Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har tatt eggløsningstester de siste to månedene og får utslag sent i syklusen (ca. dag 18), da har jeg veldig kort lutealfase - mellom 8 og 10 dager.

Gynekologen min sier at det er «umulig» at jeg har eggløsning så sent. Jeg tok en blodprøve for å se om jeg hadde hatt eggløsning. Det hadde jeg hatt den måneden og alt så normalt ut, men den sier ikke noe om NÅR jeg har hatt eggløsning. 

Jeg har lest at pyrodoksin skal hjelpe, så jeg har prøvd det denne måneden, men jeg synes det er skummelt å ta sånne tilskudd uten å ha fått råd om det fra legen. Noen som vet hvor mye man skal ta?

Er det noen som har vært i lignende situasjon og har noen råd? ❤️

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei 😊 Jeg har også hatt kort lutealfase på 8-10 dager ofte kombinert med korte sykluser. Dette bekymret meg i stor grad og jeg følte jeg aldri ble gravid. Oppsøkte 2 gynekologer og to leger som alle mente at dette med kort lutealfase ikke er vitenskapelig bevist som negativt for fruktbarheten. Vet ikke om legen din sa noe om det? Jeg har iallefall fått dette som et felles inntrykk etter å desperat oppsøkt flere å få hjelp fra. De mente faktisk at det ofte er mer en "kvinneforum-diagnose"😅

Jeg klarte å få ene gynekologen til å skrive ut Lutinus som skal støtte progresteronet i lutealfasen. Forsøkte dette en syklus etter EL og fikk en lutealfase på 13 dager. Dessverre ble det ingen spire. Gikk til gynekolog nr 2 som sa at jeg måtte ta tiden til hjelp, slappe av og at jeg kom til å bli gravid. 

Nå etter 7 1/2 mnd med prøving satt jeg plutselig med positiv test i hånden uten å ha tatt noe form for tilskudd, noe jeg er veldig glad for ❤

Jeg må si jeg prøvde både Pyridoksin, wild yam og litt forskjellig opp gjennom tiden. Er glad jeg slutter med det og at det til slutt gikk naturlig for seg. 

Anbefaler å høre nærmere med gynekologen din. Så fremt alt ser bra ut med deg og du ikke har prøvd over et år, så tror jeg du fint klarer det og til slutt❤

Anonymkode: 7de48...de0

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei 😊 Jeg har også hatt kort lutealfase på 8-10 dager ofte kombinert med korte sykluser. Dette bekymret meg i stor grad og jeg følte jeg aldri ble gravid. Oppsøkte 2 gynekologer og to leger som alle mente at dette med kort lutealfase ikke er vitenskapelig bevist som negativt for fruktbarheten. Vet ikke om legen din sa noe om det? Jeg har iallefall fått dette som et felles inntrykk etter å desperat oppsøkt flere å få hjelp fra. De mente faktisk at det ofte er mer en "kvinneforum-diagnose"😅

Jeg klarte å få ene gynekologen til å skrive ut Lutinus som skal støtte progresteronet i lutealfasen. Forsøkte dette en syklus etter EL og fikk en lutealfase på 13 dager. Dessverre ble det ingen spire. Gikk til gynekolog nr 2 som sa at jeg måtte ta tiden til hjelp, slappe av og at jeg kom til å bli gravid. 

Nå etter 7 1/2 mnd med prøving satt jeg plutselig med positiv test i hånden uten å ha tatt noe form for tilskudd, noe jeg er veldig glad for ❤

Jeg må si jeg prøvde både Pyridoksin, wild yam og litt forskjellig opp gjennom tiden. Er glad jeg slutter med det og at det til slutt gikk naturlig for seg. 

Anbefaler å høre nærmere med gynekologen din. Så fremt alt ser bra ut med deg og du ikke har prøvd over et år, så tror jeg du fint klarer det og til slutt❤

Anonymkode: 7de48...de0

Tusen takk for klokt svar. Det er nok dette jeg trengte å høre... Så flott å høre at det gikk bra for deg! Skal prøve å være tålmodig en stund til! ❤️

Min gynekolog sa bare at det ikke er mulig at jeg har eggløsning så sent, som jeg synes var et ganske frustrerende svar, siden el-testene konsekvent sier det. Jeg skal prøve å vente noen måneder før jeg eventuelt går til en annen gynekolog. Håper jeg slipper det! 😅

Skrevet

Prøv b vitaminer, jeg mistenker det hjalp hos meg 😁 hadde lutealfaser på 8-10 dager og begynte med B kompleks. Etter noen uker ble jeg gravid. Kan selvfølgelig ikke bevise noe som helst men det skader jo ikke å prøve 😊

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Cer3s skrev:

Prøv b vitaminer, jeg mistenker det hjalp hos meg 😁 hadde lutealfaser på 8-10 dager og begynte med B kompleks. Etter noen uker ble jeg gravid. Kan selvfølgelig ikke bevise noe som helst men det skader jo ikke å prøve 😊

Takk! Jeg skal prøve! Som du sier, kan det jo ikke skade! ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta én pyridoksin hver dag fra mens til EL, og deretter 160-200 ml (tre-fire tabletter) fra EL til IKM. Ikke ta store doser pyridoksin før EL, for det kan tulle til syklusen din. 

Jeg slet også med kort lutealfase, og klarte å få den 1-2 dager lengre med det pyridoksin-opplegget. 

Anonymkode: 58573...160

Skrevet

Sist jeg var prøver slet jeg også med kort lutealfase. Under 10 dager regnes som defekt, og jeg lå ofte på 10 dager, så veldig i grenseland. Opplevde to SA'er, så slet med å få en spire til å feste seg. Selv følte jeg sterkt at dette var et problem, og jeg begynte å oppsøke litt ting som kunne hjelpe.

B6-vitamin søkte jeg meg frem hadde hjulpet andre til å få lenger lutealfase, og etter jeg startet på det kom jeg over på 11-12 dager. Jeg begynte også med Fructus Femina etter EL, og første pp med dette ble jeg gravid! Samme dag jeg fikk positiv test ringte jeg Medicus og fikk resept på progresteronstøtte (Crinone i mitt tilfelle). Tok dette i første trimester. Spiren holdt og babyen kom :) 

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta én pyridoksin hver dag fra mens til EL, og deretter 160-200 ml (tre-fire tabletter) fra EL til IKM. Ikke ta store doser pyridoksin før EL, for det kan tulle til syklusen din. 

Jeg slet også med kort lutealfase, og klarte å få den 1-2 dager lengre med det pyridoksin-opplegget. 

Anonymkode: 58573...160

Takk for råd! 

35 minutter siden, Amatariel skrev:

Sist jeg var prøver slet jeg også med kort lutealfase. Under 10 dager regnes som defekt, og jeg lå ofte på 10 dager, så veldig i grenseland. Opplevde to SA'er, så slet med å få en spire til å feste seg. Selv følte jeg sterkt at dette var et problem, og jeg begynte å oppsøke litt ting som kunne hjelpe.

B6-vitamin søkte jeg meg frem hadde hjulpet andre til å få lenger lutealfase, og etter jeg startet på det kom jeg over på 11-12 dager. Jeg begynte også med Fructus Femina etter EL, og første pp med dette ble jeg gravid! Samme dag jeg fikk positiv test ringte jeg Medicus og fikk resept på progresteronstøtte (Crinone i mitt tilfelle). Tok dette i første trimester. Spiren holdt og babyen kom :) 

Takk for råd! Godt å høre at det gikk bra for deg ☺️

Skrevet
37 minutter siden, karamelli skrev:

Takk for råd! 

Takk for råd! Godt å høre at det gikk bra for deg ☺️

Ja, og nå er jeg prøver igjen, og det kan se ut som lutealfasen min er på 12 dager nå. Tar fortsatt B6-vitamin, og skulle jeg bli gravid skal jeg straks ringe etter progresteron. Om det er hjelpsomt eller ikke kan man ikke være 100% sikker på, men det skader iallefall ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen gode råd, men jeg har også korte lutealfaser (9-10 dager), og er ganske sikker på det pga eggløsningstester. Har ikke hatt problemer med å bli gravid, og har 2 svangerskap bak meg😊

Anonymkode: 2aaf8...083

Skrevet

Jeg fikk positiv eggløsningstest 13.06, men begynte å blø 18 - 21.06 (og antar at dette var mensen?) 
Det er jo en insanely kort lutealfase.  Jeg sluttet på p-pillen 01.06. Er det bare syklusen min som er litt ute og kjører? Kan lutealfasen bli lengre av seg selv?  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...