Gå til innhold

skiller matfløte seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

skiller matfløte seg? hvordan håndtere det i matlaging?

Anonymkode: aef23...b09

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal vel svært høye temperaturer for å få matfløte til å skille seg. Jeg har aldri opplevd det når jeg har brukt matfløte i mat 😊

Anonymkode: 55ef2...34d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det skal vel svært høye temperaturer for å få matfløte til å skille seg. Jeg har aldri opplevd det når jeg har brukt matfløte i mat 😊

Anonymkode: 55ef2...34d

jeg gjorde et oppkok på fiskesuppen etter at jeg hadde satt matfløte ferdig blandet med 100 gram smør. Det skulle jeg kanskje ikke gjort? iallfall jeg opplever at det er gulfarge i fiskesuppen. 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

jeg gjorde et oppkok på fiskesuppen etter at jeg hadde satt matfløte ferdig blandet med 100 gram smør. Det skulle jeg kanskje ikke gjort? iallfall jeg opplever at det er gulfarge i fiskesuppen. 

Jeg bruker smør i jevningen til fiskesuppe, det er vel smøret som ikke er blandet, tenker jeg, ikke matfløten? I fiskesuppe briuker jeg vanlig kremfløte, tilsetter den helt på tampen og varmer til kokepunktet uten at den koker mer, det er liksom siste hånd på verket. Men jeg blander aldri fløte og smør til supper slik du beskriver. har du lenke til oppskriften som sier at man skal gjøre det slik?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Brunhilde skrev:

Jeg bruker smør i jevningen til fiskesuppe, det er vel smøret som ikke er blandet, tenker jeg, ikke matfløten? I fiskesuppe briuker jeg vanlig kremfløte, tilsetter den helt på tampen og varmer til kokepunktet uten at den koker mer, det er liksom siste hånd på verket. Men jeg blander aldri fløte og smør til supper slik du beskriver. har du lenke til oppskriften som sier at man skal gjøre det slik?

fiskesuppe oppskriften

AnonymBruker
Skrevet

Jeg koker inn stekesjy i stekepannen med matfløten. Den skiller seg ikke da selv om det bobler som bare det. 

Anonymkode: d3f15...e45

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der har du forklaringen. Det står jo tydelig i oppskriften at suppen ikke skal koke etter at du har hatt i smør og fløte-blandingen.

Matfløte tåler koking og skiller seg ikke, det er nok smøret som er «synderen».

Anonymkode: 5155d...c4a

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der har du forklaringen. Det står jo tydelig i oppskriften at suppen ikke skal koke etter at du har hatt i smør og fløte-blandingen.

Matfløte tåler koking og skiller seg ikke, det er nok smøret som er «synderen».

jeg smeltet smøret i matfløten, hva mer skulle jeg gjort. 

AnonymBruker
Skrevet

jeg smeltet smøret i matfløten, hva mer skulle jeg gjort. 

Ja. Så langt gjorde du det riktig. Men så står det jo i oppskriften at når du har hatt i smør/fløte-blandingen skal suppen trekke, ikke koke. Og du skriver jo selv at du ga suppen et oppkok.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Så langt gjorde du det riktig. Men så står det jo i oppskriften at når du har hatt i smør/fløte-blandingen skal suppen trekke, ikke koke. Og du skriver jo selv at du ga suppen et oppkok.

mitt spørsmål er hva er det som skiller seg ut? matfløten eller smøret?

AnonymBruker
Skrevet

mitt spørsmål er hva er det som skiller seg ut? matfløten eller smøret?

Sannsynligvis smøret.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sannsynligvis smøret.

det er lite håndfast, hvorfor svare hvis du ikke vet.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

det er lite håndfast, hvorfor svare hvis du ikke vet.

I all verden?!   For å vite må man jo ha vært til stede, sjekket temperatur osv  Her på KG er de fleste av oss "hobbykokker og kokkelærlinger".  Da gir vi råd ut fra vår erfaring - ikke fasitsvar.  

Jeg lager ofte Sandefjordsmør til fisk.  Der skal fløte kokes opp og smør piskes inn i biter.  Etter dette må blandingen ikke koke.  Oppskriften er av kjent kokk Bent Stiansen.  Han skriver ingenting om hvorfor det ikke skal koke, om det er fløten eller smøret som er grunnen.  Jeg regner bare med at det er en grunn, og følger oppskriften :)

• Liker 2
Skrevet

Matfløte skiller seg og skal ikke koke 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Miffima skrev:

Takk, det var det jeg også antydet. Fordi alt virket så bra når jeg hadde smeltet smør i matfløte. Og når jeg la det i fiskesuppen, så også alt bra ut helt til jeg fikk et oppkok i fra fiskesuppen, men som egentlig skulle vært ferdig kokt, og latt fisken trekke sammen med fløte/smør. 

Hvilke konsekvenser får ved når matfløte skiller seg? hva gjør folk flest? 

Skrevet
6 timer siden, Miffima skrev:

Matfløte tåler et raskt oppkok, men kan ikke koke over lang tid, står det på kartongen.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, cleangal skrev:

Matfløte tåler et raskt oppkok, men kan ikke koke over lang tid, står det på kartongen.

Ja, det er nok mer riktig. Har brent meg på den berømte fløtegratinerte poteter og matfløte. Men det er jo høy varme over lang tid. Så det stemmer nok det du sier. Men jeg har brukt kremfløte siden for å være på den sikre siden 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Miffima skrev:

Ja, det er nok mer riktig. Har brent meg på den berømte fløtegratinerte poteter og matfløte. Men det er jo høy varme over lang tid. Så det stemmer nok det du sier. Men jeg har brukt kremfløte siden for å være på den sikre siden 

kremfløte vil ikke skille seg?

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, cleangal skrev:

i oppskriften står det kremfløte, tåler den mer? mer enn et oppkok, koke over lang tid?

AnonymBruker
Skrevet
På 23.6.2020 den 21.05, AnonymBruker skrev:

skiller matfløte seg? hvordan håndtere det i matlaging?

Ja, bruk kremfløte. Alltid.

Anonymkode: 9c107...12c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...