Gå til innhold

Høy puls og pulsfall under trening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har "alltid" hatt høy hvilepuls, men etter at jeg fikk pulsklokke ser jeg stadig at jeg har veldig høy puls under belastning. Selv om jeg ikke tar meg ut 100%, kan jeg godt ha korte perioder med puls rett over 200, særlig om jeg ikke har lang og god oppvarming. Jeg får det ikke bare på kondisjons- og intervalltrening, men også på en gåtur på fjellet med litt innsats. Jeg kan umiddelbart etter en slik økt med høy puls få kraftig pulsfall et øyeblikk ned mot 80, og da blir jeg kvalm, uvel og "tom". Dette går over etter få sekunder. 

Går ikke med pulsklokke til vanlig, men ser at når jeg tar den på før trening kan jeg ha puls mellom 90 -110. Om jeg kjenner pulsen på morgenen ligger den ved oppvåkning rundt 60.Jeg har passert 50 år med et par år, men er frisk ellers. Noen teori på hva det kan være? Kun elendig form eller? Trener 1-3 ganger i uka, men det varierer en del. Har hatt en god koronapause, og merket det igjen nå når jeg begynte på med styrketrening sist uke.

Anonymkode: 1d566...774

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg går på trendemølle får jeg stadig advarsel på skjermen om at pulsen er farlig høy, selv om jeg bare går litt raskt uten annen belastning. Ser så merkelig ut....

Anonymkode: 1d566...774

AnonymBruker
Skrevet

Går du raskt fra over 200 ned til 80? Altså i løpet av sekunder? 

"Før trening"-pulsen og morgenpulsen din høres helt normal ut. 

Sannsynligvis har du bare høy makspuls - da skal det ikke så mye til for å komme opp i høye pulstall, særlig hvis du ikke er så godt trent. Men hvis du plages av raske pulsfall fulgt av kvalme og uvelhet, så er det nok lurt å ta kontakt med legen og kanskje få utført en belastning-EKG eller andre undersøkelser. 

Slike målere på tredemøller og andre kondisjonsapparater er forresten ikke noe å bry seg om; for det første måler de unøyaktig, og de går ut fra at folk har veldig lav makspuls (typisk 220 minus alder, som stemmer dårlig for de aller fleste av oss. Jeg har også fått slike varsler, og jeg har helt normal makspuls på ca 200 - mens apparatet tror at jeg har 190 eller lavere...)

Anonymkode: df920...d92

Skrevet

Dette bør du få sjekket ut fort som faen. Her leker du ikke bare for å si det litt enkelt. KG er ingen doktor. All unormal puls og svimmelhet rundt dette er røde blinkende lys. Les D.O.K.T.O.R.

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det med meg også på tredemølla. Først 109, så 160, deretter ned i 78. Da får jeg panikk og slutter å følge med 🙈. Teller da pulsen på halsen, og kjenner den er helt jevn..... Tror det har noe med hvordan føleren på TM, eller klokker, er.

Anonymkode: 0c8b3...a7a

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Dette bør du få sjekket ut fort som faen. Her leker du ikke bare for å si det litt enkelt. KG er ingen doktor. All unormal puls og svimmelhet rundt dette er røde blinkende lys. Les D.O.K.T.O.R.

Rolig, Mr! Jeg har sjekket meg, og pulsmåleren er IKKE til å stole på, så lenge man ikke bruker den riktig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du fått sjekket stoffskiftet i det siste? Høyt stoffskifte kan ha innvirkning på puls feks. og da skal man ikke trene så hardt heller. Men det er jo enkelt å få sjekket, snakk med legekontoret i morgen i tilfellet🤗

Anonymkode: f235a...224

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rolig, Mr! Jeg har sjekket meg, og pulsmåleren er IKKE til å stole på, så lenge man ikke bruker den riktig. 

Nei du er jo ikke trådstarter og det er riktig at ikke alle pulsmålere er riktig eller korrekt plassert, men har ikke hørt om at dette medfører noen kvalme. 

Jeg trener litt selv også med pulsmåler og har ikke opplevd kvalme selv ikke under høy belastning. 

Bedre å få sjekket ut en gang for mye enn en gang for lite. 

Men vente er jo det beste. For kirkegården er full av drømmer som lot vente på seg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...