Gjest tillebom Skrevet 23. juni 2020 #1 Skrevet 23. juni 2020 Hei! Etter å ha vært en slabbedask på videregående begynner det å bli på høy tid å gjøre noe med det. Har valgt å søke med 23/5-regel, ettersom jeg har jobbet i over 5 år. Er flere studier jeg har siklet på opp gjennom årene, og det har begynt å synke inn at tiden kommer til å gå uavhengig av hva jeg gjør, og det er like greit å sette i gang med å ta opp fag. Er det noen som har erfaring med å lese på egenhånd? Altså ikke gå gjennom sonans osv, syns det er innmari dyrt og har motivasjon nok til å jobbe selvstendig. Under her er alt jeg må ta opp, som vil si ALT😲 Mine spørsmål er: - Når det står (i naturfag) muntlig-skriftlig, vil det si to eksamener eller enten eller? Har 5 i naturfag fra før, men kan vel ikke bruke den karakteren? - Er pensum for norsk læreplan fra både vg2 og vg3? - Fikk du til å lese på egenhånd og fikk du karakteren du ville? - Kan jeg bruke en 4-er i Fysikk 1 til å slenge på på toppen for 1/2 studiepoeng, eller vil det trekke ned? Er avhengig av minst 5 i alle fag og helst noen 6-ere. Gud bedre! Norsk – hovedmål, sidemål og muntlig Vg2 og Vg3 393 årstimer NOR1211 (hovedmål) NOR1212 (sidemål) NOR1213 (muntlig) Engelsk 140 årstimer ENG1002 (skriftlig) ENG1102 (muntlig) Historie 140 årstimer HIS1003 (muntlig) Samfunnsfag 84 årstimer SAF1001 (muntlig) Matematikk 1P og 2P (praktisk) 224 årstimer (140+84 timer) MAT1011 (1P, skriftlig) MAT1015 (2P, skriftlig) Naturfag 140 årstimer NAT1002 (muntlig-praktisk)
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #2 Skrevet 23. juni 2020 Hvis du har naturfag fra videregående med 140 timer kan du bruke den karakteren. Når det gjelder fysikk skal opptakskontoret beregne hva som er mest gunstig for deg, men hvis fysikk er del av inntakskravet må den med. Anonymkode: 2b177...0bc 1
Gjest tillebom Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 Tusen takk for hjelpen, så herlig! Da er det kun ni eksamener! Kan man dele opp og ha feks muntlig engelsk til jul og skriftlig til sommeren? Håper ikke dere tenker jeg er helt dum, har forsøkt å google rundt, men liker best å finne ut av ting i dialog. Plutselig leser og tolker jeg noe, så viser det seg at det er helt feil 😅
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 Angående spørsmålet ditt om naturfag: eksamen er muntlig-praktisk, ikke skriftlig. Det betyr at det er en praktisk del (forsøk) innbakt i eksamen. Anonymkode: e97ce...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #5 Skrevet 24. juni 2020 Hva vil du studere? Anonymkode: 42e97...657
TheCrow Skrevet 24. juni 2020 #6 Skrevet 24. juni 2020 15 timer siden, tillebom skrev: Tusen takk for hjelpen, så herlig! Da er det kun ni eksamener! Kan man dele opp og ha feks muntlig engelsk til jul og skriftlig til sommeren? Håper ikke dere tenker jeg er helt dum, har forsøkt å google rundt, men liker best å finne ut av ting i dialog. Plutselig leser og tolker jeg noe, så viser det seg at det er helt feil 😅 Ja, du kan dele opp og ta eksamen akkurat som det passer deg. Du kan ta skriftlig til jul og muntlig til våren (eller omvendt) om du føler for det. Men det er uansett viktig at du tar begge før du søker. Tar du kun én av de, vil faget ikke gjelde. Jeg har tatt opp alle fag på egenhånd ved siden av jobb, inkludert 5+ realfag som jeg aldri hadde hatt før. Det har gått veldig fint, men satt med skole alle ledige timer jeg hadde. Det kan være ensomt, men så lenge du klarer å yte selvdisiplin og har et klart mål går det fint. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå