Gå til innhold

Dere som har kommet litt seint å bedt om mer permisjon - hvordan tok arbeidsgiver det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal i utgangspunktet begynne igjen om 8 uker, men er på ingen måte klar. Vi har funnet en løsning på økonomien som gjør at jeg kan være ulønnet hjemme til over nyttår. Har SÅ lyst! Men kjenner jeg kvier meg veldig til å ta det opp med arbeidsgiver, da jeg vet de savner meg på jobb. Noen som har vært borti dette? Hva gjorde dere og hvordan gikk det?

Anonymkode: cd68f...cac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint. Ofte vet man ikke før det nærmer seg at man ikke er klar heller, babyer er jo veldig individuelle. Noen ammer fortsatt mye, sover dårlig osv. Det vet man ikke før der nærmer seg. Etter loven må du si fra inne fire uker før om du skal ha permisjon under ett år (ekstra) og innen 12 uker før om du skal ha permisjon i mer enn ett år. Det er ogsp din fulle rettighet så arbeidsgiver kan ikke nekte

Anonymkode: 15955...eb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går helt fint. Ofte vet man ikke før det nærmer seg at man ikke er klar heller, babyer er jo veldig individuelle. Noen ammer fortsatt mye, sover dårlig osv. Det vet man ikke før der nærmer seg. Etter loven må du si fra inne fire uker før om du skal ha permisjon under ett år (ekstra) og innen 12 uker før om du skal ha permisjon i mer enn ett år. Det er ogsp din fulle rettighet så arbeidsgiver kan ikke nekte

Anonymkode: 15955...eb0

Nei det er nettopp det, vi planla at jeg skulle jobbe igjen da han var 10 mnd - og trodde det var riiiikelig. Men nå er han 8 mnd, får fortsatt nesten ikke i han fast føde, har masse masse nattevåk og pupp hver 1.-2. Time døgnet rundt 😕 Både jeg og far gruer oss som hunder til pappapermen - jeg fordi jeg må jobbe i tillegg til å være oppe hele natta osv. Og far fordi han ikke har noe å tilby (flaske, fast føde etc) og pupp er det eneste han vil ha 😣 Mye kan selvsagt skje på 2 mnd, men det ser mørkt ut ennå... 

Ja jeg vet jeg har krav på det, men jeg er helt utrolig dårlig på å kreve ting - følte nesten jeg måtte unnskylde meg da jeg søkte om foreldrepermisjon i utgangspunktet... Og det er IKKE arbeidsgiveren min som gjør at jeg føler det altså, han er veldig grei. Det er bare meg som person. Har stor klump i magen for å ta opp dette - selv om jeg har utrolig lyst :( 

AnonymBruker
Skrevet

Har man virkelig krav på ulønnet permisjon fra arbeidsgiver? Den var ny for meg, hvor lenge har man det kravet da? 

Jeg personlig syns det er lovlig seint å komme 8 uker før og be om en ny permisjon på 6 måneder. I tillegg rett før ferien, regner med arbeidsgiveren din også skal ha ferie. Så vedkommende har bare noen få uker på å erstatte deg. 

Uansett, du får bare ringe vedkommende. Dersom du har krav på det slik det blir hevdet over har vel ikke arbeidsgiver noe han skulle sagt. 

Anonymkode: 34299...0a9

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man virkelig krav på ulønnet permisjon fra arbeidsgiver? Den var ny for meg, hvor lenge har man det kravet da? 

Jeg personlig syns det er lovlig seint å komme 8 uker før og be om en ny permisjon på 6 måneder. I tillegg rett før ferien, regner med arbeidsgiveren din også skal ha ferie. Så vedkommende har bare noen få uker på å erstatte deg. 

Uansett, du får bare ringe vedkommende. Dersom du har krav på det slik det blir hevdet over har vel ikke arbeidsgiver noe han skulle sagt. 

Ja. Det kan du lese om i arbeidsmiljøloven, paragraf 12.5. 

(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

Anonymkode: 35d91...221

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg kom ca 6 uker før, arbeidsgiver tok det helt fint.

Anonymkode: 55194...ad8

Skrevet

du har god grunn med det du skriver. forklar dette til arbeidsgiver og det bør gå fint. men gjør det nå før de går på ferie så de får tid til å ordne seg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner med at det allerede er en vikar for ts?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, Mrs Robinson said:

Regner med at det allerede er en vikar for ts?

Men den har vel fort fått ny stilling nå.

Det er regler for når man må si ifra. 

Anonymkode: 54860...1ce

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men den har vel fort fått ny stilling nå.

Det er regler for når man må si ifra. 

Det blir bare antagelser og spekulasjoner 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er han 8 mnd, får fortsatt nesten ikke i han fast føde, har masse masse nattevåk og pupp hver 1.-2. Time døgnet rundt 😕 Både jeg og far gruer oss som hunder til pappapermen - jeg fordi jeg må jobbe i tillegg til å være oppe hele natta osv.

Vi har det sånn, jeg løste det med hjemmekontor og ammepermisjon. Så jeg har jobbet fra 8 mnd. Jobber 2 timer og så pupp og så 2 timer og så pupp og så en times tid før jeg avslutter til mer pupp. Har sommertid (7 timer) og to timers ammepermisjon (Staten). 

Anonymkode: b8fbc...d17

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har det sånn, jeg løste det med hjemmekontor og ammepermisjon. Så jeg har jobbet fra 8 mnd. Jobber 2 timer og så pupp og så 2 timer og så pupp og så en times tid før jeg avslutter til mer pupp. Har sommertid (7 timer) og to timers ammepermisjon (Staten). 

Anonymkode: b8fbc...d17

Har ikke mulighet for hverken ammefri eller hjemmekontor 😩 

AnonymBruker
Skrevet

Det går nok helt fint, men gi beskjed snart.

Når det er sagt: vi hadde og en unge som ikke ville ha annet enn pupp ved 8 mnd. Ingen flaske, og fast føde var type 2-3 t-skjeer med grøt eller annet i et måltid. Plutselig da han var like over 8 mnd løsnet det. Jeg var tilbake i jobb da han var 9,5 mnd, og det gikk helt fint. Ammet fortsatt morgen, ettermiddag og kveld. Jeg hadde veldig kort vei til jobb, da. Og sommertid med 7 timers dag de første ukene, så det hjalp litt. Tror kanskje vi sluttet med amming på ettermiddagen etter disse første ukene... Men altså, bare for å gi deg litt perspektiv på at veldig mye kan skje på to mnd. 😊 Plutselig løsner det!

Anonymkode: f58d9...abf

AnonymBruker
Skrevet

Legg det fram som at det er det beste for jobben at du gjør det, fordi barnet ikke er klar og du fremdeles har masse nattevåk og amming og vil da ikke kunne yte så bra på jobb. Bruk argumenter som viser at du tenker på det beste for jobben :)

Anonymkode: 3c368...353

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har ikke mulighet for hverken ammefri eller hjemmekontor 😩 

Hvorfor har du ikke mulighet til ammefri? 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du ikke mulighet til ammefri? 

Det er ikke praktisk gjennomførbart i min jobb. Både med tanke på sikkerhet, hygiene m.m. Vet jeg har rett på det, men det funker bare ikke i mitt yrke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...