Gå til innhold

Verdt å starte på lektorutdanningen etter endt bachelor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fullført en bachelor jeg begynte på som en konsekvens av en identitetskrise jeg fikk da jeg var 18, og trodde jeg bare måtte "hoppe på" noe så jeg ikke ble stuck i livet. Dvs. dette er ingen utdanning jeg hverken har gledet meg over eller får noe jobbtilbud som følge av (spesielt ikke nå i krisetider)

Noe jeg derimot har hatt i bakhodet en stund er å jobbe som lærer på videregående, og tror det er dét jeg kunne tenkte meg å jobbe med i livet. Men – det er jo fem år med skole, og jeg ville etter endt utdanning være rett under 30 år. Det vil si at jeg da har brukt alle 20-årene mine på å utdanne meg og ta opp studielån fremfor å faktisk spare opp for eksempel egenkapital til bolig og "bygge" livet mitt.

PPU er ikke så aktuelt, siden jeg først må ta en master innen "noe som helst" for å kvalifisere for opptak, dessuten er det visst vanskelig å komme inn om man bare har ett fagdidaktisk fag. Det ville tatt meg 3-4 år totalt (master 2år, evt. ettårstudie for å få mer fagdidaktikk, PPU ett år), sammenliknet med 5 år med lektorstudie.

Vil det være verdt det? Syns det er et veldig vanskelig sted å stå. 

Anonymkode: b7f23...751

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville foreslå master og PPU. Det er kortere, og du har faktisk en annen utdanning i tillegg som gir deg flere muligheter om du skulle bli lei av å være lærer. PPU kan man også ta på deltid mens man jobber. 

Anonymkode: 02017...690

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville foreslå master og PPU. Det er kortere, og du har faktisk en annen utdanning i tillegg som gir deg flere muligheter om du skulle bli lei av å være lærer. PPU kan man også ta på deltid mens man jobber. 

Anonymkode: 02017...690

Hmm, jo – men det er jo egentlig ikke så mye kortere, siden det er anbefalt å ha minst to fag man har didaktikk i. Så da blir det jo egentlig minst fire år med studier om jeg velger PPU-veien, med ekstra årsstudier i nye fag. Da kan jeg like så godt ta lektorstudiet, også siden jeg regner med/håper å få innpass med noen gamle fag fra bachelorstudiet som korter det ned litt, kanskje til 4,5 år.

Likevel lurer jeg fortsatt på om det er verdt å skulle ta en hel runde med ny utdanning (uansett om det er PPU-veien eller lektorstudiet), siden det betyr mange flere år med høyere studielån og lite sparing...  

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville begynt på lektor. Du har ikke dårlig tid og de fleste bruker 20-årene på å utdanne seg. Skulle du treffe drømmemannen og bli gravid mens du studerer, går det fint an å kombinere dette med studiet.

Snakker av erfaring. Jeg tok en bachelor som jeg ikke likte spes godt, men som gav meg jobb ganske lett. Jeg følte jeg hadde dårlig tid da jeg var i 20-årene og fikk helt panikk ved tanken på å bli ferdig student som 27-åring! O gru, så umoden kan man være i tankeveien.

Så jeg begynte å jobbe, reiste litt fordi jeg ikke tok utveksling, og traff mannen min. Følte meg hele tiden utilfredsstilt pga studiet og jobbene jeg fikk, tenkte hele tiden at jeg snart skulle studere videre. 

Så begynte venninnene mine å bli gravide i 30-årsalderen og jeg følte også det var på tide. Så fikk to barn i tidlig 30-årene, og ble da veldig låst mtp økonomien fordi vi kjøpte hus, bil osv. Og det er dyrt å ha barn! Fortsatt ikke helt fornøyd med jobbene og ville noe mer, men det var det hverken tid eller økonomi for med små unger.

Nå er jeg i slutten av 30-årene og barna er større. Alt er mer stabilt og økonomien er bedre. Men, et stort MEN. Motivasjonen min for å studere er nå liten pga jeg fikk en ganske god jobb innen mitt yrke for noen år siden. Jeg er nå veldig tilfredsstilt økonomisk sett og trives i grunn godt, men faglig sett er det noe utilfredsstilt i meg som fortsatt er der. Jeg har skiftet jobber så mye pga vanskelig å trives i mitt yrke, at jeg føler jeg ikke kan bytte mer eller plutselig bli student. Føler jeg begynner å bli for gammel til det, og tar ikke sjansen på å slutte i denne jobben jeg har nå! For tror aldri jeg jobbmessig vil få det så bra igjen, innen mitt yrke.

Poenget mitt er at du er fortsatt veldig ung og det er nå du kan prøve deg litt med en utdannelse du virkelig har lyst til! 😊

Anonymkode: c9c49...8e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Tror jeg ville begynt på lektor. Du har ikke dårlig tid og de fleste bruker 20-årene på å utdanne seg. Skulle du treffe drømmemannen og bli gravid mens du studerer, går det fint an å kombinere dette med studiet.

Snakker av erfaring. Jeg tok en bachelor som jeg ikke likte spes godt, men som gav meg jobb ganske lett. Jeg følte jeg hadde dårlig tid da jeg var i 20-årene og fikk helt panikk ved tanken på å bli ferdig student som 27-åring! O gru, så umoden kan man være i tankeveien.

Så jeg begynte å jobbe, reiste litt fordi jeg ikke tok utveksling, og traff mannen min. Følte meg hele tiden utilfredsstilt pga studiet og jobbene jeg fikk, tenkte hele tiden at jeg snart skulle studere videre. 

Så begynte venninnene mine å bli gravide i 30-årsalderen og jeg følte også det var på tide. Så fikk to barn i tidlig 30-årene, og ble da veldig låst mtp økonomien fordi vi kjøpte hus, bil osv. Og det er dyrt å ha barn! Fortsatt ikke helt fornøyd med jobbene og ville noe mer, men det var det hverken tid eller økonomi for med små unger.

Nå er jeg i slutten av 30-årene og barna er større. Alt er mer stabilt og økonomien er bedre. Men, et stort MEN. Motivasjonen min for å studere er nå liten pga jeg fikk en ganske god jobb innen mitt yrke for noen år siden. Jeg er nå veldig tilfredsstilt økonomisk sett og trives i grunn godt, men faglig sett er det noe utilfredsstilt i meg som fortsatt er der. Jeg har skiftet jobber så mye pga vanskelig å trives i mitt yrke, at jeg føler jeg ikke kan bytte mer eller plutselig bli student. Føler jeg begynner å bli for gammel til det, og tar ikke sjansen på å slutte i denne jobben jeg har nå! For tror aldri jeg jobbmessig vil få det så bra igjen, innen mitt yrke.

Poenget mitt er at du er fortsatt veldig ung og det er nå du kan prøve deg litt med en utdannelse du virkelig har lyst til! 😊

Anonymkode: c9c49...8e8

Tusen takk, for et fint svar ❤️ Jeg har ikke så mange "voksne" figurer i livet, så får liksom ikke høre mange livshistorier som kan hjelpe meg med å sette ting i perspektiv. Leser jo ofte her inne at mange trodde man hadde "dårlig tid" i 20-årene, når det viser seg at det faktisk ikke stemmer. 

Da søker jeg lektorstudiet neste år 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...