Gå til innhold

Jeg kan ikke ha sex...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når samleie gjør vondt, hva gjør man da? Før noen foreslår lege, så vil jeg si at jeg har vært hos gynekolog. Hun mistenkte sopp, så tok en pille for det, men det forandret ingenting. Jeg fikk også anbefalt såpe og div. kremer å bruke til smøring, de fungerer heller ikke.

Gynekologen mistenkte også vestibulitt, og nå føler jeg livet er over. Sexlivet i alle fall.

Det tærer på meg, og det tærer på forholdet.  Sexlysten min er egentlig ikke eksisterende lenger, og det er et problem med en så kåt kjæreste som jeg har. Jeg er 22 år, og har enda ikke hatt sex med han.

Noen som har noen råd og veiledning? Kanskje noen har opplevd lignende. Mistenker egnt. at det er fordi jeg er så tørr (sliter med å bli våt). 
Det svir rett ved skjedeinngangen, ikke inni, men akkurat ved inngangen. Noen ganger er det ubehagelig som trusa/buksa er for stram, og jeg kan bare glemme å bruke tampong. 

Anonymkode: 103d8...9d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg❤️ Hatt det likt, bortsett fra at jeg klarte å bruke tampong. Det kan være mye, men hos meg lå det i for stram bekkenmuskulatur, spesielt akkurat i åpningen. Også hadde jeg en stram  del lengst bak i skjede-åpningen, blødde alltid derfra etter samleie. Akkurat det ordnet seg ved første vaginale fødsel. Det andre gikk bedre etter fysio-behandling, finnes spesialfysio for slikt og avslapningsøvelser. Samt Xylocain gele (bruksområdet er egentlig i munnen ved spesielle plager og før kateterisering), må fås på resept. Bruk der det gjør vondt og vent noen min. Brukte det også for å lære meg at det ikke er vondt , etter at jeg var undersøkt grundig for nerveskader.

det finnes hjelp å få, men du er nødt til å være åpen og ærlig og søke hjelp selv:) 

Anonymkode: d72be...874

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når samleie gjør vondt, hva gjør man da? Før noen foreslår lege, så vil jeg si at jeg har vært hos gynekolog. Hun mistenkte sopp, så tok en pille for det, men det forandret ingenting. Jeg fikk også anbefalt såpe og div. kremer å bruke til smøring, de fungerer heller ikke.

Gynekologen mistenkte også vestibulitt, og nå føler jeg livet er over. Sexlivet i alle fall.

Det tærer på meg, og det tærer på forholdet.  Sexlysten min er egentlig ikke eksisterende lenger, og det er et problem med en så kåt kjæreste som jeg har. Jeg er 22 år, og har enda ikke hatt sex med han.

Noen som har noen råd og veiledning? Kanskje noen har opplevd lignende. Mistenker egnt. at det er fordi jeg er så tørr (sliter med å bli våt). 
Det svir rett ved skjedeinngangen, ikke inni, men akkurat ved inngangen. Noen ganger er det ubehagelig som trusa/buksa er for stram, og jeg kan bare glemme å bruke tampong. 

Har ikke så mye råd å komme med, men sender varme tanker 💙

Jeg har selv den svien rett ved åpningen. De har aldri funnet svar på det, selv om jeg selv har diagnosistert meg med vestibulitt 😅

Men når jeg blir kåt og våt er det ikke like mye svie, og det er heller ikke for mye svie når det blir et objet som penis ol som skal dypere inn, fingring derimot er ikke godt! Liker det ikke. Er nok og derfor jeg ikke liker store peniser. De strekker ting for mye. Har generelt lite erfaring med ekte peniser, og mer med leketøy 😅 Men om du sliter med å bli våt, glidemiddel! Det er veldig viktig! Uten nok gli, blir det friksjon, og om huden allerede er sår og irritert, så blir det ikke bedre med friksjon. Glidemiddel! 

Jeg kan anbefale deg å kanskje begynne med en slik dilator. Du kan kanskje lese litt her, ei som deler sin historie:

https://p3.no/jeg-matte-stoppe-opp-og-grate/

Her kan du også lese litt mer om hva en dilator er:

https://www.rfsu.com/no/inspiration/slik-bruker-du-en-dilator/

Det er ikke en magisk kur, men kan være et hjelpemiddel mot et mer normalt sexliv.

MEN viktig å nevne, du har en kjæreste, så dere er kanskje godt i gang allerede, men sex er veldig mye mer enn bare penetrering. Penetrering skal ikke alltid være målet med sex. Det er mer viktig at begge parter har en god opplevelse, enn at mannen skal penetrere dama.

Anonymkode: b95dc...353

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Dette høres ut som vaginisme eller vulvodyni. Som andre her nevner så behandles dette ofte med dilatorer eller xylocain evt. en kombinasjon av disse. Det kan være lurt å finne en lege som er god på slike tilstander og be om en time for rådgivning. Mange som sliter med problemer som dette har også en historikk med traumer, infeksjon eller lignende som har ført til smertesensitisering. I så fall kan det være en idé med en tur til sexolog, kognitiv fysioterapeut eller stressmestring. 

Dette er noe du kan bli bedre av (!) og gynekologen har jo utelukket farlige tilstander så det er jo egentlig en bra ting. 

Anonymkode: cc4b1...41d

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke så mye råd å komme med, men sender varme tanker 💙

Jeg har selv den svien rett ved åpningen. De har aldri funnet svar på det, selv om jeg selv har diagnosistert meg med vestibulitt 😅

Men når jeg blir kåt og våt er det ikke like mye svie, og det er heller ikke for mye svie når det blir et objet som penis ol som skal dypere inn, fingring derimot er ikke godt! Liker det ikke. Er nok og derfor jeg ikke liker store peniser. De strekker ting for mye. Har generelt lite erfaring med ekte peniser, og mer med leketøy 😅 Men om du sliter med å bli våt, glidemiddel! Det er veldig viktig! Uten nok gli, blir det friksjon, og om huden allerede er sår og irritert, så blir det ikke bedre med friksjon. Glidemiddel! 

Jeg kan anbefale deg å kanskje begynne med en slik dilator. Du kan kanskje lese litt her, ei som deler sin historie:

https://p3.no/jeg-matte-stoppe-opp-og-grate/

Her kan du også lese litt mer om hva en dilator er:

https://www.rfsu.com/no/inspiration/slik-bruker-du-en-dilator/

Det er ikke en magisk kur, men kan være et hjelpemiddel mot et mer normalt sexliv.

MEN viktig å nevne, du har en kjæreste, så dere er kanskje godt i gang allerede, men sex er veldig mye mer enn bare penetrering. Penetrering skal ikke alltid være målet med sex. Det er mer viktig at begge parter har en god opplevelse, enn at mannen skal penetrere dama.

Anonymkode: b95dc...353

Kjæresten min er «dessverre» større enn gjennomsnittet, i både lengde og bredde😅 Så den er enda vondere enn en helt vanlig... Vi gjør andre ting, absolutt, men jeg vet han gjerne vil ha sex, og det vil jo jeg også. Noen ganger føler jeg også at sex er lettere, for jeg syns andre ting blir for tungt dersom jeg er sliten og trøtt (noe jeg ofte er). Har du noe tips til andre ting vi kan gjøre? Vi bruker masse glidemiddel, siden jeg blir så lite våt.

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Dette høres ut som vaginisme eller vulvodyni. Som andre her nevner så behandles dette ofte med dilatorer eller xylocain evt. en kombinasjon av disse. Det kan være lurt å finne en lege som er god på slike tilstander og be om en time for rådgivning. Mange som sliter med problemer som dette har også en historikk med traumer, infeksjon eller lignende som har ført til smertesensitisering. I så fall kan det være en idé med en tur til sexolog, kognitiv fysioterapeut eller stressmestring. 

Dette er noe du kan bli bedre av (!) og gynekologen har jo utelukket farlige tilstander så det er jo egentlig en bra ting. 

Anonymkode: cc4b1...41d

Var litt redd for at det skulle være noe farlig, men altså, fikk jo ikke sjekket inni skjeden om alt er bra. Jeg sa at det å få ting inn gjorde vondt, og at jeg av den grunn ikke ønsket at hun skulle bruke et spekel (???). Hun sa da faktisk selv at hun var enig med meg i at hun ikke kunne bruke den. Bare at ho tok meg der nede gjorde vondt! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...