Gå til innhold

Trosser reiseråd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

*Tråden ble først lagt i en annen kategori. Men passet bedre her! 

Har drevet å lest saker som omhandler flere nordmenn som har valgt eller som tenker å trosse reiserådene ved å foreta unødvendige reiser til utlandet som f.eks. til Sverige.

Etter alt det man har gjort i Norge for å holde smittetallene nede er det altså folk som på liv og død skal reise til ferieboligene sine o.l i Sverige, fordi de har rett til det. Skulle tro Sverige var et helt annet land enn Norge med tanke på klima etc som gjør at folk bare må dit. 

Hva synes dere om de som velger å gjøre dette?

Anonymkode: 6afdd...b21

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At de er gale. Jeg tenker mest på om en da blir syk og innlagt når reiseforsikring ikke gjelder. Ett døgn i respirator koster her 70.000 kr pr døgn. En risikerer å måtte selge hus og hjem. Men, tanken deres er vel at det skjer ikke meg...

Anonymkode: 72206...67a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

At dette er mennesker som er svært svært egoistisk.

Anonymkode: 02bd7...85e

• Liker 4
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At de er gale. Jeg tenker mest på om en da blir syk og innlagt når reiseforsikring ikke gjelder. Ett døgn i respirator koster her 70.000 kr pr døgn. En risikerer å måtte selge hus og hjem. Men, tanken deres er vel at det skjer ikke meg...

Anonymkode: 72206...67a

Ja folk er utrolig uopplyste som deg feks. I hele Eu koster det nada, har du reist ut av landet noen gang?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her syns jeg Erna er altfor snill. Disse burde få skyhøye bøter. 

Vet om et par som har tenkt å dra til Sverige uansett. De holder jeg meg langt unna. 

Anonymkode: 9a431...96c

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At dette er mennesker som er svært svært egoistisk.

Skjønner ikke hvorfor dette plager andre? Så lenge de følger reglene og er i karantene når de kommer hjem bør ikke andre irritere seg over dette. Folk må ta egne valg

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her syns jeg Erna er altfor snill. Disse burde få skyhøye bøter. 

Vet om et par som har tenkt å dra til Sverige uansett. De holder jeg meg langt unna. 

Anonymkode: 9a431...96c

Bøter for hva da? Er jo fullt lovlig å reise, aner du hva du snakker om?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Loff77 skrev:

Skjønner ikke hvorfor dette plager andre? Så lenge de følger reglene og er i karantene når de kommer hjem bør ikke andre irritere seg over dette. Folk må ta egne valg

Fordi det er en risiko. Hvorfor er det såååååå viktig å dra selv om myndighetene fraråder dette? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Loff77 skrev:

Ja folk er utrolig uopplyste som deg feks. I hele Eu koster det nada, har du reist ut av landet noen gang?

Ville gått inn på infosider om reiseforsikring før jeg kalte folk uopplyste om jeg var deg.. Kan bli dyrt om man reiser på tross av reiserådene nå og blir smittet. 

Anonymkode: 52911...61c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er en risiko. Hvorfor er det såååååå viktig å dra selv om myndighetene fraråder dette? 

Hittil har bare under halvparten så mange dødd i forhold til døde av influensaen i 1968. Det døde også flere av influensaen i 2017/18 (ca 650.000 døde da).

Nå vi vi at viruset ikke er så farlig (omtrent som influensa) = Ikke noe poeng å stenge grensene lenger.

Anonymkode: 6379f...fbd

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor plager det deg? Vi tar alle kalkulerte risikoer hver dag med alt fra kjøring av bil osv. Hvis folk er forsiktige og oppholder seg på en avsides hytte i Sverige så er nok ikke risikoen høyere enn en dagstur til Oslo? Pass på deg selv og ikke bry deg med andre er nok ett godt råd😀

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville gått inn på infosider om reiseforsikring før jeg kalte folk uopplyste om jeg var deg.. Kan bli dyrt om man reiser på tross av reiserådene nå og blir smittet. 

Du trenger ikke reiseforsikring for å få legehjelp i EU så her er du faktisk uopplyst

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk du som er den uopplyste 🙂 

Mange reiseforsikringsselskaper dekker alt utenom Covid-19. EU's helsetrygdekort dekker Covid-19 (men de aller fleste får bare svært milde symptomer om man skulle bli smittet uansett..) Og Hellas har mye mindre smitte enn Norge osv...

Blir slett ikke dyrt om man reiser.

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I EU har du krav på hjelp fra offentlig helsevesen, uavhengig av reiseforsikring.

Og uavhengig av dette synes jeg folk er litt hysteriske. Hva så om folk drar til ferieboligen sin i Sverige? Partyhelg i Stockholm hadde jeg vært skeptisk til, men ei langhelg på hytta? Det tror jeg er forbundet med lav risiko.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke reiseforsikring for å få legehjelp i EU så her er du faktisk uopplyst

Er du som har hengt deg opp i EU. Hun du siterte skrev ingenting om det, hun snakket generelt om å trosse reiseforbud. Og ingen som har skrevet at man ikke får legehjelp... 

AnonymBruker
Skrevet

Er du som har hengt deg opp i EU. Hun du siterte skrev ingenting om det, hun snakket generelt om å trosse reiseforbud. Og ingen som har skrevet at man ikke får legehjelp... 

Nå flisespikker du. Alle skjønte diskusjonen dreide seg om vanlige feriereiser til syden, tur til hytta i Sverige og lignende.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hittil har bare under halvparten så mange dødd i forhold til døde av influensaen i 1968. Det døde også flere av influensaen i 2017/18 (ca 650.000 døde da).

Nå vi vi at viruset ikke er så farlig (omtrent som influensa) = Ikke noe poeng å stenge grensene lenger.

Altså dette kan ikke helt sammenlignes, folk over 50 blir veldig mye sykere av dette. Mange blir så syke att de overvelder helsevesenet og i såpass store mengder att ikke alle får behandling som vi ser i deler av Europa. Da blir dødeligheten høy og vi hadde sett helt andre tall her i Norge også hvis vi ikke hadde stengt ned, så er grunn til å ta dette alvorlig

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber med forsikring og vi har blant annet samarbeid med sjømannskirken. Det som skjer i våre kjære eu-land for tiden, og spesielt der hvor koronaen har herjet, er at de nekter å ta inn turister på sukehuset uten avgitt koronatest. Dvs at hvis du brekker beinet eller er i en bilulykke så nekter de å hjelpe så lenge du ikke kan bevise at du ikke er syk. Kunder har også blitt avvist fra offentlige sykehus fordi de ikke har kapasitet til å ta hånd om turister og prioriterer egne borgere.

Så ja, HELFO dekker sykehus på lik linje som borgerne har rett til i landet der du er, men slik situasjonen er ser vi at risikoen for å stå uten hjelp er stor. I tillegg så kan man få store problemer med hjemtransport som ambulansefly i de tilfellene det er nødvendig (noen forsikringer feks dekker dette så lenge det ikke er koronarelatert, men vi sliter med landingstillatelser, personellmangel pga permitteringer, at helsepersonell og flypersonell ikke vil jobbe uten negativ koronatest ect ect). 

Så er det noen jeg vil kalle unyansert så er det vel deg, for du vet åpenbart ikke hva du snakker om.

Anonymkode: f4e38...a9a

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes ingen reiseforbud som jeg vet om, opplys oss

• Liker 5
Skrevet

Jeg jobber med forsikring og vi har blant annet samarbeid med sjømannskirken. Det som skjer i våre kjære eu-land for tiden, og spesielt der hvor koronaen har herjet, er at de nekter å ta inn turister på sukehuset uten avgitt koronatest. Dvs at hvis du brekker beinet eller er i en bilulykke så nekter de å hjelpe så lenge du ikke kan bevise at du ikke er syk. Kunder har også blitt avvist fra offentlige sykehus fordi de ikke har kapasitet til å ta hånd om turister og prioriterer egne borgere.

Så ja, HELFO dekker sykehus på lik linje som borgerne har rett til i landet der du er, men slik situasjonen er ser vi at risikoen for å stå uten hjelp er stor. I tillegg så kan man få store problemer med hjemtransport som ambulansefly i de tilfellene det er nødvendig (noen forsikringer feks dekker dette så lenge det ikke er koronarelatert, men vi sliter med landingstillatelser, personellmangel pga permitteringer, at helsepersonell og flypersonell ikke vil jobbe uten negativ koronatest ect ect). 

Så er det noen jeg vil kalle unyansert så er det vel deg, for du vet åpenbart ikke hva du snakker om.

Anonymkode: f4e38...a9a

Er jo stor forskjell på belegget av sykehusene i Madrid og Marbella feks, sier ikke att jeg anbefaler å reise til førstnevnte. Ja landingstillatelser har jo vært ett problem pga att landene har vært stengt det skjønner jo alle men nå åpnes Europa opp så det er nok ok fremover. 
Selvfølgelig får du hjelp hvis du brekker beinet, skjønner att du jobber med forsikring ja😀

• Liker 2
  • Opprett ny...