. juli 2005 #30 Skrevet 5. juli 2005 Å si at en pasient ikke kan ta alle 8 kakebitene er ikke tvang' date=' det er grensesetting.[/quote'] Å SI, ja. Å fysisk hindre noen er tvang. Som ledd i grensesetting.
Gjest Melk Skrevet 5. juli 2005 #31 Skrevet 5. juli 2005 Her står forresten reglene: http://www.lovdata.no/all/tl-19911213-081-005.html Som bruk av tvang eller makt etter reglene i dette kapitlet regnes tiltak som tjenestemottakeren motsetter seg eller tiltak som er så inngripende at de uansett motstand må regnes som bruk av tvang eller makt. Bruk av inngripende varslingssystemer med tekniske innretninger skal alltid regnes som bruk av tvang eller makt etter reglene i dette kapitlet. Alminnelige oppfordringer og ledelse med hånden eller andre fysiske påvirkninger av liknende art anses ikke som bruk av tvang eller makt.
Gjest gjest1 Skrevet 5. juli 2005 #32 Skrevet 5. juli 2005 Ja, det er jeg enig i, jeg er stort sett enig i alt du har sagt, Melk.
Gjest Melk Skrevet 5. juli 2005 #33 Skrevet 5. juli 2005 Ja' date=' det er jeg enig i, jeg er stort sett enig i alt du har sagt, Melk.[/quote'] Tror nok det er lettere for folk som har jobbet mye med pu å se alle de potensielle tvangssituasjonene i hverdagslivet. Andre tror gjerne det handler om kun å legge folk i bakken og binde dem fast og slikt.
Totalya Skrevet 5. juli 2005 #34 Skrevet 5. juli 2005 Det sto ingenting om det i artikkelen. Du ilegger derfor psykisk utviklingshemmede mennesker "egenskapen" skade seg og andre fordi du sympatiserer med overgriperne som har låst dem inne?? Hva jobber du som? Vernepleier? Hva i all verden mener du med dette utsagnet??? :klø: Hva er galt med oss vernepleiere, og særlig i denne sammenhengen. Vi har alle et lovverk å forholde seg til, og som vernepleier innen omsorgen for mennesker med psykisk utviklingshemming, blir man rimelig drillet i dette (kap 4A, 6A er det tidligere lovutkastet) Bare for å oppklare, kommunen søker ikke til fylkesmannen om å få bruke tvang, men fatter vedtak som vi sender fylkesmannen for overprøving. Sammen med dette vedtaket, mottar fylkesmannen et brev fra spesialisttjenesten hvor de uttaler seg om samme sak. I enkelte tilfeller er bruk av tvang helt livsnødvendig. Og argument som at tvang blir brukt pga mangel på folk... Dersom man fatter vedtak på bakgrunn av dette, vil fylkesmannen ikke godta det, da dette strider mot lovverket og dersom det utøves tvang uten fylkesmannens godkjenning, ja da er det ulovlig! Men det finnes også unntak, da det i enkelte tilfeller er bedre for personen at døra er låst, enn å putte inn flere personer, da dette for den det gjelder føles og oppleves helt horribelt. Og før man kan vedta et tvansvedtak, må alle tenkelige alternativer være utprøvd, så det er ikke bare å "sette igang" Selvfølgelig vet jeg at det er tilfeller hvor det enten ikke er søkt, eller kommunen utøver tvang og makt selv om vedtaket er overprøvd og avslått, men kommuner som utøver dette løper heldigvis en risiko, da fylkesmannen er pliktig til å føre tilsyn. Problemet er de lukkede stedene, hvor fylkesmannen ikke har snøre på hva som foregår. Bare en liten opplysning tilslutt til de som venter på en lignende lov innen eldreomsorgen for å endelig få lov til å bruke tvang. Dette er nok en tanke misforstått, for lovverk eller ikke; all tvang er forbudt pr i dag, og den vil heller ikke bli lovlig siden, det må fattes vedtak, som må begrunnes den til minste detalj. Den tvangen som brukes overfor eldre i dag, og alle andre det ikke er fattet vedtak om er forbudt ved lov. Loven er til for de som rammes, ikke for oss rundt, den er til for å beskytte mot vold, ikke for at det skal bli tillatt å bruke det.
Gjest Melk Skrevet 6. juli 2005 #35 Skrevet 6. juli 2005 Bare en liten opplysning tilslutt til de som venter på en lignende lov innen eldreomsorgen for å endelig få lov til å bruke tvang. Dette er nok en tanke misforstått, for lovverk eller ikke; all tvang er forbudt pr i dag, og den vil heller ikke bli lovlig siden, det må fattes vedtak, som må begrunnes den til minste detalj. Den tvangen som brukes overfor eldre i dag, og alle andre det ikke er fattet vedtak om er forbudt ved lov. Loven er til for de som rammes, ikke for oss rundt, den er til for å beskytte mot vold, ikke for at det skal bli tillatt å bruke det. De siste her er jo nettopp grunnen til at jeg er for en tvangslov for demente. Har ikke sett noen her som venter på å "endelig skulle få bruke tvang mot eldre". Forøvrig er det feil å si at all tvang er forbudt. Alle kan benytte tvang om det følger av nødhjelp/nødverge-reglene i straffeloven, også mot demente og pu. Om noen prøver å hardt skade en annen/seg selv er det klart at man der og da kan benytte tvang for å avverge dette.
Totalya Skrevet 6. juli 2005 #36 Skrevet 6. juli 2005 Ayla2 skrev: Loven er til for de som rammes, ikke for oss rundt, den er til for å beskytte mot vold, ikke for at det skal bli tillatt å bruke det. De siste her er jo nettopp grunnen til at jeg er for en tvangslov for demente. Har ikke sett noen her som venter på å "endelig skulle få bruke tvang mot eldre". Nei, men det har jeg, derfor tok jeg det med. Jeg er også for en lov som beskytter eldre, mener ikke noe annet. Forøvrig er det feil å si at all tvang er forbudt. Alle kan benytte tvang om det følger av nødhjelp/nødverge-reglene i straffeloven, også mot demente og pu. Om noen prøver å hardt skade en annen/seg selv er det klart at man der og da kan benytte tvang for å avverge dette. Ja da, er klar over dette med nødverge, men også dette skal meldes fylkesmannen, da som skadeavvergende tiltak i enkelttilfeller. Nødverge er en del av straffeloven, og gjelder alle, ikke bare "spesielt utvalgte".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå