Gå til innhold

Oppdaget 2 små kuler på halsen til gutten min på 4år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

! Først vil jeg si at jeg kun skal ha erfaring fra andre, som kanskje har opplevd eller vet noe om dette ! Jeg drar til legen om nødvendig. 

Disse er (heldigvis) lett bevegelige. Han har også på begge sider av halsen. Vet farlige kuler er mer harde og ikke bevegelige. Han har vært forkjølet nå i 5 dager, heshet og snørrete. Enda et godt tegn!  Ikke korona da, men holdt han hjemme fra bhg. 

Må jeg sjekke disse kulene imorgen? Jeg vil helst sove inatt. Opplevd dette på barn, noen?? 

Hilsen en noe smånervøs mamma. 

Anonymkode: fc4c6...3c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvor store er kulene? Er det typ hovne kjertler eller mer som små utslett liknende kuler?

Anonymkode: 5706f...fa0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

! Først vil jeg si at jeg kun skal ha erfaring fra andre, som kanskje har opplevd eller vet noe om dette ! Jeg drar til legen om nødvendig. 

Disse er (heldigvis) lett bevegelige. Han har også på begge sider av halsen. Vet farlige kuler er mer harde og ikke bevegelige. Han har vært forkjølet nå i 5 dager, heshet og snørrete. Enda et godt tegn!  Ikke korona da, men holdt han hjemme fra bhg. 

Må jeg sjekke disse kulene imorgen? Jeg vil helst sove inatt. Opplevd dette på barn, noen?? 

Hilsen en noe smånervøs mamma. 

Det kan være lipom, opphopning av fett. Det er helt ufarlig

Anonymkode: fcc3d...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er nok bare lymfekjertlene som er hovne , ikke farlig.

Anonymkode: 1928c...70a

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være lymfekjertlene du kjenner? De blir mer fremtredende ved sykdom. Jeg merket dette på meg selv en gang og skvatt veldig, før jeg fant ut det var normalt.

Tror ikke du trenger bekymre deg uansett, to kuler som dukker opp helst plutselig når barnet er sykt, har sannsynligvis en forbindelse med sykdommen. 

Skjønner deg godt da❤️

Endret av Kärcher
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er garantert hovne lymfekjertler som følge av infeksjonen 😊 Google det så skal du se det ikke er noe å bekymre seg for 😊 dersom kulene ikke går tilbake når han friskner til, kan du ta han med til legen for en sjekk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er veldig vanlig at barn kan ha forstørrede lymfeknuter mindre enn 2 til 2,5 centimeter i diameter på halsen.

Men har barnet blitt testet for korona?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Kärcher skrev:

Kan det være lymfekjertlene du kjenner? De blir mer fremtredende ved sykdom. Jeg merket dette på meg selv en gang og skvatt veldig, før jeg fant ut det var normalt.

Tror ikke du trenger bekymre deg uansett, to kuler som dukker opp helst plutselig når barnet er sykt, har sannsynligvis en forbindelse med sykdommen. 

Skjønner deg godt da❤️

Vet det egentlig veldig godt, har selv hatt/har noen små kuler der. Disse er som små erter, bevegelige og heller litt myke. Men det var liksom fler av de. Han ville ikke jeg skulle pirke på halsen hans, så det var ikke lenge jeg fikk lov å kjenne på de. 

Men bekymret som jeg er altså... 😏 

Han er ikke sjekket for korona, men i min hjemme kommune har det ikke vært smittede på 6 uker. Det var også flere snørrete barn i bhg. De har det i bhg, så jeg antar det er sår hals pga det. Ingen feber. ♡ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mest sannsynlig hovne lymfeknuter pga sykdom, men jeg forstår man blir nervøs.

Min gutt på 4 år har kronisk forstørrede lymfeknuter på begge sider av halsen.    Min gutt var mye forkjølet ved barnehagestart og lymfeknutene ble aldri mindre selv når han var frisk. Jeg valgte å bestille legetime ang dette, legen kjente og mente det var forstørrede lymfeknuter. Så går det noen måneder og vi er hos helsestasjonslegen, og da kom lymfeknutene opp igjen og han ønsket vi skulle bestille ny legetime ang dette. Ble henvist til ultralyd og alt var normalt, var kun forstørrede lymfeknuter. Han har det hele tiden, hatt det i minst to år. 
Sitter på begge sider og lett bevegelig akkurat som du beskriver 😊 så det er garantert kun lymfene siden han er forkjølet!

Anonymkode: 52ae9...eae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge de er bevegelige, er det mest sannsynlig ufarlig. Ville gitt det noen dager, og heller kontaktet lege hvis de ikke minsker/forsvinner. 

Anonymkode: e8f20...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er torsdag, så jeg ville absolutt bestilt legetime i morgen. Med små barn er det best å få slikt sjekket 

Anonymkode: 6cc83...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden han er forkjølet ville jeg tenkt det er lymfekjertler og sett det an. 

Anonymkode: ca078...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, WhisperingWind skrev:

Ta en videosamtale med fastlegen og la fastlegen se på det. 

Jeg bestillte time idag. 😇 Tar ingen sjans når det gjelder ungene. Jeg har gått helse og sosialfag , samt tatt anatomi fag, så vet at bevegelige kuler er positivt. Alikavel vil jeg få ddt undersøkt fra profesjonelle fagfolk :) tts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bestillte time idag. 😇 Tar ingen sjans når det gjelder ungene. Jeg har gått helse og sosialfag , samt tatt anatomi fag, så vet at bevegelige kuler er positivt. Alikavel vil jeg få ddt undersøkt fra profesjonelle fagfolk :) tts

Alltid det lureste så er man på den sikre siden 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan gikk det TS, var dere i dag eller får dere komme i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
17 timer siden, Kärcher skrev:

Hvordan gikk det TS, var dere i dag eller får dere komme i morgen?

Ikke time før til mandag, så lenge han ikke var snufsete og forkjølet kunne han komme da. Håper og tror det er ift forkjølelsen han har hatt. Skal bli greit å få det sjekket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! Oppdatering, kulene var kun pga forkjølelsen hans. Forstørret lymfekjertler. Ingen fare. Heldigvis😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...