DrueSmoothie Skrevet 24. juni 2020 #1 Skrevet 24. juni 2020 Har nylig kjøpt, og flyttet inn i nytt hus. Dvs nytt for oss... Huset er en oppsusset og moderne, dog eldre enebolig som ligger helt i utkanten av ett boligfelt inn mot skogen. Så det er ikke unormalt at det er mye kryp der. Men det er jo mer enn i ett topp moderne hus uten kjeller midt i ett stort boligfelt. Og ja, det er de store husedderkoppene (norsk kjempetarantell 😛) vi snakker om 😮 Bla er det en som bor i vinduet på vaskerommet i kjelleren og det hender jeg finner en og annen i vaskebøtta, vasken etc i 1. etg. I 2. etg har jeg heldigvis tilgode å se noen, så jeg sover godt om ikke annet 😄 Jeg er hysterisk redd for edderkopper, som så mange andre. Helt sånn irrasjonell hysterisk frykt. Kjenner pulsen går opp bare jeg går ned i kjelleren, bare fordi jeg ser etter om det er edderkopper på veggen.... Jeg vet, jeg er teit! Og det er sjelden jeg ser noen midt på veggen, men den ene gangen jeg gjør det så hopper jo hjertet over 14 slag 😮 Men, er det noen som har vært i samme situasjon som faktisk har klart å venne seg litt til det? Jeg har liksom ikke lyst til at edderkoppene skal få ødelegge idyllen det ellers er å bo der, og de gjør jo ingen skade. Jeg skal tette litt bedre i lufteluker etc i kjelleren og sprekker i vinduskarmen etc. Men helt tett og edderkoppfritt vil det nok aldri være mulig å få det. Og jeg gruer meg jo veldig til høsten når de gjerne kryper inn... 😮
mortilen Skrevet 24. juni 2020 #3 Skrevet 24. juni 2020 Bruk insektsspray rundt vinduer på innside og utside. Om du har råd hadde jeg investert i intergret netting i vinduer du vil lufte med. 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #4 Skrevet 24. juni 2020 Permetrin hjelper faktisk. Her var de overtalt i fjor, i sengen min, på kjøkkenbenken, jeg hadde angst hele sommeren og høsten. Så jeg sprayet permetrin i mengder i alle i vinduer og sprekker jeg kunne finne. I år har jeg ikke sett en eneste edderkopp. Anonymkode: ff2d3...955 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #5 Skrevet 24. juni 2020 Du får kjøpt en sånn «edderkoppskremmer» som man setter i stikkontaken. Den lager en høyfrekvent lyd som edderkopper ikke liker. Den fungerer overraskende bra, vi hadde masse svære edderkopper, men har bare sett èn etter at vi kjøpte disse skremmerne for 3 år siden 🙂 Anonymkode: c1e6f...40a 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #6 Skrevet 24. juni 2020 du bør kjøpe en fuktmåler. Edderkopper liker det litt fuktig. Selv om huset er nyopppusset, kan det bare være kamuflasje for fukt. Anonymkode: 0435f...d80 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #7 Skrevet 24. juni 2020 Kan avfukter være noe? Sannsynligvis fornuftig å ha i vaskekjelleren uansett, det blir jo litt vannsøl der. Edderkoppene spiser andre småkryp, vi hadde noen store fastboende før, gav dem navn, men de har gradvis forsvunnet etter at vi skaffet oss avfukter. Nå er det sjelden jeg ser en edderkopp i kjelleren. Anonymkode: 48206...7f6 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #8 Skrevet 24. juni 2020 Ja, edderkoppfobi er en av de enkleste fobiene å bli kvitt. Har blitt helt kurert selv. Gradvis eksponering (fra bilder til å se på dem i det virkelige liv) og å lære mye fakta om edderkopper fungerte veldig fint for meg. Anonymkode: 2268a...c44 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #9 Skrevet 24. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Du får kjøpt en sånn «edderkoppskremmer» som man setter i stikkontaken. Den lager en høyfrekvent lyd som edderkopper ikke liker. Den fungerer overraskende bra, vi hadde masse svære edderkopper, men har bare sett èn etter at vi kjøpte disse skremmerne for 3 år siden 🙂 Anonymkode: c1e6f...40a Jeg hadde en slik, og jeg merket ikke at den fungerte. Fant en edderkopp PÅ den en dag, og da ga jeg opp. Var det dyre modeller du kjøpte? Anonymkode: ff2d3...955 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #10 Skrevet 24. juni 2020 14 minutter siden, DrueSmoothie skrev: Har nylig kjøpt, og flyttet inn i nytt hus. Dvs nytt for oss... Huset er en oppsusset og moderne, dog eldre enebolig som ligger helt i utkanten av ett boligfelt inn mot skogen. Så det er ikke unormalt at det er mye kryp der. Men det er jo mer enn i ett topp moderne hus uten kjeller midt i ett stort boligfelt. Og ja, det er de store husedderkoppene (norsk kjempetarantell 😛) vi snakker om 😮 Bla er det en som bor i vinduet på vaskerommet i kjelleren og det hender jeg finner en og annen i vaskebøtta, vasken etc i 1. etg. I 2. etg har jeg heldigvis tilgode å se noen, så jeg sover godt om ikke annet 😄 Jeg er hysterisk redd for edderkopper, som så mange andre. Helt sånn irrasjonell hysterisk frykt. Kjenner pulsen går opp bare jeg går ned i kjelleren, bare fordi jeg ser etter om det er edderkopper på veggen.... Jeg vet, jeg er teit! Og det er sjelden jeg ser noen midt på veggen, men den ene gangen jeg gjør det så hopper jo hjertet over 14 slag 😮 Men, er det noen som har vært i samme situasjon som faktisk har klart å venne seg litt til det? Jeg har liksom ikke lyst til at edderkoppene skal få ødelegge idyllen det ellers er å bo der, og de gjør jo ingen skade. Jeg skal tette litt bedre i lufteluker etc i kjelleren og sprekker i vinduskarmen etc. Men helt tett og edderkoppfritt vil det nok aldri være mulig å få det. Og jeg gruer meg jo veldig til høsten når de gjerne kryper inn... 😮 Jeg er også livredd edderkopper, og klarte å finne meg en kjellerleilighet når jeg studerte som var overfylt av dem! 😰 De er helt grusomt store, og springer kjempe fort, og ikke minst smarte. Jeg ble noe vandt til dem, men bar i liten grad. Men det positive jeg ønsket å skrive, i løpet av de 2 årene jeg og 3 andre bodde i kjelleren, så ble bestanden mye mindre. Gikk fra å se dem nesten hver dag, til å se dem i ny og ne. Du må bare være på. Drepe dem. Ikke ta vare på dem og slipp dem ut, for de kommer inn igjen. Vær på de, drep dem. Og du vil kunne få en mindre bestand i huset. De sier at det er en positiv ting å ha edderkopper, da de blant annet kan ta knekken på andre dyr som skjeggkre. Men det er mulig å bli litt mer vandt til dem og få ned bestanddelen en hel del Anonymkode: d0352...bcb
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #11 Skrevet 24. juni 2020 Jeg bodde i en kjellerhybel noen år tilbake og fy faen i grisen altså, det krydde(riktig bøying?) av edderkopper! Jeg tror jeg i gjennomsnitt drepte 1 per dag. En gang jeg skulle på badet om natten så jeg 4 stykker. I dusjen fant jeg et par, i sengen min en gang, i kjeler som lå i en skuff, tok jeg opp et klesplagg fra gulvet så begynte en å løpe. I vasken var det noen. Jeg kom inn ytterdøren en gang og stod der, så til venstre og rundt 10 cm fra meg stod det en kjempe. Jeg kom ut av dusjen en gang og den største edderkoppen jeg noen gang hadde sett stod plutselig midt på veggen. Jeg kvapp så jævlig at jeg mista handduken Men jeg ble vant til det, må man så må man og man gjør det som må til. Jeg kan ikke se på bilder av edderkopper uten å få puls engang. Anonymkode: feab0...8c4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #12 Skrevet 24. juni 2020 Hadde det sånn i forrige huset jeg bodde i. Vi ble kvitt litt med metoder som er nevnt over, men til slutt så måtte jeg bare tvinge meg selv til å bli vant med dem. Her leste jeg mye om de, fokuserte på de gode egenskapene. F.eks så var det mye saksedyr o.l. der som edderkoppene stort sett holdt unna. Samt maur. Valgte meg ut et par som stort sett holdt seg på samme plassen i huset, ga de navn og passet på de 😅 funka på et vis Anonymkode: aaef7...a6c 1
Leo Skrevet 24. juni 2020 #13 Skrevet 24. juni 2020 Samboeren min var ekstremt redd for edderkopper så jeg tok ham med på telttur i Okavangodeltaet (Varmt, fuktig og massevis av diiigre edderkopper som jeg "glemte" å informere om før vi dro ). Første natten, etter mørkets frembrudd, oppdaget han et par enorme eksemplarer som satt i telttaket og nektet å sove der. Jeg sa da at han kunne gå ut, men på den ene siden hørte vi krokodillene plaske i vannet og på den andre siden beitet flodhestene så da valgte han å bli etter ha blitt forsikret om at de ikke var farlige og at moskitonettet faktisk dekket hele sengen. Resultatet etter den turen ble at han fikk et mye mer avslappet forhold til edderkopper fordi de vi har her hjemme uansett bare blir småkryp å regne i forhold og så ble han vel rett og slett vant til dem og innså at de gjorde en utmerket jobb med å holde mygg og annet unna. Så svaret er ja. "Eksponeringsterapi" virker og du vil sannsynligvis venne deg til dem etter hvert. Og som andre her også nevner så bør du sørge for at inneklimaet er så tørt som mulig. Da trives de ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #14 Skrevet 24. juni 2020 Så lenge jeg ikke ser en sånn oppe i stua så er jeg glad jeg. Anonymkode: 81ed6...148
Skogkatten Skrevet 24. juni 2020 #15 Skrevet 24. juni 2020 Bodde i et anneks deler av studietiden, og der var det edderkopper i mengder. Samme i hovedhuset, så huseier og jeg jeg hadde omtrent samme opplevelse og utvikling. Vi gikk fra å være livredde til å bli rimelig blaserte. Jeg begynte med å støvsuge opp alle jeg så og så sette støvsugeren i uteboden i tilfelle de krøp ut igjen. Det ble litt plundrete etterhvert så da fanget jeg dem i glass og kopper og tok dem ut om det var mulig. Husker en gang jeg veltet et glass da jeg skulle på do om natten, satt som et tent lys i sengen frem til klokken ringte for de er raske de krypene, og jeg visste jo ikke hvor den ble av. Etterhvert sluttet jeg å bry meg, de ble en naturlig del av husholdet. Og de som hadde faste plasser i huset fikk navn. Både huseier og jeg ble etterhvert rimelig uimponerte av gjester som kom løpende og skrek opp om store edderkopper, vi syntes stort sett ikke de var så veldig store. Nå er det ofte jeg så tilbyr meg å fjerne edderkopper når andre er redde, for jeg bryr meg ikke lenger. Men de betyr lykke så jeg dreper dem ikke. Redde bilturen med noen venner en gang da en edderkopp plutselig dukket opp fra intet og min venninne insisterte på at sjåføren stoppet for å slippe den ut, midt på E6😂 Så det er fullt mulig å gå fra livredd til å bli vant til dem. 1
DrueSmoothie Skrevet 24. juni 2020 Forfatter #16 Skrevet 24. juni 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: du bør kjøpe en fuktmåler. Edderkopper liker det litt fuktig. Selv om huset er nyopppusset, kan det bare være kamuflasje for fukt. Anonymkode: 0435f...d80 Ja det er rått i kjelleren. Den er uinnredet i mur og har kun vaskerom som er innredet og i bruk. Og ellers 3 boder. Så det er helt klart derfor Og som sagt, de er i 1. etg også, flere ganger sett de i vasken, vaskebøtter, under sko etc. Nå høres det ut som om det kryr av dem, det gjør det ikke, men de på faste plasser i kjelleren er jo der hele tiden. Ellers er det kanskje 1 i uka eller 2 jeg ser. Dog var det mye i kjelleren hjemme også da jeg vokste opp. Den var fullt innredet, oppvarmet og en del av huset med soverom etc, og helt fri for fukt Så det trenger ikke å henge sammen på lik linje med en del andre kryp som er helt tydelig indikasjon på fukt som f eks skrukketroll. Det har jeg ikke der nede. Endret 24. juni 2020 av DrueSmoothie
DrueSmoothie Skrevet 24. juni 2020 Forfatter #17 Skrevet 24. juni 2020 Jeg hadde med en bøtte med gulvfille i bilen her om dagen, og da jeg skulle ha tak i noe annet i baksetet veltet jeg bøtta. I det den veltet så jeg en relativt stor edderkopp krabbet ut av den 😮 Gud hjelpes jeg spratt fort ut av bilen. Så der stod jeg da, 1 min senere, på parkeringsplassen til Kiwi, hadde revet ut alt annet som var i baksetet og på gulvet, det var en del ettersom jeg skulle kjøre vekk en del ting og klær og sånn og stod da utenfor bilen når min samboer kom ut igjen... med alle tingene på bakken. Han lo seg halvt ihjel mens han spurte hva i alle dager jeg drev med... Jo leter etter en edderkopp vel.... Jeg må ha sett ut som en liten unge der jeg stod 😂🤣
Djungelvrål Skrevet 24. juni 2020 #18 Skrevet 24. juni 2020 Kjøp en god avfukter og sett i kjeller, kjøp en mindre og billigere en å sett i hovedetg/stue/kjøkken. De bråker litt men den i hpvedetg trenger jo ikke å stå på hele tiden. Dere har fukt i huset, edderkopper trives ikke i tørre hus. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå