Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at første kontroll normalt blir utført fra 6-12 uker er det da greit og komme på første kontrollen I allerede uke 12? Og ikke før?

Anonymkode: c5c1a...85e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det var kontroll. Men vi fylte ut papirer og hadde samtaler fra jeg var 6+3.

Anonymkode: 1c290...ed7

Skrevet (endret)

Det er nesten 21 år siden, men jeg husker det godt, fordi legen var så fornøyd over å ha klart å finne hjertelyden til fosteret med doppler allerede da. Hun advarte meg på forhånd og sa jeg måtte ikke bli bekymret for om vi ikke hørte noe, for det var ikke lett å finne den allerede 10½ uke på vei som jeg var. Men vi fant den, bank-bank-bank i hurtig tempo, der var den ❤️

Uke tolv burde være en grei tid å komme til første kontroll på. Ikke så mye de gjør egentlig før det, og da er jo også spontanabortrisikoen sterkt redusert.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

6+4

Anonymkode: b50f6...a11

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vet ikke om det var kontroll. Men vi fylte ut papirer og hadde samtaler fra jeg var 6+3.

Anonymkode: 1c290...ed7

Oj såpass ja.  er I uke 7 nå har ikke gått på kontroll enda.. men lurer på om jeg kan gå I uke 12 siden det står på nettet 6-12 uker men kanskje det er litt sent? 

AnonymBruker
Skrevet

Hos fastlegen min er det ikke mulig å komme til kontroll før i uke 12 med mindre det er noe spesielt. Dette er mest på grunn av korona.

Anonymkode: fd332...5bb

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Million said:

Det er nesten 21 år siden, men jeg husker det godt, fordi legen var så fornøyd over å ha klart å finne hjertelyden til fosteret med doppler allerede da. Hun advarte meg på forhånd og sa jeg måtte ikke bli bekymret for om vi ikke hørte noe, for det var ikke lett å finne den allerede 10½ uke på vei som jeg var. Men vi fant den, bank-bank-bank i hurtig tempo, der var den ❤️

Så fint innlegg 🙂 har selv lyst til og gå tidlig. er selv I uke 7 nå men jeg er så sliten og trenger og hvile så er litt usikker på om jeg skal venter til uke 12? Mulig jeg er litt bedre da. og de kan Dessuten se/høre mer da en nå som jeg bare er I uke 7.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hos fastlegen min er det ikke mulig å komme til kontroll før i uke 12 med mindre det er noe spesielt. Dette er mest på grunn av korona.

Anonymkode: fd332...5bb

Mhm ok mulig de har forskjellige regler rundt om når det kommer til det.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så fint innlegg 🙂 har selv lyst til og gå tidlig. er selv I uke 7 nå men jeg er så sliten og trenger og hvile så er litt usikker på om jeg skal venter til uke 12? Mulig jeg er litt bedre da. og de kan Dessuten se/høre mer da en nå som jeg bare er I uke 7.

Du øker dine sjanser for å få høre hjertelyden for hver uke du venter, ja, så det kan lønne seg å vente til uke 11-12. Da burde det gå fint å finne den :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Million said:

Du øker dine sjanser for å få høre hjertelyden for hver uke du venter, ja, så det kan lønne seg å vente til uke 11-12. Da burde det gå fint å finne den :)

Ja det er nettopp det jeg også tenker 🙂

Skrevet

Første kontroll er uke 12 typisk, så jeg gikk til fastlegen min da. Han sa at det ikke var noen grunn til å komme før det med mindre man hadde noen problemer eller spørsmål. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Første kontroll er vanligvis i uke 11-12, men man står fritt til å bestille tidlig ultralyd før det- hvis man er usikker på om alt er bra med lille😊

Anonymkode: 28d0d...0d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Million skrev:

De kommer nok ikke til å bruke doppler i uke 12. Så ville ikke gitt ts forhåpninger om det. 

Uke 12 er helt fint ts. Det er rundt da blodprøver tas. Ingen grunn til å gå tidligere. 

Anonymkode: 3ba13...157

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kommer nok ikke til å bruke doppler i uke 12. Så ville ikke gitt ts forhåpninger om det. 

Uke 12 er helt fint ts. Det er rundt da blodprøver tas. Ingen grunn til å gå tidligere. 

Anonymkode: 3ba13...157

Det kommer vel helt an på legen og legens synspunkter om saken? Du kan umulig kjenne til alle leger personlig og hvordan de håndterer svangerskapskontrollene sine? Det er ikke sånn at leger kategorisk nekter å ta frem doppleren på en kvinnes første svangerskapskontroll. 

I mitt tilfelle var det ikke jeg som ba om det en gang, legen tok den frem uoppfordret.

• Liker 1
Skrevet

Dro uke 10. Legen ville ha meg tilbake uke 13 for var noen blodprøver som ikke kunne tas før det. Så jeg hadde ventet til uke 12/13

AnonymBruker
Skrevet

I kommunen jeg bor i er det nå vanlig med tidlig kontroll uke 6-8, og deretter vanlig oppfølgning fra uke 12 og uttover. 

Tidlig kontroll er noe nytt som kommunen har startet med nylig, hadde det ikke med mine to tidligere barn. 

Anonymkode: 4732f...941

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var hos lege i uke 7. Ul i uke 17 og jordmortime i uke 24

Anonymkode: 82335...08d

AnonymBruker
Skrevet

Er så trøtt og sliten. Dessuten jobber min mann og har ikke mulighet til og kjøre meg til kontroll alle dager I uken. Bare spesielle ukedager når han ikke er på jobb dwssuten følger vi opp våre 2 barn. Og har vært gravid 2 ganger tidligere men har som regel møtt opp litt sent I svangerskapet. nettopp fordi jeg bare ønsker og se om alt er bra ikke bare site der og skravle. og nå som jeg bare ønsker og dra for og se om alt er bra og har god erfaring med og være gravid. Ønsker jeg bare at jordmor/lege skjekker om alt er bra Orker ikke all prat og skravling. Jeg har all info opp hodet mitt om svangerskap,kost osv osv og føler jeg ikke trenger masse info nå høres jeg sikkert litt sær og bitter ut men sånn er det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Var hos lege i uke 7. Ul i uke 17 og jordmortime i uke 24

Anonymkode: 82335...08d

Ikke flere kontroll?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er så trøtt og sliten. Dessuten jobber min mann og har ikke mulighet til og kjøre meg til kontroll alle dager I uken. Bare spesielle ukedager når han ikke er på jobb dwssuten følger vi opp våre 2 barn. Og har vært gravid 2 ganger tidligere men har som regel møtt opp litt sent I svangerskapet. nettopp fordi jeg bare ønsker og se om alt er bra ikke bare site der og skravle. og nå som jeg bare ønsker og dra for og se om alt er bra og har god erfaring med og være gravid. Ønsker jeg bare at jordmor/lege skjekker om alt er bra Orker ikke all prat og skravling. Jeg har all info opp hodet mitt om svangerskap,kost osv osv og føler jeg ikke trenger masse info nå høres jeg sikkert litt sær og bitter ut men sånn er det.

Kjenner meg igjen 😘

Anonymkode: c9e3a...d65

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...