AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #1 Skrevet 23. juni 2020 Jeg er en del av en jentegjeng (eller kvinnegjeng burde jeg heller si, vi er alle passert 30) som har holdt sammen gjennom tykt og tynt siden vi var små. De siste årene har jeg blitt mer og mer oppgitt over oppførsel og fakter som skulle tilsi at vi egentlig er fjorten. Det er veldig stort fokus på fest og alkohol, enten det er vors og påfølgende kveld på byen i helgen eller 3-4 øl på pub på en ukedag. På vors er det viktig å bøtte nedpå mest mulig (da sparer vi penger ute, vettu), gjerne ved hjelp av alskens drikkeleker. De spanderer gjerne shots selv om jeg har vært tydelig på at jeg ikke vil ha, og mener jeg er illojal/kjip/festbrems om jeg ikke tar den. Ute på byen blir det selvfølgelig noe drama og styr, hver gang. Drama er det generelt mye av. Dersom en person drar hjem før enn resten, så er det rett over på baksnakking av vedkommende. Dette synes jeg er en uting. En annen sak jeg har begynt å tenke mer over i det siste, er at det er en sterk forventning i gruppa om at vi skal stille opp for hverandre til enhver tid. Det er jo i og for seg en fin ting, men det er nesten så det har blitt en konkurranse om hvem som stiller opp mest, og følgelig er den beste vennen. Det går f.eks. sport i å skrive den mest støttende meldingen med flest hjerter inne på felleschaten vår dersom det har skjedd noe. Hvis det har hendt noe vanskelig med en av oss (det er som nevnt mye drama, både med kjærlighetsliv, familie, sykdom og jobb), så er det en underliggende forventning om at vi andre skal slippe alt vi holder på med og invitere personen til å sove på sofaen, slik at vi kan holde vedkommende i hånden hele natten. (Setter selvsagt ting litt på spissen her, men det er neimen ikke langt unna slik det er.) Jeg begynner også å få litt problemer med kontakten vi har på sosiale medier. Det kommuniseres heftig på flere plattformer, og det er et stort antall meldinger som renner inn hver eneste dag. Jeg verken orker eller klarer å følge med på alt, og har begynt å ta litt avstand ved å skru av varsler og slette noen apper fra mobilen. Dette liker de andre dårlig. Jeg svarer jo på viktige ting som skal avklares, men orker ikke å bruke masse tid hver dag på banter. Det har hendt flere ganger at de spør direkte "Hvorfor har du ikke svart på snap??? Ser jo at du har åpnet den." For meg er ikke snap noe som krever et svar med en gang (eller kanskje i det hele tatt). Føler meg til tider nærmest overvåket, og jeg må bestandig stå til rette for ting. Det siste gjelder også hvis jeg ikke har anledning til å møte dem en dag, da spør de hva jeg skal og jeg må argumentere for hvorfor det er viktigere enn å henge med dem. Hva er det som gjør at voksne mennesker oppfører seg på denne måten? Kjenner at jeg begynner å bli fryktelig sliten, jeg vil bare gjøre mine egne greier og ha en tilværelse som er fri for drama! 😅 Anonymkode: 9e759...bce 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #2 Skrevet 23. juni 2020 Et år siden jeg brøt ut av venninnegjeng-galskapen selv. Er så jævlig å lese innlegget ditt, som å oppleve meg selv igjen. Mitt råd er å stoppe det helt, jeg slettet også alle sosiale media. Er også voksen selv, så nå bruker jeg kun tid på min familie og noen få nære venninner. Dette er noen som forstår hverandre, vi kjenner våre behov. Å tar hensyn til hverandre. Å slette sosiale media har gitt meg et helt nytt liv!!! Det er så deilig! Å slippe drama, all den tiden jeg har nå til meg selv! Kan trene i fred også, slipper å ha med "gjengen" på alt. Befri deg selv kvinne!! Anonymkode: 3756c...2ed 16
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 Jeg fordrar ikke sånne folk. Holder meg unna dem. Anonymkode: a9ede...f86 7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 Herregud er dette vanlig? Nå er ikke jeg medlem av en stor venninnegjeng. Jeg har gode venninner spredt her og der, men jeg har ikke inntrykk av at det er sånn fjortisstemning. Mest kontakt på telefon, snap, fb, og Ig. Vi er 40. Anonymkode: ff31f...8bb 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #5 Skrevet 23. juni 2020 Er det ingen av dere som har barn? Anonymkode: 6bd37...869 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #6 Skrevet 23. juni 2020 Brøt med min gjeng og, men det var ærlig talt delvis fordi det er grenser for hvor mye hyling og hvining mine 30 år gamle ører tåler. Helt rart hvordan enkelte aldri vokser av seg det der. Anonymkode: 2f3ce...446 6
Celine B Skrevet 23. juni 2020 #7 Skrevet 23. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er en del av en jentegjeng (eller kvinnegjeng burde jeg heller si, vi er alle passert 30) som har holdt sammen gjennom tykt og tynt siden vi var små. De siste årene har jeg blitt mer og mer oppgitt over oppførsel og fakter som skulle tilsi at vi egentlig er fjorten. Det er veldig stort fokus på fest og alkohol, enten det er vors og påfølgende kveld på byen i helgen eller 3-4 øl på pub på en ukedag. På vors er det viktig å bøtte nedpå mest mulig (da sparer vi penger ute, vettu), gjerne ved hjelp av alskens drikkeleker. De spanderer gjerne shots selv om jeg har vært tydelig på at jeg ikke vil ha, og mener jeg er illojal/kjip/festbrems om jeg ikke tar den. Ute på byen blir det selvfølgelig noe drama og styr, hver gang. Drama er det generelt mye av. Dersom en person drar hjem før enn resten, så er det rett over på baksnakking av vedkommende. Dette synes jeg er en uting. En annen sak jeg har begynt å tenke mer over i det siste, er at det er en sterk forventning i gruppa om at vi skal stille opp for hverandre til enhver tid. Det er jo i og for seg en fin ting, men det er nesten så det har blitt en konkurranse om hvem som stiller opp mest, og følgelig er den beste vennen. Det går f.eks. sport i å skrive den mest støttende meldingen med flest hjerter inne på felleschaten vår dersom det har skjedd noe. Hvis det har hendt noe vanskelig med en av oss (det er som nevnt mye drama, både med kjærlighetsliv, familie, sykdom og jobb), så er det en underliggende forventning om at vi andre skal slippe alt vi holder på med og invitere personen til å sove på sofaen, slik at vi kan holde vedkommende i hånden hele natten. (Setter selvsagt ting litt på spissen her, men det er neimen ikke langt unna slik det er.) Jeg begynner også å få litt problemer med kontakten vi har på sosiale medier. Det kommuniseres heftig på flere plattformer, og det er et stort antall meldinger som renner inn hver eneste dag. Jeg verken orker eller klarer å følge med på alt, og har begynt å ta litt avstand ved å skru av varsler og slette noen apper fra mobilen. Dette liker de andre dårlig. Jeg svarer jo på viktige ting som skal avklares, men orker ikke å bruke masse tid hver dag på banter. Det har hendt flere ganger at de spør direkte "Hvorfor har du ikke svart på snap??? Ser jo at du har åpnet den." For meg er ikke snap noe som krever et svar med en gang (eller kanskje i det hele tatt). Føler meg til tider nærmest overvåket, og jeg må bestandig stå til rette for ting. Det siste gjelder også hvis jeg ikke har anledning til å møte dem en dag, da spør de hva jeg skal og jeg må argumentere for hvorfor det er viktigere enn å henge med dem. Hva er det som gjør at voksne mennesker oppfører seg på denne måten? Kjenner at jeg begynner å bli fryktelig sliten, jeg vil bare gjøre mine egne greier og ha en tilværelse som er fri for drama! 😅 Anonymkode: 9e759...bce hei var i lignene situasjon med ei som var en ganske nær vennine...selvom jeg er 25 og hun 30 vokste jeg rett og slett forbi hun. det jeg gjorde var som du sier slutte å svare..slette apper. hun her var såpass overvåket at hun satt på kart på snap kun synlig for henne...jeg liker best spøkelses modus da jeg syns det er kontrollerende...men over til deg igjen.,,.KUTT disse ut.. jeg skrev bare melding at jeg syns det ble mye mas. da ble hun mega fornærmet.. noe som tydeligvis var bra for meg..for hørt 0 fra hun siden :) jeg vil anbefale deg å gjøre det å. kort og kjip melding...da bliir det minst drama for deg. lykke til <3 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #8 Skrevet 24. juni 2020 Mange som er slik desverre.. Hadde ikke orket i en alder av 30 + har noen av dere barn? Anonymkode: fedb2...6cd
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #9 Skrevet 24. juni 2020 Tenk om de leser denne tråden, da blir det liv! Anonymkode: 5245f...1a7 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #10 Skrevet 24. juni 2020 5 hours ago, Celine B said: hei var i lignene situasjon med ei som var en ganske nær vennine...selvom jeg er 25 og hun 30 vokste jeg rett og slett forbi hun. det jeg gjorde var som du sier slutte å svare..slette apper. hun her var såpass overvåket at hun satt på kart på snap kun synlig for henne...jeg liker best spøkelses modus da jeg syns det er kontrollerende...men over til deg igjen.,,.KUTT disse ut.. jeg skrev bare melding at jeg syns det ble mye mas. da ble hun mega fornærmet.. noe som tydeligvis var bra for meg..for hørt 0 fra hun siden jeg vil anbefale deg å gjøre det å. kort og kjip melding...da bliir det minst drama for deg. lykke til ❤️ Selvom? Vokste forbi hun? Sikkert på at det var du som vokste her? Anonymkode: 2f3ce...446 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #11 Skrevet 24. juni 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvom? Vokste forbi hun? Sikkert på at det var du som vokste her? Anonymkode: 2f3ce...446 Sikkert på? Anonymkode: 59e77...8f5 10
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #12 Skrevet 24. juni 2020 Huffameg hadde helt klart droppa den der vennegjengen selv om det er et årelangt vennskap. Hvis de ikke er ferdig med noe av det der (bælfylla og baksnakking og drama..hallo!!!) så blir de nok ikke det heller. Fjern degselv fra gruppechatter, meld deg ut av ting. Om de maser, bare si at du ikke orker mer av den drikkekulturen osv osv. Tipper du finner andre å være med rimelig fort! Lykke til og for all del, du vil føle deg SÅ fri når du tar steget. Anonymkode: 14b1e...7df 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #13 Skrevet 24. juni 2020 La meg gjette, du er hun med det stabile og gode parforholdet? Anonymkode: 43d32...91a
Gjest MrTeddy29 Skrevet 24. juni 2020 #14 Skrevet 24. juni 2020 Enkelt å greit: Om vennene dine pusher og forventer av noe av deg fra vær tid, så høres det ut som du blir utnytta. Drikkepress er heller ikke noe fint Vil ikke kalle de der ordentlig venner.. Derimot de jeg henger med er helt fint, Vi er en venngjeng med 3 i familien og 2 utenom. Vi henger så og si vær dag og spiller fotball og har det alltid godt humør, drar og bader og drikker og koser oss, vi tvinger aldri noen til noen og baksnakker aldri.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #15 Skrevet 24. juni 2020 5 timer siden, darkrobin28 skrev: Enkelt å greit: Om vennene dine pusher og forventer av noe av deg fra vær tid, så høres det ut som du blir utnytta. Drikkepress er heller ikke noe fint Vil ikke kalle de der ordentlig venner.. Derimot de jeg henger med er helt fint, Vi er en venngjeng med 3 i familien og 2 utenom. Vi henger så og si vær dag og spiller fotball og har det alltid godt humør, drar og bader og drikker og koser oss, vi tvinger aldri noen til noen og baksnakker aldri. Eller det kan være ts som ditcher single venninner fordi hun har funnet seg en mann. Kanskje det er hun som ikke er den ordentlige vennen? Anonymkode: 43d32...91a
Gjest O.G. Skrevet 24. juni 2020 #16 Skrevet 24. juni 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller det kan være ts som ditcher single venninner fordi hun har funnet seg en mann. Kanskje det er hun som ikke er den ordentlige vennen? Anonymkode: 43d32...91a Vel, men single bør være forsiktige med å invitere venninner i forhold med på fest og fyll. Skjer det noe så kan det være at man får skylden.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #17 Skrevet 25. juni 2020 Enten man er venninnegjeng eller guttegjeng, så tar det seg dårligere og dårligere ut med fest&fyll med årene. Det var moro å være med gutta på fest når vi var 18. Det var vel greit nok også når vi var 22, men tingene som ble sagt og gjort var ikke like artige lengre. Når jeg var 26 var det bare trist å være med en gjeng som oppførte seg som de var tenåringer, og der stoppet mine festligheter med gutta boyz. I dag er vi i midten av 30-årene, og noen av de holder på enda, synes bare hele greia er trist. For å si det sånn, det er en grunn til at man vokser fra mange av vennene fra oppveksten. Anonymkode: 5defe...3d4 6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #18 Skrevet 25. juni 2020 Huff, er alle slik? Vi har noen få stykker i venninnegjengen som fortsatt er 18 år mentalt, men resten er heldigvis vokst opp. Dersom alle venninnene mine hadde vært slik hadde jeg rett og slett begynt å henge med andre. Noen blir jo aldri moden og holder på slik hele livet 😅 Anonymkode: 9aa75...272
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #19 Skrevet 25. juni 2020 Herregud..Og jeg sitter ogl urer på hva trikset for å komme INN i en vennegjeng er..Er jente i starten av 30 årene og føler på at dette blir neste nluksusproblemer..Men ser at det er fordeler og ulemper ved det også. Er kasnje ikke så lett å bare droppe venne gjengen og finne en ny heller da? Har du rett og slett prøvd å ta det opp med de det gjelder? Anonymkode: d8691...fa3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #20 Skrevet 26. juni 2020 Tusen takk for svar, alle sammen! Er tydeligvis flere av dere som er lei av venner som konstant går på fylla, litt godt å vite at det ikke bare er meg 🙈 Det er ingen av oss som har barn. Vi er et par stykker som har kjæreste, men flertallet i gjengen er single. Jeg har vært med samboeren i over ti år, og det hender at de kommer med kommentarer om at de synes jeg prioriterer han mer enn dem. For all del, det kan hende at jeg er en sånn kjip venninne som en her nevnte, jeg har jo ikke like stort sosialt behov som de som bor alene. Men jeg pleier stort sett å være med på det meste gjengen finner på, problemet er at jeg blir så sliten av det. Hvis jeg takker nei til pils ute en kveld, så handler det ikke om at jeg heller vil være med samboer. Jeg vil heller bruke kvelden på en rolig aktivitet alene! Dette med festingen er nå en ting, jeg er i grunn like lei av dynamikken i gjengen. På sosiale medier postes det ofte bilder av "verdens beste jenter <3333" osv., men som jeg nevnte er det mye baksnakking. Jeg synes det er ubehagelig hver gang det skjer, og prøver å bytte tema. Er sikker på at de snakker om meg også hvis jeg drar hjem tidlig, det er ikke noe gøy. Hele opplegget blir bare så falskt! De pusher mye på at vi skal være de nærmeste i hverandres liv, jf. dette med å "kreve" svar på meldinger osv. Burde ikke slik kontakt heller komme spontant, og ikke tvinges fram? Hva er normalt i vennskap hos dere andre? Vil til slutt nevnte at jeg ikke ønsker å bryte kontakten med gjengen. Vi har som sagt vært nære siden vi var små, og det er tette bånd mellom familiene våre (foreldrene våre er også venner). Vi har delt så mye sammen, og jeg er glad i dem. Jeg skulle bare ønske at de kunne... chille litt mer? 😅 Og akseptere at jeg har andre ønsker og behov enn dem! -TS Anonymkode: 9e759...bce 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå