AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #1 Skrevet 23. juni 2020 Det er ofte snakk om de som ikke kan få barn. De som prøver og prøver men det blir ikke noe barn. Jeg sier at jeg er ufrivillig barnløs også. Jeg har alltid brukt beskyttelse. Ikke fordi jeg ikke VIL ha barn, men fordi hodet mitt har stoppet meg. Jeg skulle gjerne barn her nå som kalte meg dum, som sa at alle andre får lov...., som sa at jeg ikke skjønte noen ting....barn som ligner på meg. Hodet mitt har stoppet meg. Jeg har slitt med angst i mange mange år. I dag klarer jeg å jobbe og ha et sosialt liv. Men jeg savner barn. Selv om jeg vet at det også i dag ville ha vært en utfordring for mitt hode. Jeg har flere skjønne tantebarn som jeg elsker overalt på jord. Og jeg vet at det er sterkt og samtidig lett å si, men jeg hadde jeg hadde dødd for dem❤️ Hva tenker du? Er jeg ufrivillig barnløs? Anonymkode: e367e...56e 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 23. juni 2020 #2 Skrevet 23. juni 2020 At man vil ha barn men ikke får det.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 Akkurat nå, Aragorn ll Elessar skrev: At man vil ha barn men ikke får det. Ikke får det på grunn av kroppen eller psyken? Anonymkode: e367e...56e
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 Jeg vil si det er når man har prøvd å få barn en god stund, men ikke har klart det og da har søkt hjelp for det. Så nei, ville nok ikke sagt at du var det. Anonymkode: 97c1f...b16 7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #5 Skrevet 23. juni 2020 Å være ufrivillig barnløs vi si at du har prøvd i over ett år å bli gravid. Så nei du er ikke ufrivillig barnløs. Du er frivillig barnløs Anonymkode: a314d...04e 9
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #6 Skrevet 23. juni 2020 Du grubler alt for mye. Du er frivillig barnløs. Anonymkode: 7c09a...d2f 9
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #7 Skrevet 23. juni 2020 Grubler for mye, eller har hørt på leger og jordmødre? Jeg har alltid hatt ønske om om barn. Men jeg har slitt psykisk. I følge helsepersonell jeg har vært i kontakt med, er jeg ufrivillig barnløs. På grunn av psyken, Anonymkode: e367e...56e 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #8 Skrevet 23. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å være ufrivillig barnløs vi si at du har prøvd i over ett år å bli gravid. Så nei du er ikke ufrivillig barnløs. Du er frivillig barnløs Anonymkode: a314d...04e Altfor snever definisjon. Anonymkode: 6d248...0aa 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #9 Skrevet 23. juni 2020 Bare for å si det også: å ikke ha barn nå er sårt for meg. Jeg griner når jeg snakker om det. Jeg har 100% sympati for de som ikke kan få barn og jeg krysser alt jeg kan for at de får barn❤️ Anonymkode: e367e...56e 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #10 Skrevet 23. juni 2020 Når menn som har valgt bort faste forhold og barn til de har tippet 45 år, og de fleste tog har gått, kan kalles ufrivillig barnløse, så kan du også. Det er deres hode som har stått i veien for dem også. Anonymkode: 2ffaf...49c 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #11 Skrevet 23. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grubler for mye, eller har hørt på leger og jordmødre? Jeg har alltid hatt ønske om om barn. Men jeg har slitt psykisk. I følge helsepersonell jeg har vært i kontakt med, er jeg ufrivillig barnløs. På grunn av psyken, Anonymkode: e367e...56e Hmm ok. Da er vel definisjonen litt bredere enn jeg har trodd. Man kan vel kanskje definere litt selv om man er ufrivillig barnløs da? Om man har prøvd i 1 år kan man få diagnosen infertil Anonymkode: 97c1f...b16
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #12 Skrevet 23. juni 2020 På ein måte. Mest fornuftig, reflektert og godhjerta som tar det valget når du veit du ikkje kan/bør. Klart du kjenner på kvite sorg. Sorgen over det som aldri ble. Anonymkode: 13207...d25 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #13 Skrevet 23. juni 2020 Alle allment tilgjengelige definisjoner sidestiller ufrivillig barnløshet med infertilitet. Med andre ord går definisjonen på den fysiske evnen til å få barn. Du er, etter hva du vet, ikke infertil. Du har tatt et bevisst valg om å ikke få barn. I mitt hode er du dermed ikke ufrivillig barnløs selv om enkeltpersoner innen helsevesenet påstås å ha sagt noe annet. Sånn jeg forstår det du skriver ville du prøvd å få barn dersom situasjonen var annerledes og du var psykisk frisk(-ere). At valget du har tatt er en konsekvens av din psykiske helse gjør det likevel til et frivillig valg. Det er ikke fordi du ikke KAN få barn at du er barnløs; det er fordi du ikke VIL på grunn av helsen. Anonymkode: cd5ea...6a1 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #14 Skrevet 23. juni 2020 Ufrivillig barnløs er jo at man ønsker barn, men ikke kan få det. Uansett årsak tenker jeg. Jeg er ufrivillig barnløs, ønsker meg veldig barn og familie. Men så dukket aldri drømmemannen opp. Anonymkode: 31960...987 3
Cer3s Skrevet 23. juni 2020 #15 Skrevet 23. juni 2020 Jeg personlig synes man er ufrivillig barnløs dersom man har prøvd aktivt for å få barn uten suksess. Men når man av gode grunner velger å ikke sette barn til verden på grunn av arvelige sykdommer, uten evne til å ta vare på barn eller psyke som gjør det uforsvarlig å få barn synes jeg man er rasjonell barnløs. Jeg forstår godt din sorg og til syvende og sist så er det åssen du føler på det som gjelder for deg. Føler du deg ufrivillig barnløs så er du det. Jeg må si jeg faktisk er stolt og imponert over at du har tatt ett så vanskelig valg. Det skulle vært flere som deg! Og hvem vet, kanskje du en gang i fremtiden vil ha ting såpass på stell at barn kan være en mulighet 😊 Lykke til ❤️
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #16 Skrevet 23. juni 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ufrivillig barnløs er jo at man ønsker barn, men ikke kan få det. Uansett årsak tenker jeg. Jeg er ufrivillig barnløs, ønsker meg veldig barn og familie. Men så dukket aldri drømmemannen opp. Anonymkode: 31960...987 Jeg vil ikke si at du heller er ufrivillig barnløs. Du kan fortsatt få barn alene, du trenger ikke mann for å oppfylle det ønsket. Anonymkode: a314d...04e 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #17 Skrevet 23. juni 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle allment tilgjengelige definisjoner sidestiller ufrivillig barnløshet med infertilitet. Med andre ord går definisjonen på den fysiske evnen til å få barn. (...) Anonymkode: cd5ea...6a1 Nei, her er du på jordet. Ordene er norske og enkle å forstå. Å være barnløs betyr at man ikke har barn, enkelt og greit. Det er vel heller ikke så vanskelig å forstå forskjellen på frivillig og ufrivillig. Er det fordi det er psykiske lidelser ts har at du blir forvirret? La oss si at hun har en fysisk sykdom da, kreft for eksempel. Eller at hun er avhengig av rullestol og er lam fra nakken og ned. Kroppen hennes kan bære fram barn, hun ønsker seg barn, men det ville ikke være til beste for barnet, så hun avstår. Det blir jo feil å si at en som sterkt ønsker seg barn er FRIVILLIG barnløs. Samme med den som ikke finner noen mann/kvinne å få barn med. Man ønsker seg barn, og nå kan man jo evt få donorbarn, men før var ikke det en mulighet, og alle kan ikke det i dag heller. Menn f eks. Da er de jo ikke frivillig barnløse. Anonymkode: 00cf4...79b 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #18 Skrevet 23. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, her er du på jordet. Ordene er norske og enkle å forstå. Å være barnløs betyr at man ikke har barn, enkelt og greit. Det er vel heller ikke så vanskelig å forstå forskjellen på frivillig og ufrivillig. Er det fordi det er psykiske lidelser ts har at du blir forvirret? La oss si at hun har en fysisk sykdom da, kreft for eksempel. Eller at hun er avhengig av rullestol og er lam fra nakken og ned. Kroppen hennes kan bære fram barn, hun ønsker seg barn, men det ville ikke være til beste for barnet, så hun avstår. Det blir jo feil å si at en som sterkt ønsker seg barn er FRIVILLIG barnløs. Samme med den som ikke finner noen mann/kvinne å få barn med. Man ønsker seg barn, og nå kan man jo evt få donorbarn, men før var ikke det en mulighet, og alle kan ikke det i dag heller. Menn f eks. Da er de jo ikke frivillig barnløse. Anonymkode: 00cf4...79b https://helsenorge.no/ufrivillig-barnloshet Det er ikke så vanskelig å forstå. Anonymkode: 44895...e07 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #19 Skrevet 23. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, her er du på jordet. Ordene er norske og enkle å forstå. Å være barnløs betyr at man ikke har barn, enkelt og greit. Det er vel heller ikke så vanskelig å forstå forskjellen på frivillig og ufrivillig. Er det fordi det er psykiske lidelser ts har at du blir forvirret? La oss si at hun har en fysisk sykdom da, kreft for eksempel. Eller at hun er avhengig av rullestol og er lam fra nakken og ned. Kroppen hennes kan bære fram barn, hun ønsker seg barn, men det ville ikke være til beste for barnet, så hun avstår. Det blir jo feil å si at en som sterkt ønsker seg barn er FRIVILLIG barnløs. Samme med den som ikke finner noen mann/kvinne å få barn med. Man ønsker seg barn, og nå kan man jo evt få donorbarn, men før var ikke det en mulighet, og alle kan ikke det i dag heller. Menn f eks. Da er de jo ikke frivillig barnløse. Anonymkode: 00cf4...79b I motsetning til deg har jeg faktisk ikke diktet opp min egen definisjon basert på hva jeg synes det burde være: https://www.felleskatalogen.no/medisin/sykdom/barnloshet https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/planlegger-graviditet/barnloshet-infertilitet/ Over er et par eksempler på definisjoner fra anerkjente kilder. Anonymkode: cd5ea...6a1 2
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #20 Skrevet 24. juni 2020 Det kommer an på om du mener det begrepet "ufrivillig barnløs" som brukt i medisinverden, eller på folkemunne. I medisinen sin verden er man ufrivillig barnløs om man har aktivt prøvd å bli gravid i et år uten å få det til. Men det er jo bare det medisinske begrepet de bruker i helseverden. I praksis er jo alle som ikke har barn men som veldig gjerne vil ha det, ufrivillig barnløse. Man er like ufrivillig barnløs om man ikke har fått det barnet man ønsker, fordi man ikke har noen å prøve å bli gravid med, som om man har en mann med dårlig sædkvalitet. Anonymkode: eb527...637
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå