Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner meg igjen 😘

Anonymkode: c9e3a...d65

Takk. Godt og høre at jeg ikke er den eneste som føler det slik. Hvordan er det du har gjort det da? 🙂

Anonymkode: c5c1a...85e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var hos legen når jeg var 6+6, men han fylte ikke ut dette svangerskapspapiret. Sjeklet med utvendig ultraltd, men så bare at det var noe der. Ville ha meg inn igjen noen uker etterpå. Så regner med det blir første skikkelige kontroll. 

Anonymkode: 242cd...018

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen ville ikke ta noen kontroll på meg før uke 12, så jeg var vel 12 pluss noen dager. 

Anonymkode: b5280...497

AnonymBruker
Skrevet

Var hos jordmor i uke 7, 10 og 12 og lege i uke 11. Det var trygt og godt for meg. :)  Verken jordmor eller lege har villet bruke doppler enda, men det var helt greit for meg. Har vært på ul og både sett og hørt et levende foster. 

Anonymkode: d5117...8b9

AnonymBruker
Skrevet

Første svangerskap hadde jeg ikke peiling på hva som var vanlig og bestilte en time i uke 6-7 eller noe. Da fikk jeg helsekort, målt blodtrykk og fikk ta en rask titt på ultralydapparatet. Søkte om fødeplass. Blodprøvene måtte derimot vente. Drog derfor til jordmor i uke 12 og fikk tatt blodprøvene da. Etter det var det standard oppfølging med OUL i uke 18 og kontroll i uke 24 osv. 

Denne gangen drog jeg i uke 9 og da kunne jeg visst ta blodprøvene sa legen (mellom uke 8-12 kunne man visst ta de i følge han). Så da gadd jeg ikke noen ny kontroll i uke 12.

Kan fint vente til uke 12 med første kontroll :)

Anonymkode: cc025...ea4

AnonymBruker
Skrevet

Imponert over alle som husker denne typen detaljer! Jeg er uke 32 nå, og husker ærlig talt ikke. Men var uke 11-12 eller der omkring. Jeg oppdaget ikke jeg var gravid før uke 7 tror jeg, og så var det litt ventetid for time hos legen. Hørte ikke hjertelyd, men var på ultralyd ikke lenge etter og da lyttet de etter den (og fikk tatt NIPT test, bor ikke i Norge).

Synes det var helt fint å vente til uke 11-12. Det var heller ikke masse prat, bare blodprøve og utfylling av et skjema. Er førstegangs. 

Anonymkode: b5de3...b5c

AnonymBruker
Skrevet

Med førstemann, i uke 12. Det var da de kunne ta blodprøvene, så så ikke noe vits i å dra før da. 

Nå er jeg over 38, og har rett på fosterdiagnostikk, så nå skal jeg i uke 7, så jeg får henvisning til fosterdiagnostikken. 

Anonymkode: c00b5...575

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var vel ganske nøyaktig 12 uker på vei. Det er ikke noe vits i å dra på første kontroll så veldig mye tidligere enn det, hvis man ikke mistenker noe galt eller trenger ekstra oppfølging av ulike grunner. Man regner gjerne uke 12 som "den trygge grensa", hvor sannsynligheten for spontanabortert blir veldig liten. 

Anonymkode: 42e56...33a

AnonymBruker
Skrevet

Første svangerskap ringte jeg for å bestille time hos jordmor. Fikk da i uke 8, men jordmor skjønte ikke hvorfor jeg kom da. Fikk ny time i uke 12. Denne gangen glemte jeg å bestille time så første time var hos lege i uke 15. 

Anonymkode: 68ef8...3f6

AnonymBruker
Skrevet

Ca uke 12 begge gangene. 

Anonymkode: c8d38...e33

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte ganske tidlig å bestilte time hos jordmor. Fikk da time i uke 11/12 en gang. Da fikk jeg tatt blodprøvene, målt blodtrykk,sjekket urinprøven, og fylte ut helsekortet. I uke 10 dro vi på ultralyd privat. Er ikke stort vits før, og ikke alle steder en får tilbud om det tidligere heller. Og ikke alle steder det er standard å lytte etter hjertelyden heller, da mange opplever å ikke finne den, og urolige mor mer enn å la være. Så var det ikke noe kontroll før OUL (var innom hos legen og en ultralyd pga smerter og plager før der, men det var ekstra), også jordmor igjen i uke 24,da begynte hun å lytte etter hjertelyden, og måle sf-målene på magen. Hun sa det ikke er standard å starte med det før. Men så klart, noen gjør det,andre ikke.

Nå rundt koronatider slipper du å tenke for mye på tørrpraten, jeg er kun inne å sjekker det fysiske, også ferdig. Har enda ikke hatt noe prat om fødsel, amming,fysisk helse, kosthold eller noe, og er snart i uke 32.

Anonymkode: 1ae68...511

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...