Gå til innhold

Er jeg en kjip nybakt mor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte for to uker siden. De siste ukene av svangerskapet var forferdelig tunge, og jeg hadde en latenstid på fem dager med rier og absolutt null søvn. Riene gjorde ingen nytte, og barnet ble tatt med hastekeisersnitt. Jeg mistet mye blod og måtte ha flere blodoverføringer. Nå har vi vært hjemme i ni dager, og har kun hatt besøk av besteforeldre. Min datter fra et tidligere forhold kom på mandag, og skal være da en uke. 

I dag ville hun leke med et tvillingpar, og jeg sa at det bare var koselig. Hun er innforstått med at jeg ikke orker besøk nå, så jeg sa at da måtte de leke ute eller hun dra til dem. De avtale via telefon, og datteren min spurte om de kunne komme hit - fordi moren sa at de alltid var hos dem, så det hadde vært fint om de var her. Og da ble jeg litt satt ut i grunn. For vet datteren min har blitt invitert dit når hun er hos sin far. Og jeg vet at de hadde ei annen venninne på overnatting natt til i går. Så jeg kan skjønne det. Og i siste innspurt av graviditeten orket jeg heller ikke noe særlig besøk. 

Nå ble det til at datteren min skulle til dem likevel, og de skulle leke ute i hagen der. Men jeg føler meg som verdens verste og mest tafatte mor. Men jeg er bare så sliten. Og selv om disse jentene er store nok til å klare seg selv, så er det fortsatt mye lyd og jeg kjenner at jeg ikke er klar for det helt enda. Men jeg får dårlig samvittighet overfor min datter, og jeg føler veldig på det at foreldrene til disse jentene føler at de kunne ha lekt her. 

Er det jeg som burde "skjerpe" meg litt - det er jo tross alt to uker siden fødsel? Eller er det innafor å fortsatt føle for å være litt kjip på å ha besøk?

Anonymkode: db016...e3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg...men hvor er mannen din? Synes vel at barna like gjerne kunne lekt i deres hage..

Anonymkode: 733ca...165

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner deg...men hvor er mannen din? Synes vel at barna like gjerne kunne lekt i deres hage..

Anonymkode: 733ca...165

Mannen min er på jobb. Og vi har dessverre ikke hage! Vi har en veranda, og jeg sa at de måtte bare leke der om de hadde lyst altså. Jeg sa utelek var greit, men orket ikke besøk inne enda. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt innafor! Du kan jo sende en melding til moren og forklare at du nettopp har hatt en tøff fødsel og si at det var derfor du ikke helt orket besøk i dag. Kanskje hun ikke vet det?

Anonymkode: 119d3...b8c

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt innafor! Du kan jo sende en melding til moren og forklare at du nettopp har hatt en tøff fødsel og si at det var derfor du ikke helt orket besøk i dag. Kanskje hun ikke vet det?

De skulle komme innom for å hente datteren min på veien, og for å se babyen tydeligvis. Så sier noe litt sånn tilfeldig da, tenker jeg. Jeg er nok litt hormonell fortsatt i tillegg, så jeg får sånn vond klump i magen av slike ting. 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt innenfor! Dette burde egentlig den mammaen ha forstått av seg selv, og tilbudt at din datter kom dit! 

Anonymkode: 317f7...9d7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skulle komme innom for å hente datteren min på veien, og for å se babyen tydeligvis. Så sier noe litt sånn tilfeldig da, tenker jeg. Jeg er nok litt hormonell fortsatt i tillegg, så jeg får sånn vond klump i magen av slike ting. 🙈

Ja, kjenner meg igjen på det. Men dette tror jeg de fleste har full forståelse for. Husk at du er en barselkvinne i enda fire uker til- man må ta vare på seg selv da! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er du som er nærtagen! 
kun for at du har en nyfødt så skal ikke barnet du hadde fra før få leke med venner hjemme🤦🏼‍♀️ 

Anonymkode: 55044...ac4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å gørs, om du er "den moren" for det lille der så gruer jeg meg til jeg får et barn til. Baby er 2 uker for Guds skyld, når minstemann var 2 uker var jeg fortsatt i intense smerter i underlivet og dusjet meg 3-4 ganger daglig for å lindre. Puppene verket noe grusomt og jeg følte jeg stinket renselse konstant. Tror vi hadde hatt og vært på besøk til sammen 2 eller 3 ganger da, av svigers og min mor og søster, og bare det var mer enn nok for meg. 

Gi deg selv "a break" og ikke tenk mer på dette! 

Anonymkode: d1ab1...59d

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kun for at du har en nyfødt så skal ikke barnet du hadde fra før få leke med venner hjemme🤦🏼‍♀️ 

Og du er en ufølsom bajs. 

Anonymkode: d1ab1...59d

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Virker som de sa de må leke hos deg så de får se baby. Hadde sagt at oga tøff fødsel og vedvarende smerter makter du ikke besøk. 

Anonymkode: 98f1f...269

• Liker 1
Skrevet

Helt fullstendig innfor å føle på at du ikke orker besøk av andre barn nå. Du trenger ikke føle deg kjip. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar, folkens ❤ jeg har fortsatt vondt i operasjonssåret, verk i kroppen, feber av og på og føler meg ganske medtatt fortsatt. Så det er godt det er lov å verne litt om seg selv. 

Og til deg som sa at bare fordi jeg har en nyfødt kan ikke eldstedatteren leke med noen her hjemme - jeg skulle ønske jeg orket, men jeg føler jeg må hente meg inn. Datteren min får selvfølgelig lov til å ha folk på besøk så mye hun vil til vanlig, men akkurat nå føles det litt overveldende. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er greit å sette grenser for barnas lek om man ikke er i form. Men samtidig må man huske på at andre også kan ha sitt å stri med, og at "byrden" må fordeles. Når de er innom, hadde jeg derfor ikke bare fokusert på deg og ditt, men spurt hvordan de har det. Kan være noe som gjør at de ønsket en pause de og.

Anonymkode: e12ad...e81

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min er på jobb. Og vi har dessverre ikke hage! Vi har en veranda, og jeg sa at de måtte bare leke der om de hadde lyst altså. Jeg sa utelek var greit, men orket ikke besøk inne enda. 

Skjønner jeg godt.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fødte for to uker siden. De siste ukene av svangerskapet var forferdelig tunge, og jeg hadde en latenstid på fem dager med rier og absolutt null søvn. Riene gjorde ingen nytte, og barnet ble tatt med hastekeisersnitt. Jeg mistet mye blod og måtte ha flere blodoverføringer. Nå har vi vært hjemme i ni dager, og har kun hatt besøk av besteforeldre. Min datter fra et tidligere forhold kom på mandag, og skal være da en uke. 

I dag ville hun leke med et tvillingpar, og jeg sa at det bare var koselig. Hun er innforstått med at jeg ikke orker besøk nå, så jeg sa at da måtte de leke ute eller hun dra til dem. De avtale via telefon, og datteren min spurte om de kunne komme hit - fordi moren sa at de alltid var hos dem, så det hadde vært fint om de var her. Og da ble jeg litt satt ut i grunn. For vet datteren min har blitt invitert dit når hun er hos sin far. Og jeg vet at de hadde ei annen venninne på overnatting natt til i går. Så jeg kan skjønne det. Og i siste innspurt av graviditeten orket jeg heller ikke noe særlig besøk. 

Nå ble det til at datteren min skulle til dem likevel, og de skulle leke ute i hagen der. Men jeg føler meg som verdens verste og mest tafatte mor. Men jeg er bare så sliten. Og selv om disse jentene er store nok til å klare seg selv, så er det fortsatt mye lyd og jeg kjenner at jeg ikke er klar for det helt enda. Men jeg får dårlig samvittighet overfor min datter, og jeg føler veldig på det at foreldrene til disse jentene føler at de kunne ha lekt her. 

Er det jeg som burde "skjerpe" meg litt - det er jo tross alt to uker siden fødsel? Eller er det innafor å fortsatt føle for å være litt kjip på å ha besøk?

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode svar, folkens ❤ jeg har fortsatt vondt i operasjonssåret, verk i kroppen, feber av og på og føler meg ganske medtatt fortsatt. Så det er godt det er lov å verne litt om seg selv. 

Og til deg som sa at bare fordi jeg har en nyfødt kan ikke eldstedatteren leke med noen her hjemme - jeg skulle ønske jeg orket, men jeg føler jeg må hente meg inn. Datteren min får selvfølgelig lov til å ha folk på besøk så mye hun vil til vanlig, men akkurat nå føles det litt overveldende. 

Det er ikke normalt å ha feber, så det må du undersøke!! Det går fort infeksjon i ks-sår. 

Anonymkode: d6f5b...445

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er helt innafor at du ikke orker lekebesøk akkurat nå. Ikke bare har du født, men du har hatt en tøff fødsel med komplikasjoner i tillegg. Jeg syns i grunnen det er rart at de først insisterte på at de skulle være hos dere når de vet at du akkurat har født... 

Men det med feber, det høres ikke bra ut? Det er normalt å være sliten etter fødsel, og særlig med stort blodtap (vet selv alt for godt hvordan det er), men feber er jo ikke en del av det. Kan det være noe med såret? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hyggelig du :)

Anonymkode: 90ca4...ab6

• Liker 1
Skrevet

Det er vanskelig å svare på, men kommer an på hvor mye støtte du har av mannen og familien? Har aldri tatt keisersnitt, men ble gående (liggende) på sykehuset i fire døgn, søvnløs og j..... før fødselen kom i gang. De fire døgnene gjorde meg sliten, men fikk god støtte spesielt av min mor når jeg kom hjem, og fikk en mengde besøk. Barnefar tok med venner uten å spørre. Svigerfamilie, min egen osv. Det gikk bra, men ville kanskje satt andre grenser i dag, samtidig var det fint å se de andre midt i ammetåka. Ingen krevde noe av meg. Holdt meg stort sett hjemme i nesten fire uker før jeg ble med min bror for å handle julegaver. Bare den lille utflukten fikk hormonene til å gjøre meg urolig selv om mamma passet baby og alt var trygt. 

Vet ikke, men feber bør du få undersøkt, og jeg ville hatt noen andre voksne der hvis dette ikke er rolige og selvstendige jenter. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er heeeelt innafor. Sendt en mld til moren og si at barna er velkommen til dere for å leke, men akkurat nå passer det litt dårlig siden du nettopp har har født og hatt en tøff fødsel. Alle mødre skjønner det. 
du er ingen dårlig mor ❤️ Alle nybakte foreldre vet hvor sliten en er rett etter en fødsel, og du gjør rett i å sette grenser og ivareta deg selv nå

Anonymkode: db780...4a4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...