AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #1 Skrevet 23. juni 2020 Er det vanlig rutine å gjøre før ansettelser? Hvor søker dere? Hva er turnoff der? Anonymkode: f2cde...d1e
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #2 Skrevet 23. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det vanlig rutine å gjøre før ansettelser? Hvor søker dere? Hva er turnoff der? Anonymkode: f2cde...d1e Googling er gammel trend. Vi leier inn folk som gir oss en bakgrunnssjekk fra deg, dette innebærer langt mer avanserte metoder enn bare enkel googling. Anonymkode: 93458...a0a 5
stan Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 Vet ikke om det er rutine, men jeg gjør det ofte i forkant av intervjuet. Har enda ikke funnet noe som er turn off. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Googling er gammel trend. Vi leier inn folk som gir oss en bakgrunnssjekk fra deg, dette innebærer langt mer avanserte metoder enn bare enkel googling. Anonymkode: 93458...a0a Jøss hvilken etat kommer de fra? Hva har de tilgang til? Anonymkode: f2cde...d1e 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #5 Skrevet 23. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Googling er gammel trend. Vi leier inn folk som gir oss en bakgrunnssjekk fra deg, dette innebærer langt mer avanserte metoder enn bare enkel googling. Anonymkode: 93458...a0a Kan disse folka dine finne ut at jeg tidligere har hatt aap og er femti prosent ufør? Anonymkode: f2cde...d1e 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #6 Skrevet 23. juni 2020 At du søker 50 % stilling er vel noe du er tydelig på i søknaden din? Anonymkode: 51b35...284 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #7 Skrevet 23. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: At du søker 50 % stilling er vel noe du er tydelig på i søknaden din? Anonymkode: 51b35...284 Of course Men det kan jo være at de har lyst til å Google meg likevel Anonymkode: f2cde...d1e
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #8 Skrevet 23. juni 2020 Jeg tar i hvertfall en sjekk av aktuelle kandidater før jeg kaller inn til intervju. Googler vedkommende for å se om det kommer noe artikler etc. Sjekker også sosiale kanaler som Facebook og Instagram. Flere som ikke har blitt innkalt pga upassende bilder på en åpen profil. Positivt: bilder av sunne fritidssysler som fjellturer, fisking osv Negativt: lettkledde bilder, fronting av rusmidler, ekstreme politiske holdninger osv Anonymkode: 77462...c9c 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #9 Skrevet 23. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Kan disse folka dine finne ut at jeg tidligere har hatt aap og er femti prosent ufør? Anonymkode: f2cde...d1e Det er tvilsomt at dette er noe man finner på internett, nærmest uansett hvor du søker jobb. Vedkommende du siterte vil nok bare tøffe seg. Anonymkode: 36237...a8d 9
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #11 Skrevet 23. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er tvilsomt at dette er noe man finner på internett, nærmest uansett hvor du søker jobb. Vedkommende du siterte vil nok bare tøffe seg. Anonymkode: 36237...a8d Håper det. Ettersom jeg forstår så er det nesten bare NAV som har så god innsynsrett. Anonymkode: f2cde...d1e 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #12 Skrevet 23. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar i hvertfall en sjekk av aktuelle kandidater før jeg kaller inn til intervju. Googler vedkommende for å se om det kommer noe artikler etc. Sjekker også sosiale kanaler som Facebook og Instagram. Flere som ikke har blitt innkalt pga upassende bilder på en åpen profil. Positivt: bilder av sunne fritidssysler som fjellturer, fisking osv Negativt: lettkledde bilder, fronting av rusmidler, ekstreme politiske holdninger osv Anonymkode: 77462...c9c Du kan gå glipp av skikkelig gode arbeidsfolk om du bare går etter hva folk poster. Det sier jo litt om deg og. Tvilsom type du Anonymkode: 8c100...0b5 7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #13 Skrevet 23. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan disse folka dine finne ut at jeg tidligere har hatt aap og er femti prosent ufør? Anonymkode: f2cde...d1e Nei. Jeg har ansatt en ufør og har ikke fått det rapportert via disse ekspertene. Vi er heller opptatt kandidatenes holdninger, hvis de f.eks. er innvandringskritiske (så er det utelukkende negativt), da flere av våre ansatte er det, klimanektere (vi er en flere kunder som arbeider innenfor fornybar energi). Slike holdninger kartlegges ved å se hva du legger igjen på internett. Hvordan det gjøres vet jeg ikke, men vi har utelukket flere kandidater som har skrevet innvandringsfiendtlig holdninger, f.eks. de er medlem av kjente facebookgrupper. Anonymkode: 93458...a0a 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #14 Skrevet 23. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan gå glipp av skikkelig gode arbeidsfolk om du bare går etter hva folk poster. Det sier jo litt om deg og. Tvilsom type du Anonymkode: 8c100...0b5 Man skal være forsiktig med hva man poster! Anonymkode: 93458...a0a 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #15 Skrevet 23. juni 2020 Leder i helsevesenet. Sjekker alltid some og googler i forkant av eventuelt innkalling til intervju. Anonymkode: 9c73f...589 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #16 Skrevet 23. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan gå glipp av skikkelig gode arbeidsfolk om du bare går etter hva folk poster. Det sier jo litt om deg og. Tvilsom type du Anonymkode: 8c100...0b5 På ingen måte, vi ønsker ikke den type mennesker som vi unngår på vår arbeidsplass. Folk som poster bilder av seg selv halvnaken, hasjplanter, eller kommer med rasistiske utsagn og lignende er verken velkommen eller vil passe inn hos oss. Man velger kandidater basert på mange faktorer som kvalifikasjoner og personlighet. Væremåte, verdier og livsstil er også en viktig del, hvordan et menneske ter seg og hvilke holdninger man har. At et menneske er "skikkelig gode arbeidsfolk" er faktisk ikke nok i alle stillinger. Man må ha de rette verdiene og holdningene for å kunne yte en god jobb, og ikke minst fronte bedriften på en god måte. Anonymkode: 77462...c9c 6
Huset Skrevet 23. juni 2020 #17 Skrevet 23. juni 2020 Ja, digitale avtrykk undersøkes ofte, og brukes som ledd i en helhetlig vurdering av kandidatens egnethet og ønskethet. Hvorvidt du er dels ufør og har gått på aap er ikke noe normale arbeidsgivere får innsyn i, men har du gått på aap vil jo dette kunne bli et tema under intervjuet, når eventuelle hull i CV skal forklares. Råder da til åpenhet snarere enn bortforklaringer, det er mer tillitsvekkende. Stå heller på for å overbevise om hvorfor du er rett person for stillingen. Og kanskje er du ekstra motivert fordi du vil ut i arbeidslivet igjen. 2
Skrukketroll Skrevet 23. juni 2020 #18 Skrevet 23. juni 2020 Googler alltid og sjekker sosiale medier før intervjuet, får mye innblikk/inntrykk om vedkommende. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #19 Skrevet 23. juni 2020 Kan jeg spørre hvordan dere reagerer på null treff på google og ingen profiler i sosiale medier? Anonymkode: ff1a4...0ad 8
anonym 4545 Skrevet 23. juni 2020 #20 Skrevet 23. juni 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvis de f.eks. er innvandringskritiske (så er det utelukkende negativt), da flere av våre ansatte er det .......bare en språklig bemerkning... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå