Gå til innhold

Hvilke land er skandinaviske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser at det er ulike definisjoner i på engelsk. Der blandes Skandinavia sammen med Norden. Noen opererer også med videre skandinavisk begrep som inkluderer alle landene i Norden. 

https://www.scandinaviastandard.com/where-is-scandinavia-a-guide-to-the-scandinavian-countries/

Bør også Finland innlemmes der, eller er kjennetegnet at vi snakker innbyrdes forståelige språk?  Hva med Åland?

jeg har googlet på organtransplantasjon og vet at det finnes et nordisk samarbeid som heter Skandiatransplant.

Her er det foruten om Norge Sverige og Danmark også Finland Island og Estland med på lista. Estland synes jeg er litt far out til å tilhøre Skandinavia men Island og Finland synes jeg være innenfor. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Norge, Sverige og Danmark.

Anonymkode: 295e8...6ea

• Liker 13
Skrevet

Jeg trodde Island også var skandinavisk. Uups

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Norge,Sverige og Danmark.

Island er med i Norden, ikke Skandinavia. 

Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg trodde Island også var skandinavisk. Uups

Det er tidligere dansk koloni så den er jo litt skandinavisk. Samme med Færøyene 

AnonymBruker
Skrevet

Grønland derimot er en del av skandinavia pga de er danske. Men skandinavia er som vitsene om dansken, svensken og nordmannen.

Anonymkode: 199ed...696

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Catalina Culès skrev:

Norge,Sverige og Danmark.

Island er med i Norden, ikke Skandinavia. 

Ok. Har trodd det hele tiden jeg. Shit da. Men syns islendinger er så lik nordmenn!  😆

• Liker 1
Skrevet

Skandinavia= Norge, Sverige og Danmark

Norden= Norge, Sverige, Danmark,Finland, Island, Færøyene, Grønnland og Åland

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Det er tidligere dansk koloni så den er jo litt skandinavisk. Samme med Færøyene 

Det er også en tidligere norsk koloni. Men nei den er ikke litt skandinavisk det er heller ikke Færøyene som også var en tidligere norsk koloni.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grønland derimot er en del av skandinavia pga de er danske. Men skandinavia er som vitsene om dansken, svensken og nordmannen.

Er de det ja? 

• Liker 1
Skrevet

Skandinavia er i utgangspunktet Norge, Sverige og Danmark. Men av en eller annen grunn er det slik at i resten av Europa brukes uttrykket "Scandinavia" gjerne om hele Norden. 

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Skandinavia er en geografisk, historisk, kulturell og språklig region som består av Danmark, Norge og Sverige. Skandinavia er kjennetegnet av det skandinaviske dialektkontinuumet, som utgjør gjensidig forståelige nordiske språk. Skandinavia har et samlet folketall på rundt 20 millioner, hvorav det store flertallet bor i det sørlige Skandinavia. Begrepet Skandinavia ble tatt i bruk i dagens betydning av skandinavismebevegelsen, som søkte å forene skandinaver som ett folk politisk og kulturelt. Skandinavia overlapper med, og utgjør størstedelen av, den noe større regionen Norden. I dag skjer skandinavisk politisk samarbeid ofte i en nordisk kontekst.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei Grønnland er ikke en del av Skandinavia.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Millimani skrev:

Skandinavia er i utgangspunktet Norge, Sverige og Danmark. Men av en eller annen grunn er det slik at i resten av Europa brukes uttrykket "Scandinavia" gjerne om hele Norden. 

Det er nok fordi de ikke forstår forskjellen på Norden og Skandinavia. 

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ok. Har trodd det hele tiden jeg. Shit da. Men syns islendinger er så lik nordmenn!  😆

Det er fordi de ER like nordmenn. 80% av islandske menn og 60% av kvinnene (om jeg ikke husker feil) har norske aner. Island ble jo kolonisert av nordmenn under vikingtiden, og har alltid hatt en sterk tilknytning til både Norge og Danmark. Sistnevnte fordi Island forble dansk etter den dansk-norske unionsoppløsningen. 

Både kulturelt og historisk sett er Island skandinavisk, men er likevel ikke en del av Skandinavia. 

• Liker 4
Skrevet

Norge, Sverige og Danmark. Trodde at det er opplagt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, norw skrev:

Norge, Sverige og Danmark. Trodde at det er opplagt. 

Hvis det er halvøy, hvorfor er Danmark med??  Den representerer fastlandet. 

Anonymkode: d4e06...a54

AnonymBruker
Skrevet

Norge, Sverige og Danmark er skandinaviske land.

Anonymkode: ad4bd...a65

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Det er fordi de ER like nordmenn. 80% av islandske menn og 60% av kvinnene (om jeg ikke husker feil) har norske aner. Island ble jo kolonisert av nordmenn under vikingtiden, og har alltid hatt en sterk tilknytning til både Norge og Danmark. Sistnevnte fordi Island forble dansk etter den dansk-norske unionsoppløsningen. 

Både kulturelt og historisk sett er Island skandinavisk, men er likevel ikke en del av Skandinavia. 

Å. Takk for info 🙂

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, SoWhat? skrev:

Å. Takk for info 🙂

😊

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...