AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #1 Skrevet 23. juni 2020 Jeg og min ex har to barn sammen på 11 og 13 år. Vi har vært skilt noen år, og vi har begge alltid reist på ferie med barna (hver for oss etter skilsmissen). I år har far sagt at han ikke kommer til å reise på ferie med barna, annet enn på hytten. Det er i utgangspunktet helt greit, to ferier hver sommer er jo strengt tatt ganske luksus. «Problemet» er det at han for en stund siden fikk ny dame, og de skal på tre turer sammen i sommer. Barna virker litt lei seg pga dette, men de prøver så godt de kan å skjule det. Jeg har ikke sagt noe til ex’en om dette, og kommer nok heller ikke til å gjøre det. Bør jeg på en eller annen måte kompensere for den «manglende» ferien? Jeg vet strengt tatt ikke om det hjelper at jeg gjør ferien ekstra kul i år, da problemet sikkert er at de føler seg «byttet ut»/nedprioritert. Og for de som måtte lure; Nei, det er ikke sjalusi i bildet her. Jeg har selv ny kjæreste, som jeg skal noen dager på tur med. Men hovedferien min blir med barna. For meg er det viktig at barna får et godt forhold til fars nye kjæreste, men er redd for at sånne opplevelser som dette gjør at barna i stedet ser på henne som en trussel. Noen som har vært i samme situasjon? Hvordan gikk det? Anonymkode: 00945...29d
visp Skrevet 23. juni 2020 #2 Skrevet 23. juni 2020 Jeg har ikke vært i samme situasjon, men syns ofte unger som er på farten hele sommeren virker litt slitne. De har nå godt av å ha litt hjemmeferie også. Man må ikke sørge for at det skjer noe rundt de hele tiden. Unger har godt av å skru ned tempoet litt de også. 10
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 Du vil nok ikke angre på den ekstra ferien med barna. Nyt tiden med barna dine du! Anonymkode: 99821...9c9
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 1 minutt siden, visp skrev: Jeg har ikke vært i samme situasjon, men syns ofte unger som er på farten hele sommeren virker litt slitne. De har nå godt av å ha litt hjemmeferie også. Man må ikke sørge for at det skjer noe rundt de hele tiden. Unger har godt av å skru ned tempoet litt de også. Det er jeg for så vidt enig i, men det er ikke problemstillingen her. Barna føler seg nedprioritert, pga at far reiser på 3 turer med den nye damen, og ingen turer med de. Dette får jo så klart ikke jeg gjort noe med, men lurer på om jeg på eg eller annet vis kan forklare/forsvare fars valg overfor barna (sånn at de muligens føler seg litt bedre). Men jeg vet jo ikke helt hvordan jeg skal klare det. Anonymkode: 00945...29d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #5 Skrevet 23. juni 2020 I år er det mange som ikke reiser på ferie så det er jo strengt tatt ikke nødvendig. Hyttetur er topp. Jeg skal ikke på ferie i år men barna skal med sin far og hans nye dame. Vi får heller dra på dagsturer i nærområdet i år. Anonymkode: 02242...67d 4
visp Skrevet 23. juni 2020 #6 Skrevet 23. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jeg for så vidt enig i, men det er ikke problemstillingen her. Barna føler seg nedprioritert, pga at far reiser på 3 turer med den nye damen, og ingen turer med de. Dette får jo så klart ikke jeg gjort noe med, men lurer på om jeg på eg eller annet vis kan forklare/forsvare fars valg overfor barna (sånn at de muligens føler seg litt bedre). Men jeg vet jo ikke helt hvordan jeg skal klare det. Anonymkode: 00945...29d Det mest riktige er at han snakker med de om det. Men jeg vet jo ikke helt hva slagt forhold de har til hverandre.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #7 Skrevet 23. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I år er det mange som ikke reiser på ferie så det er jo strengt tatt ikke nødvendig. Hyttetur er topp. Jeg skal ikke på ferie i år men barna skal med sin far og hans nye dame. Vi får heller dra på dagsturer i nærområdet i år. Anonymkode: 02242...67d Ut fra det TS skriver, handler det ikke om at hyttetur er topp og at mange ikke reiser på ferie, men at barnas far skal på 3 turer med sin nye dame. Uten barna. Anonymkode: ef767...6b8 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #8 Skrevet 23. juni 2020 Har de selv sagt at de føler seg nedprioritert? Jenta mi på 13år har aldri brydd seg eller sagt noe på at faren har dradd på ferier med kjæresten (nå samboer), ikke heller i fjor da vi hadde hjemmeferie. Ingen ferietur på jenta, eller oss, men faren dro med samboer. De skulle dra med annet vennepar. jeg har full forståelSe for at når man ikke har barna hele tiden, så må man kunne dra og feriere som man vil den tiden man er «fri». Slik det høres ut på deg så har de hatt ferieturer med far, og deg, hvert år. Så tenker det er rart om de føler seg nedprioritert pga en sommer. Anonymkode: 16281...7a2 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #9 Skrevet 23. juni 2020 At far ikke skal på en rett ferietur med barna, vil jo ikke si at han ikke vil finne på mye annet kjekt med barna når de er hos han? Regner jo med han prioriterer tid med de når de er hos han, og han har vel ikke sagt at de ikke skal dra i fornøyelsesparker, badeanlegg osv osv? Man trenger jo ikke dra på tur for å være en prioritet... Anonymkode: 16281...7a2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #10 Skrevet 23. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har de selv sagt at de føler seg nedprioritert? Jenta mi på 13år har aldri brydd seg eller sagt noe på at faren har dradd på ferier med kjæresten (nå samboer), ikke heller i fjor da vi hadde hjemmeferie. Ingen ferietur på jenta, eller oss, men faren dro med samboer. De skulle dra med annet vennepar. jeg har full forståelSe for at når man ikke har barna hele tiden, så må man kunne dra og feriere som man vil den tiden man er «fri». Slik det høres ut på deg så har de hatt ferieturer med far, og deg, hvert år. Så tenker det er rart om de føler seg nedprioritert pga en sommer. Anonymkode: 16281...7a2 Det var helt greit for barna at de ikke skulle på tur med faren, helt til de fikk vite om disse tre turene med den nye kjæresten. De er vel kanskje redd for at det skal bli sånn hver sommer, ettersom far nå har noen andre å reise med? Spesielt minste ble tydelig lei seg, selv om hun gjør alt hun kan for å skjule det. Anonymkode: 00945...29d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #11 Skrevet 23. juni 2020 Jeg er "nydamen" til en med barn, vi har bestandig gjort begge deler ferie med ungene og aleneforeldre når de er hos mor. Dette nettopp pga at ungene ikke sku føle seg nedprioritert i forholdet og for at de skulle føle seg inkludert i våres forhold og selvfølgelig fordi vi ville feriere sammen alle fem. Men vi har passet på at det har blitt likt fordelt, har vi vært en kjærestehelg på hytta så har turen med ungene blitt hytte. Har vi vært på byferie så har ungene fått byferie. Vi har å vært heldig å kunne gjennomføre med barn og uten. Iår har en av oss vært permittert og feriebuddjettet strekker kun til ferie med ungene. Da priorities dem. Synes faktisk det er dårlig gjort av far og kjæresten å ikke prioritere litt annerledes men jeg hadde ikke kompensert med kulere ferie. Anonymkode: 745df...837 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #12 Skrevet 23. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var helt greit for barna at de ikke skulle på tur med faren, helt til de fikk vite om disse tre turene med den nye kjæresten. De er vel kanskje redd for at det skal bli sånn hver sommer, ettersom far nå har noen andre å reise med? Spesielt minste ble tydelig lei seg, selv om hun gjør alt hun kan for å skjule det. Anonymkode: 00945...29d Hvilke reiser skal de på? Regner med at det ikke er til utlandet med tanke på korona. Jeg tener barna må snakke med faren? Høre hva de skal finne på når de skal ha hjemmeferie sammen? Kanskje har han mange planer, eller barna kan komme med ønsker om ting å gjøre. Om faren har planer om kjekke ting å finne på hjemme, så tenker jeg at barna ikke har så mye å være sjalu på? Faren har fått en kjæreste, og de vil nok flere ganger oppleve at han drar på ferie uten de. Dette er nok nytt for barna, og kanskje er litt sårt. Enten må de snakke med faren om det, og få hans syn på det. Jeg hadde fint kunnet snakket med jenta mi om dette, og forklart at slik er det bare innimellom. Og at de vil oppleve at far investerer «ting» i sitt nye forhold. Men at det ikke betyr at han er noe mindre glad i de. Anonymkode: 16281...7a2 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #13 Skrevet 23. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke reiser skal de på? Regner med at det ikke er til utlandet med tanke på korona. Jeg tener barna må snakke med faren? Høre hva de skal finne på når de skal ha hjemmeferie sammen? Kanskje har han mange planer, eller barna kan komme med ønsker om ting å gjøre. Om faren har planer om kjekke ting å finne på hjemme, så tenker jeg at barna ikke har så mye å være sjalu på? Faren har fått en kjæreste, og de vil nok flere ganger oppleve at han drar på ferie uten de. Dette er nok nytt for barna, og kanskje er litt sårt. Enten må de snakke med faren om det, og få hans syn på det. Jeg hadde fint kunnet snakket med jenta mi om dette, og forklart at slik er det bare innimellom. Og at de vil oppleve at far investerer «ting» i sitt nye forhold. Men at det ikke betyr at han er noe mindre glad i de. Anonymkode: 16281...7a2 Far og kjæresten skal på turer forskjellige steder i Norge. Han har ikke noen planer for ferien med barna, enda i hvert fall. Barna tåler vel dette, jeg er egentlig mest redd for at de «rykker litt tilbake» i forhold til å få et godt forhold til den nye kjæresten. Barna kommer garantert ikke til å snakke med faren, da de ikke vil innrømme at dette er sårt for de. Far er vanligvis veldig flink til å fange opp når noe plager barna, men etter at den nye kjæresten kom inn i bildet har han vært litt i sin egen boble. Satser på at han våkner igjen når nyforelskelsen har lagt seg. Anonymkode: 00945...29d
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #14 Skrevet 24. juni 2020 Om barna føler seg nedprioritert av far, så hjelper det ikke at du kompenserer hos deg. De vil fortsatt føle seg nedprioritert hos far. Dette er det han som må reparere! Jeg regner med at dette var noe de følte av seg selv, at det ikke var du som sa til dem at det var dumt? Du skal ikke kompensere. Dere skal kose dere i deres ferie, og sørge for at de ikke er nedprioritert hos deg. Det er luksus å dra på 2 ferieturer om sommeren! Her dro far og stemor til syden i med minsten vår og hennes barn. De la turen på et tidspunkt som ikke passet for eldstemannen vår på 14 år, så de reiste uten han. Viste seg at de ikke hadde fortalt det til han en gang, så det fikk han vite hos meg når vi tilfeldigvis snakket om turen minstemann skulle på. Har aldri sett meg en så lei seg ungdom 😢 Ba faren snakke med han, men det har han enda ikke gjort 🤬 Anonymkode: a5239...5f3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #15 Skrevet 24. juni 2020 For det første må jo barna lære at far kan gjøre ting uten dem, og at det er greit og helt normalt. Så kommer de tjo an på hvilke turer det her er snakk om. Ettersom reising er vanskelig i år er det vel neppe New York, Thailand og Seychellene det er snakk om her, og skal de reise på hyttetur, besøke venner/familie andre steder eller ta seg en byferie i Norge så tenker jeg det er greit. Jeg er så lei av folk som mener det å være på hytta ikke er ferie eller god nok, at det MÅ skjer noe mer og reising for at barna skal være fornøyd. Hva er egentlig vitsen med å lære barn slike vaner? Så lenge de får god oppmerksomhet den tiden de faktisk er hos far så må vel det være det viktigste? Anonymkode: 6e558...e05 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #16 Skrevet 24. juni 2020 Det handler kanske bare om at dette er en overgang for barna? Det er jo alltid rart når en forelder får ny kjæreste. Du har selv en kjæreste og nå er begge deres foreldre etablert på hver sin kant, med en partner de er forelsket i. Det er en overgang. Jeg er selv "ny kjæreste" til en mann med barn fra før. Da de fikk vite det var det litt vonde følelser. Dette til tross for at han er en kjempegod far som har dem halvparten av tiden. Han gjør så og si alt for dem, ringer dem daglig når de ikke er sammen, kjøper med flotte ting hver gang han er på reise. De er nesten på grensen til litt bortskjemt, da de har hatt rådyre ferier flere ganger i året, i alle år. Han har anstrengt seg for å gjøre overgangen bra, men det er ikke til å komme bort ifra at den ene har reagert litt når han skal reise med meg. Hun ville helst at han bare skulle kjenne på savnet etter dem når de er hos moren sin. Det at han storkoser seg på ferie med en annen, gjør vondt for henne. Jeg tror ikke du skal prøve å "kompensere", og tror heller ikke det hjelper. Det beste du kan gjøre er å ikke snakke ham, eller den nye kjæresten, ned foran barna. Heller snakk ham opp. Jeg skulle ønske min kjæreste hadde en ekskone som var raus, men det har han dessverre ikke. Det er desto mer vondt for barna fordi hun fyrer opp alle negative følelser rundt oss. Anonymkode: 63ba2...4e7
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #17 Skrevet 25. juni 2020 På 23.6.2020 den 23.04, AnonymBruker skrev: Det er jeg for så vidt enig i, men det er ikke problemstillingen her. Barna føler seg nedprioritert, pga at far reiser på 3 turer med den nye damen, og ingen turer med de. Dette får jo så klart ikke jeg gjort noe med, men lurer på om jeg på eg eller annet vis kan forklare/forsvare fars valg overfor barna (sånn at de muligens føler seg litt bedre). Men jeg vet jo ikke helt hvordan jeg skal klare det. Anonymkode: 00945...29d Kan du ikke bare trøste og anerkjenne at de har lov å føle seg lei seg for at det er slik? Men samtidig si at de ikke er byttet ut, at far kan ha grunner for å gjøre det slik i år som dere ikke kjenner. La de være lei seg, trøst og hjelp de videre fra de trise følelsene så de får en fin sommer. Tenker det er din rolle som mor her. For alt du vet trenger far og ny kjæreste tiden akkurat i år, mens de neste år drar på tur sammen som "familie" f.eks. Ville ikke dømt etter et år iaf, om dte vedvarer neste år er det kanskje verdt å ta opp at guttene blir lei seg så han iaf vet at de reagerer på det. Anonymkode: 6b552...f62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå