AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #1 Skrevet 24. juni 2020 Står på 1000mg metformin om dagen for pcos. Lyst til å ta en halvliter idag. Men så ser jeg jo skummel info på nettet. Har ikke diabetes, har spist normalt, og gyn har aldri nevnt alkohol på noen måte. Ser at interaksjoner.no sier det er ved store mengder, og en 0.5 er jo ikke det? Hva gjør dere andre? Anonymkode: 489a0...f9b
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #2 Skrevet 24. juni 2020 Jeg går på metformin 850 mg x 2. Ikke vært noe problem her. De gangene jeg vet det blir en del mer enn 1 øl, så har jeg droppet de den dagen, da jeg sliter litt med magen pga de til vanlig. Men noe endelig svar kan jeg ikke gi, men her har det ihvertfall gått bra med både 1 og 2 øl en gang i blandt. Har stått på de noen år pga pcos. Anonymkode: 87a1d...56c
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #3 Skrevet 24. juni 2020 Tar meg ofte en øl og er nå på 1500mg dose. Ingen problemer og heller aldri fått beskjed fra gym om at det ikke er greit Anonymkode: e037a...3d1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #4 Skrevet 25. juni 2020 Tok 1500 mg på det meste, og har aldri hørt at øl er fy? Anonymkode: 57353...69f
Amatariel Skrevet 25. juni 2020 #5 Skrevet 25. juni 2020 Aldri hørt at alkohol og metformin sammen skulle vært et problem. Har vært flere runder på metformin, et par ganger over 1 år. Har drukket helt som normalt! Jeg er på 1500mg nå, og jeg drakk masse mohjito i helga Vil vel tro at gynekologen hadde sagt noe om dette hvis det var en greie, da jeg fikk utskrevet resept. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #6 Skrevet 25. juni 2020 Jeg tar metformin for diabetes, og har aldri opplevd noe problem med kombinasjonen metformin/alkohol. Men jeg vet at enkelte kan reagere veldig sterkt, og nærmest få en antabus-effekt og bli skikkelig dårlige selv ved lite alkoholinntak. Men som du sier selv, normalt sett er det vel kun stort alkoholinntak som er problematisk. Anonymkode: c3745...03b
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #7 Skrevet 25. juni 2020 Det ble to øl 🍻 Smakte godt og gikk bra Min gyn har heller ikke sagt noe om dette, så var bare nettet som advarte. Anonymkode: 489a0...f9b
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #8 Skrevet 25. juni 2020 Spørsmål: Når jeg drikker alkohol (1-2 ganger i måneden) drikker jeg mye da jeg tåler veldig mye. Det kan bli 10 halvlitere og mer... Jeg blir aldri for full men har opplevd å bli borte/sovne tidlig på kvelden noen ganger. Jeg bruker 850 mg metformin 2 ganger daglig. Skal jeg kutte ut medisinen disse dagene jeg er på fest da de har samme virkning som alkohol på blodsukkeret? Svar: Inntak av alkohol hemmer leverens evne til å mobilisere glukose. Derfor advares det mot kombinasjonen av alkohol og blodsukkersenkende medikamenter som kan gi føling (hypoglykemi). Dette gjelder særlig insulin og sulfonylureatabletter (som regel glimeperid). Disse kan sammen med alkohol disponere for føling. Alvorlig føling kan lett mistolkes som overstadig beruselse. Derfor må man ta visse forholdsregler. Jeg tenker da på å spise ekstra eller redusere medikamentdosen og helst ha noen som passer litt ekstra på en. Metformin har heldigvis ikke samme evnen til å gi alvorlig hypoglykemi. Dette preparatet kan imidlertid under helt spesielle omstendighet gi alvorlig syreforgiftning. Overdrevent inntak av alkohol kan bidra til dette. Mitt primære råd til deg er å redusere på alkoholinntaket fordi det er risikabelt å innta såpass store mengder. Ditt forslag om å sløyfe metformin er ikke dumt. Du kan prøve dette og se hvordan det virker på blodsukkeret. Lykke til! Anonymkode: 39a53...e69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå