Pipaluk Skrevet 23. juni 2020 #1 Skrevet 23. juni 2020 Jeg ser at det er ulike definisjoner i på engelsk. Der blandes Skandinavia sammen med Norden. Noen opererer også med videre skandinavisk begrep som inkluderer alle landene i Norden. https://www.scandinaviastandard.com/where-is-scandinavia-a-guide-to-the-scandinavian-countries/ Bør også Finland innlemmes der, eller er kjennetegnet at vi snakker innbyrdes forståelige språk? Hva med Åland? jeg har googlet på organtransplantasjon og vet at det finnes et nordisk samarbeid som heter Skandiatransplant. Her er det foruten om Norge Sverige og Danmark også Finland Island og Estland med på lista. Estland synes jeg er litt far out til å tilhøre Skandinavia men Island og Finland synes jeg være innenfor.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #2 Skrevet 23. juni 2020 Norge, Sverige og Danmark. Anonymkode: 295e8...6ea 13
SoWhat? Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 Jeg trodde Island også var skandinavisk. Uups 2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 Norge,Sverige og Danmark. Island er med i Norden, ikke Skandinavia.
Pipaluk Skrevet 23. juni 2020 Forfatter #5 Skrevet 23. juni 2020 2 minutter siden, SoWhat? skrev: Jeg trodde Island også var skandinavisk. Uups Det er tidligere dansk koloni så den er jo litt skandinavisk. Samme med Færøyene
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #6 Skrevet 23. juni 2020 Grønland derimot er en del av skandinavia pga de er danske. Men skandinavia er som vitsene om dansken, svensken og nordmannen. Anonymkode: 199ed...696 1
SoWhat? Skrevet 23. juni 2020 #7 Skrevet 23. juni 2020 Akkurat nå, Catalina Culès skrev: Norge,Sverige og Danmark. Island er med i Norden, ikke Skandinavia. Ok. Har trodd det hele tiden jeg. Shit da. Men syns islendinger er så lik nordmenn! 😆 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 23. juni 2020 #8 Skrevet 23. juni 2020 Skandinavia= Norge, Sverige og Danmark Norden= Norge, Sverige, Danmark,Finland, Island, Færøyene, Grønnland og Åland 6
Aragorn ll Elessar Skrevet 23. juni 2020 #9 Skrevet 23. juni 2020 1 minutt siden, Pipaluk skrev: Det er tidligere dansk koloni så den er jo litt skandinavisk. Samme med Færøyene Det er også en tidligere norsk koloni. Men nei den er ikke litt skandinavisk det er heller ikke Færøyene som også var en tidligere norsk koloni. 2
SoWhat? Skrevet 23. juni 2020 #10 Skrevet 23. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grønland derimot er en del av skandinavia pga de er danske. Men skandinavia er som vitsene om dansken, svensken og nordmannen. Anonymkode: 199ed...696 Er de det ja? 1
Millimani Skrevet 23. juni 2020 #11 Skrevet 23. juni 2020 Skandinavia er i utgangspunktet Norge, Sverige og Danmark. Men av en eller annen grunn er det slik at i resten av Europa brukes uttrykket "Scandinavia" gjerne om hele Norden. 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 23. juni 2020 #12 Skrevet 23. juni 2020 Skandinavia er en geografisk, historisk, kulturell og språklig region som består av Danmark, Norge og Sverige. Skandinavia er kjennetegnet av det skandinaviske dialektkontinuumet, som utgjør gjensidig forståelige nordiske språk. Skandinavia har et samlet folketall på rundt 20 millioner, hvorav det store flertallet bor i det sørlige Skandinavia. Begrepet Skandinavia ble tatt i bruk i dagens betydning av skandinavismebevegelsen, som søkte å forene skandinaver som ett folk politisk og kulturelt. Skandinavia overlapper med, og utgjør størstedelen av, den noe større regionen Norden. I dag skjer skandinavisk politisk samarbeid ofte i en nordisk kontekst.
Aragorn ll Elessar Skrevet 23. juni 2020 #13 Skrevet 23. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grønland derimot er en del av skandinavia pga de er danske. Men skandinavia er som vitsene om dansken, svensken og nordmannen. Anonymkode: 199ed...696 Nei Grønnland er ikke en del av Skandinavia. 2
Aragorn ll Elessar Skrevet 23. juni 2020 #14 Skrevet 23. juni 2020 3 minutter siden, Millimani skrev: Skandinavia er i utgangspunktet Norge, Sverige og Danmark. Men av en eller annen grunn er det slik at i resten av Europa brukes uttrykket "Scandinavia" gjerne om hele Norden. Det er nok fordi de ikke forstår forskjellen på Norden og Skandinavia. 3
HalldirV2 Skrevet 23. juni 2020 #15 Skrevet 23. juni 2020 16 minutter siden, SoWhat? skrev: Ok. Har trodd det hele tiden jeg. Shit da. Men syns islendinger er så lik nordmenn! 😆 Det er fordi de ER like nordmenn. 80% av islandske menn og 60% av kvinnene (om jeg ikke husker feil) har norske aner. Island ble jo kolonisert av nordmenn under vikingtiden, og har alltid hatt en sterk tilknytning til både Norge og Danmark. Sistnevnte fordi Island forble dansk etter den dansk-norske unionsoppløsningen. Både kulturelt og historisk sett er Island skandinavisk, men er likevel ikke en del av Skandinavia. 4
norw Skrevet 23. juni 2020 #16 Skrevet 23. juni 2020 Norge, Sverige og Danmark. Trodde at det er opplagt. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #17 Skrevet 23. juni 2020 1 minutt siden, norw skrev: Norge, Sverige og Danmark. Trodde at det er opplagt. Hvis det er halvøy, hvorfor er Danmark med?? Den representerer fastlandet. Anonymkode: d4e06...a54
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #18 Skrevet 23. juni 2020 Norge, Sverige og Danmark er skandinaviske land. Anonymkode: ad4bd...a65 2
SoWhat? Skrevet 23. juni 2020 #19 Skrevet 23. juni 2020 17 minutter siden, HalldirV2 skrev: Det er fordi de ER like nordmenn. 80% av islandske menn og 60% av kvinnene (om jeg ikke husker feil) har norske aner. Island ble jo kolonisert av nordmenn under vikingtiden, og har alltid hatt en sterk tilknytning til både Norge og Danmark. Sistnevnte fordi Island forble dansk etter den dansk-norske unionsoppløsningen. Både kulturelt og historisk sett er Island skandinavisk, men er likevel ikke en del av Skandinavia. Å. Takk for info 🙂 1
HalldirV2 Skrevet 23. juni 2020 #20 Skrevet 23. juni 2020 23 minutter siden, SoWhat? skrev: Å. Takk for info 🙂 😊 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå