AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #1 Skrevet 23. juni 2020 Kikker på en leilighet og dette står i annonsen. Jeg er ikke enda på boligmarkedet, så hva alt betyr er jeg litt grønn på. Er det noen som kan forklare meg hva denne setningen betyr og om det er noe som får noe å si om jeg kjøper boligen? Er det en grunn til å styre unna? Anonymkode: dc47d...a1b
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #2 Skrevet 23. juni 2020 https://www.langsethadvokat.no/avdeling/fast-eiendom-og-entrepriserett/leieavtaler/legalpanterett-for-husleie-mv-nye-regler-foreslatt/ Anonymkode: d91dc...409
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 Det betyr at hvis du ikke betaler felleskostnader til sameiet, kan de tvangsselge leiligheten din for å få dekket det du skylder dem. Dette er helt standard i sameier. Anonymkode: 72a5a...4d3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det betyr at hvis du ikke betaler felleskostnader til sameiet, kan de tvangsselge leiligheten din for å få dekket det du skylder dem. Dette er helt standard i sameier. Anonymkode: 72a5a...4d3 Tusen takk for svar Anonymkode: dc47d...a1b
TBergh Skrevet 23. juni 2020 #5 Skrevet 23. juni 2020 Hei. Legapant er pant som ikke kan tinglyses. Kommunen og staten har legalpant i alle faste eiendommer, for skyldige skatter og avgifter. Tollvesenet har legalpant i bilskilt. Den artikkelen det vises til fremkommer det at det er et forslag til å kunne få legalpant i den enkelte sameiers eirandel. I panteloven blir det vist til denne paragrafen § 6-2.Lovbestemt pant i løsøre. Lovbestemt pant i løsøre har rettsvern uten noen særskilt rettsvernsakt, forsåvidt ikke annet følger av den lovbestemmelse som fastsetter panteretten. Bestemmelsen i § 1-4 gjelder ikke. Håper dette brakte mer avklaring enn forvirring. Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #6 Skrevet 24. juni 2020 8 timer siden, TBergh skrev: Hei. Legapant er pant som ikke kan tinglyses. Kommunen og staten har legalpant i alle faste eiendommer, for skyldige skatter og avgifter. Tollvesenet har legalpant i bilskilt. Den artikkelen det vises til fremkommer det at det er et forslag til å kunne få legalpant i den enkelte sameiers eirandel. I panteloven blir det vist til denne paragrafen § 6-2.Lovbestemt pant i løsøre. Lovbestemt pant i løsøre har rettsvern uten noen særskilt rettsvernsakt, forsåvidt ikke annet følger av den lovbestemmelse som fastsetter panteretten. Bestemmelsen i § 1-4 gjelder ikke. Håper dette brakte mer avklaring enn forvirring. Med vennlig hilsen TBergh Nå ble jeg mer forvirret 😅 Vil det si at hvis mange nok ikke betaler felleutgiftene sine, så kan det få konsekvenser for meg og min leilighet? Anonymkode: dc47d...a1b
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #7 Skrevet 24. juni 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå ble jeg mer forvirret 😅 Vil det si at hvis mange nok ikke betaler felleutgiftene sine, så kan det få konsekvenser for meg og min leilighet? Anonymkode: dc47d...a1b Nei Legalpantet gjelder kun deg og din bolig. Hvis du ikke betaler fellesutgiftene og boligen blir solgt/tvangssolgt har sameiet krav på sine penger før banken hvor du har boliglån. Men, hvis du bor i et borettslag eller sameie med stor fellesgjeld er det viktig at det er sikringsordning på fellesgjelden. ellers kan du (og alle andre som bor der) måtte betale ekstra hvis en beboer ikke betaler sin del. De aller fleste har sånn sikring nå,men greit å sjekke ut i annonsen hvis du vurdere å kjøpe en bolig med fellesgjeld. Anonymkode: a9471...1b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå