Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man oppfyller kravene om 15% egenkapital og inntekt, kan man få lån tilsvarende 5 ganger inntekt? (Minus gjeld).

Jeg tjener 400 000, og har 90 000kr i studielån. Så det vil si jeg kan få et lån på rundt 1,9 millioner? Jeg har 500 000 i egenkapital.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har fått tilbud om snaue 1,3 millioner i lån.. Har jeg bare søkt i en veldig gniten bank, eller er det så strengt?

Anonymkode: 4c0ce...1ac

• Liker 1
Skrevet

Har du unger? Bil? Ektefelle? Alle tar fra totalen.

Men 5x inntekt minus gjeld er absolutt maks. Ikke hva du kan forvente.

Likevell bør du spøre flere banker, det er ofte stor differanse.

• Liker 13
Skrevet

Hva jobber du med siden du kun tjener 400 000 og har utdannelse?

• Liker 3
Skrevet

5xinntekt er et maksimum banken kan gi, ikke noe du har krav på. Det kommer an på hvordan banken vurderer din økonomi, særlig betjeningsevnen. Du har lav lønn, så da er det ikke så rart at du får mindre enn 5x. Grunnleggende levekostnader vil være de samme om du har lav eller høy inntekt, og må dekkes før du kan betale et lån. Derfor vil de med lav inntekt neppe få 5x. Men dersom du er trygg på din betjeneningsevne er det bare å søke andre steder og se hva de sier. 

• Liker 15
Skrevet

Er 400 000 netto eller brutto? De går ut i fra sifo referansebudsjett når de skal beregne hvor mye du kan betjene i lån, samt om du har billån, studielån, og om du har barn.

• Liker 3
Skrevet

Banken skal realitetsvurdere betjeningsevnen din med 5% renteheving. Med såpass lav lønn og relativt høy basiskostnad for å bo her i Norge er det ikke økonomisk handlingsrom til å makse 5x, og samtidig ha råd til mat, bil, barn og kommunale kostnader

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå, newman01 skrev:

Banken skal realitetsvurdere betjeningsevnen din med 5% renteheving. Med såpass lav lønn og relativt høy basiskostnad for å bo her i Norge er det ikke økonomisk handlingsrom til å makse 5x, og samtidig ha råd til mat, bil, barn og kommunale kostnader

Jeg tenker også dette er grunnen. Det er sjeldent man får 5x inntekten i lån, og det er stort sett bare de som har høy inntekt som får det. 400 000 er jo godt under snittet. Det er også mer risikabelt å gi deg lån når du bare er én person, så det er mulig du kunne fått mer hvis dere var to.

Anonymkode: 5dfae...720

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

400 k i året er vel ikke så ræva? Jeg har 500, høres jo ut som om det er regne fattiglusen jo....

Anonymkode: cb7ae...548

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

400 k i året er vel ikke så ræva? Jeg har 500, høres jo ut som om det er regne fattiglusen jo....

Jeg jobber i butikk og tjente 460 000 ifjor. TS har utdanning og tjener mindre.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, mordi skrev:

Jeg jobber som helsefagarbeider i 100% stilling. Studielånet er grunnet at jeg tok helsefag som privatist.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, ajarRun skrev:

Har du unger? Bil? Ektefelle? Alle tar fra totalen.

Men 5x inntekt minus gjeld er absolutt maks. Ikke hva du kan forvente.

Likevell bør du spøre flere banker, det er ofte stor differanse.

Enslig, ingen barn, ingen bil. Ingen annen gjeld eller kreditt. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge man oppfyller kravene om 15% egenkapital og inntekt, kan man få lån tilsvarende 5 ganger inntekt? (Minus gjeld).

Jeg tjener 400 000, og har 90 000kr i studielån. Så det vil si jeg kan få et lån på rundt 1,9 millioner? Jeg har 500 000 i egenkapital.

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har fått tilbud om snaue 1,3 millioner i lån.. Har jeg bare søkt i en veldig gniten bank, eller er det så strengt?

Det er vel kun et tilbud som du har fått? Søk i flere banker. :) Men som du sier så handler det om at man kan få og ikke må få fem ganger inntekt. 😜  
Jeg har samme inntekt, litt høyere studielån og et barn på 10 år. Fikk tilbud om 2 millioner, men jeg hadde boliglån fra før av og skal kjøpe noe større denne gangen. Har jo visst at jeg kan spare mye + nedbetale fortere enn planen på tross av inntekten. 

Anonymkode: 3293b...5d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på å tjene 400.000 og 500.000. Du har nærmere 9000 mer i måneden før skatt enn en som tjener 400.000. Det er et helt annet økonomisk spillerom. 

Ts du tjener for lite til å få 5x inntekt. Det er rett og slett for lite penger inn for å kunne håndtere uventede utgifter og da vil ikke banken at du skal makse lånet ditt. 

Anonymkode: 505af...da0

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, mordi skrev:

Lønn varierer jo veldig ut i fra hvor man bor. 460 000 er langt i fra normalen i butikk her jeg bor i alle fall! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er stor forskjell på å tjene 400.000 og 500.000. Du har nærmere 9000 mer i måneden før skatt enn en som tjener 400.000. Det er et helt annet økonomisk spillerom. 

Ts du tjener for lite til å få 5x inntekt. Det er rett og slett for lite penger inn for å kunne håndtere uventede utgifter og da vil ikke banken at du skal makse lånet ditt. 

Anonymkode: 505af...da0

:klo: 8333 kr i måneden er ikke nærmere 9000 spør du meg, men. Og etter skatt snakker vi ikke særlig mer enn rundt 6 k ekstra. Selv om det selvsagt hjelper godt med rundt 70 k ekstra i året utbetalt, men jeg syns liksom det hørtes ut som om det var så håpløst lavt det ts hadde da. Men misforstå meg rett. Ja, 500 k er et godt stykke opp, og 400 k er ikke en rå lønn, men ikke så håpløs heller som det virket til at noen i tråden mente.. men det er ikke sikkert det er nok til å få 5x inntekt i lån. 

Prøv flere banker ts, lønner seg alltids å ta kontakt med fler. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig likviditet. 400 000 er ikke mye. Banken kan gi OPP TIL 5x inntekt, det betyr ikke at alle får det. 

Anonymkode: cc0e1...d90

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Blondie65 skrev:

Her er SIFO budsjettet. 

image.png.710b7f217545ab33cc0516b74ecffc70.png

Fint oppsett, tar vi med at man har forsikringer på bolig, innbo, liv, ufør, bil osv på ca 3000 pr mnd med alt og ca 500 i strøm, 500 i internett og 1000 i bilutgifter havner man på 14000 pr mnd.. Før evt boliglån.. 

Anonymkode: 89eaf...dd6

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

5x er en lovregulert maksgrensen på hva banken har lov til å låne ut til sine mest solide kunder, ikke noe man bør forvente å kunne låne.

Hvis du føler deg trygg på at du kan tåle et høyere lån, så går det jo an å snakke med flere banker.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, prt90 skrev:

5x er en lovregulert maksgrensen på hva banken har lov til å låne ut til sine mest solide kunder, ikke noe man bør forvente å kunne låne.

Hvis du føler deg trygg på at du kan tåle et høyere lån, så går det jo an å snakke med flere banker.

Jeg har jo spart 500 000 på 4-5 år. I tillegg til at jeg har bodd for meg selv og betalt husleie. Så jeg føler jeg kan tåle et boliglån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...