Gå til innhold

Trosser reiseråd

Anbefalte innlegg

Skrevet
39 minutter siden, Loff77 skrev:

Skjønner ikke hvorfor dette plager andre? Så lenge de følger reglene og er i karantene når de kommer hjem bør ikke andre irritere seg over dette. Folk må ta egne valg

Fordi det er smittsomt. Dine valg kan drepe andre og da kan man ikke la sånne som deg ta egne valg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Iceman skrev:

Fordi det er smittsomt. Dine valg kan drepe andre og da kan man ikke la sånne som deg ta egne valg.

De følger jo Norske lover, selv det er ikke godt nok for deg?

Er det mulig

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Iceman skrev:

Regjeringen er ikke enig med deg.

Hvis man skal følge dine meninger, så må du lage et eget politisk parti hvor kampsaken er bekjempelse av smittsomme sykdommer ved hjelp av å stenge folk inne. Spørs hvor mange stemmer du får 🙂 

Anonymkode: 6379f...fbd

• Liker 3
Gjest Sprettballen
Skrevet

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om at de reiser.  Deres liv, deres risiko.

Det jeg bryr meg om er hva som skjer etter reisen. 

Per nå er loven at alle skal 10 dager i karantene etter reise til land/steder det ikke er åpnet for (Danmark, Finland og Island, pluss Gotland), vil de overholde dette?

Og vil de lete etter smutthull i karantenereglene som gjør at de oppsøker steder med andre mennesker (matbutikk, apotek) selv om loven sier at de skal unngå det så langt det er mulig?

Og vil de teste seg hvis de får milde symptomer?  Jeg hører at folk ikke lar seg teste fordi de heller vil være i karantene med en viss frihet, som de kan uten bekreftet sykdom, enn i isolasjon som de må hvis de får bekreftet covid-19.

Jeg har en følelse av at de som hele tiden prøver å finne grunner til at akkurat deres reise til utlandet er nødvendig, også vil finne grunner til at akkurat deres tur til matbutikken eller apoteket er nødvendig, og hvorfor akkurat deres "forkjølelse" ikke må testes. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regjeringen er ikke enig med deg.

🙂

Så fint du er enig med alt regjeringen sier og gjør. Erna er sikkert veldig glad for at hun har slike lydige sauer å styre over.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er så idiotisk å trosse myndighetene på dette. Vet ikke om jeg skal le eller gråte når jeg ser bekjente skryte over at de er på vei nedover Europa på Facebook. Men bra, for da skal de bli tystet på om de bryter karantene når de kommer hjem. Alle kunne tenke seg en skikkelig ferie, men få er frekke nok til å gjøre det. Jeg er ikke interessert i et oppsving og at tiltakene blir forsterket. I allefall ikke pga egoister... Får de korona, skulle de tatt kostnader selv, også i Norge...og det skulle vært mulig å ansvarliggjøre de om de smitter andre. 

Anonymkode: 8aec9...6ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Iceman skrev:

Så fint du er enig med alt regjeringen sier og gjør. Erna er sikkert veldig glad for at hun har slike lydige sauer å styre over.

Jeg er slett ikke enig med alt regjeringen gjør. Jeg bare påpekte at regjeringen ikke er enig med deg 🙂 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er så idiotisk å trosse myndighetene på dette. 

Det er da ingen som ønsker å trosse myndighetene? De som reiser følger lover og regler.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

*Tråden ble først lagt i en annen kategori. Men passet bedre her! 

Har drevet å lest saker som omhandler flere nordmenn som har valgt eller som tenker å trosse reiserådene ved å foreta unødvendige reiser til utlandet som f.eks. til Sverige.

Etter alt det man har gjort i Norge for å holde smittetallene nede er det altså folk som på liv og død skal reise til ferieboligene sine o.l i Sverige, fordi de har rett til det. Skulle tro Sverige var et helt annet land enn Norge med tanke på klima etc som gjør at folk bare må dit. 

Hva synes dere om de som velger å gjøre dette?

Anonymkode: 6afdd...b21

Jeg tenker ikke så veldig mye over det. Jeg satser på de går i karantene når de kommer hjem og holder seg til reglene som er gitt. Selv så har jeg ikke råd til å sitte ti dager i karantene så for vår del så blir det ikke ferie. 

Anonymkode: 34f0b...9f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Loff77 skrev:

Er jo stor forskjell på belegget av sykehusene i Madrid og Marbella feks, sier ikke att jeg anbefaler å reise til førstnevnte. Ja landingstillatelser har jo vært ett problem pga att landene har vært stengt det skjønner jo alle men nå åpnes Europa opp så det er nok ok fremover. 
Selvfølgelig får du hjelp hvis du brekker beinet, skjønner att du jobber med forsikring ja😀

Ja altså jeg sitter jo tross alt bare i førstelinjen ut mot de som faktisk trenger hjelp i utlandet og har gjort oss enormt med erfaringer de siste 3 mnd, så selvfølgelig har du som sitter og synser på kvinneguiden uten mål og mening mer peiling ☀️

Anonymkode: f4e38...a9a

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Sprettballen skrev:

Per nå er loven at alle skal 10 dager i karantene etter reise til land/steder det ikke er åpnet for (Danmark, Finland og Island, pluss Gotland), vil de overholde dette?

Og vil de lete etter smutthull i karantenereglene som gjør at de oppsøker steder med andre mennesker (matbutikk, apotek) selv om loven sier at de skal unngå det så langt det er mulig?

Og vil de teste seg hvis de får milde symptomer?  Jeg hører at folk ikke lar seg teste fordi de heller vil være i karantene med en viss frihet, som de kan uten bekreftet sykdom, enn i isolasjon som de må hvis de får bekreftet covid-19.

Jeg har en følelse av at de som hele tiden prøver å finne grunner til at akkurat deres reise til utlandet er nødvendig, også vil finne grunner til at akkurat deres tur til matbutikken eller apoteket er nødvendig, og hvorfor akkurat deres "forkjølelse" ikke må testes. 

Har du lest hva som gjelder? Her kan du bli opplyst😀

En person i innreisekarantene skal oppholde seg i eget hjem eller på annet egnet oppholdssted i ti døgn etter ankomst til Norge. Personen kan bare oppholde seg utenfor hjemmet eller oppholdsstedet hvis nærkontakt med andre enn de personene som vedkommende bor sammen med, unngås. Med nærkontakt menes kontakt med andre personer med mindre enn to meters avstand i mer enn 15 minutter, direkte fysisk kontakt eller direkte kontakt med sekreter fra andre personer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja altså jeg sitter jo tross alt bare i førstelinjen ut mot de som faktisk trenger hjelp i utlandet og har gjort oss enormt med erfaringer de siste 3 mnd, så selvfølgelig har du som sitter og synser på kvinneguiden uten mål og mening mer peiling ☀️

Anonymkode: f4e38...a9a

I perioden hvor grensene var stengt var det selvfølgelig vanskelig. Men nå åpner Europa opp og landene tilrettelegger for turisme.

Da vil også de fleste problemene med å ordne forsikringssaker også ordne seg.

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, Sprettballen skrev:

Og da kan man begynne å lure på reiserådet tenker jeg, si du reiser til Danmark og koser deg der da. Dansken på bensinstasjonen kan jo nettop ha kommet fra ferie i England, Italia, Spania osv. Er du mindre utsatt for smitte da eller å smitte andre???

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I perioden hvor grensene var stengt var det selvfølgelig vanskelig. Men nå åpner Europa opp og landene tilrettelegger for turisme.

Da vil også de fleste problemene med å ordne forsikringssaker også ordne seg.

Nettop her det snakk om 2 helt forskjellige tilstander

Skrevet

Jeg tenker de er selvsentrerte og egoistiske, at de tror de er usårbare mens de egentlig er tankeløse. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er så idiotisk å trosse myndighetene på dette. Vet ikke om jeg skal le eller gråte når jeg ser bekjente skryte over at de er på vei nedover Europa på Facebook. Men bra, for da skal de bli tystet på om de bryter karantene når de kommer hjem. Alle kunne tenke seg en skikkelig ferie, men få er frekke nok til å gjøre det. Jeg er ikke interessert i et oppsving og at tiltakene blir forsterket. I allefall ikke pga egoister... Får de korona, skulle de tatt kostnader selv, også i Norge...og det skulle vært mulig å ansvarliggjøre de om de smitter andre. 

Selvfølgelig forventer man att folk følger kravene til karantene. Men med reisekarantene kan man gå fritt rundt over alt hvor man klarer å opprettholde avstandskravet på nærkontakt og det er att du ikke får være nærmere andre enn 2 meter i over 15min 😀

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Loff77 skrev:

Selvfølgelig forventer man att folk følger kravene til karantene. Men med reisekarantene kan man gå fritt rundt over alt hvor man klarer å opprettholde avstandskravet på nærkontakt og det er att du ikke får være nærmere andre enn 2 meter i over 15min 😀

Og jeg har problemer med å stole på at folk som viser så dårlig dømmekraft faktisk greier å overholde dette. 🤯

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Loff77 skrev:

Har du lest hva som gjelder? Her kan du bli opplyst😀

En person i innreisekarantene skal oppholde seg i eget hjem eller på annet egnet oppholdssted i ti døgn etter ankomst til Norge. Personen kan bare oppholde seg utenfor hjemmet eller oppholdsstedet hvis nærkontakt med andre enn de personene som vedkommende bor sammen med, unngås. Med nærkontakt menes kontakt med andre personer med mindre enn to meters avstand i mer enn 15 minutter, direkte fysisk kontakt eller direkte kontakt med sekreter fra andre personer.

Ja?  Men som jeg skrev vet jeg at enkelte ikke følger disse reglene/finner grunner til at akkurat de ikke behøver følge disse reglene.

("Jeg kan gå i butikken, fordi mat er nødvendig, og jeg ikke kommer til å ha nærkontakt med andre i løpet av den tiden jeg er der")

Anonymkode: 8ca61...d1b

• Liker 1
Gjest Sprettballen
Skrevet

Ja?  Men som jeg skrev vet jeg at enkelte ikke følger disse reglene/finner grunner til at akkurat de ikke behøver følge disse reglene.

("Jeg kan gå i butikken, fordi mat er nødvendig, og jeg ikke kommer til å ha nærkontakt med andre i løpet av den tiden jeg er der")

Anonymkode: 8ca61...d1b

Denne skulle ikke vært anonym

Skrevet

Og jeg har problemer med å stole på at folk som viser så dårlig dømmekraft faktisk greier å overholde dette. 🤯

Hvordan dårlig dømmekraft? Er ingen som bryter loven her hvis de følger reglene. 
Er det att de bryter med dine følelser og meninger som du finner problematisk da, må jo være det.

• Liker 3
  • Opprett ny...