AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #1 Skrevet 23. juni 2020 Fortell! Hva betaler dere i månedlige avdrag evt ekstra innskudd? Hvor stort lån har dere? Når er målet å ha nedbetalt lån? Hva er motivasjonen for rask nedbetaling? Prioriterer dere annerledes i perioden dere skrur opp avdragene (feks billigere ferier, ingen bil, lave klesbudsjett osv.)? Hva er husstandens netto inntekt? Antall barn? Vi betaler selv nokså raskt ned på boliglånet, og jeg er nysgjerrig på andres metoder og motivasjon rundt dette. Min motivasjon ligger helt klart i at jeg søker økonomisk trygghet og liker å ikke føle meg fullstendig kneblet av gjeld. Føler meg trygg og fri når jeg har økonomisk kontroll. Gir ikke avkall på noe av betydning. Vi har ikke annen gjeld. Anonymkode: 02d74...18a 2
The_Stig Skrevet 23. juni 2020 #2 Skrevet 23. juni 2020 (endret) Jeg gjorde dette etter at jeg ble alene med 3 barn og samtidig 3 millioner i lån, rett og slett for å sikre økonomien som enslig forsørger. Skulle selvfølgelig sikkert tatt mer risiko i fond og aksjer i disse årene, men for min del ble det viktigere å sove godt om natten og som sagt sikre at vi kom ovenpå økonomisk. Jeg betalte normalt rundt 30000kr pr måned til lånet var nedbetalt i 2019, og angrer ikke! Nå fortsetter jeg, men gjennom investeringer - Mål? Bli økonomisk uavhengig, slippe økonomiske bekymringer og ha mulighet til å realisere drømmer når livet gir mulighet for det. Endret 23. juni 2020 av The_Stig 11
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 Ved å ha lav nedbetalingstid (15år) samt betale ekstra 50-100 tusen per år. Anonymkode: 5b6bd...9af 2
mordi Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 Renten er jo lav nå. Betaler ikke ekstra lengre. Har 457 000 igjen på lånet. 1.6nom 1.8% eff. På sparepengene får jeg 2.3%! 6
Gjest HegeMarie Skrevet 23. juni 2020 #5 Skrevet 23. juni 2020 Jeg valgte 25 års nedbetalingstid, men betalte ned alt på 6 år. Ville ha frihet. Betalte vel ca 20 000 i måneden. (Liten leilighet)
newman01 Skrevet 23. juni 2020 #6 Skrevet 23. juni 2020 (endret) 22k pr måned i omtrent 26 år til ifølge nedbetalingsplanen. Trives med det. Bestilt ny bil som betales kontant. Har nok sparepenger til å kjøpe to, men det er bare tullete. Ser ingen grunn til å bli gjeldfri, eller økonomisk uavhengig (slutte i jobben som de fleste mener). Liker jobben min, den er befriende behagelig og holder hjernen aktiv. Ingen planer om å slutte, bytte eller endre den situasjonen. Endret 23. juni 2020 av newman01 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #7 Skrevet 23. juni 2020 9 minutter siden, The_Stig skrev: Jeg gjorde dette etter at jeg ble alene med barn og samtidig 3 millioner i lån, rett og slett for å sikre økonomien som enslig forsørger. Skulle selvfølgelig sikkert tatt mer risiko i fond og aksjer i disse årene, men for min del ble det viktigere å sove godt om natten og som sagt sikre at vi kom ovenpå økonomisk. Jeg betalte normalt rundt 30000kr pr måned til lånet var nedbetalt i 2019, og angrer ikke! Nå fortsetter jeg, men gjennom investeringer - Mål? Bli økonomisk uavhengig, slippe økonomiske bekymringer og ha mulighet til å realisere drømmer når livet gir mulighet for det. Lurt å sikre økonomien for en vinterdag ja, særlig når man har barn og attpåtil blir alene. Jeg går heller ikke for høy risiko. Lånet vårt var 3 mill da vi kjøpte for 5 år siden, og det er nå nede på ca 1,5 mill ved hjelp av ekstra innbetalinger (blant annet bsu) og det siste året nokså høye avdrag (nå 22.000). Er fornøyd så langt, særlig fordi vi har pusset opp for 1,5 mill underveis, kun finansiert av sparepenger og normale lønninger. Resten av lånet står på 6 år, men det blir nok maks 5 år, kjenner jeg meg rett. Har forresten 2 barn i barnehagealder og 2 biler som ikke er belånt. Jobbet mye under studiene så studielånet var nokså beskjedent. Anonymkode: 02d74...18a 4
The_Stig Skrevet 23. juni 2020 #8 Skrevet 23. juni 2020 13 minutter siden, newman01 skrev: 22k pr måned i omtrent 26 år til ifølge nedbetalingsplanen. Trives med det. Bestilt ny bil som betales kontant. Har nok sparepenger til å kjøpe to, men det er bare tullete. Ser ingen grunn til å bli gjeldfri, eller økonomisk uavhengig (slutte i jobben som de fleste mener). Liker jobben min, den er befriende behagelig og holder hjernen aktiv. Ingen planer om å slutte, bytte eller endre den situasjonen. Når jeg tenker økonomisk uavhengig så ligg det i å demme opp for ufrivillige og gjerne dramatiske endringer i livsitussjon - som Koronakrisen er et eksempel på for mange. Er ikke alt i livet som nødvendigvis fortsetter til pensjonsalder selv om øyeblikksbildet ikke har en mørk sky på himmelen. Tror de ferreste ville ønsket slutte i jobb, det er en viktig del av livet for de fleste - og de rikeste i samfunnet slutter som regel ikke jobbe før alderdommen evt helt tvinger de til å trappe ned. Samtidig skjer det både ulykker og akutt sykdom som tvinger en ut av arbeidslivet. Som gjeldfri tillater jeg meg større risiko med sparepengene, og for min del vil jeg nok komme økonomisk styrket ut av dette. Jeg vet også jeg vil arve mye i femtiden, og trolig gå inn i pensjonstilværelsen med mange titalls millioner på konto - som jeg da trygger mine barn med videre. Jeg ofrer ingenting, foruten at jeg selvfølgelig aldri kjøper en ny bil - rett og slett fordi det er helt uforståelig sløsing av kapital som kan investeres i eiendom eller aksjer. Kjører derfor med glede en 16 år gammel bil ennå noen år😄 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #9 Skrevet 23. juni 2020 Vi har lånet delt i serielån og fleksilån. Serielån er på 2,4 mill, fleksilån har en ramme på 800k, vi er på 350k nå. Serielån nedbetaler vi etter plan, fleksilån putter vi inn ca 12.000 per måned. Vi bli kvitt det så fort som mulig. Når det er borte skal vi øke nedbetaling på serielån. Vi er godt over 40 år og jeg har ikke lyst å betale på boliglån når inntekten synker dramatisk når vi blir pensjonister. Vi kunne sikkert spart på en bedre måte, aksjer eller fond har jo betydelig bedre avkastning men for meg er bolig viktigst. Når vi er gjeldsfri kan vi vurdere mer risiko. Anonymkode: c9909...e7e 1
Leeloo Skrevet 23. juni 2020 #10 Skrevet 23. juni 2020 (endret) Jeg har to barn og bor alene. Har rammelån på to mill. der jeg kjører inn alt av penger bortsett fra fondsparing til ungene. Akkurat nå har jeg brukt 340000 av rammen, men har kjøpt en hytte som skal betales i løpet av året. Den har alt steget 2-300000 i verdi (kjøpte meg inn tidlig i et prosjekt), så grei investering. Jeg betaler så mye som mulig hver mnd., minimum renter, så kan jeg ta ut om det trengs. Kommer også til å arve noe etter hvert, nok til en trygg alderdom og EK til begge ungene i hvert fall. Det er viktig for meg at vi har råd til både å kose oss og samtidig å slippe å ligge våken om natta av bekymring. Jeg har valgt vekk bil, unødvendig i Oslo (går kollektiv frem til hytta). Endret 23. juni 2020 av Leeloo Postet for tidlig 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #11 Skrevet 24. juni 2020 10 timer siden, newman01 skrev: 22k pr måned i omtrent 26 år til ifølge nedbetalingsplanen. Trives med det. Bestilt ny bil som betales kontant. Har nok sparepenger til å kjøpe to, men det er bare tullete. Ser ingen grunn til å bli gjeldfri, eller økonomisk uavhengig (slutte i jobben som de fleste mener). Liker jobben min, den er befriende behagelig og holder hjernen aktiv. Ingen planer om å slutte, bytte eller endre den situasjonen. Jeg spurte om innspill på framgangsmåte og motivasjon fra de som betaler hardt ned på boliglånet, ikke om synspunkter på økonomisk uavhengighet eller innspill fra de som prioriterer annerledes 😊 Anonymkode: 02d74...18a 9
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #12 Skrevet 24. juni 2020 9 timer siden, Leeloo skrev: Jeg har to barn og bor alene. Har rammelån på to mill. der jeg kjører inn alt av penger bortsett fra fondsparing til ungene. Akkurat nå har jeg brukt 340000 av rammen, men har kjøpt en hytte som skal betales i løpet av året. Den har alt steget 2-300000 i verdi (kjøpte meg inn tidlig i et prosjekt), så grei investering. Jeg betaler så mye som mulig hver mnd., minimum renter, så kan jeg ta ut om det trengs. Kommer også til å arve noe etter hvert, nok til en trygg alderdom og EK til begge ungene i hvert fall. Det er viktig for meg at vi har råd til både å kose oss og samtidig å slippe å ligge våken om natta av bekymring. Jeg har valgt vekk bil, unødvendig i Oslo (går kollektiv frem til hytta). Men uavhengig av type lån (også normale lån kan man jo betale ekstra på, låne opp på osv., selv om rammelån selvfølgelig er langt mer bruksfleksibelt), har du som målsetning å kvitte deg med lånet raskere enn "normalt"? Kan jeg forresten spørre hva du har i rente på rammelånet? Vi har selv aldri vurdert rammelån da renten har ligget høyere, selv om det sikkert kunne vært en fleksibel løsning i perioder med oppussing osv. Anonymkode: 02d74...18a
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #13 Skrevet 24. juni 2020 Vi kommer til å gjøre dette når vi kjøper felles hus om et års tid. Vi bruker lite penger generelt, kjøper klær kanskje en gang i halvåret, og har lave levekostnader. Målet for oss blir å være gjeldsfri tidlig, så man kan gå ned i tillingsprosent og faktisk nyte livet Anonymkode: b5b76...170 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #14 Skrevet 24. juni 2020 Vi har rammelån. Betaler inn samme beløpet nå som renten er halvert, da blir avdragene økt med renteforskjellen 😊 Anonymkode: 22025...754 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #15 Skrevet 24. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har rammelån. Betaler inn samme beløpet nå som renten er halvert, da blir avdragene økt med renteforskjellen 😊 Anonymkode: 22025...754 Hvilken rente har dere på rammelånet? Anonymkode: 02d74...18a
Leeloo Skrevet 24. juni 2020 #16 Skrevet 24. juni 2020 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker said: Men uavhengig av type lån (også normale lån kan man jo betale ekstra på, låne opp på osv., selv om rammelån selvfølgelig er langt mer bruksfleksibelt), har du som målsetning å kvitte deg med lånet raskere enn "normalt"? Kan jeg forresten spørre hva du har i rente på rammelånet? Vi har selv aldri vurdert rammelån da renten har ligget høyere, selv om det sikkert kunne vært en fleksibel løsning i perioder med oppussing osv. Anonymkode: 02d74...18a Det kan man også. Jeg makset ut hva jeg kunne låne for å komme over i på bedre rentesats og i påvente av hyttekjøp. Veldig glad jeg gjorde det ettersom jeg nå er permittert (for en stund) og kanskje ikke ville fått lånet. Renta er på 1,99, så noe høyere enn beste vanlige lånerente. Så lenge jeg ikke har tatt ut mer så har det ikke så mye å si, og fleksibiliteten er viktig for meg. Ettersom nesten hele lønna går inn på lånet veier spart rente opp noe av forskjellen. Bruker kredittkort med cash back på alt forbruk og får igjen litt der (stort sett reisepoeng som brukes på ferie, betales ned hver mnd. selvfølgelig). Målet er ikke å nedbetale raskest mulig, men å ha det livet vi ønsker, og etter hvert å kunne hjelpe ungene litt. Nå har vi den hytta vi har ønsket oss, nå ungene blir store og flytter ut kjøper jeg sannsynligvis noe litt mindre og får ned gjelda på den måten. Arv, når den tid kommer, går stort sett til ungene, så lærer de å klare seg selv i mellomtiden. Endret 24. juni 2020 av Leeloo 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #17 Skrevet 24. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken rente har dere på rammelånet? Anonymkode: 02d74...18a Vi har akademikeravtalen til danskebank, så den er på 1,4 %. Den var på 2,65 % mener jeg før korona. Anonymkode: 22025...754
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #18 Skrevet 24. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har akademikeravtalen til danskebank, så den er på 1,4 %. Den var på 2,65 % mener jeg før korona. Anonymkode: 22025...754 Såpass, trodde ikke man fikk så lav rente på rammelån. Kanskje verdt å sjekke ut likevel... Skal nå flytte boliglånet for andre gang på kort tid. Flyttet til Sbanken i mars men er ikke fornøyd med renta der lenger, vi har for lavt lån til å få den beste renta deres, så tenkte Bulder med eff. rente på 1,44% kunne være en mulighet. Eventuelt gå via bankavtalen til fagforeningen min men ser den effektive renten der ligger ørlite høyere enn Bulder, og ser ut til å forutsette bankbytte. Anonymkode: 02d74...18a 1
Illuminatum Skrevet 24. juni 2020 #19 Skrevet 24. juni 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Fortell! Hva betaler dere i månedlige avdrag evt ekstra innskudd? Hvor stort lån har dere? Når er målet å ha nedbetalt lån? Hva er motivasjonen for rask nedbetaling? Prioriterer dere annerledes i perioden dere skrur opp avdragene (feks billigere ferier, ingen bil, lave klesbudsjett osv.)? Hva er husstandens netto inntekt? Antall barn? Vi betaler selv nokså raskt ned på boliglånet, og jeg er nysgjerrig på andres metoder og motivasjon rundt dette. Min motivasjon ligger helt klart i at jeg søker økonomisk trygghet og liker å ikke føle meg fullstendig kneblet av gjeld. Føler meg trygg og fri når jeg har økonomisk kontroll. Gir ikke avkall på noe av betydning. Vi har ikke annen gjeld. Anonymkode: 02d74...18a Betaler inn ca dobbelt av hva vi trenger. Er for å ha fleksibilitet fremover. En vet aldri hvordan det er rundt neste sving. 2
M4mmsen Skrevet 24. juni 2020 #20 Skrevet 24. juni 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Fortell! Hva betaler dere i månedlige avdrag evt ekstra innskudd? Hvor stort lån har dere? Når er målet å ha nedbetalt lån? Hva er motivasjonen for rask nedbetaling? Prioriterer dere annerledes i perioden dere skrur opp avdragene (feks billigere ferier, ingen bil, lave klesbudsjett osv.)? Hva er husstandens netto inntekt? Antall barn? Vi betaler selv nokså raskt ned på boliglånet, og jeg er nysgjerrig på andres metoder og motivasjon rundt dette. Min motivasjon ligger helt klart i at jeg søker økonomisk trygghet og liker å ikke føle meg fullstendig kneblet av gjeld. Føler meg trygg og fri når jeg har økonomisk kontroll. Gir ikke avkall på noe av betydning. Vi har ikke annen gjeld. Anonymkode: 02d74...18a Vi betaler 12 000 i faste månedlige avdrag, men har stort sett betalt mer når vi kan. Det siste året har vi hatt ganske god økonomi så da har det ofte blir mellom 20-35 000 ekstra per måned. Lånet vårt er per nå 2,1 mill. Målet er å betale ned lånet så fort det lar seg gjøre, men uten at vi må gi avkall på hverdagslige ting som er viktige for oss og barna. Vi har 3 barnehagebarn! vi holder på å bygge en ekstra utleieleilighet, så vi får mer lån.. men den betaler seg ned selv 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå