AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #1 Skrevet 23. juni 2020 Lurer på hva som skal til for å oppnå 1000 i kredittscore hos f.eks Experian? Noen som har det? Evt hva har du i kredittscore mot alder/gjeld/bruttoformue/nettoformue? Hovedspørsmålet er om noen har 1000, dvs toppscore. Anonymkode: aa822...866
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #2 Skrevet 23. juni 2020 Jeg har. 58 År, kvinne, ingen gjeld, aldri betalingsanmerkninger, eier bolig, nokså vanlig lønn. Litt sparepenger. Anonymkode: 4ced6...6f8
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 Hva er vits med å ha en høy kredittscore i Norge- den gjør vel egentlig ikke noen endring etter et viss tall? (og det tallet er ikke høyt engang). Anonymkode: 31707...3b3 7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 Jeg har 950. Må visst bli kvitt boliglånet... Anonymkode: 3d3d4...e9e
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #5 Skrevet 23. juni 2020 Hvordan ser jeg kreditscoret mitt? Anonymkode: 7af0a...1f5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #6 Skrevet 23. juni 2020 Jeg har 998. Har kun boliglånet igjen. Anonymkode: 73933...ef9
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #7 Skrevet 23. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har. 58 År, kvinne, ingen gjeld, aldri betalingsanmerkninger, eier bolig, nokså vanlig lønn. Litt sparepenger. Anonymkode: 4ced6...6f8 Hvor høy er din nettoformue? Jeg har ikke gjeld, og har millionformue, fast jobb, ingen betalingsanmerkninger, men er langt under 1000 i kredittscore. Anonymkode: aa822...866
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #8 Skrevet 23. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er vits med å ha en høy kredittscore i Norge- den gjør vel egentlig ikke noen endring etter et viss tall? (og det tallet er ikke høyt engang). Anonymkode: 31707...3b3 Man skal i teorien få «Diamant-betingelsene» hos banker osv .. men utover det er det trolig lite «vits» Jeg var bare litt undrende til hvor mye formue man må ha før man ikke får trekk i kredittscore. Anonymkode: aa822...866
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #9 Skrevet 23. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor høy er din nettoformue? Jeg har ikke gjeld, og har millionformue, fast jobb, ingen betalingsanmerkninger, men er langt under 1000 i kredittscore. Anonymkode: aa822...866 Ligningsmessig eller reell? Ca 1,7 mnok ligningsmessig, rundt 9 reelt. Mesteparten i bolig. Anonymkode: 4ced6...6f8 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #10 Skrevet 23. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan ser jeg kreditscoret mitt? Anonymkode: 7af0a...1f5 Man får ofte gjenpartsbrev når man søker lån, abonnement, strømavtaler etc. Men det finnes også flere gratistjenester som gir deg dette, som eksempel. https://www.kredscore.no www.defero.no Anonymkode: aa822...866
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #11 Skrevet 23. juni 2020 Jeg har 753 (svært lav risiko). Det holder for meg. Jeg har hadde nedgang i beregnet bruttolønn med 39k kr fra 2016 til 2017 og 44k kr fra 2017 til 2018. Fikk en større bonus i 2016, og det ble beregnet feriepenger for 2017 for denne. Lønnsnedgang gir lavere score. Har 1 mill. kr i boliglån. Dessverre så har fellesgjelden økt kraftig de siste to årene pga. et stort renoveringsprosjekt, så min totale gjeld er på snaut 1,9 mill. inkl. denne. Før renoveringen var fellesgjelden på ca. 180k kr. Anonymkode: f43bc...2c4
SPOCA Skrevet 23. juni 2020 #12 Skrevet 23. juni 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får ofte gjenpartsbrev når man søker lån, abonnement, strømavtaler etc. Men det finnes også flere gratistjenester som gir deg dette, som eksempel. https://www.kredscore.no www.defero.no Anonymkode: aa822...866 Kredscore.no er ihvertfall humbug fra ende til annen. Der fikk jeg svært lav score, 230, men hvordan de har funnet fram til det aner jeg virkelig ikke. Jeg har nemlig svært god score både hos f.eks Defero/Experian m.fl. Jeg måtte faktisk sende dem en mail, og venter spent på begrunnelse, for det eneste jeg har er boliglån og studielån. Jeg har aldri misligholdt noe i hele mitt liv. Og verdien på boligen vår er jo mye høyere enn boliglånet, så gudene vet. Nei, kredscore.no setter jeg ihvertfall ikke min lit til. Ser forøvrig at det er Lendo som står bak dem, så de er vel muligens mest opptatt av å pushe ugunstige forbruktlån med høy rente, og derfor ikke er opptatt av å gi en reell score. Det står blant annet at jeg ville fått problemer med å få lån (boliglån etc), hvilket ihvertfall er bullshit, all den tid jeg nettopp skiftet boliglån fra en bank til en annen for å få bedre rente. Begge banker anså meg som en sikker og god kunde. Tror nok at man må være så og si gjeldsfri for å få 1000 i score, eller noe slikt. Hos både Experian og Defero har jeg 760 i score, og der er det rett og slett lån (studielån og boliglån) som gjør at jeg ikke får høyere. Defero sa at jeg ville få desto høyere score desto lavere lån jeg hadde. 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #13 Skrevet 23. juni 2020 7 minutter siden, SPOCA skrev: Kredscore.no er ihvertfall humbug fra ende til annen. Der fikk jeg svært lav score, 230, men hvordan de har funnet fram til det aner jeg virkelig ikke. Jeg har nemlig svært god score både hos f.eks Defero/Experian m.fl. Jeg måtte faktisk sende dem en mail, og venter spent på begrunnelse, for det eneste jeg har er boliglån og studielån. Jeg har aldri misligholdt noe i hele mitt liv. Og verdien på boligen vår er jo mye høyere enn boliglånet, så gudene vet. Nei, kredscore.no setter jeg ihvertfall ikke min lit til. Ser forøvrig at det er Lendo som står bak dem, så de er vel muligens mest opptatt av å pushe ugunstige forbruktlån med høy rente, og derfor ikke er opptatt av å gi en reell score. Det står blant annet at jeg ville fått problemer med å få lån (boliglån etc), hvilket ihvertfall er bullshit, all den tid jeg nettopp skiftet boliglån fra en bank til en annen for å få bedre rente. Begge banker anså meg som en sikker og god kunde. Tror nok at man må være så og si gjeldsfri for å få 1000 i score, eller noe slikt. Hos både Experian og Defero har jeg 760 i score, og der er det rett og slett lån (studielån og boliglån) som gjør at jeg ikke får høyere. Defero sa at jeg ville få desto høyere score desto lavere lån jeg hadde. Jeg fekk også 100 lavere hos Kredscore.no en hos Defero. Jeg vet ikke hvem som gjør kredittvurderingen til Kredscore.no siden jeg sjekket der for første gang i dag, men det er iallefall Experian som har den hos Defero. Anonymkode: aa822...866
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #14 Skrevet 23. juni 2020 Jeg har 1000 i score. Gjeldfri, eier enebolig og bil. Stabil, men helt ordinær inntekt. Har bodd på samme adresse i 11 år. Ingen sparepenger av betydning, men et par hundre tusen på IPS. Er midt i 40-årene. Ektefelle i samme situasjon. Anonymkode: 06dd6...c62
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #15 Skrevet 23. juni 2020 Det er mange faktorer som spiller inn. Selvsagt personlige faktirer som inntekt, gjeld, pant etc. Men også statistikk som du ikke får gjort noe med. F.eks kan man si at menn i 40 årene fra Bodø er statistisk sett dårligere betalere enn kvinner i 50 årene fra Trondheim. Verv i næringslivet ol. spiller også inn. Uansett, så lenge den er høy nok til «godkjent» score, spiller det ingen rolle. Anonymkode: 436db...c0b 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #16 Skrevet 23. juni 2020 1 time siden, SPOCA skrev: Kredscore.no er ihvertfall humbug fra ende til annen. Der fikk jeg svært lav score, 230, men hvordan de har funnet fram til det aner jeg virkelig ikke. Jeg har nemlig svært god score både hos f.eks Defero/Experian m.fl. Jeg måtte faktisk sende dem en mail, og venter spent på begrunnelse, for det eneste jeg har er boliglån og studielån. Jeg har aldri misligholdt noe i hele mitt liv. Og verdien på boligen vår er jo mye høyere enn boliglånet, så gudene vet. Nei, kredscore.no setter jeg ihvertfall ikke min lit til. Ser forøvrig at det er Lendo som står bak dem, så de er vel muligens mest opptatt av å pushe ugunstige forbruktlån med høy rente, og derfor ikke er opptatt av å gi en reell score. Det står blant annet at jeg ville fått problemer med å få lån (boliglån etc), hvilket ihvertfall er bullshit, all den tid jeg nettopp skiftet boliglån fra en bank til en annen for å få bedre rente. Begge banker anså meg som en sikker og god kunde. Tror nok at man må være så og si gjeldsfri for å få 1000 i score, eller noe slikt. Hos både Experian og Defero har jeg 760 i score, og der er det rett og slett lån (studielån og boliglån) som gjør at jeg ikke får høyere. Defero sa at jeg ville få desto høyere score desto lavere lån jeg hadde. Ser Kredscore som ligg under Schibsted Media Group får kredittsjekken utført av Creditsafe. Trolig derfor det er forskjell i kredittscore, men differansen er alikevel ikke logisk. https://www.creditsafe.com/no/no.html Anonymkode: aa822...866
SPOCA Skrevet 23. juni 2020 #17 Skrevet 23. juni 2020 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser Kredscore som ligg under Schibsted Media Group får kredittsjekken utført av Creditsafe. Trolig derfor det er forskjell i kredittscore, men differansen er alikevel ikke logisk. https://www.creditsafe.com/no/no.html Anonymkode: aa822...866 Nei, det er den ikke. Sjekket forøvrig et gjenpartsbrev fra Bisnode (i forbindelse med flytting av boliglånet nylig), og scoren var god. Der fikk jeg dette: Sitat Din score er satt til 3 i en modell som har 5 som teoretisk høyeste score - Lav risiko Din score er satt til 100 i en modell som har 100 som teoretisk høyeste score - Godkjent Nå skal de sies at de brukes ulike skalaer, så litt vanskelig å sammenligne sånn sett. Endret 23. juni 2020 av SPOCA 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #18 Skrevet 24. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Man får ofte gjenpartsbrev når man søker lån, abonnement, strømavtaler etc. Men det finnes også flere gratistjenester som gir deg dette, som eksempel. https://www.kredscore.no www.defero.no Anonymkode: aa822...866 Jeg har sjekket en sånn gjenpart brev og der står ingenting om hva scoret er. Bare mine opplysninger om inntekt og gjeld, osv og hvem det er levert til. Ingen andre tall. Anonymkode: 7af0a...1f5
SPOCA Skrevet 24. juni 2020 #19 Skrevet 24. juni 2020 (endret) Oppdatering i saken: ble kontaktet av Lendo som står bak kredscore.no. De bruker creditsafe og refererte meg dit. Jeg fikk så svar av creditsafe. De skrev følgende: Sitat "Hej XX Vi bedömer vår scoring från 0 till 100. Det går inte att få 230 i scoring från oss på Creditsafe." Såeh. Spent på svaret fra Lendo her. Endret 24. juni 2020 av SPOCA 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #20 Skrevet 24. juni 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Man får ofte gjenpartsbrev når man søker lån, abonnement, strømavtaler etc. Men det finnes også flere gratistjenester som gir deg dette, som eksempel. https://www.kredscore.no www.defero.no Anonymkode: aa822...866 Dette er jo bare tull. Jeg fikk 211 på den ene og 507 på den andre. Anonymkode: 5cd3c...75b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå