AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #1 Skrevet 24. juni 2020 Føler jeg har fått en stor slag i fjeset. Tannkjøtt sykdom har jeg da fått, jeg som er så nøye med tennene og pusser, bruker tanntråd, mellomtannbørste, spiser ikke mye rart for å ta vare på kropp og tenner.. Og hva får jeg? Jo, dette.. Takk skal du faen meg ha livet.. Jeg som har så dårlig råd nå fortiden. Jeg er så lei meg 😭 Anonymkode: 02c8c...a59 1
forkjølajente Skrevet 24. juni 2020 #2 Skrevet 24. juni 2020 Det kommer til å gå helt fint🙂Fortsett å vær nøye med tannhygienen, få oplæring i bruk av mellomromsbørster og gå til jevnlig rens hos tannpleier. Man får endel i refusjon fra Helfo når man har perio så de timene kommer ikke koste så mye. 7
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #3 Skrevet 24. juni 2020 Føler med deg. Jeg har også begynt å få det. Dvs veldig i startfasen. Gjør ingenting annet enn å gå 2x i året for å følge med foreløpig. Men er ikke dette ganske vanlig etterhvert som man blir eldre? Du vet... alt siger ned men tannkjøttet går opp.😅🤷♀️ Jeg stresser ikke med noe enda, men vet jo ikke hvordan det blir om x antall år. Er forøvrig 47 år. Kan jeg spørre om din alder? Anonymkode: e8956...0d9
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #4 Skrevet 24. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler med deg. Jeg har også begynt å få det. Dvs veldig i startfasen. Gjør ingenting annet enn å gå 2x i året for å følge med foreløpig. Men er ikke dette ganske vanlig etterhvert som man blir eldre? Du vet... alt siger ned men tannkjøttet går opp.😅🤷♀️ Jeg stresser ikke med noe enda, men vet jo ikke hvordan det blir om x antall år. Er forøvrig 47 år. Kan jeg spørre om din alder? Anonymkode: e8956...0d9 Jeg er 30. Er bare redd for kostnadene fordi jeg er fattig for tiden. Anonymkode: 02c8c...a59
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #5 Skrevet 24. juni 2020 11 minutter siden, forkjølajente skrev: Det kommer til å gå helt fint🙂Fortsett å vær nøye med tannhygienen, få oplæring i bruk av mellomromsbørster og gå til jevnlig rens hos tannpleier. Man får endel i refusjon fra Helfo når man har perio så de timene kommer ikke koste så mye. Tusen takk, dette hjalp mer enn du aner. Har du hatt det? Koster ikke det 30 000 eller noe for hver behandling 😭 Anonymkode: 02c8c...a59
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #6 Skrevet 24. juni 2020 Jeg har hatt det fra før jeg var 30 år og bruker ikke mer på tannlege enn vanlig. Kanskje har jeg en mild variant da, men har kun vært en gang jeg har måtte ta en særlig «operasjon» og da var det delvis dekket. Så hadde ikke bekymret meg. Anonymkode: 926b1...0da 1
forkjølajente Skrevet 24. juni 2020 #7 Skrevet 24. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk, dette hjalp mer enn du aner. Har du hatt det? Koster ikke det 30 000 eller noe for hver behandling 😭 Anonymkode: 02c8c...a59 Neida,bare slapp helt av 🙂 Noen hundrelapper i egenandel for hver rens ( kommer an på hvor alvorlig du har det hvor ofte det bør renses,men alt fra hver 3.mnd til hvert år) Har det ikke selv,men vet endel om det fordet. Lykke til,og pust med magen. Dette går bra 🙂 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #8 Skrevet 24. juni 2020 30 000 nei 😬 langt i fra. Jeg har/hadde det også. Kostet under 2500 totalt, var inne 5 ganger Anonymkode: 21f7d...e0c 4
forkjølajente Skrevet 24. juni 2020 #9 Skrevet 24. juni 2020 Fikk du ikke noe info hos den som gav deg diagnosen? 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #10 Skrevet 24. juni 2020 Jeg har. Rensing hver tredje mnd og måling av lommer en gang i året. Koster rundt 1200 kr hver gang, da har de trukket fra litt som dekkes direkte via HELFO. Så kommer det frikort deisende på slutten av året. Nå skal jeg henvises til spesialist fordi tannlegen ikke synes det hjelper med dette renseregimet. Anonymkode: 53468...fc0
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #11 Skrevet 24. juni 2020 9 minutter siden, forkjølajente skrev: Fikk du ikke noe info hos den som gav deg diagnosen? Jeg fikk litt info, skal snakke om det neste gang. Men jeg var i sjokk og gråt så mye at jeg ikke fikk med meg noe særlig. Anonymkode: 02c8c...a59
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #12 Skrevet 24. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har. Rensing hver tredje mnd og måling av lommer en gang i året. Koster rundt 1200 kr hver gang, da har de trukket fra litt som dekkes direkte via HELFO. Så kommer det frikort deisende på slutten av året. Nå skal jeg henvises til spesialist fordi tannlegen ikke synes det hjelper med dette renseregimet. Anonymkode: 53468...fc0 Men tar det ikke slutt? Skla du rense hele livet hver tredje mnd? Og hvordan foregår rensing? Putter de en nål i tannkjøttet? Anonymkode: 02c8c...a59
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #13 Skrevet 24. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men tar det ikke slutt? Skla du rense hele livet hver tredje mnd? Og hvordan foregår rensing? Putter de en nål i tannkjøttet? Anonymkode: 02c8c...a59 Jeg var hos spesialist og fikk full bedøvelse i hele munnen. Han renset ekstra godt på tre steder med dype lommer. På det ene stedet åpnet han opp, renset og sydde. Tannkjøttet forsvinner litt der hvor man har renset ekstra. Måler lommedybde to ganger i året hos min vanlige tannlege. Sist gang fikk jeg bedøvelse der hvor spesialisten hadde åpnet og hun renset ekstra godt der. Det verste er vel egentlig måling av lommene. Litt ubehag innimellom der hvis de stikker redskapen litt feil. Anonymkode: a7aec...b75
Salsiera Skrevet 24. juni 2020 #14 Skrevet 24. juni 2020 Det er ikke bare dårlig munnhygiene og kosthold som kan være et årsak til periodontitt, men flere andre risikofaktorer: -bruk av tobbak -stress, depresjoner -hormonelle forandringene/bruk av p-piller -diabetes/nedsatt immunforsvar - munntørrhet/nedsatt spyttsekresjon -et stor antall gamle store fyllinger - tendens å utvikle tannstein -arv -ugunstig tannstilling som gjør at det er vanskelig å få tennene rent Er du forresten helt sikkert at din munnhygiene, kosthold og drikkevaner er optimal? Dvs du småspiser ikke, du vet at stivelse er like dårlig for tenner som sukker? Du vet at sukkerfri brus er like dårlig for tenner som vanlig jus eller brus?
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #15 Skrevet 24. juni 2020 Jeg har det samme. Jeg måtte skjære bort tannkjøttet, rense og sy igjen. Kostet ca 800, - pr gang hos spesialist etter at jeg fikk frikort. Anonymkode: 9d110...b13 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #16 Skrevet 24. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var hos spesialist og fikk full bedøvelse i hele munnen. Han renset ekstra godt på tre steder med dype lommer. På det ene stedet åpnet han opp, renset og sydde. Tannkjøttet forsvinner litt der hvor man har renset ekstra. Måler lommedybde to ganger i året hos min vanlige tannlege. Sist gang fikk jeg bedøvelse der hvor spesialisten hadde åpnet og hun renset ekstra godt der. Det verste er vel egentlig måling av lommene. Litt ubehag innimellom der hvis de stikker redskapen litt feil. Anonymkode: a7aec...b75 Men skal dette gjøres resten av livet? 😅 Anonymkode: 02c8c...a59
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #17 Skrevet 24. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det samme. Jeg måtte skjære bort tannkjøttet, rense og sy igjen. Kostet ca 800, - pr gang hos spesialist etter at jeg fikk frikort. Anonymkode: 9d110...b13 Er noe av tannkjøttet ditt borte etter den skjæringen? Hvor mange ganger har du gjort og hvor mange gjenstår? Anonymkode: 02c8c...a59
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #18 Skrevet 24. juni 2020 4 minutter siden, Salsiera skrev: Det er ikke bare dårlig munnhygiene og kosthold som kan være et årsak til periodontitt, men flere andre risikofaktorer: -bruk av tobbak -stress, depresjoner -hormonelle forandringene/bruk av p-piller -diabetes/nedsatt immunforsvar - munntørrhet/nedsatt spyttsekresjon -et stor antall gamle store fyllinger - tendens å utvikle tannstein -arv -ugunstig tannstilling som gjør at det er vanskelig å få tennene rent Er du forresten helt sikkert at din munnhygiene, kosthold og drikkevaner er optimal? Dvs du småspiser ikke, du vet at stivelse er like dårlig for tenner som sukker? Du vet at sukkerfri brus er like dårlig for tenner som vanlig jus eller brus? Har noen kompositt fyllinger på fortenner, kanskje det er årsaken og ikke hva jeg spiser. Jeg spiser stivelse ja og småspiser men holder meg unna mye. Anonymkode: 02c8c...a59
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #19 Skrevet 24. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er noe av tannkjøttet ditt borte etter den skjæringen? Hvor mange ganger har du gjort og hvor mange gjenstår? Anonymkode: 02c8c...a59 Jeg er nettopp ferdig med å skjære opp, så vet ikke hvor mye som vokser tilbake, men ja, mye av tannkjøttet er borte da det er skjært bort. Jeg var inne å skjærte bort 6 ganger, 6 ganger hvor jeg tok bort stingene pluss to sjekk. Så totalt 14 ganger. Men jeg var et ille tilfelle og heldig som fortsatt har alle tennene mine. Spesialisten var usikker på om hun klarte å redde alle tennene mine, men det gikk heldigvis fint. Anonymkode: 9d110...b13
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #20 Skrevet 24. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er nettopp ferdig med å skjære opp, så vet ikke hvor mye som vokser tilbake, men ja, mye av tannkjøttet er borte da det er skjært bort. Jeg var inne å skjærte bort 6 ganger, 6 ganger hvor jeg tok bort stingene pluss to sjekk. Så totalt 14 ganger. Men jeg var et ille tilfelle og heldig som fortsatt har alle tennene mine. Spesialisten var usikker på om hun klarte å redde alle tennene mine, men det gikk heldigvis fint. Anonymkode: 9d110...b13 Hvor gammel er du? Og hvordan ble ditt tilfelle så ille som du sier? Jeg prøver bare å forstå.. Dette er nytt for meg. Anonymkode: 02c8c...a59
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå