Gå til innhold

Noen som har pusset opp bolig man leier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi leier en enebolig. Bodd her i snart 4 år. 

Kjøkknet detter fra hverandre, dørene detter ned, skuffer detter ut. Kjøkknet er fra 60 tallet. 

Vi har 3 barn som bor her med oss. 

Vi har ikke egenkapital til å kjøpe  selv, vi har hvert lity på tanken  om å spørre om å få kjøpe huset til en sum, men før selve overtskelsen så pusse opp så vi har den sikkerheten som banken krever.  Vi ordner selvfølgelig kontrakt via advokat. Huseier har sagt at han selger når vi flytter. Men ikke så lenge vi bor her. 

Kjøkknet haster å bytte, bygge et soverom til, bygge terrasse er det som er planen å starte med.  

Noen som har erfaring eller tips  å komme med? 

Anonymkode: 354b9...c55

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med å pusse opp før overtakelse og sikkerhet? 

Har erfaring med å kjøpe privat med hjelp av advokat. Det gikk helt fint. Kjøpte til takst. 

• Liker 2
Skrevet

Huseier må da kontakte advokat og få satt opp kontrakt. Mener det koster ca 10000kr. Det skal selger dekke. 

AnonymBruker
Skrevet

Tenker på overtakelse som fra da huset står i vårt navn. Banken vil ikke fullfinansiere et lån. De gir 75%. Derfor tenker vi kanskje øke verdi før vi får huset i vårt navn. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Sensi skrev:

Huseier må da kontakte advokat og få satt opp kontrakt. Mener det koster ca 10000kr. Det skal selger dekke. 

Å betale det er ingen problem. Man invisterer jo mye penger i huset så kontrakt må på plass. 

Skrevet

Dere har ikke egenkapital til å få lån? Hva tenkte dere å foreslå som salgssum? Hvis dere øker husets verdi (med oppussing) så må dere jo betale mer.

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker på overtakelse som fra da huset står i vårt navn. Banken vil ikke fullfinansiere et lån. De gir 75%. Derfor tenker vi kanskje øke verdi før vi får huset i vårt navn. 

Åja. Men da ville jeg hørt med en takstmann først om hvorvidt verdien på huset øker. Kjenner en som brente seg på dette. Selv om mye fremstod som nytt, så er likevel rammen gammel. Så taksten ble en god del lavere enn forventet likevel. 

Har dere hørt med husbanken? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, VoodooChild skrev:

Dere har ikke egenkapital til å få lån? Hva tenkte dere å foreslå som salgssum? Hvis dere øker husets verdi (med oppussing) så må dere jo betale mer.

Dagens verdi er salgssum. Huset har økt i verdi med 300.000 mens vi har bodd her. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Sensi skrev:

Åja. Men da ville jeg hørt med en takstmann først om hvorvidt verdien på huset øker. Kjenner en som brente seg på dette. Selv om mye fremstod som nytt, så er likevel rammen gammel. Så taksten ble en god del lavere enn forventet likevel. 

Ja. De har brukt opp midler. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Sensi skrev:

Hvor mye ble det feil i sum der?

AnonymBruker
Skrevet

Er ganske sikker man ikke har lov til det, ihvertfall ikke uten tillatelse fra huseier.

Anonymkode: c1512...16d

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mye ble det feil i sum der?

Tror sånn rundt 200000.  

Men feil og feil. Var mer det at begrunnelsen ikke var som ventet. Huset var ikke totalrenovert. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagens verdi er salgssum. Huset har økt i verdi med 300.000 mens vi har bodd her. 

Men hvordan skal dere betale hvis dere ikke har egenkapital og banken bare finansierer 75%?

Uansett, for å svare på spørsmålet ditt ang. oppussing, det må dere spørre huseier om. Jeg hadde hvertfall ikke lagt noe oppussings-kroner et sted jeg leide. Er jo penger tapt.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal dere få pengene til oppussing fra slik at dere plutselig er innenfor 75% belåningsgrad når dere ikke engang har egenkapital? 

Anonymkode: b50a8...541

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, Sensi skrev:

Tror sånn rundt 200000.  

Men feil og feil. Var mer det at begrunnelsen ikke var som ventet. Huset var ikke totalrenovert. 

Her er planen å bytte kjøkken, å på kjøkknet så blir det nytt tak, gulv, vegger lister, røranlegg, elanlegg. 

Bygge et soverom der det er 3 boder. Gjøre om de til soverom. 

Stua skal få nye vinduer, vegger, tak og gulv, nytt elanlegg.  

Terrasse er det ikke her i dag. 

Vet ikke hvor mye det øker, skal få takstmann hit før kontrakter  blir skrevet. 

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke gått med på dette som utleier. Høres ut som om dere prøver å lure systemet, potensialet til mye økonomisk rot her. 

Oppussing pleier ikke å lønne seg, og hvordan har dere penger til oppussing og ikke ek? 

Uansett om planen deres fungerer eller ikke bør dere starte en sparekonto. Så er dere mer klare ved neste mulighet. 

Og lykke til, hadde vært bra om dere klarte dette. 

Anonymkode: cf73d...63b

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hadde ikke gått med på dette som utleier. Høres ut som om dere prøver å lure systemet, potensialet til mye økonomisk rot her. 

Oppussing pleier ikke å lønne seg, og hvordan har dere penger til oppussing og ikke ek? 

Uansett om planen deres fungerer eller ikke bør dere starte en sparekonto. Så er dere mer klare ved neste mulighet. 

Og lykke til, hadde vært bra om dere klarte dette. 

Anonymkode: cf73d...63b

Misforstår du ikke nå eller er det jeg som er naiv? Hvis de har avtale med utleier om at de kan få kjøpe men at det blir pusset opp først? Han kan jo selge til dem han vil. Jeg ser ikke hvor lureriet er. 

Men enig i at oppussing ikke pleie å lønne seg. Ville heller kjøpt det oppusset. Hørt med utleier om de kan få kjøpe og prøvd å fikset egenkapital på annet vis. 

Endret av Sensi
Skrevet
9 minutter siden, Sensi skrev:

Misforstår du ikke nå eller er det jeg som er naiv? Hvis de har avtale med utleier om at de kan få kjøpe men at det blir pusset opp først? Han kan jo selge til dem han vil. Jeg ser ikke hvor lureriet er. 

Men enig i at oppussing ikke pleie å lønne seg. Ville heller kjøpt det oppusset. Hørt med utleier om de kan få kjøpe og prøvd å fikset egenkapital på annet vis. 

Men de har vel ingen avtale med huseier? Bare en tanke om et forslag om å få kjøpe huset til "en sum".

AnonymBruker
Skrevet

Andre som ikke skjønte et fnugg?

Anonymkode: 1b216...26f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønte hvor du vil.. Avtale kjøpssum nå basert på dagens verdi, pusse opp og få ny takst før selve salget/overtagelsen, og deretter få lån av banken til 75% av ny verdi, som forhåpentligvis vil dekke salgsum.

Men.. jeg tror dere er veldig optimistiske hvis dere tenker at oppussing vil øke verdien på huset med 25%. Det er nok ikke mulig. Spesielt ikke om dere skal pusse opp på lavbudsjett, ettersom dere ikke har EK pr.dd. Disse tingene du nevner å få gjort er kostbart, selv om dere utfører alt arbeidet (bortsett fra el?) selv. Det er nok urealistisk.

Jeg tror det ville vært mye bedre å se om dere kan få skaffe EK på annen måte, snakk med husbanken, startlån i kommunen, kjentfolk som kan være kauksjonist etc. Og spar så mye dere overhodet kan i tiden fremover! 

Anonymkode: 99b13...321

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...