Gå til innhold

Treåringen skal sove borte for første gang. Jeg gruer meg 😢

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo 

Treåringen skal sove borte for første gang i helgen hos besteforeldrene sine, og jeg gruer meg så.. Jeg vet at besteforeldrene er superflinke med henne, og mest sannsynlig går det bra.. Kjenner jeg jenta mi rett blir det enten full grin eller så går det kjempefint. 

Vi forbereder henne, snakker positivt om det, det skal bli gøy og spennede, hva de skal gjøre osv. Foreldrene mine er supre og spreke besteforeldre som bor på et kjempefint sted hvor det er masse å gjøre for barn 😊

Jenta mi virker positiv, men litt småskeptisk når vi snakker om det, for hun har jo ikke sovet borte før eller uten meg fordi vi har samsovet hele tiden..❤️

Det har vært et par tre ganger hvor de har passet henne en hel dag fra rundt 10 tiden til rundt 17, og jeg vet at de har lyst til å passe enda mer, men vi har kun hatt behov for barnevakt én gang. 

Men er det egentlig noe grunn til å vente? Hva om hun gråter og sovner av utslitthet? Hva om det ikke blir gøy for henne? 

Er det for tidlig? Er jeg hysterisk? 

Har noen erfaring med å la barnet sove borte? Hvordan gikk det første gangen? Kjenner jeg har hjertet litt i halsen for det blir første natt på tre år jeg skal sove uten henne.. 😢 Og første gang på 3 år jeg skal sove inntil mannen min hehe. 

Anonymkode: b5cab...b2c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er hysterisk, men du er ikke den eneste. Du sier selv at besteforeldrene er supre, så hun kommer til å kose seg der. Skulle hun slå seg helt vrang og nekte å ligge over, så er det vel bare å hente henne?

Anonymkode: d961f...571

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du er hysterisk, men du er ikke den eneste. Du sier selv at besteforeldrene er supre, så hun kommer til å kose seg der. Skulle hun slå seg helt vrang og nekte å ligge over, så er det vel bare å hente henne?

Anonymkode: d961f...571

Vi bor to timer unna hverandre, kanskje litt viktig info 😅

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du er for hysterisk. Uansett om det ikke blir perfekt så kommer det til å gå bra. Min nevø har sovet hos mine foreldre lenge. Og han begynner å grine når han må hjem. Han elsker å være der.

Anonymkode: de0d8...da2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så heldig barnet ditt er som kan overnatte hos besteforeldre sine! Våre er enten døde eller for gamle. Har en på tre nå. Han hadde vært gammel nok til det. Det er helt greit at du har de følelsene du har, men prøv og ikke la angsten styre livet:)

Anonymkode: b02b5...b45

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jenta vår sov hos sin bestemor da hun var 9-10 mnd, siden jeg og faren skulle på en tur via jobben hans. Vi hadde en "prøveovernatting" helgen i forkant.

Nå var hun så lita at jeg har jo bare svigermors ord for hvordan det faktisk hadde gått, men det hadde i følge henne gått bra. Og jenta så ikke ut til å ha tatt skade av det heller. Så jeg tror at den som hadde det verst det første døgnet uten henne, var meg. 😂 De første par timene etter at vi hadde levert henne var veldig tunge for meg, og så ble det lettere etter hvert. Og altså, en eller annen gang må jo være den første, sant?

Og nå er jo di så stor at hun klarer å si fra om det hvis hun vil hjem likevel. Og jeg regner med at besteforeldrene ikke kommer til å tvinge henne til å bli?

Jeg føler med deg, men samtidig vet jeg at hun sannsynligvis kommer til å ha det helt fint. Det kan derimot godt hende at det vil føles tyngst for deg.

Tidligere i dag sendte vi fireåringen avgårde sammen med bestemor og tante på hyttetur, de skal være borte to dager. Jeg går litt rundt meg selv og syns det er helt merkelig å ikke følge de rutinene vi bruker å ha. På en måte er det såååå deilig å ha huset heeelt for meg selv hele resten av kvelden. (Mannen jobber skift, og har kveldsvakt denne uka.) På en annen måte sliter jeg med å bestemme meg for hva jeg skal benytte tiden til å få gjort. 😂

Anonymkode: 15c76...467

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenta vår sov hos sin bestemor da hun var 9-10 mnd, siden jeg og faren skulle på en tur via jobben hans. Vi hadde en "prøveovernatting" helgen i forkant.

Nå var hun så lita at jeg har jo bare svigermors ord for hvordan det faktisk hadde gått, men det hadde i følge henne gått bra. Og jenta så ikke ut til å ha tatt skade av det heller. Så jeg tror at den som hadde det verst det første døgnet uten henne, var meg. 😂 De første par timene etter at vi hadde levert henne var veldig tunge for meg, og så ble det lettere etter hvert. Og altså, en eller annen gang må jo være den første, sant?

Og nå er jo di så stor at hun klarer å si fra om det hvis hun vil hjem likevel. Og jeg regner med at besteforeldrene ikke kommer til å tvinge henne til å bli?

Jeg føler med deg, men samtidig vet jeg at hun sannsynligvis kommer til å ha det helt fint. Det kan derimot godt hende at det vil føles tyngst for deg.

Tidligere i dag sendte vi fireåringen avgårde sammen med bestemor og tante på hyttetur, de skal være borte to dager. Jeg går litt rundt meg selv og syns det er helt merkelig å ikke følge de rutinene vi bruker å ha. På en måte er det såååå deilig å ha huset heeelt for meg selv hele resten av kvelden. (Mannen jobber skift, og har kveldsvakt denne uka.) På en annen måte sliter jeg med å bestemme meg for hva jeg skal benytte tiden til å få gjort. 😂

Det  er helt merkelig den første tiden etter de har dratt ja! Man sitter der og er helt tom. De to gangene de har tatt med henne, har jeg grini og ikke ant hvor jeg skulle gjøre av meg. Ofte sånn på vei fra bhg også. Men man må jo.. Også tar man på en maske og er blid på barnets vegne. 

De kommer nok til å jobbe ekstra hardt for å få  henne til å bli, siden vi bor så langt unna. 

Veldig lurt å øve sånn i forkant. Jeg skal på tur et par dager i sommer, og hun kan i prinsippet være med pappaen sin, men han jobber og kan seff ta fri, men mormor ville passe da så hehe 😊 

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så heldig barnet ditt er som kan overnatte hos besteforeldre sine! Våre er enten døde eller for gamle. Har en på tre nå. Han hadde vært gammel nok til det. Det er helt greit at du har de følelsene du har, men prøv og ikke la angsten styre livet:)

Anonymkode: b02b5...b45

Hun er heldig ja 😊 det er de eneste besteforeldrene hun har, bestemoren døde i fjor og var sengeliggende fra dattera vår ble født, og bestefaren bor i hjemlandet sitt.. 

Har litt noia ja, et under at hun går i barnehage for å si det slik.. Har lang vei å gå:/

• Liker 1
Skrevet

Når skal barnet overnatte? Det er smart å øve seg litt mens dere foreldre er tilgjengelige selv om det helt sikkert vil gå bra. De er besteforeldre og faktisk vant til å legge barn. Bare gi dem en liste med de rutinene dere har, og er det noe er dere tilgjengelig på mobilen. Ofte vil en treåring snakke litt i timen før leggetid. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Huff, jeg kjenner meg litt igjen. Men tenker og at det er viktig for de at dem får være litt fri, og at det går helt fint. Jeg selv var altfor knyttet til min mor i barndommen, hun var overhysterisk og livredd for meg. Det har endt opp med at jeg har fått separasjonsangst som voksen. Min ti åring skal en uke på ferie med sin farfar og farmor i morgen. Jeg gruer meg, men viser det ikke til han. Deg er viktig for han at han får være med de, så jeg pusher heller litt på og sier at dette går fint 😃 

Anonymkode: 19f05...32c

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kommer nok til å jobbe ekstra hardt for å få  henne til å bli, siden vi bor så langt unna. 

Aj, jeg klarte å overse det du skrev om to timer kjøring. 🙊 Jaja, det går nok bra likevel.

Og ja, vær gjerne tilgjengelig på mobilen, som Jytte skriver. Forrige gang frøkna her sov hos bestemor, ringte de til oss for å si god natt. Da fikk hun fortelle litt om det hun hadde på hjertet der og da, og "den vanlige regla" med god natt, sov godt, glad i deg og så videre.  

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har litt noia ja, et under at hun går i barnehage for å si det slik.. Har lang vei å gå:/

Etter at mi ble sånn to-tre år, har det vært lettere for meg å la andre få låne henne "uten grunn", om du skjønner. Da handler det ikke lenger om at vi trenger barnepass, eller at andre "må få lov å prøve seg"(blæ!), men at barn og bestemor/tante/onkel skal få knytte bånd og ha kvalitetstid sammen. 

Er det dine foreldre som skal ha henne? Her bor min familie for langt unna til at sånt er aktuelt helt enda, så det er svigers som knytter bånd her. På godt og vondt, svigermor er en dame som virker å være vant til å ha det siste ordet angående småbarn. Og det er ikke like lett for meg å si fra til henne som det hadde vært til min egen mor. (Ja, mannen sier fra, men han er enten "la henne få dulle fra seg nå" eller "hun kan lære seg å passe sine egne saker", så det blir ikke særlig balansert. 😂

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer til å gå helt fint. Vår er 2 år og er på overnatting hos besteforeldrene ca en gang i mnd. Hun sovner fortere der, og storkoser seg. 

Anonymkode: 04ac1...cf5

Skrevet

Du kan nok grue deg, men dette er noe du er nødt til å gjennomføre. 

Skrevet

Å si at du er hysterisk er kanskje å gå litt langt - men i overkant bekymret, kanskje ;)

Hun er 3 år! For HENNES del er det viktig å bli trygg på andre, vite at andre kan ta vare på henne, at det kan være trygt og fint selv om det ikke er nøyaktig som mamma og pappa gjør det osv. Det støtter utviklingen hennes når det gjelder å ha tillit til andre, stole på andre, og å ha tillit til seg selv når det gjelder at dette går fint!

Om dere ikke trenger barnevakt, så gjør det for barnets del! La henne få gode erfaringer uten deg eller pappa! Og - skulle hun bli utrygg om natta uten dere, så vil jo besteforeldrene være der med henne. Det skjer ingen katastrofe, tvert i mot lærer hun at de ubehagelige følelsene blir møtt, at hun kommer gjennom dem og lærer at ting går fint selv om man savner noen. Viktige ting å ta med seg videre.

Ja, hun er bare 3 år, men du har trygge besteforeldre som ønsker å ha henne hos seg, da ville jeg definitivt begynt å bygge opp dette nå!

Vi måtte dra fra datteren vår da hun var 7 mnd. For en helg. Mine foreldre passet. Det gikk kjempefint, men DET føltes litt tidlig. Men da hun var 3 år var hun på helgeturer og overnattinger med dem. De har et enormt nært forhold i dag, hun fyller 15 i år. Benytt deg av muligheten og la jentungen knytte bånd til besteforeldrene uten dere til stede!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode råd og erfaringer! Tror jeg kanskje gjør riktig, ved å gjennomføre dette og være oppmuntrende og positiv for barnet mitt. Hadde vært verre om hun kom inn i barneskolen og aldri sovet uten mamma.. Det blir jo overnattinger når man blir eldre 😊 

Jeg har selv aldri likt å sove hos venninner da jeg var liten, og jeg føler kanskje litt ekstra på det med overnatting.. Men det er hos mammaen og pappaen min og da går det jo fint 😊 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei,du er ikke hysterisk. 

Anonymkode: b5744...66d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så heldig du er. Mine foreldre ville helst ikke ha min gutt på overnatting. Har bare ett sett besteforeldre, nå er de for gamle. Nyt litt barne fri. 

Hilsen mamma til tre.

Anonymkode: fb560...84a

• Liker 1
Gjest Kvinne487
Skrevet

Ja du er hysterisk, men det er dine følelser og de skal du få ha og kjenne på.

3 åringen er heldig som får komme på overnatting til besteforeldrene sine ❤️😁

Min snart 4 åring er på «ferie» til bestemoren sin ca. 1 uke hver måned. De elsker det begge to og han synes det er stas 🥰 han synes også det er veldig gøy å overnatt hos mormor og morfar som bor «borti gata» fra oss. 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Kvinne487 skrev:

Ja du er hysterisk, men det er dine følelser og de skal du få ha og kjenne på.

3 åringen er heldig som får komme på overnatting til besteforeldrene sine ❤️😁

Min snart 4 åring er på «ferie» til bestemoren sin ca. 1 uke hver måned. De elsker det begge to og han synes det er stas 🥰 han synes også det er veldig gøy å overnatt hos mormor og morfar som bor «borti gata» fra oss. 

Hun er heldig, jeg vil sove hos mamma og pappa selv. Og jeg er 30 år 🙂 

Jeg skal ihvertfall prøve å ha det fint, og jeg regner med å få noen oppdateringer. Jeg har det nok bra når jenta mi storkoser seg ❤️ 

Så koselig😍 dere er heldige som bor så nærme hverandre, at dere kan gjøre slike ting! 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så heldig du er. Mine foreldre ville helst ikke ha min gutt på overnatting. Har bare ett sett besteforeldre, nå er de for gamle. Nyt litt barne fri. 

Hilsen mamma til tre.

Anonymkode: fb560...84a

Uff, det er trist å lese:( Stakkar gutten din ❤️

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei,du er ikke hysterisk. 

Anonymkode: b5744...66d

❤️ Takk 

AnonymBruker
Skrevet

Trodde det fortsatt var frarådet å bruke besteforeldre som barnevakt jeg?!

Skulle GJERNE sendt mine til besteforelderene men pga korona gjør vi ikke det nå. Har jeg misforstått? Har de sagt at det er greit igjen?

Anonymkode: d510a...3ec

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det fortsatt var frarådet å bruke besteforeldre som barnevakt jeg?!

Skulle GJERNE sendt mine til besteforelderene men pga korona gjør vi ikke det nå. Har jeg misforstått? Har de sagt at det er greit igjen?

Anonymkode: d510a...3ec

Sjekk fhi, står litt om det der☺️

Anonymkode: cac1d...d76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...