AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #41 Del Skrevet 24. juni 2020 8 minutter siden, Leo said: Det er jo nettopp det mangel på respekt handler om og det bør i hvert fall en psykolog være svært bevisst på. Jeg hadde ikke giddet å gå til en psykolog, lege eller hva det nå måtte være som behandlet meg så åpenbart respektløst. Og det handler ikke om lav selvfølelse. Tvert i mot. Og det er jo selvsagt opp til deg om du vil gjøre eller ikke. Det er mulig å bytte psykolog. Anonymkode: 07946...8b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oslodamen Skrevet 24. juni 2020 #42 Del Skrevet 24. juni 2020 Ts' reaksjon har da ingenting med psykisk sykdom å gjøre! Makan! Selv om man har psykiske problemer og går i behandling hos en psykolog skal ikke alle ens reaksjoner tolkes inn i et symptombilde. Ts, dine reaksjoner er et tegn på sunnhet, du kjenner at psykologen oppfører seg respektløst og det er jeg helt enig i. Det har ingenting med lavt selvbilde å gjøre. Dette handler om alminnelig dannelse og om å bli sett og lyttet til hos behandler - som faktisk får betalt for jobben sin og skal tilby deg en god tjeneste. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 24. juni 2020 #43 Del Skrevet 24. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det er jo selvsagt opp til deg om du vil gjøre eller ikke. Det er mulig å bytte psykolog. Anonymkode: 07946...8b3 Og det er nettopp det TS bør gjøre dersom hen føler at psykologen oppfører seg på en respektløs måte. Jeg ser ingen grunn til å lære seg å godta å bli dårlig behandlet og å ikke godta/akseptere det er i hvert fall ikke noe tegn på psykisk sykdom. Tvert i mot. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 24. juni 2020 #44 Del Skrevet 24. juni 2020 Ryddet for brukerdebatt og avsporinger. Edie, adm. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 24. juni 2020 #45 Del Skrevet 24. juni 2020 Høres ikke ut som denne psykologen er så veldig morgen menneske. Da er tidspunkt som 0730/0745 et tidspunkt hvor kroppen ikke føler den har våknet enda. Hjernen er tilstede, men kroppen våkner ikke før en del timer senere. Jeg er sånn selv. Våkner ikke skikkelig før rundt kl 12 på dagen, selv om jeg evt må stå opp kl 06 eller 07. Det tar mange timer før jeg våkner. Oftest ser jeg bare veldig trøtt ut, men hender at det blir en del Gjesping. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hasselnøtter Skrevet 24. juni 2020 #46 Del Skrevet 24. juni 2020 Stemmer det at noen gjesper når de kjeder seg? Jeg har inntrykk av at det egentlig er en myte? Jeg har nok aldri opplevd å gjespe av annet enn søvnmangel, og det samme gjelder alle jeg har diskutert dette med før. Men det anses jo som uhøflig, så jeg er vant til at man beklager dersom man gjesper i en situasjon der det ikke passer seg helt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oslodamen Skrevet 24. juni 2020 #47 Del Skrevet 24. juni 2020 Man kan bli trett av å kjede seg, feks under et langtekkelig foredrag, dermed gjesper man. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #48 Del Skrevet 24. juni 2020 3 hours ago, Leo said: Og det er nettopp det TS bør gjøre dersom hen føler at psykologen oppfører seg på en respektløs måte. Jeg ser ingen grunn til å lære seg å godta å bli dårlig behandlet og å ikke godta/akseptere det er i hvert fall ikke noe tegn på psykisk sykdom. Tvert i mot. Jeg ser ikke hvordan det at psykologen er trøtt er å behandle noen dårlig. Men ja, man velger selv hvordan man vil se på det og håndtere det, og står fritt til å flykte og finne en ny psykolog hvis man ikke kan takle gjesping. Anonymkode: 07946...8b3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tobias Juul Grythe Skrevet 24. juni 2020 #49 Del Skrevet 24. juni 2020 (endret) Det er mange grunner til at folk gjesper mye. Små barn? Lite søvn? Opp tidlig? Jeg gjesper mye når jeg er tidlig oppe. Ikke er jeg flink å legge meg tidlig heller. Gjesper også mer hvis det er dårlig luft i rommet. Det er nok ikke på grunn av at han kjeder seg eller for å være frekk han gjesper. Det er ikke så enkelt å holde igjen en gjesp. Endret 24. juni 2020 av Tobias Juul Grythe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #50 Del Skrevet 24. juni 2020 Snakker du om mye kjedelig og hverdagslige problemer da? Eller har du reelle alvorlige problemer? Anonymkode: 6a736...f86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #51 Del Skrevet 24. juni 2020 6 hours ago, Leo said: Er det bare meg som synes det er svært uhøflig og respektløst og sitte å gjespe overfor pasienter, kollegaer, kunder eller hva det måtte være? De fleste gjesper kan holdes tilbake og går det absolutt ikke så skjuler man i det minste munnen bak hånden og ber om unnskyldning. Akkurat som man gjør hvis man plutselig må nyse. Å spise med munnen åpen foran andre er uhøflig. Å gjespe er helt normalt. Anonymkode: 57844...4a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #52 Del Skrevet 24. juni 2020 Takk for alle innspill! Nyttig å lese de ulike perspektivene. Psykologen er ellers sympatisk så ikke aktuelt å bytte. Jeg får se når det evt blir naturlig å nevne det. Anonymkode: f9dd4...1f7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 24. juni 2020 #53 Del Skrevet 24. juni 2020 Gjesping er en ufrivillig fysisk reaksjon, det er ikke alltid man greier å holde det tilbake. Hvis du har time kl 7 om morgenen skjønner jeg godt at han gjesper... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #54 Del Skrevet 24. juni 2020 9 timer siden, Leo skrev: Er det bare meg som synes det er svært uhøflig og respektløst og sitte å gjespe overfor pasienter, kollegaer, kunder eller hva det måtte være? De fleste gjesper kan holdes tilbake og går det absolutt ikke så skjuler man i det minste munnen bak hånden og ber om unnskyldning. Akkurat som man gjør hvis man plutselig må nyse. Der er litt spes i en terapautsituasjon der den ene legger ut om veldig personlige ting, da er det mer sårt at motparten gjesper, enn om du sitter i et møte i banken eller noe.. Anonymkode: f9076...b2f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #55 Del Skrevet 24. juni 2020 4 timer siden, Anonymus Notarius skrev: Gjesping er en ufrivillig fysisk reaksjon, det er ikke alltid man greier å holde det tilbake. Hvis du har time kl 7 om morgenen skjønner jeg godt at han gjesper... Jo ser den, men samtidig er det han som har valgt å gi meg time kl 7. Om det er for tidlig for ham, hadde det vært bedre om han la opp arbeidsdagen sin litt annerledes. Anonymkode: f9dd4...1f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #56 Del Skrevet 24. juni 2020 13 timer siden, Leo skrev: Jo, i den kulturen vi lever i oppfattes det normalt som svært respektløst og vitner i hvert fall om at man mangler både sosiale antenner og oppdragelse. Jeg er litt prippen som person, innrømmer det selv, men en bør virkelig gå inn i seg selv/jobbe med seg selv dersom en blir sint og irritert når noen gjesper og enda verre å anklage folk som gjør noe så uskyldig som å gjespe for å mangle sosiale antenner og oppdragelse, da vil jeg heller hevde at folk med en slik reaksjon på gjesping mangler sosialkompetanse. Det er ikke normalt å reagere slik. Og å sammenligne det med fising og raping er bare dumt. Anonymkode: 12381...941 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #57 Del Skrevet 24. juni 2020 Han føler seg nok bare komfortabel sammen med deg 💜 Anonymkode: 9735e...8be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #58 Del Skrevet 24. juni 2020 13 timer siden, Leo skrev: Det kan godt hende for jeg vet ikke hvor du holder til, men på på Wikipedia står bl.a. dette om gjesping: "Sosialt sett er det i flere kulturer ansett som uhøflig å gjespe, da det ofte forbindes med kjedsomhet. Derfor er det vanlig å forsøke å kvele gjesper, eller skjule den bak en hånd". Og det er vel heller ikke helt tatt ut av løse luften når denne artikkelen om gjesping i Nettavisen åpner med å si at "Å gjespe er kjent for å være svært uhøflig" Så fordi en random person hevder det på Wikipedia og nettavisen skriver en artikkel om det, så er det vedtatt at det er uhøflig og alle som gjør det mangler oppdagelse, mens de som blir dypt fornærmet og forlater rommet er veloppdragne? 🤦🏻 Anonymkode: 12381...941 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #59 Del Skrevet 24. juni 2020 Jeg er enig i at han burde beklage. Hvis en venninne snakker til meg om noe som er vanskelig og jeg skulle komme til å gjespe, forsikrer jeg henne selvsagt om at det ikke har noe med henne å gjøre. 9 minutter siden, AnonymBruker said: Så fordi en random person hevder det på Wikipedia og nettavisen skriver en artikkel om det, så er det vedtatt at det er uhøflig og alle som gjør det mangler oppdagelse, mens de som blir dypt fornærmet og forlater rommet er veloppdragne? 🤦🏻 Anonymkode: 12381...941 Det har en del med kontekst å gjøre, det skjønner du sikkert. Det er ikke alle situasjoner det passer seg, siden det kan bli misforstått av den andre parten. Det handler om å ta hensyn til den som er i en sårbar situasjon. Anonymkode: e8731...2c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #60 Del Skrevet 24. juni 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke, er ingen andre der når jeg er der. ja har ofte time kl 7 eller 7.30 for å rekke det før jobb. Var hans forslag, men kanskje det er tidlig for ham? Er trøtt selv i timene, men jeg gjesper aldri. Anonymkode: f9dd4...1f7 Gjesper ikke du når han gjør det? Anonymkode: 34b80...104 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå