Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mamma overlevde et hjerteInfarkt - og var røykfri hele oppholdet på sykehuset ..

ca 5 timer etter at hun kom hjem tok hun en halv sigarett- så i løpet av de neste 4 timene hadde hun røkt 4 sigaretter...😢

Jeg ligger å gråter.. jeg er så redd for henne... føles som om hun velger røyken foran meg mine søsken og barnebarn...

I morgen tror jeg at jeg drar hjem i det hun finner frem røyken og sier at jeg ikke greier å se på dette - etter alt hun og vi har vært gjennom nå... 

er jo redd for å gjøre vondt verre - men når hun etter en lang røykfri periode velger å røyke , så blir jeg så oppgitt..

noen som har noen tips?

Anonymkode: 115dc...9e3

AnonymBruker
Skrevet

Nikotin er vel et av de stoffeme som skaper sterkest avhengighet. Det er ulikt hvordan folk reagerer på avhengighet, noen er mer hekta enn andre og har en "avhengighetspersonlighet".

Det betyr ikke at hun velger røyken framfor dere, det oppleves kanskje som om hun ikke har noe valg. 

Vis henne hvor redd du er. Tilby å hjelpe til å finne røykeslutthjelp. Hun må gjøre jobben selv, men trenger nok hjelp og støtte.

Anonymkode: 1d7ac...e65

AnonymBruker
Skrevet

Få henne over på snus.. det er ikke like skadelig 

Anonymkode: 7c035...e32

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke bestemme dette. Det her må hun velge selv. Det er en avhengighet på lik linje med alkohol og rus. At du straffer henne med å reise hjem er ikke akkurat til noe hjelp. Hun kommer ikke til å slutte av den grunn. 

Anonymkode: 4a4cf...62a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Voksne som ikke vil slutte får man ikke gjort noe med. De er voksne og bestemmer over seg selv og sitt liv. Men du kan prate med henne og si at du er redd for å miste henne. Det finnes hjelp til å slutte, hvis hun ønsker det. 

Anonymkode: 9faf4...541

• Liker 1
Skrevet (endret)

En inngiftet kvinnelig slektning sin mor fikk KOLS, og fortsatte bare å røyke helt til hun døde. På slutten var det såvidt hun klarte å kreke seg andpusten bort til kjøkkenviften for å stå krokbøyd der og røyke røyken sin.

En venninnes mor har hatt KOLS i årevis, men røyker fremdeles akkurat som før. Hun er i åtti-årene nå. Denne KOLS-pasienten har imidlertid flaks, og har enda ikke særlig store merkbare symptomer på KOLS og beveger seg lett og fint ennå uten å miste pusten. Så derfor røyker hun, til tross for kjeft fra min venninne. Hun er nok en av de som vil dø MED KOLS og ikke AV KOLS.

Det er ikke stort du kan gjøre for å få en voksen person til å slutte og røyke, er jeg redd. Det kan være fryktelige sykdommer, men likevel fortsetter mange å fortsette røykingen sin. Du kan jo spørre om hun er villig til å slutte, om ikke annet så for å spare penger? 3000 kr ekstra i måneden, om hun røyker en tjuepakning om dagen, det. Hun kan få veldig god hjelp av legen til røykeslutt, om hun spør om resept. 

Jeg sluttet å røyke for 10 år siden ved hjelp av medikamentet Champix. Og når en storrøyker som JEG faktisk sluttet å røyke ved hjelp av det, så kan faen meg hvem som helst! Første uken tenkte jeg "æsj, typisk, det virker jo ikke på en storrøyker som meg...!" fordi jeg kjente ikke noe. Men så gitt....andre uka begynte det å skje ting! Det som skjedde var intet mindre enn et mirakel, fordi røyksuget FORSVANT, sånn at jeg glemte å røyke! Ja, du lest riktig; jeg glemte det, fordi jeg kjente ikke noe røyksug nesten. Etter noen uker, forsvant røyken helt.

Jeg kan varmt anbefale å prøve dette. Men det er reseptbelagt, og hun må snakke med legen sin. Jeg er fremdeles røykfri, 10 år etter at jeg prøvde Champix! :) MAS på moren din og be henne prøve!

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke ta så på vei for dette. Det er avhengighet, og ikke at hun velger det framfor barna sine. Hun har akkurat vært gjennom noe svært traumatisk, da er det vanskelig å feks finne styrke til å slutte å røyke. Hun trenger støtte og omsorg nå, ikke dårlig samvittighet og skam. Ja røyking gir dårligere helse, og det er selvfølgelig ikke optimalt å røyke i hennes situasjon. Men det er veldig vanlig å ikke klare å slutte. Lungekreftpasienter klarer det til og med ikke! Det sier litt om hvor vanskelig det er å slutte. Overvektige fortsetter å overspise selv om de blir syke av det. Narkomane går tilbake til rusen etter rusbehandling osv. Vi er bare mennesker, og vi gjør så godt vi kan. Ikke la dette ødelegge mellom deg og mor. 

Anonymkode: 7d6e6...5e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...