Gå til innhold

Plantehjelp! Noen eksperter her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man får beskjed om at planter trives best i potte med hull i. Hva menes da? Jeg har plantet mine planter ut av plastpotta som følger planter og direkte i dekorpotta. Men blir jo lite drenering til røttene, og det sier jo seg selv at den ikke kan vannes under..  Så hva gjør jeg? Dette gjelder Strelizia og Monstera feks. 

Anonymkode: 646f3...e75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må være fryktelig nøye på vanning når du ikke har hull i potten 😅 selv da kan du slite med rotråte på grunn av lite luft til røttene, det kommer litt ann på hvilken jordblamdimg du bruker. Dersom du har blandet inn mye leca, perlite, bark eller vermiculite er sjansen større for at det går bra.

Jeg ville nok kjøpt noen større innerpotter og gitt planten en ny dekorpotte

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Skogkløver skrev:

Du må være fryktelig nøye på vanning når du ikke har hull i potten 😅 selv da kan du slite med rotråte på grunn av lite luft til røttene, det kommer litt ann på hvilken jordblamdimg du bruker. Dersom du har blandet inn mye leca, perlite, bark eller vermiculite er sjansen større for at det går bra.

Jeg ville nok kjøpt noen større innerpotter og gitt planten en ny dekorpotte

Takk for svar. Det ante meg nok at det var det som ble løsningen, har leca i bunn. Men får kjøpe inn nye innepotter. Hadde fått for meg at man planta de direkte i dekorpotta av en merkelig grunn 😅 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Det ante meg nok at det var det som ble løsningen, har leca i bunn. Men får kjøpe inn nye innepotter. Hadde fått for meg at man planta de direkte i dekorpotta av en merkelig grunn 😅 

Det er mye man skal lære som planteeier 😂 mange har gått på akkurat samme smellen, litt kjipt når plantene koster noen hundrelapper 💸💸💸

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Skogkløver skrev:

Det er mye man skal lære som planteeier 😂 mange har gått på akkurat samme smellen, litt kjipt når plantene koster noen hundrelapper 💸💸💸

Hehe, ja. Har heldigvis ikke rukket å plante om alle plantene enda. Men de som ser ut til å trives best er de som står med plastpotta fra butikken 😅 Så stussa litt over valget mitt. Igjen, supert at du tok deg tid til å svare 😊 Jeg har forøvrig en kongepalme jeg måtte omplassere i stua, men den er blitt helt gul. Tenker jeg må sette den ut. Men er det et håpløst prosjekt? Vet du det? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, ja. Har heldigvis ikke rukket å plante om alle plantene enda. Men de som ser ut til å trives best er de som står med plastpotta fra butikken 😅 Så stussa litt over valget mitt. Igjen, supert at du tok deg tid til å svare 😊 Jeg har forøvrig en kongepalme jeg måtte omplassere i stua, men den er blitt helt gul. Tenker jeg må sette den ut. Men er det et håpløst prosjekt? Vet du det? 

Bare hyggelig! :)

kongepalme har jeg ikke erfaring med, men dersom den sto ute på hagesenteret ville jeg satt den ut! Har du derimot funnet den inne kan det være greit å vende den til utelivet gradvis. Blir planten gul nå er det enten feil solforhold eller at potten er tom for næring 😅 ikke alltid lett å vite. 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler gruppa "Grønne stueplanter" på FB, der har jeg lært masse :)

Anonymkode: 48550...efb

• Liker 1
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
På 24.6.2020 den 23.08, AnonymBruker skrev:

Når man får beskjed om at planter trives best i potte med hull i. Hva menes da? Jeg har plantet mine planter ut av plastpotta som følger planter og direkte i dekorpotta. Men blir jo lite drenering til røttene, og det sier jo seg selv at den ikke kan vannes under..  Så hva gjør jeg? Dette gjelder Strelizia og Monstera feks. 

Du skal aller helst ikke plante i dekorpotta. Overskuddsvann må alltid ha et sted å renne. Du kan jo bare plante de på nytt? 

En stor fordel ved å ha en innerpotte er at du kan løfte opp planten, ta av innerpotten og studere røttene. Da kan du se etter skadedyr og om røttene ser sunne og friske ut. Dette skal du alltid gjøre når du kjøper planter i butikken - Ta altså av potten og se på jordklumpen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...