Gå til innhold

Hvis det kommer en ny bølge og det blir innført portforbud. Kommer du til å innordne deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt corona, var mindre syk enn en helt vanlig forkjølelse. Dette er tidenes overreaksjon. Så nei, jeg kommer ikke til å stenge meg selv inne.

Anonymkode: f5360...50d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har hatt corona, var mindre syk enn en helt vanlig forkjølelse. Dette er tidenes overreaksjon. Så nei, jeg kommer ikke til å stenge meg selv inne.

Anonymkode: f5360...50d

Så heldig du er da. Nå kjenner jeg faktisk et par som er død på grunn av corona, hun ene hadde ingenting underliggende, ung & frisk. Så alle får det ikke likt.

Anonymkode: 0b52e...0ff

AnonymBruker
Skrevet

Innebærer portforbud å aldri gå ut i det hele tatt? Eller hvor strengt er det? 

Vi har små barn i barnehagealder og bor i en litt for liten leilighet. Vi må ut og lufte oss, ellers tror jeg hele familien kommer til å ta livet av hverandre etter en uke.. 

Anonymkode: 685d2...91b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det helt toppers hjemme under nedstegningen så hadde fint gjort det igjen. Har aldri vært så harmonisk og avbalansert som da på mange år. 

Anonymkode: 02ea7...cca

• Liker 2
Skrevet

Her er det vel bare spørsmål om når og ikke hvis slik folk holder på. Folk gi fullstendig blaffen. 

Hvorfor får ikke folk f.eks. trene som vanlig på treningsstudio eller spise ute i mange av hyttene i marka, men drikker du øl og sprit er det fritt frem for å samles fulltallig ute på byen? Er smittefaren mindre ved sterk beruselse og masse drikking?

Ser ute i verden raser dette viruset som aldri før. Vi har stoppet det, men ikke fjernet det. Virus fjernes ikke. Det vil ulme noen uker til nå helt til det på nytt smeller. 

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg hadde fulgt et portforbud. Har venner i land hvor de har i praksis hatt portforbud, og det har vært helt uproblematisk for dem, så ser ikke hvorfor de skal være noe værre for meg

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så heldig du er da. Nå kjenner jeg faktisk et par som er død på grunn av corona, hun ene hadde ingenting underliggende, ung & frisk. Så alle får det ikke likt.

Anonymkode: 0b52e...0ff

ikke norske da eller? For i Norge har jo faktisk ingen unge og friske dødd. To mellom 40-49, men å kalle det «ung» er vel å ta litt i? 

Jeg kjenner forøvrig en ung frisk person som har dødd i bilulykke, men kjører bil likevel...

Anonymkode: deffc...85e

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, Alice123 skrev:

Ja jeg hadde fulgt et portforbud. Har venner i land hvor de har i praksis hatt portforbud, og det har vært helt uproblematisk for dem, så ser ikke hvorfor de skal være noe værre for meg

Sånn tenker jeg også. Jeg gjør som jeg får beskjed om, det er ikke noe problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innebærer portforbud å aldri gå ut i det hele tatt? Eller hvor strengt er det? 

Vi har små barn i barnehagealder og bor i en litt for liten leilighet. Vi må ut og lufte oss, ellers tror jeg hele familien kommer til å ta livet av hverandre etter en uke.. 

Anonymkode: 685d2...91b

I utgangspunktet ja, du får ikke gå ut, men sånn som i sør-Europa nå så har det vært unntak for at folk skal kunne gå på matbutikken en sjelden gang.
Spørsmålet er om "porten" i portforbudet er inngangsdøra i huset eller inngangsporten til eiendommen/tomta. I siste tilfelle er jo de med enebolig og hage vesentlig heldigere stilt.
Men ser absolutt problemet ja. Det er nok ikke så rent få som vil gå hverandre på nervene etterhvert i en slik situasjon.

Anonymkode: 32cc2...759

AnonymBruker
Skrevet

Kommer det en ny alvorlig bølge kommer vi til å lukke oss inne frivillig. Så hadde det blitt portforbud hadde det vært greit. Eneste man må er jo å handle mat, jeg gidder nemlig ikke hamstre😂 

Anonymkode: cdd26...8c2

AnonymBruker
Skrevet

Det blir aldri portforbud i Norge. Dette er bare fear mongering. Vi kom langt med de tiltakene vi hadde, og dersom folk klarer å oppføre seg med den friheten vi har under ansvar så slipper vi å stramme inn igjen.

Anonymkode: 0e03e...54c

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet ja, du får ikke gå ut, men sånn som i sør-Europa nå så har det vært unntak for at folk skal kunne gå på matbutikken en sjelden gang.
Spørsmålet er om "porten" i portforbudet er inngangsdøra i huset eller inngangsporten til eiendommen/tomta. I siste tilfelle er jo de med enebolig og hage vesentlig heldigere stilt.
Men ser absolutt problemet ja. Det er nok ikke så rent få som vil gå hverandre på nervene etterhvert i en slik situasjon.

Anonymkode: 32cc2...759

Det du skriver her er veldig viktig. Noen er mer privilegerte enn andre under et eventuelt portforbud. Jeg skrev i tråden at et portforbud ikke hadde vært et problem for meg. Jeg bor med partneren min og flere dyr, i en bolig med flere oppholdsrom, uteplass og egen hage. Vi har begge jobber som uproblematisk kan gjøres hjemmefra.

Jeg har venner som bor alene, bor to eller flere på under 20 kvm uten uteplass (balkong/o.l), med jobber som ikke kan gjøres hjemmefra. De hadde slitt betydelig mer enn meg (hvilket de også gjorde i mars/april).

Når man på generelt grunnlag snakker om hvor lett/vanskelig et eventuelt portforbud/lockdown vil oppleves, og hvordan denne perioden har vært, så må man huske at noen er og har vært mer privilegert enn andre. 

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep, innhold med opphavsrett og svar til dette.

Kragebein, adm

• Opprett ny...