AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #1 Skrevet 23. juni 2020 Hei alle dere som er gravide eller planlegger! Lurer på hva dere som er gravide tenker i forhold til corona, er dere stressa over å bli smittet i graviditeten? Er dere bekymret for fremtiden og smitte hos den lille etterhvert? Vil dere anbefale å vente til situasjonen roer seg og vaksine er på plass med å bli gravid eller bare kjøre på? Noen her som har valgt å utsette prøving pga Corona? Har fått høre fra folk at di synes det er sjokkerende å planlegge graviditet nå, pgs det lille vi vet om corona sin påvirkning på foster og gravide. Meget usikker på hva jeg skal gjøre... Hadde tenkt å bli prøver i August. Anonymkode: b42b3...5b4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #2 Skrevet 23. juni 2020 Var gravid da korona kom til Norge, og tenkte mye på det i starten, var redd for å bli smittet. Nå er det lite/ingen smitte her jeg bor, men det vil jo sikkert bli nye runder. Er ikke bekymra nå, men om det skulle blusse opp igjen til høsten, så «isolerer» jeg meg nok litt for å slippe å bli smittet, da jeg skal ha planlagt keisersnitt. Får vel ikke keisersnitt om jeg har korona vil jeg tro 😅 Vaksine kan være flere år unna, så jeg hadde ikke orka vente med å prøve om jeg var prøver. Det er ikke påvist at det er noe farligere for gravide eller fosteret, men greit å ta sine forholdsregler, og prøve å unngå smitte tenker jeg. Man vet jo fortsatt lite siden det er såpass nytt. Anonymkode: 44835...797 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Var gravid da korona kom til Norge, og tenkte mye på det i starten, var redd for å bli smittet. Nå er det lite/ingen smitte her jeg bor, men det vil jo sikkert bli nye runder. Er ikke bekymra nå, men om det skulle blusse opp igjen til høsten, så «isolerer» jeg meg nok litt for å slippe å bli smittet, da jeg skal ha planlagt keisersnitt. Får vel ikke keisersnitt om jeg har korona vil jeg tro 😅 Vaksine kan være flere år unna, så jeg hadde ikke orka vente med å prøve om jeg var prøver. Det er ikke påvist at det er noe farligere for gravide eller fosteret, men greit å ta sine forholdsregler, og prøve å unngå smitte tenker jeg. Man vet jo fortsatt lite siden det er såpass nytt. Anonymkode: 44835...797 Selvfølgelig får du keisersnitt selv om det er korona, hvorfor tror du noe annet? Eneste du kan risikere er at far ikke får være med. Anonymkode: 93892...f64
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var gravid da korona kom til Norge, og tenkte mye på det i starten, var redd for å bli smittet. Nå er det lite/ingen smitte her jeg bor, men det vil jo sikkert bli nye runder. Er ikke bekymra nå, men om det skulle blusse opp igjen til høsten, så «isolerer» jeg meg nok litt for å slippe å bli smittet, da jeg skal ha planlagt keisersnitt. Får vel ikke keisersnitt om jeg har korona vil jeg tro 😅 Vaksine kan være flere år unna, så jeg hadde ikke orka vente med å prøve om jeg var prøver. Det er ikke påvist at det er noe farligere for gravide eller fosteret, men greit å ta sine forholdsregler, og prøve å unngå smitte tenker jeg. Man vet jo fortsatt lite siden det er såpass nytt. Anonymkode: 44835...797 Tror og håper du får keisersnitt uansett. Hvis ikke må det være pga for lite ressurser pga stor smittespredning og mange dårlige pasienter. Merker selv som ikke gravid at bekymringene har gått ned i takt med smittetallene, men det er så skummelt å ikke vite hvordan det utvikler seg. Har en liten hjemme og en mann som er ute på jobb og i barnehage, er redd for at de evt skal dra med seg ting hjem hvis jeg selv isolerer meg... Er forsåvidt i risikogruppe selv også men er så veldig innstilt på å starte prøving til sensommer/høsten.. Som du sier er det jo ingen som vet hvor lang tid det tar før vaksine og medisiner er på plass. Tenker at det garantert blir en ny smittetopp ila den neste året og det er skremmende... Anonymkode: b42b3...5b4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #5 Skrevet 23. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig får du keisersnitt selv om det er korona, hvorfor tror du noe annet? Eneste du kan risikere er at far ikke får være med. Anonymkode: 93892...f64 Jeg skrev om jeg har korona, tenkte at siden det er en operasjon kan man kanskje ikke ta den om kroppen har feber og er syk? Men jeg vet ikke 😅 vil helst unngå å få det helt på slutten uansett selvsagt 😉 Anonymkode: 44835...797
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #6 Skrevet 23. juni 2020 Jeg var også gravid før korona, og har termin til høsten. Jeg var litt mer forsiktig enn jeg ellers ville vært i starten, men er ikke redd for å få det nå. Jeg får oppfølging som normalt av lege og jordmor, og de anser heller ikke gravide som særlig utsatt. Jeg er dog frisk og rask i utgangspunktet. Har du noen underliggende sykdommer i tillegg ville jeg nok vært litt mer forsiktig. Sjansen for å måtte føde alene hvis det blusser opp igjen er jo tilstede, og noe man må vurdere. Dette er min tredje fødsel, og hvis det mot formodning blir slik at far ikke får bli med inn til høsten, så må det bare gå bra. Hadde jeg vært førstegangsfødende hadde det kanskje vært mer i tankene mine. Å bli gravid kan uansett ta lang tid, så det er kjipt å utsette slike ting unødvendig. Anonymkode: cad6a...10e 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #7 Skrevet 23. juni 2020 I og med at influensa er farlig for gravide og foster, er jo selvfølgelig korona også potensielt farlig. Jeg ble gravid rett før korona tok av ute i Europa, så jeg gikk skikkelig i kjelleren da den plutselig kom hit, for da ble jeg livredd. Nå er jeg mindre redd, fordi jeg har kommet inn i gode hygiene-rutiner og det er lite smitte i Norge for tiden. Jeg tror dog ikke at vi blir kvitt korona ordentlig på mange år, så jeg tror ikke det er noe lurt å utsette prøvingen, med mindre du kan utsette den i flere år uten problem. Om ett år tviler jeg på at situasjonen er bedre enn nå. Jeg vil tro den enten er uforandret eller verre. Det er ikke uansvarlig å bli prøver i Norge per nå. Sjansen for å få korona er veldig liten, spesielt hvis man tar alle forholdsregler med avstand og god håndhygiene. Anonymkode: bbdb7...868 1
Sunnysun Skrevet 23. juni 2020 #8 Skrevet 23. juni 2020 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei alle dere som er gravide eller planlegger! Lurer på hva dere som er gravide tenker i forhold til corona, er dere stressa over å bli smittet i graviditeten? Er dere bekymret for fremtiden og smitte hos den lille etterhvert? Vil dere anbefale å vente til situasjonen roer seg og vaksine er på plass med å bli gravid eller bare kjøre på? Noen her som har valgt å utsette prøving pga Corona? Har fått høre fra folk at di synes det er sjokkerende å planlegge graviditet nå, pgs det lille vi vet om corona sin påvirkning på foster og gravide. Meget usikker på hva jeg skal gjøre... Hadde tenkt å bli prøver i August. Anonymkode: b42b3...5b4 Jeg ble gravid før korona, og har termin hvert øyeblikk. I starten var jeg bekymret for hvilken skade det kunne gjøre for meg og lille, men tar mine forholdsregler og har ikke vært syk. Kan jo ha vært smittet uten å ha blitt dårlig for alt jeg vet. Var også bekymret for at far ikke får være med på fødsel og barsel, det har akkurat nå endret seg her jeg bor så han får være med på begge deler enn så lenge. Valgte å ikke bruke mye energi på det jeg ikke kan gjøre noe med selv om det ble mange bekymringer for at han ikke fikk være med først. Her i byen må jeg si at «alle» har gitt litt f i avstand og korona for tiden, dessverre. Ingen holder avstand lenger føles det ut som, men jeg prøver å holde avstand så langt det lar seg gjøre. Vi var prøvere i 3 år før det klaffet så hadde ikke utsatt prøvingen om jeg ikke ble gravid i fjor høst pga korona. Uansett vil det helt sikkert komme nye virus e.l. I fremtiden, det kan man jo aldri forutsi. Men tror hver og en må se hva som er best for seg. I starten av korona ble jordmortimer avlyst, ammekurs avlyst og fødselsforberedende kurs avlyst. Må lese meg opp selv, og snakket mye med venner og familie som har barn 😊 Endret 23. juni 2020 av Sunnysun
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå