Callie Skrevet 4. juli 2005 #1 Skrevet 4. juli 2005 Hvor mye "forventer" du at folk legger i gavene i bryllupet? Jeg skal i bryllup til en venninne - ikke bestevenninne men nær nok til at jeg har blitt invitert i middag. Jeg har ingen anelse om hvor mye det er vanlig å kjøpe for. Ønsker ikke å være den som gir gave som er tre ganger så dyr som andres, heller ikke være den billigste. Så hva er vanlig? 400? 1000? Vi har samboer, gir man dobbelt så mye da, siden vi er to? Takker for svar.
nessi Skrevet 4. juli 2005 #2 Skrevet 4. juli 2005 Jeg forventet ingen ting da jeg giftet meg. Synes alt for mange hadde brukt for mye på gaven. Vi kjøper for mellom 400 - 600 kr hvis det er nære venner som gifter seg.
tommeline Skrevet 4. juli 2005 #4 Skrevet 4. juli 2005 Hvor mye folk vil gi til oss, får vær opp til dem å bestemme! Alt ettersom hva gavenivået deres ellers er på (bursdager, jul, innflytningsgaver etc) tror jeg alt fra noen hundre til 1500 er vanlig. Ville kjøpt for mer når vi er to enn en, men ikke doblet. Jeg ville brukt ca 500 hvis det var meg.
Coria Skrevet 4. juli 2005 #5 Skrevet 4. juli 2005 Jeg synes det avhenger litt av hvor mye penger man har råd til. Har begge jobb og grei økonomi, så kjøper man kanskje litt dyrere enn hvis man er student. Jeg ville kjøpt litt dyrere hvis vi skulle begge to. For å komme med et praktisk eksempel på gavebordet vårt, så syntes jeg at det paret som ga en gave til 300 kr var litt stusselige. Mens noen andre, riktignok nærere, venner ga gave til 1500 kr, og det syntes jeg at var et stykke over hva jeg hadde forventet.
Jannibrud Skrevet 4. juli 2005 #6 Skrevet 4. juli 2005 Jeg kjøper i disse dager gave til et bryllup hvor jeg ble bedt til middag, men ikke kan komme. Kr. 500,-.
Callie Skrevet 4. juli 2005 Forfatter #7 Skrevet 4. juli 2005 Ok, takk for svar. Dere var til stor hjelp. Vi kjøper vel noe rundt 800-1000 da.
RoseJenta Skrevet 4. juli 2005 #8 Skrevet 4. juli 2005 Personlig forventer jeg meg ingenting jeg, det jeg håper mest på er at alle gjestene våre kommer (Lite bryllup, 28 som skal inviteres!)
shi Skrevet 4. juli 2005 #9 Skrevet 4. juli 2005 Om gaven er fin og riktig for paret så spiller ikke prisen noen rolle. Man kan f.eks finne flotte vaser og boller i glass for en 100 -300 kr, greit nok, det er kanskje ikke topp design, men det er heller ikke nødvendig synes jeg. Symbolske og kanskje selvlagde gaver kan nok bety mer enn gaver til flere 1000 kr... Tanken teller faktisk mest enn pris
Gjest gjesta Skrevet 4. juli 2005 #10 Skrevet 4. juli 2005 Synes det er vanskelig å si. Men jeg hørte om noen som mente man burde gi ca 1 "kuvertpris" fordi på en måte kan man si at brudeparet, i stedet for å kjøpe de tingen de får, inviterer til fest. Om man synes dette er riktig så skal jo en presang da gjerne ligge opp mot ca 1000 per person (litt avhengig av brullupsfest da). OG- før noen av dere" kaster" dere over meg... så sier jeg bare at jeg vet om noen som mente det. Personlig vet jeg ikke helt hva jeg mener om den saken. ..
Gjest Dreven gjest Skrevet 4. juli 2005 #11 Skrevet 4. juli 2005 I min omgangskrets, der ingen er "fattige" men heller ikke styrtrike og alle er midt i tjueåra og nylig kommet ut i jobb, kanskje i ferd med å etablere seg, ville en sånn gave ligget på rundt 800 for et par. Er man invitert til kaffen kan man gå ned til 600. Man dobler ikke prisen om man er et par, men legger på rundt 50%. Dvs hadde jeg gått alene som middagsgjest ville jeg brukt rundt 500 på den gaven vi som par bruker 800 på.
Blueberry Skrevet 4. juli 2005 #12 Skrevet 4. juli 2005 Vi var nettopp i bryllup til et vennepar som er av våre nærmeste, og vi 6 andre i gjengen da kjøpte en gave til 1500,- som vi spleiset på. Altså 500,- per par. Jeg og sambo kunne egentlig tenkt oss å gitt for litt mer, men mtp de andre som skulle være med å spleise så holdt vi oss på det nivået de foreslo. Jeg mener vel at kuvertpris er det korrekte nivået å legge seg på. Men en kuvertpris er jo ikke 1000,- vanligvis da. I vårt bryllup vil kuverten ligge på 300,-, men vi serverer ikke vin da. I så fall ville det straks blitt dyrere.
Boogie Skrevet 4. juli 2005 #13 Skrevet 4. juli 2005 Flere av de som kommer i vårt bryllup, skal gjøre noe for oss istedenfor å gi oss gaver. Et nært vennepar av oss skal spille fløyte i kirken til innmarsj/utmarsj og til salmene og også solo hvis vi vil ha det. Samboern hennes skal være fotografen våres. Han har holdt på med bryllupsfotografering lenge. Ei venninne av meg skal lage invitasjonskort, meny og takkekort(skal ikke ha bordkort, men bånd rundt stetta på glassene). Hun er så flink i scrapping. Ei annen venninne skal hjelpe meg med å ordne på kjolen hvis det trengs(Er utdannet syerske) Ellers så håper jeg folk vil komme og gi oss den perfekte rammen på dagen vår.. Når vi har vært i bryllup til familie, har vi gitt ca 500,-. Da vi var i bryllupet til noen gode venner gav vi vel en gave til 1300,-.
monja Skrevet 4. juli 2005 #14 Skrevet 4. juli 2005 Vi forventet ingenting da vi giftet oss, og på vår ønskeliste sto det gaver som kosta fra 19 kroner og opp til 2000 kroner. Synes de fleste bruker alt for mye på gaver nå for tiden. Ble kjempeglad for et hjemmelaget dørskilt som ei venninne av meg laget. Kommer litt an på hvor gode venner vi er og hvordan økonomien er, men vi ligger på 400 - 600 kr.
tommeline Skrevet 5. juli 2005 #15 Skrevet 5. juli 2005 Jeg mener vel at kuvertpris er det korrekte nivået å legge seg på. Men en kuvertpris er jo ikke 1000,- vanligvis da. I vårt bryllup vil kuverten ligge på 300,-, men vi serverer ikke vin da. I så fall ville det straks blitt dyrere. Jeg syns det er en merkelig måte å tenke på. Hvis jeg har to like nære veninner som skal ha bryllup, den ene i grendehus hvor de ordner mat selv og kjøper drikke inn selv, og den andre på byens dyreste hotell... da vil de ha en ganske ulik kuvertpris. Men for meg vil det jo være naturlig å kjøp presanger til ca samme pris. Gavene skal vel ikke være en måte å "betale" for seg på festen? Det skal være noe som gis fordi man har lyst til å glede brudeparet.
Gjest Formosiss Skrevet 5. juli 2005 #16 Skrevet 5. juli 2005 Jeg brukte 500 kr. på en bok jeg visste de ville like. Dette er ganske nære venner.
Gjest brud i sommer Skrevet 5. juli 2005 #17 Skrevet 5. juli 2005 Jeg forventer ikke dyre gaver, men kan si noe om hva vi bruker å gi.. Vanligvis gir vi (som par) gave for ca 700. Dette er til "vanlige venner". En god venninne giftet seg for et par år siden, og da ga vi for ca 1500,-. Når mannen min var forlover ga vi for 2000,- - men det var pga gaven.. Jeg syntes 700,- pr par er ok for de man ikke kjenner så godt. Går jeg alene ville jeg gitt for 450 - 500,-. Jeg tror dette varierer veldig fra vennegjeng til vennegjeng. Var engang borti noen vi skulle spleise med, og da ble det foreslått 300-400,- pr par :o . Det syntes jeg var stusselig lite..(selv om vi ikke kjendte de veldig godt..)
Gjest Svimle Skrevet 5. juli 2005 #18 Skrevet 5. juli 2005 Det kommer jo litt an på hvilken økonomi man har, hva man velger å gi for. Da søsteren til min tilkommende giftet seg ga vi for kr 1000,-. Hadde rett og slett ikke råd til å gi mer. Når det kommer til hva jeg forventer, så forventer jeg ikke gaver i det hele tatt egentlig. Bare det at de som er invitert vil komme og dele dagen med oss er stort nok for meg. Og det mener jeg helt seriøst, rett fra
Pasha Skrevet 15. juli 2005 #19 Skrevet 15. juli 2005 Kommer veldig ann på hvem som gifter seg... når bror til sambo giftet seg gav vi et flott knivsett som jeg betalte 2200 kr for (fullpris er 5000 kr.. men jeg har mulighet til å få sånne ting billig) og da kusina mi giftet seg i fjor (bedt på kaffe) gav vi 600 kr til sammen (jeg og sambo, bror og sambo + bestemora mi..som ikke er bestemor til kusna mi) her gav vi også noen kniver og full pris på dette var 1200 kr...... selv forventer jeg ingen gaver.. siden vi snyter folk for festen. mamma og pappa skal jo bli med over til usa, og betale middag der,,, holder lenge som gave det.. av svigerforeldere skal vi få 15000 kr...forventer ikke noe gave der... skal jo ha et lite selskap med de nærmeste når vi kommer hjem men vi forventer ingen ting der heller egentlig..
Dragona Skrevet 15. juli 2005 #20 Skrevet 15. juli 2005 Om det var et vennepar av meg, så hadde jeg gitt noe som kostet rund 500 kr.. ikke mer. Hadde det vært bestevenninde så hadde det blitt mer.. Noen i familien, hadde det blitt spleising.. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå