Gå til innhold

Er dette for mye mat på en dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette for mye mat totalt på en dag? Er kvinne på 22 år. Vært 8 timer på jobb hvor det er en del gåing, samt en time styrketrening. Har litt vansker med å forstå hva som er mye/lite/passe mengde mat på en dag.

5 brødskriver med enkelt pålegg (to til frokost og tre til lunsj)

2 100g burgere

To små kyllingspyd

Litt potetsalat

En kvart oppskjært vannmelon

Anonymkode: 5e03c...1c9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg spiser mer, men spiser sunnere ting. 

Anonymkode: 0a200...cdd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som kaloririk, men næringsfattig mat. Er nok i kaloripluss om du spiser det der på en dag. Mye dårlig mat og du vil ikke ha effektiv fettforbrenning og muskelbygging. Om du bytter ut mer av maten med næringsrik "sunn" mat, så er det helt ok. Mindre prosessert kjøtt, potetsalat og mindre brød. Brød er ok i mengder, men ikke som 40% av kaloriene dine på en gitt dag

Anonymkode: 82995...d8f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke for mye, men husk at drikke med sukker, smør og olje også inneholder masse kalorier. Husk også at du må spise mer grønt for å ikke få vitaminmangel. 

Anonymkode: 32406...d3a

Skrevet

Det er mer enn hva jeg spiser i hvert fall, men om det er for mye for deg eller ikke ser du jo om du går opp i vekt eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette for mye mat totalt på en dag? Er kvinne på 22 år. Vært 8 timer på jobb hvor det er en del gåing, samt en time styrketrening. Har litt vansker med å forstå hva som er mye/lite/passe mengde mat på en dag.

2 100g burgere

To små kyllingspyd

Litt potetsalat

Kan anbefale appen Lifesum! 

Anonymkode: f3da6...d52

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som kaloririk, men næringsfattig mat. Er nok i kaloripluss om du spiser det der på en dag. Mye dårlig mat og du vil ikke ha effektiv fettforbrenning og muskelbygging. Om du bytter ut mer av maten med næringsrik "sunn" mat, så er det helt ok. Mindre prosessert kjøtt, potetsalat og mindre brød. Brød er ok i mengder, men ikke som 40% av kaloriene dine på en gitt dag

Med mindre hun unnlater å regne med en del kaloririkt tilbehør, går hun ikke i pluss, nei. 200g hamburger er ca.600 kcal, én vanlig brødskive med pålegg inneholder ca.150 kcal, så det er 750 kcal på brødmat. Kylling inneholder få kalorier, så jeg tviler på at kylling, litt potetsalat og litt vannmelon til sammen er blir 500 kcal eller mer. Ts trener og går mye på jobb.

Nå kan det jo selvfølgelig hende Ts har masse smør og majones på brødskivene, stekte hamburgerne i en del smør/olje og at hun hadde både brød og pommes frites inntil hamburgerne, i tillegg til at hun har drukket sukkerholdig drikke. I så fall er jeg enig i at hun går en del i pluss, for alle de tingene er kaloririke. 

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 100g burgere

To små kyllingspyd

Litt potetsalat

Du må jo evt veie og regne ut kaloriene, kan fort være 1700-2000 kalorier dette. Hva veier du og hvor høy er du da?

AnonymBruker
Skrevet

Det høres greit ut bortsett fra at jeg tenker 2x 100g burger er nok, uten kylling i tillegg. Også ville jeg ikke spist rødt kjøtt hver eneste dag, men spist litt variert. Èn dag rødt kjøtt, en dag kylling, en dag fisk osv. 

Anonymkode: ecab9...12b

Skrevet

Er begge burgere med hamburgerbrød feks? Det er jo fort 500 kalorier og dressinger+++

er fort overskudd evt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Med mindre hun unnlater å regne med en del kaloririkt tilbehør, går hun ikke i pluss, nei.

Tviler på at hun spiser 2 burgere uten brød, tilbehør eller noe annet. Noe som betyr at hun er en person som utelater store deler av måltidet når hun skal beregne hvor mye hun spiser. Hun skriver heller ikke noe om pålegget, som om det ikke betyr noe. For meg virker det som en person som ikke forstår hva som er mye kalorier og hvor mye lite kan ha å si, for å si det sånn. Så jeg er ganske sikker på at med det hun spiste her, så er hun i stort kalorioverskudd

• Liker 2
Skrevet

For en usunn mat-dag. Dersom dette er et kosthold for deg, hadde jeg gjort endringer. Du får jo ikke i deg noen næringsstoffer med sånn søppelmat.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at hun spiser 2 burgere uten brød, tilbehør eller noe annet. Noe som betyr at hun er en person som utelater store deler av måltidet når hun skal beregne hvor mye hun spiser. Hun skriver heller ikke noe om pålegget, som om det ikke betyr noe. For meg virker det som en person som ikke forstår hva som er mye kalorier og hvor mye lite kan ha å si, for å si det sånn. Så jeg er ganske sikker på at med det hun spiste her, så er hun i stort kalorioverskudd

Hvis du har rett i dine antakelser, er jeg enig i at hun nok går kraftig i pluss. Jeg tok utgangspunkt i akkurat det som stod. Jeg fikk litt inntrykk av Ts ikke var typen som spiste tilbehør, siden hun ikke nevnte noe om det. Mulig jeg tar feil. Det er potensielt masse kalorier i tilbehøret. Uavhengig av dette, bør hun spise mer frukt og grønt for å få et mer næringsrikt kosthold. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på om du ønsker å gå ned i vekt, opp i vekt eller holde deg stabil. For å vite sikkert må du veie maten og regne ut kalorier etter det som står på pakken. Jeg syns ikke det var søppelmat foresten, helt vanlig mat for meg og jeg er slank hvertfall.

Anonymkode: 728e7...f65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Loff77 skrev:

Er begge burgere med hamburgerbrød feks? Det er jo fort 500 kalorier og dressinger+++

er fort overskudd evt

TS. Det var med hamburgerbrød ja. Ikke dressing, pommes frites etc. Kun litt isbergsalat. Burgeren ble grillet uten noe olje eller smør. Er 162cm og 55kg. 

Av pålegg har det vært gulost og salami. Smør på brødskiven.

AnonymBruker
Skrevet

Burgerbrød, hvitost og salami er mye ekatra kalorier, greit å telle med det.

Anonymkode: 41949...0fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

*ekstra

Anonymkode: 41949...0fd

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS. Det var med hamburgerbrød ja. Ikke dressing, pommes frites etc. Kun litt isbergsalat. Burgeren ble grillet uten noe olje eller smør. Er 162cm og 55kg. 

Av pålegg har det vært gulost og salami. Smør på brødskiven.

For å ligge i 0 da kan du spise ca 2-2200 kalorier pr dag eller 2400-2500 ved betydlig trening 30-60 min 4-5 dager i uka. Så da er det bare å måle og telle evt

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Er kvinne på 22 år. Vært 8 timer på jobb hvor det er en del gåing, samt en time styrketrening. Har litt vansker med å forstå hva som er mye/lite/passe mengde mat på en dag.

Hvis du føler at du har greit med energi, og holder vekten (evt. går opp eller ned hvis det er målet ditt), så er dette helt passe mengde mat. Du trenger ikke fintelle kalorier og regne ut energiforbruk, spis vanlig mat til du er mett.

Anonymkode: 4ec5c...5eb

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg spiser mer, men spiser sunnere ting. 

Anonymkode: 0a200...cdd

jeg og

Anonymkode: 9f26e...9b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...