Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Mot tvang
Skrevet

I 10 av 11 kommuner mot psykisk utviklingshemmede.

Noe koser seg garantert på jobben skjønner jeg.

Koser seg med å låse mennesker inne , ta på de klær som er kneppet på ryggen ,nekte de i å bevege seg fritt osv....hva slags mennesker kan gjøre sånn??

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Hva er alternativet dersom disse menneskene kan skade seg selv og andre? Skal man ikke kunne holde dem fast så de ikke skader noen, kunne kle på dem om de løper naken ut om vinteren?

I noen tilfeller er tvang høyst nødvendig, selv om det er ulovlig.

Gjest Mot tvang
Skrevet

Det sto ingenting om det i artikkelen.

Du ilegger derfor psykisk utviklingshemmede mennesker

"egenskapen" skade seg og andre fordi du sympatiserer med overgriperne som har låst dem inne??

Hva jobber du som?

Vernepleier? :hoho:

Gjest Valhalla
Skrevet

Jeg også lurte på hvor utviklinghemmede det er snakk om. Vi tvinger jo eldre til å legge seg tidlig også, er vel snakk om mangel på folk igjen tenker jeg.

Gjest Mot tvang
Skrevet

Eller om ren psykopati ifra de som har utøvet tvangen..

Gjest Violetta
Skrevet
Det sto ingenting om det i artikkelen.

Du ilegger derfor psykisk utviklingshemmede mennesker

"egenskapen" skade seg og andre fordi du sympatiserer med overgriperne som har låst dem inne??

Hva jobber du som?

Vernepleier? :hoho:

Nei, men jeg kjenner til helt konkrete tilfeller der tvang faktisk er nødvendig.

Benekter du at det kan finnes? Og hva er egentlig så morsomt?

PS Du snakke om å "ilegge" andre mennesker egenskaper. Jeg synes det er temmelig drøyt av deg å tillegge meg å sympatisere med evt. overgripere. :frustrert:

Skrevet

Tvang er i høyeste grad nødvendig mot en del psykisk utviklingshemmede, enten det handler om å ikke få gå ut midt på natta uten klær, å pusse tenner, ta medisiner, ikke kaste middagsmat rundt, bruke sengehest så man ikke ramler ut av sengen, tørke seg på do, ikke klype andre, ikke kle av seg ute på gaten mm.

Det som jo er leit er at det regelverket som finnes om tvang (sosialtjenesteloven §6A) ikke er godt nok kjent, og at tvangen gjøres ulovlig.

Det er så lite som skal til for å forhindre ulovlig tvang i hht regelverket.

-alltid prøve en løsning uten tvang, og kunne dokumentere dette.

-nedfelle når tvang er benyttet, og evaluere situasjonen i etterkant for læring

-søke fylkesmannen om lovlig bruk av tvang ved å dokumentere situasjoner der andre løsninger er utprøvd.

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle komme med noen seriøse argumenter. Men når hovedinnlegger kommer med kommentarer som: ( :hoho: ), da mister jeg lysten. Ikke verdens seriøse debattant.

Gjest Violetta
Skrevet

Skulle likt å vite mer om hva som er begrunnelsen for å bruke tvang her jeg. Om det er på grunn av mangel på folk eller andre grunner.

Dette er jo et typisk tabloidoppslag. En sak har som oftest flere sider. Jeg ville gjerne vite mer om hva som er definert som tvang før jeg uttalte meg. Hvorfor låses man inne? Fordi man ikke er i stand til selv å vurdere sitt eget beste?

Jeg tror nok det forekommer uberettiget tvang. Det er jeg helt sikker på, her som i andre situasjoner der mennesker jobber forekommer det menneskelig svikt, og det er så klart helt uakseptabelt.

Men å tro at man kan unngå alle typer tvang er en utopi.

Skrevet
er vel snakk om mangel på folk igjen tenker jeg.

Jeg har arbeidet med en del tvangstilfeller, og det har aldri vært snakk om mangel på folk. Det har vært snakk om vold, uønsket oppførsel (eks prøve å hoppe ned fra en høy bro, bæsje på gulvet i en butikk, slå andre), pusse tenner, tvinge noen til å drikke/ta medisin, ha sengehest på senga, hindre at noen spiser andres mat eller tar 8 kakestykker mm.

Igrunnen lite dramatiske tilfeller , men like fullt tvang.

Blant annet blir psykisk utviklingshemmede låst inne, de får på seg alarmer, blir kledd i klær som kneppes på ryggen, og blir med makt hindret i å gå dit de ønsker. Tiltak som dette må godkjennes på forhånd dersom de skal være lovlige.

Det er mao ikke verre enn å søke godkjenning. Og det er her det svikter. Det er selvsagt ikke sikkert masn får godkjenning, mendet er isåfall fordi det finnes metoder uten tvang som fungerer i denne konkrete situasjonen. Krever ofte litt mer tålmodighet av personalet også.

Om man havner i en situasjon der man ikke rekker å tenke seg om og benytter tvang for å avverge en situasjon, skal det rapporteres inn. Dette for å bevisstgjøre seg selv og kommunen. Her sviktes det nok mye.

Gjest Violetta
Skrevet
Det som jo er leit er at det regelverket som finnes om tvang (sosialtjenesteloven §6A) ikke er godt nok kjent, og at tvangen gjøres ulovlig.

Det er så lite som skal til for å forhindre ulovlig tvang i hht regelverket.

-alltid prøve en løsning uten tvang, og kunne dokumentere dette.

-nedfelle når tvang er benyttet, og evaluere situasjonen i etterkant for læring

-søke fylkesmannen om lovlig bruk av tvang ved å dokumentere situasjoner der andre løsninger er utprøvd.

Muligens er dette den viktigste/eneste lærdommen man kan trekke av undersøkelsen. I hvert fall slik den er fremstilt i artikkelen.

Skrevet

Muligens er dette den viktigste/eneste lærdommen man kan trekke av undersøkelsen. I hvert fall slik den er fremstilt i artikkelen.

Jepp. Tvangen i seg selv kan jo for alt vi vet vær fullt ut berettighet, men det virker alltid så voldsomt når man får det presentert slik.

Selv er jeg glad jeg jobbet et sted der vi lærte masse om tvang og regelverk.

Håper viu snart får tvangsregler for demente også. Så har man regler å forholde seg til og non sopm overvåker brudd. Ikke som i dag, hvor det går mer på feelingen.

Skrevet

Tvang er i noen tilfeller nødvendig. Jobber med eldre demente, og har ja utøvet tvang mot en av disse pasientene. Har lurt i denne personen tabletter. Pasienten gikk inn i psykose og ble absolutt rabiat. "banket" opp en av personalet (vi er jo veldig små og "pinglete" i forhold til en illsint mann på 120 kg), knuste det som var av vinduer innen rekkevidd, skulle til å gå på de andre pasientene. Da måtte vi bare bruke tvang for å få han i ro. Men du (mot tvang) hadde vel bare stått og sett på og latt pasienten ødelegge både inventar og andre pasienter? Eller kanskje du hadde prøvd å snakke pasienten ut av psykose, mens han begynte å slå løs på deg?

Tvang er alt som gjøres mot pasientens vilje der og da.

Skrevet

jeg bliver hel tumelumsk når jeg læser at tvang er nødvendigt, men får ørene tude fulde af at ikke have empati i andre diskutioner hvor man snakker om invandre, får ikke dette helt til at hænge sammen jeg. Stakkels alle de asylsøgere, men tvang er nødvendig på psykiskudviklingshæmmede ? sorry forstår ikke helt din tanke gang melk.

Nok ved jeg at tvang kan være nødvendig, for at ikke den psykis syge ikke skal skade sig selv/andre men da er det også inden reglverket lov at udføre tvang. Men må indrømme at i dette tilfelde lyder det som om der er tale om ikke lovlig tvang. Og det er helt uhørt, ofte er der så stor arbejdsmangel at mange steder tyr til den form for behandling, de ældre får sove medisin og lagt i seng kl 15 for man har ikke nok personale.

og det er faktisk her jeg snakker om at bruge nogen af alle de penge som vi bruger til u-hjælp mm.

Gjest Violetta
Skrevet

Ann Forup: Slik jeg forstår det er det mangel på kunnskap om hva som legaliserer nødvendig tvang som utgjør en stor andel av den omdiskuterte ulovlige tvangen.

Det betyr at man må følge regelverket slik Melk nevnte før tiltak som inkluderer tvang brukes, for å sikre de psykisk utviklingshemmedes rettssikkerhet.

Jeg tror ikke at det er så mange av dem som jobber med psykisk utviklingshemmede som misbruker tvang, men jeg tror mange av dem mangler kunnskap om hvordan man skal følge lover og regler slik tvang er underlagt.

Gjest navnløs
Skrevet

Jeg er enig med Melk, jeg. Har min første sommerjobb på sykehjem, og har en del erfaringer (observasjon) når det gjelder behandling av psykisk utviklingshemma. Det er stort sett ikke skadelig tvang å ha knepping bak på klærne om det er for å lette påkledning eller hindre at personen kler av seg på gata/ute i kulda.

Det finnes en del folk man "må" låse inne for å hindre at de vandrer - ut i skogen, langs/på veien, tenne på søppelbøtter inne på institusjonen osv

Det finnes folk man må stoppe med fysisk makt når de plutselig begynner å springe sin vei uten å ha retningssans, eller fordi de kan være aggressive eller selvdestruktive. '

En del mennesker kan heller ikke svare selv på om de vil ha medisiener eller ikke - jeg mener det ikke er tvang å gi vedkommende medisiner, selv om jeg er veldig skeptisk til mengden/typen medisiner enkelte kan få.

Selvsagt bør institusjonene/behandlingsapparatet kjenne til regelverket om bruk av tvang, og sørge for å søke og forholde seg til svar på søknad.

Når det gjelder mangel på personale er jeg enig med Valhalla i at det er feil om man gir folk sovemedisiner for å få "fred" fra tidlig på ettermiddagen, eller beroligende midler til folk som faktisk bare er understimulert.

har dog ikke sett eksempler selv på dette, men betviler ikke at overgrep skjer.

Jeg synes det er minst like ille alt sånt som vitner om nedverdigelse og uselvstendiggjøring av pleietrengende;

at gamle mennesker ikke får gå på do fordi pleierne ikke har tid til å hjelpe dem (skjer heldigvis ikke der jeg jobber)

at fysioterapitilbud blir tatt fra eldre (det har skjedd der jeg jobbner) slik at det fysiske forfallet går fortere og lidelsen blir sterkere.

at beboere på pleiehjem/hjem for psykisk utviklingshemma blir "stuet sammen" uten tanke på ulike diagnoser og aktivitetsnivåer - jeg hadde personlig frika ut om jeg måtte spist middag sammen med rallende, skrikende og siklende mennesker om jeg selv var rimelig klar i hodet.

For ikke å snakke om at de eldre knapt har noe aktivitetstilbud.

Jeg tror ikke det har noe som helst å gjøre med bistandsbudsjettet, kommunepolitikken og -økonomien er rævkjørt av helt andre grunner. Systemene for innsparing og "inntjening" er såpass hårreisende at på sykehjemmet hvor jeg jobber mistenker jeg ledelsen for å ha gitt meg og andre yngre, ufaglærte sommerjobb framfor de faste ekstravaktene for å spare noen små tusenlapper i lønnsutgifter, noe som selvsagt går utover arbeidsmiljø og kvalitet på arbeidet som blir utført. Og penger spart ett år - hvor blir de av neste år? Fjorårets budsjett blir bare brukt som begrunnelse for at man kan spare enda mer neste år.

Skrevet

Jeg har jobbet med psykisk utviklingshemmede i mange år. Jeg har opplevd å være redd på jobb. Jeg har opplevd mangel på folk. Jeg har vært med på godkjente tiltak (opplegg fra habiliteringsteamet) som har sviktet på grunn av nedbemanning og for lite oppfølgning. Jeg har også ofte utført tvang som ikke er godkjent. Flere ganger om dagen. Fordi alle andre gjorde det.

Det var ikke ondskapsfull tvang, men bruk av sleip kvinnelist for å overtale bruker til å gjøre det jeg ville han skulle gjøre.Eller for å få han til å gjøre det som andre hadde planlagt for han. Jeg også lagt meg oppå en krakilsk en som klikka og gav seg til å bombardere en person i rullestol med blomsterpotter. Hverdagen for noen miljøarbeidere kan være full av slike utfordringer.

Folk som jobber med psykisk syke, psykisk utviklingshemmede, demente osv. får ofte ikke ikke nok veiledning med vanskelig klientell. Resultatet blir at miljøarbeidere fort blir utslitt. Ofte er man alene på jobb og har ingen fornuftige å snakke med. Hjemme har man taushetsplikt. Ledelsen virker ofte like forvirra som personalet. Det er ikke bestandig like lett å gjøre en god jobb. Resultatet blir at man ender opp med å prøve å overleve i yrket sitt. Ofte er ikke arbeidsmiljøet så bra heller - alt for mye kvinnfolk.

Jeg tror ikke det nødvendigvis er psykopater det her er snakk om. Jeg tror det er mennesker som får dårlig oppfølgning.

Noen steder fungerer sikkert samarbeidet mellom ledese og miljøarbeidere bra. Personalet får oppfølgning og anledning til å tømme ut frustrasjon. De får nøyaktige retningslinjer om hvordan jobben skal utføres og alle samarbeider mot samme mål. Dette vil jeg si er tegn på god ledelse.

Skrevet

er selv uddannet sykeplejer, har nu mest jobbet på rønken, men tog et vikariat på psykiske afdelingen på det islandskehospitalet jeg jobbet på, og kan sige at jeg likte svært ille at jobbe der, jeg har det bare ikke i mig, at aldrig at vide om den syge hoppe op som en trold af en æske, havede ikke den kompetanse som skulle til, vigtig at ha godt uddannet folk som er spicielt uddannet for at behandle psykisk udviklingshæmmede, psykiske syge, og demente ældre mennesker mm. Der er jo en grund til at man kan spesiel uddannesig. At ha en lang boglig uddannelse hjælper ofte ikke noget særlig, man trænger erfaringen også i tillæg.

Selv har jeg oplevede gamle blive stuvet sammen på hospital gange, stoppet med sovemedisin, jeg har set gamle mennesker med sahara ødemark på ryggen fordi de ikke har blevet vasket, synes det er forkastelig, og skal jeg være ærlig så ønsker jeg ikke at blive så gammel og hjælpe løs da vil jeg heller dø.

Ved godt at tvang er nødvendig i visse tilfelde, men som sagt så er unødig tvang som er det dette skulle omhandle helt ude af verden efter min mening.

For at gøre det enkelt børn skal ha grænser at forholde sig til, men man skal ikke gi dem bank.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...