Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Alterego666
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, forskerforbundet er under unio sin paraply 

Anonymkode: 40104...fa9

Ok, my bad. ☺️
Tlbake til emnet: Jeg er sikker på at du får samme tilbud i banken som om du er Akademiker-medlem.

Skrevet
1 time siden, Mrs Robinson skrev:

Og sparepenger, står det også.

Hadde begge full bsu utgjør dette 600 000. Sparepenger på f.eks 400 000, og man er oppe i en million. 

Hva "normal lønning" gjelder.. vel, ifølge tråder på kg er en normal lønning alt fra 400 000 - 1 mill. Så dette blir en definisjonssak. 

Når man skriver normal lønning i denne sammenheng, forstår jeg det som det mange tjener. Selv om det ikke er unormalt å tjene en million, er det de færreste som gjør det. 

Skrevet

Dette er ikke tiden for å betale noe ekstra på lån. Bedre å investere pengene, bikker renta 7% skal jeg vurdere å bli kvitt gjelden.

Skrevet
29 minutter siden, Brunello skrev:

Når man skriver normal lønning i denne sammenheng, forstår jeg det som det mange tjener. Selv om det ikke er unormalt å tjene en million, er det de færreste som gjør det. 

Si at en normallønn for den aktuelle brukeren er 600 000 (som hverken er unormalt høyt eller lavt i dag). X2 blir det 1,2 mill, etter skatt på 30 % er det 840 utbetalt. Etter 5 år gir det en netto inntekt på 4,2 mill. + la oss si 2 fulle bsu og en sparekonto  på 200 000.

Da er vi oppe i 5 mill i tilgjengelige midler. Man klarer fint betale ned 3 mill da på 5 år, og har 2 mill til resterende forbruk 

Skrevet
6 minutter siden, Konungr skrev:

Dette er ikke tiden for å betale noe ekstra på lån. Bedre å investere pengene, bikker renta 7% skal jeg vurdere å bli kvitt gjelden.

Tja, alt etter risikobildet.. Mange har i dag mulighet til å kvitte seg med et boliglån iløpet av svært kort tid (historisk sett) og med det fjerne den største gjelden (Og med det risikoen) man gjerne har i privatøkonomien. All investering er gearet en så lenge man har en eller annen gjeld, dvs investeringen har økt risiko. Om man lever godt med økt risiko, og med det også en viss fare for at man også taper penger så er det selvfølgelig greit å investere alt istedenfor å betale ned eksempelvis boliglånet. Er man gjeldfri så er investering alikevel for veldig mange langt enklere, og man tør gjerne å ta mer risiko som over et livsløp godt kan være beste strategi. Om aksje og/eller boligmarkedet skal opp «50%», eller ned «50%» i perioden som følger er et ganske åpent spørsmål, så der er en god mulighet for at man godt også kan vinne økonomisk selv i nedbetalingsperioden av lånet.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, The_Stig skrev:

Tja, alt etter risikobildet.. Mange har i dag mulighet til å kvitte seg med et boliglån iløpet av svært kort tid (historisk sett) og med det fjerne den største gjelden (Og med det risikoen) man gjerne har i privatøkonomien. All investering er gearet en så lenge man har en eller annen gjeld, dvs investeringen har økt risiko. Om man lever godt med økt risiko, og med det også en viss fare for at man også taper penger så er det selvfølgelig greit å investere alt istedenfor å betale ned eksempelvis boliglånet. Er man gjeldfri så er investering alikevel for veldig mange langt enklere, og man tør gjerne å ta mer risiko som over et livsløp godt kan være beste strategi. Om aksje og/eller boligmarkedet skal opp «50%», eller ned «50%» i perioden som følger er et ganske åpent spørsmål, så der er en god mulighet for at man godt også kan vinne økonomisk selv i nedbetalingsperioden av lånet.

Hadde jeg prioritert å betale ned boliglånet hadde jeg gått glipp av mange investeringsmuligheter dette året. Sitter ganske ute av aksjemarkedet akkurat nå men vurderer heller å kjøpe sekundærbolig.

Skrevet
1 minutt siden, Konungr skrev:

Hadde jeg prioritert å betale ned boliglånet hadde jeg gått glipp av mange investeringsmuligheter dette året. Sitter ganske ute av aksjemarkedet akkurat nå men vurderer heller å kjøpe sekundærbolig.

The_Stig skriver: Om man lever godt med økt risiko, og med det også en viss fare for at man også taper penger så er det selvfølgelig greit å investere alt istedenfor å betale ned eksempelvis boliglånet.

så han har jo helt rett 

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Si at en normallønn for den aktuelle brukeren er 600 000 (som hverken er unormalt høyt eller lavt i dag). X2 blir det 1,2 mill, etter skatt på 30 % er det 840 utbetalt. Etter 5 år gir det en netto inntekt på 4,2 mill. + la oss si 2 fulle bsu og en sparekonto  på 200 000.

Da er vi oppe i 5 mill i tilgjengelige midler. Man klarer fint betale ned 3 mill da på 5 år, og har 2 mill til resterende forbruk 

Mulig du synes det er greit å leve på det beløpet, men det synes ikke jeg.

Skrevet
4 minutter siden, Brunello skrev:

Mulig du synes det er greit å leve på det beløpet, men det synes ikke jeg.

2 mill fordelt på 24 mnd = 83 000 per mnd.

Mye mer enn vi har å rutte med i mnd ihvertfall. Og vi lever ganske så greit 

Skrevet
1 minutt siden, Mrs Robinson skrev:

2 mill fordelt på 24 mnd = 83 000 per mnd.

Mye mer enn vi har å rutte med i mnd ihvertfall. Og vi lever ganske så greit 

Dersom man tjener 600 i året, har man utbetalt ca 35 000,-. Det blir 70 000,-. Og om man betaler 400 000 på lånet i året, blir det 33 000,- i måneden. Altså har man 37 000,- til alt annet. 

Skrevet

Har 3.600.000 i lån som fellesgjeld over 40 år. Ny leilighet. 
om 4 år kommer avdragene på, så jeg betaler inn ekstra nå mens det bare er renter for at månedsbetalingen skal bli lavere når avdragene kommer på. Har IN ordning så første året har jeg betalt 120.000 i avdrag som tillegg. Bruker feriepenger, overtid og julebonusen med halv skatt til ekstra innbetalinger. 

En annen motivasjon er at jeg vil ha lavere fellesgjeld til jeg en gang skal selge, så den blir mer attraktiv i markedet. 

Anonymkode: bccd9...17c

Skrevet

Whuuut, 3,6 mill kun i fellesgjeld? 😳

Anonymkode: 855dd...6e3

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Whuuut, 3,6 mill kun i fellesgjeld? 😳

Ingen andre lån. Verdi på leilighet er 6.7 mill.  For meg er det samme om lånet er i banken min eller i en fellesgjeld. Men fellesgjelden har bedre betingelser. 

Det var forresten frivillig om man ville ga 3.6 i fellesgjeld eller mindre ved å ta lån i banken selv. Men som enslig hadde jeg ikke fått så høyt lån i banken selv om jeg hadde EK på resten. 

men som sagt, jeg betaler ned for å kvitte meg med fellesgjelden fortere. 

Anonymkode: bccd9...17c

Skrevet

Veldig interessant, jeg har aldri før oppfatta at man kan unngå kapitalkrav ved å ta opp fellesgjeld istdf. Har bare kjøpt et hus på landet, som er relativt straightforward.

Skrevet
På 12.9.2020 den 13.55, Brunello skrev:

Du skriver at dere har betalt ned/ finansiert 3 millioner på fem år hovedsakelig med lønnsinntekt og hevder at dere har normal Lønn. Det er bare tull. Normal lønn må anses som medianlønn, og da har dere rundt kr 700 000 utbetalt totalt. Sier seg da selv at regnestykket ikke går opp.

Jeg skriver ingen steder at vi har finansiert dette hovedsakelig gjennom lønnsinntekt, så her er det du som prater tull og ikke leser det jeg skriver. Jeg skrev at vi blant annet har brukt sparepenger, inkl. BSU. Vi har begge normal lønnn. 

Anonymkode: 02d74...18a

Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver ingen steder at vi har finansiert dette hovedsakelig gjennom lønnsinntekt, så her er det du som prater tull og ikke leser det jeg skriver. Jeg skrev at vi blant annet har brukt sparepenger, inkl. BSU. Vi har begge normal lønnn. 

Så da har dere i realiteten bare flyttet penger fra konto til lån. Altså ingen endring i privatøkonomien balanse. I så fall ikke det TS spør om.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Brunello skrev:

Så da har dere i realiteten bare flyttet penger fra konto til lån. Altså ingen endring i privatøkonomien balanse. I så fall ikke det TS spør om.

Jeg er TS, og svarte på din kommentar og ikke på det jeg selv spurte om i HI 😉 

• Liker 1
Skrevet
På 24.6.2020 den 0.28, newman01 skrev:

22k pr måned i omtrent 26 år til ifølge nedbetalingsplanen. Trives med det. Bestilt ny bil som betales kontant. Har nok sparepenger til å kjøpe to, men det er bare tullete. Ser ingen grunn til å bli gjeldfri, eller økonomisk uavhengig (slutte i jobben som de fleste mener). Liker jobben min, den er befriende behagelig og holder hjernen aktiv. Ingen planer om å slutte, bytte eller endre den situasjonen. 

Hvor mye har du til overs om du vil svare? 

Motivasjonen for økonomisk uavhengig for meg kom etter noen år  på AAP. Jeg ble god på å spare og levde veldig økonomisk. Jeg kjente på en trang til å bli kvitt boliglån, ville føle meg tryggere om jeg kom i samme knipe senere i livet.

Andre motivasjoner: friheten til å kunne bruke penger på reising, større buffer, investeringer, uten å tenke på at man har et lån å betale. Og Å vite at man kan si ja til en dårligere betalt jobb som gir enn mye mer tilbake enn bra betalt stressende jobb. Ta permisjon fra jobb, kutte ned til deltid osv. 

Jeg kommer ikke til å slutte å jobbe kun fordi jeg kan. 

Anonymkode: 4c87c...480

Skrevet
På 24.6.2020 den 0.28, newman01 skrev:

22k pr måned i omtrent 26 år til ifølge nedbetalingsplanen. Trives med det. Bestilt ny bil som betales kontant. Har nok sparepenger til å kjøpe to, men det er bare tullete. Ser ingen grunn til å bli gjeldfri, eller økonomisk uavhengig (slutte i jobben som de fleste mener). Liker jobben min, den er befriende behagelig og holder hjernen aktiv. Ingen planer om å slutte, bytte eller endre den situasjonen. 

Ville du greid å betale lånet om du ble akutt syk? I over et år? 

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Ville du greid å betale lånet om du ble akutt syk? I over et år? 

Ja, vil kunne ta etpar år fri uten endring av forbruk vil jeg tro. Men man får jo sykepenger mens man er syk, så skjønner ikke helt hva du sikter til... Det er ikke slik at man sitter igjen med null utbetalt.. Tilogmed ved arbeidsledighet får man penger inn på konto. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...