AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #1 Skrevet 23. juni 2020 Er på ingen måte ute etter å være mammapoliti, men det er en ting jeg lurer på. Hvorfor gir dere brus til små barn? Da tenker jeg på barn som er 1, 2, 3, 4 år. Har en 1åring behov for brus? Er det ikke nok med vann? Eller melk? Jeg spør fordi jeg har sett flere som gir små barn brus. Forstår bare ikke hvorfor... Anonymkode: 91604...6e5 10
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #2 Skrevet 23. juni 2020 Jeg trodde ikke det var vanlig å gi brus. Min eldste sønn smakte brus første gang i bursdag da han var ca. 3-4 år. Min yngste sønn på 5 år foretrekker saft i bursdager. Anonymkode: ed1ae...5b1 2
Arkana Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 (endret) Det er ganske stor forskjell på en ettåring og en fireåring så jeg skjønner ikke helt hvorfor du nevner alle disse aldrene i samme pust. Jeg kan godt skjønne at du reagerer på at en ettåring får brus, men en 3-4-åring kan godt like brus og i tillegg er et barn i den alderen veldig klar over hva andre rundt seg drikker, og blir påvirket og fristet av det, og har i tillegg klare meninger om hva de selv liker og ønsker. Så fremt man ikke snakker om å helle innpå med brus daglig kan jeg ikke med beste vilje se problemet med at en fireåring får et glass brus på lørdager eller når man er på besøk, er ute og spiser eller til andre anledninger. Mange barn foretrekker saft framfor brus, fordi de ikke liker kullsyren, men helsemessig er det ikke bedre med saft enn med brus. Og skal man snakke om hva noen har behov for har vel strengt tatt heller ikke voksne behov for brus, men mange av oss drikker det fordi det er godt, og et barn kan også synes det er godt. Et totalt sett sunt og variert kosthold er langt mer vesentlig enn alderen på brusdrikkeren. Endret 23. juni 2020 av Arkana 29
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 Min yngste smakte brus tidlig fordi hun så at dette var noe storebror synes var veldig stas. Da fikk hun smake og elsket det. Ingen av dem drikker brus ofte, men kan få et glass en gang i ny og ne. Forsåvidt klarer jeg ikke å skjønne at brus (uten koffein) er noe mer usunt enn standard rød saft som er proppfull av sukker. Kulsyren er vel den eneste forskjellen... Anonymkode: 940de...e42 11
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #5 Skrevet 24. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Min yngste smakte brus tidlig fordi hun så at dette var noe storebror synes var veldig stas. Da fikk hun smake og elsket det. Ingen av dem drikker brus ofte, men kan få et glass en gang i ny og ne. Forsåvidt klarer jeg ikke å skjønne at brus (uten koffein) er noe mer usunt enn standard rød saft som er proppfull av sukker. Kulsyren er vel den eneste forskjellen... Anonymkode: 940de...e42 Det finnes saft uten tilsatt sukker og Fun light saft. Det er MYE bedre enn sukkerholdig saft. All den sukkerdritten barn får i seg.. Anonymkode: ed1ae...5b1 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #6 Skrevet 24. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er på ingen måte ute etter å være mammapoliti, men det er en ting jeg lurer på. Hvorfor gir dere brus til små barn? Da tenker jeg på barn som er 1, 2, 3, 4 år. Har en 1åring behov for brus? Er det ikke nok med vann? Eller melk? Jeg spør fordi jeg har sett flere som gir små barn brus. Forstår bare ikke hvorfor... Anonymkode: 91604...6e5 Ingen har behov for brus. Eller saft. Verken ettåringer, tiåringer eller førtiåringer. Anonymkode: 5e32b...2e2 12
Sunshineyellow Skrevet 24. juni 2020 #7 Skrevet 24. juni 2020 Det samme har jeg lurt på! Men skjønner også det er forskjell på barn nr1 og resten.. Men alt for mange som gir brus fra en alt for tidlig alder, hvor de like gjerne kunne fått vann! Første er fikk en sjelden gang fra 5 års alder, oftere etter skolestart. Minste på akkurat 4 år har lyst på, men vi sier nei. Da han var 3,5 begynte han å få litt oftere saft (i motsetning til fest tidligere). Må også nevne at jeg reagerer veldig på barn som får saft på tåteflaske!! 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #8 Skrevet 24. juni 2020 Min fikk smake når han 3,5 ca, fordi han så at alle andre drakk det i et eller annet selskap. Han syntes det var veldig godt(påstår han), så han får det innimellom om anledningen byr seg. Blir kanskje et par ganger i måneden. Selv om han påstår at det er godt så drikker han sjelden mer enn en liten slurk og viser med kroppsspråket at han syns det er sterkt. Så jeg bekymrer meg ikke så veldig 😅 for hans del handler det nok mest om å få gjøre det andre gjør. Anonymkode: 7156c...3aa 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #9 Skrevet 24. juni 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes saft uten tilsatt sukker og Fun light saft. Det er MYE bedre enn sukkerholdig saft. All den sukkerdritten barn får i seg.. Anonymkode: ed1ae...5b1 Og det finnes vann og melk også.. Vi drikker sjelden saft og brus. Kanskje en gang i mnd. Barna drikker i det daglige vann og melk, ikke lightprodukter. Det er absolutt ikke MYE bedre en all den sukkerdritten. Takke seg til ordentlig sukkerdritt med kullsyre en gang i blandt. Anonymkode: ba576...852 12
Mt3 Skrevet 24. juni 2020 #10 Skrevet 24. juni 2020 At barn uansett alder kan få smake brus når de selv viser interesse for det ser jeg ikke noe galt i, det må så klart ikke være noe de får til hverdags. Men tenker det blir feil å riste ut kullsyren de første gangene for at det skal falle bedre i smak, da er det bedre at de faktisk får smake med kullsyre så de forhåpentligvis velger det bort. Både brus og saft bør begrenses til anledninger der det skal være ekstra kos. 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #11 Skrevet 24. juni 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes saft uten tilsatt sukker og Fun light saft. Det er MYE bedre enn sukkerholdig saft. All den sukkerdritten barn får i seg.. Anonymkode: ed1ae...5b1 Light-produkter er ikke stort bedre. Anonymkode: 32835...4be 10
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #12 Skrevet 24. juni 2020 Min likte ikke brus før etter han hadde begynt på skolen. Han fikk sukkerfri saft eller små juicebokser når det skulle være kos. Var ikke noe ivrig på søtsnop heller. Syns det er litt skummelt å se foreldre helle brus på tåteflasker 🙄 Anonymkode: ee0e9...b42 1
Nerine_ Skrevet 24. juni 2020 #13 Skrevet 24. juni 2020 Nei, en ettåring trenger ikke brus. Og det gjør ikke du eller jeg heller. Ingen trenger brus. 8
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #14 Skrevet 24. juni 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes saft uten tilsatt sukker og Fun light saft. Det er MYE bedre enn sukkerholdig saft. All den sukkerdritten barn får i seg.. Anonymkode: ed1ae...5b1 Men det finnes jo også brus uten tilsatt sukker, og lightbrus. Det blir jo det samme som de saftene du viser til? 🤷♀️ Anonymkode: 76a3a...364 6
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #15 Skrevet 24. juni 2020 Har en på halvannet år. Han har fått smake en slurk av vårt glass i ny og ne hvis det er en spesiell anledning og han selv tar initiativ til å bilme smake. Blir som regel med den ene slurken, foretrekker vann. Anonymkode: 07d0f...4d2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #16 Skrevet 24. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min likte ikke brus før etter han hadde begynt på skolen. Han fikk sukkerfri saft eller små juicebokser når det skulle være kos. Var ikke noe ivrig på søtsnop heller. Syns det er litt skummelt å se foreldre helle brus på tåteflasker 🙄 Anonymkode: ee0e9...b42 Sukkerfri saft er like ille. Anonymkode: 32835...4be 7
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #17 Skrevet 24. juni 2020 Min har fått smake brus fordi hun så oss andre drikke noe annet enn henne og ville smake. De tar ikke skade av en liten smak. Hun fikk litt i koppen sin. Hun drikker vann 98% av tiden, er veldig fornøyd med vann og koser seg med det. Men en gang i blant synes jeg faktisk det er helt greit at hun får kose seg med litt brus i koppen, en kuli hvis vi er ute eller litt saft. Anonymkode: 43636...fb4 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #18 Skrevet 24. juni 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes saft uten tilsatt sukker og Fun light saft. Det er MYE bedre enn sukkerholdig saft. All den sukkerdritten barn får i seg.. Anonymkode: ed1ae...5b1 Disse inneholder kunstig søtning. Barn under 3 år skal ikke ha noe kunstig søtning. Så for barn er sukkerholdig brus/saft mye bedre enn fun light.. Anonymkode: 99d72...bf3 11
Gjest Gaea Skrevet 24. juni 2020 #19 Skrevet 24. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men det finnes jo også brus uten tilsatt sukker, og lightbrus. Det blir jo det samme som de saftene du viser til? 🤷♀️ Anonymkode: 76a3a...364 Og små barn skal uansett ikke ha kunstig søtning, så det er bedre med ordentlig brus eller saft en sjelden gang.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #20 Skrevet 24. juni 2020 Det er dumt å la de smake, for da vil det bli et evig mas om brus. Mine er ikke vant med brus. Vi voksne drikker det heller ikke. Hadde vi gjort det så hadde de nok etterspurt det mye tidligere. De har spurt om å få smake det vi voksne drikker som feks kaffe og vin (det får de ikke). Og de vil ha våre vanlige drikkevarer : farris, melk og vann. Som de får. De har begynt å spørre om brus innimellom nå og de er 8 og 9. Om familiens voksne pimper brus så vil det selvsagt ikke gå lang tid før de også vil ha. Jeg skjønner ikke hva voksne skal helle i seg brus for heller. Det er jo bare tomme kalorier som man blir mer tørst av. Det er som å spise kake. Anonymkode: 35da9...3b9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå