GÃ¥ til innhold

hvordan skaffer man barnehageplass til barnet? 🙈

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Førstegangsmor som spør: hvordan skaffer man barnehageplass til barnet? Er det et søknadsskjema som fylles ut? Hvor finner jeg det i såfall? Når får man svar? For å gjøre det hele enda mer komplisert må jeg tilbake i jobb i februar neste år, og vi trenger plassen da. Barnet er da 11 måneder gammel. Vi har vel «krav» på en barnehageplass, mener jeg å ha hørt i media under valgkampen for noen år siden..

Vi må ha plass til neste år, jeg skal tilbake på jobb, dagmammaer er umulig å skaffe og jeg stoler ikke på dem. Vi har ingen familie som kan hjelpe heller ... :sjenert: 

Anonymkode: 5a621...370

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ofte være vanskelig å få barnehageplass midt i året. Det er gjerne oppstart i august, som med skole, og da fylles plassene opp. For få plass i f.eks februar, er du jo avhengig av at noen enten har sluttet midt i året, eller at de av en eller annen grunn ikke har fått nok barn inn til å fylle alle plassene (noe som er utenkelig i min landsdel på østlandet).

Du kontakter kommunen der du bor, sjekk på nettet først og se etter søknadsskjema. Google kommunenavnet og barnehageplass sammen og se hva du får opp. 

I min gamle kommune der vi bodde da barnet mitt vokste opp, var søknadsfristen i mars.

Anonymkode: 7c7c7...d28

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vel.. er vanskelig å finne barnehageplass midt i barnehageåret. Man har krav fra barnet er 12 mnd ikke 11. Mtp at ditt barn da er født i mars har du ikke krav på plass før august

barn har rett på bhg plass høsten året de fyller 1 år. Du må selv finne en bhg og søke i opptaket. 
du kan jo få plass før men er helt ærlig sykt vanskelig. Er uansett ikke mange steder som har en ledig plass i februar, og ønsker da mest sannsynelig ikke å få inn en baby for å ha den der i 4 mnd før det er ferie igjen. Da må de ha helt ny tilvenning til høsten

Anonymkode: 6b9c4...43b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du søker via kommunen.Π

"Retten til barnehageplass gjeld for barn som fyller eitt år seinast innan utgangen av november det året det blir søkt om barnehageplass. Retten vart sist utvida i 2017.

Dersom barnet fyller eitt år i løpet av august det året det vert søkt om plass, har barnet rett på plass innan utgangen av august. Dersom barnet ikke B  eitt år i september, oktober eller november det året det vert søkt, har barnet rett på plass innan utgangen av den månaden barnet vert født. Retten til barnehageplass følgjer av barnehageloven § 12 a. "

Anonymkode: 3fdbc...823

AnonymBruker
Skrevet

Herregud! Hva gjør vi om vi ikke får plass? Både jeg og mannen må tilbake i jobb :( Det er krise! 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan løser man dette? Uten hjelp av besteforeldre for det får vi ikke. Alle besteforeldrene er i full jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Herregud! Hva gjør vi om vi ikke får plass? Både jeg og mannen må tilbake i jobb :( Det er krise! 

Er det ikke litt sent å tenke på dette nå? Du visste vel at oppstart er i august og ikke når det passer hver enkelt forelder. Du har ikke krav på bhg plass dette burde du lest deg opp på for lengst

da får du vel ta lenger permisjon eller håpe på at noen har en ledig plass. 

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du syns ikke det hadde vært lurt å tenke på det FØR du måtte reprodusere deg selv? Har dere ikke barnepass må en være hjemme med barnet, enkelt og greit. 

Anonymkode: 8e400...0bd

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Diskuterte dere ikke dette når dere ble enig om å få barn? 

Anonymkode: d7ca2...11c

• Liker 9
Skrevet (endret)

Vi bor litt på landet ca 1 time utenfor Oslo! Her får alle plass  når de trenger. Hør med kommunen. Send Mail til barnehager der dere bor og hør. Hos oss var det 4 barn spm begynte Desember til mars  i år de var alle 11-12mnd

fikk barn i vinter og de har sagt i barnehagen til storesøsken at det også skal være plass til junior vinteren 2021 😄 dette ordner seg!

Endret av iansak
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du syns ikke det hadde vært lurt å tenke på det FØR du måtte reprodusere deg selv? Har dere ikke barnepass må en være hjemme med barnet, enkelt og greit. 

Anonymkode: 8e400...0bd

Ærlig talt! Går det an å være så frekk! De færreste greier å planlegge fødsler slik at de blir født nøyaktig ved barnehageoppstart i august. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på vestlandet, og her er det også ledige plasser i flere bhg. Det kommer altså helt ann på hvor du bor om du får plass. 

Anonymkode: baa29...e5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ærlig talt! Går det an å være så frekk! De færreste greier å planlegge fødsler slik at de blir født nøyaktig ved barnehageoppstart i august. 

Da følger du ikke med. Ekstremt mange som planlegger graviditet slik at barnet blir født om

sommeren eller hlsten slik at de får plass med en gang de er 1 år. Vanlig å lese seg opp på dette flr man får barn?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på vestlandet, og her er det også ledige plasser i flere bhg. Det kommer altså helt ann på hvor du bor om du får plass. 

Anonymkode: baa29...e5c

Vi bor i Oslo-området, jeg tror jeg ikke det er like lett :( 

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i Oslo-området, jeg tror jeg ikke det er like lett :( 

I oslo tror jeg ikke du har sjans helt ærlig. Hvis de har ledige plasser ila året så blir de gitt til søsken. Jobber i bhg i oslo selv. Vi setter ikke inn barn og foreldre vi ikke kjenner midt i året. Som sagt da må de ha tilvenning helt på nytt til høsten og det gidder de færreste

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har dere noen gode råd? I og med at vi ikke har barnehageplass før august og jeg begynner i jobb i februar. Har jeg krav på forlenget permisjon fra jobb? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men de fleste begynner planleggingen og evt sparing med en gang man blir gravid. Da vet man jo om man må klare seg med 80% lønn og lenger permisjon, eller ulønnet.

Anonymkode: 93a2a...066

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere noen gode råd? I og med at vi ikke har barnehageplass før august og jeg begynner i jobb i februar. Har jeg krav på forlenget permisjon fra jobb? 

Rett på ulønnet perm ja. Også får du kontantstøtte, fra ungen er 12 mnd til bhgstart. 

Anonymkode: 25410...138

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ta fri fra jobb. Selvfølgelig ulønnet. Så får du kontantstøtte som er 7k i mnd mot at du er hjemme. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er også grunnen til at mage planlegger ig tar lenger permisjon med 80% lønn vs et år med 100%

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...