Gå til innhold

Barn som legger seg ned ( i butikken, på gaten etc. )

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man? Vi har en snart 3 åring som nekter å gå og legger seg ned Når han ikke vil noe. I dag var det 4 ganger fra barnehageporten til bilen. Hittil har taktikken vært at jeg bare prøvd å ignorere det. Sagt med bestemt, men vennlig stemme at «vi må gå til bilen nå, du må stå på beina» og så dratt han bestemt med meg etter armen. Dette funker ikke! Andre tips? Skal sies at jeg også har en liten baby som er med å henter, så å bruke 40 minutt på å stå og vente på at han gidder å gå er ikke så fristende. Det er jeg dom henter hver dag og det er samme rutine hver dag,så jeg kan ikke se for meg at dette er den klassiske «brutte forventninger». 

Anonymkode: 2b883...259

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ha baby i vogn eller bæresele. Da kan du ta treåringen under armen på en måte som er akkurat ubehagelig nok til at barnet heller vil gå selv. Så bærer du til barnet sier at det vil gå selv.

NB: ikke løft barnet etter armen. Løft hele kroppen og putt under din arm, som du ville båret en... sovepose... eller noe.

Anonymkode: b1e8b...c1b

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha baby i vogn eller bæresele. Da kan du ta treåringen under armen på en måte som er akkurat ubehagelig nok til at barnet heller vil gå selv. Så bærer du til barnet sier at det vil gå selv.

NB: ikke løft barnet etter armen. Løft hele kroppen og putt under din arm, som du ville båret en... sovepose... eller noe.

Anonymkode: b1e8b...c1b

Jeg har baby i bæresele, jeg kan ikke ta 3 åringen under armen da, han hyler, sparker, slår og biter om jeg løfter han opp og det er farlig for baby. Barnehagen har ikke et barnevognvennlig terreng, så jeg kommer meg ikke inn på uteplassen med vogn. 

det du beskriver er jo stort sett det jeg gjør nå ( ved å dra han etter armen) det er ubehagelig og han vil «gå selv» det gjør han da i 2 skritt og så legger han seg ned igjen.  Det fungerer ikke. Han er like trassig og legger seg like mye ned om jeg gjør det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har baby i bæresele, jeg kan ikke ta 3 åringen under armen da, han hyler, sparker, slår og biter om jeg løfter han opp og det er farlig for baby. Barnehagen har ikke et barnevognvennlig terreng, så jeg kommer meg ikke inn på uteplassen med vogn. 

det du beskriver er jo stort sett det jeg gjør nå ( ved å dra han etter armen) det er ubehagelig og han vil «gå selv» det gjør han da i 2 skritt og så legger han seg ned igjen.  Det fungerer ikke. Han er like trassig og legger seg like mye ned om jeg gjør det. 

Da får du forklare at siden han ikke vil gå så vil du dra han hele veien. Han får en mulighet til å gå selv, hvis han ikke går da så kommer du ikke til å slippe før dere er inne på barnehagens område. Gjør dette gang på gang, da vil han til slutt gi seg. 

Anonymkode: c1883...385

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde dette problemet en periode rett etter nummer to ble født. Jeg stod der så tålmodig og ventet til nummer en skulle ble med, ville ikke skade selvfølelsen til en nybakt storebror som fikk så lite oppmerksomhet. Helt til det en dag var 15 minusgrader og snødde isbiter utenfor barnehagen, nummer en nektet å være med til bilen og jeg tok bilstolen med baby under den ene armen og treåringen under den andre og plasserte de begge to inn i bilen. Ble betydelig mindre tull fra treåringen sin side etter det. 

Anonymkode: 91b76...06d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du forklare at siden han ikke vil gå så vil du dra han hele veien. Han får en mulighet til å gå selv, hvis han ikke går da så kommer du ikke til å slippe før dere er inne på barnehagens område. Gjør dette gang på gang, da vil han til slutt gi seg. 

Og det har jeg gjort i uke etter uke. Jeg får han jo med meg, men problemet er at det ikke minsker atferden. Han legger seg ikke mindre ned av den grunn. 

tydeligvis ikke😫

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville stroppet fast babyen og deretter båret han i bilen.

Anonymkode: d6d4e...97d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi hadde dette problemet en periode rett etter nummer to ble født. Jeg stod der så tålmodig og ventet til nummer en skulle ble med, ville ikke skade selvfølelsen til en nybakt storebror som fikk så lite oppmerksomhet. Helt til det en dag var 15 minusgrader og snødde isbiter utenfor barnehagen, nummer en nektet å være med til bilen og jeg tok bilstolen med baby under den ene armen og treåringen under den andre og plasserte de begge to inn i bilen. Ble betydelig mindre tull fra treåringen sin side etter det. 

Anonymkode: 91b76...06d

Dette er jo det jeg gjør, og det har ikke ført til at han legger seg mindre ned. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville stroppet fast babyen og deretter båret han i bilen.

Det hjelper jo ikke😩 jeg har i uke etter uke gitt en beskjed, om han  ikke hører,  så sleper jeg han med meg og plasserer han i bilen. Det har 0 effekt, han er like kamplysten neste dag og han legger seg like mye ned nå etter ukesvis med dette «regimet». 

AnonymBruker
Skrevet

Venninna mi sa bare "ok" satte seg i bilen og kjørte til rundt et hjørne av bygningen (ingen andre biler eller trafikk rundt på bygda), gjett hvem som skrikende kom løpende og aldri hang etter igjen... 

Anonymkode: fe112...f04

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det hjelper jo ikke😩 jeg har i uke etter uke gitt en beskjed, om han  ikke hører,  så sleper jeg han med meg og plasserer han i bilen. Det har 0 effekt, han er like kamplysten neste dag og han legger seg like mye ned nå etter ukesvis med dette «regimet». 

Da plasserer du babyen i bilstolen mens han venter innenfor porten, også bærer du han hele veien. Ignorering og oppmuntring fungerer tydeligvis ikke

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt han hvorfor han ikke vil gå? 
En 3-åring forstår såpass mye at det kanskje går an å prate litt rundt det, lytte til han, samt forklare hvorfor dere må gå. 

Kanskje han ikke vil i barnehagen fordi han vet du er hjemme med babyen? Er han sjalu fordi babyen blir båret over alt? Trives han ikke i barnehagen? Uansett hva så kan det hjelpe å prate litt rundt det.

Anonymkode: 80eba...536

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Venninna mi sa bare "ok" satte seg i bilen og kjørte til rundt et hjørne av bygningen (ingen andre biler eller trafikk rundt på bygda), gjett hvem som skrikende kom løpende og aldri hang etter igjen... 

Anonymkode: fe112...f04

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det dere eller er det barna deres som er 3 år? 

Det første her er oppskriften på å gi et barn separasjonsangst. Det andre er barnemishandling. En bærer like lite et barn etter armen som en bærer en katt etter halen! 

Ts: snakk til barnet som var det et oppegående menneske. Sett deg ned ved siden av han og si «ja, så sitter vi her da.» Ta frem en bok eller noe. Løser seg etter få minutter.

Anonymkode: e7930...1f8

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da plasserer du babyen i bilstolen mens han venter innenfor porten, også bærer du han hele veien. Ignorering og oppmuntring fungerer tydeligvis ikke

Det går ikke med koronaregler. Jeg må inn på et spesifikt område på uteplassen og parkeringen er for langt unna til at baby kan vente alene i bilen. Dessuten ser jeg ikke helt poenget. Bære han, kontra det jeg gjør i dag,  (dra han etter armen til han går selv). Hva er forskjellen. Jeg bruker fysisk makt for å få han med meg, samtidig som jeg bevarer roen og sier at han må gå til bilen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min var liknende. Han løp rundt og nektet å bli med hjem. Kunne ta 1 time å hente, noe som var utrolig frustrerende. Så snakket jeg med de ansatte i barnehagen om å prøve ulike løsninger. Det som fungerte til slutt var at vi avtalte nøyaktig tidspunkt 30 min før stengetid (for han syntes rett og slett jeg kom for tidlig av og til, midt i morro utelek etc). De hadde kledd han og han stod klar med en ansatt med porten når jeg kom. Minst mulig snakking, kun kort rapport a la "i dag har xxx syklet mye og vi har spist lapskaus" og hadet (mer info tok vi over tlf dersom nødvendig, for mye prat gjorde han urolig og da løp han bort) Det fungerte best og nå etter noen mnd slipper de å stå med porten. Men jeg holder på fast hentetid og korte rapporter enda. 

Anonymkode: c96d5...0fd

• Liker 14
Gjest Albbas
Skrevet

Hva om du tilbyr deg å bære han i stedet? En rolig treåring kan fint bæres samtidig med baby. Eventuelt kan du ha han i ringslynge eller på ryggen i sele. Bare for å bryte mønsteret litt. Gjør det til en koselig greie. 

AnonymBruker
Skrevet

Forskjellen ville vært at du brøt rutinen dere har lagt til dere. Hvis dere begge vet han vil legge seg ned, og du vil dra han til bilen så følger dere begge skriptet. Er det forresten ok å dra barn etter armen? Det har jeg aldri gjort med mine.

Men jeg har ikke tålmodighet med tull. Hvis de ikke vil gå, så blir de båret som babyer inn i bilen. 

Du må tydeligvis alliere deg med en ansatt, dette høres kjipt ut for alle

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du spurt han hvorfor han ikke vil gå? 
En 3-åring forstår såpass mye at det kanskje går an å prate litt rundt det, lytte til han, samt forklare hvorfor dere må gå. 

Kanskje han ikke vil i barnehagen fordi han vet du er hjemme med babyen? Er han sjalu fordi babyen blir båret over alt? Trives han ikke i barnehagen? Uansett hva så kan det hjelpe å prate litt rundt det.

Anonymkode: 80eba...536

Han har ikke så godt språk, så han hyler bare «vil ikke» i situasjonen, og etterpå er det vanskelig for han å sette ord på. Han har nylig blitt storebror, og han har vært igjennom en koronastengt barnehage, så det er jo to store nye ting som har skjedd i hans liv, men jeg vet ikke hvordan jeg skal møte han best mulig. 

han er nok sjalu på baby, men hva gjør man? Vi prøver alt vi kan å bruke tid med han, fortelle han at vi er glad i han etc. men det hjelper ikke på denne atferden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så frustrerende. 

Ikke pedagogisk riktig, men jeg har bare gått videre da mine små oppførte seg slik. De kom etterhvert springende etter. 

En annen ting som kan være verdt å teste ut er et belønningssystem der barnet får et klistremerke for hver gang han er flink. Når han har fått f.eks 20 klistermerker får han en belønning han ønsker seg.  

Anonymkode: 382f6...fe2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen andre som kan hente (besteforeldre/onkel/tante e.l)? Eventuelt noen som kan passe babyen eller sitte i bilen med babyen mens du henter? Jeg tror, som flere her skriver, at trikset er å bryte rutinen. 

Anonymkode: f26d7...0bd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...