Gå til innhold

Foreldrestipend fra lånekassen + foreldrepenger nav

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er førstegangsfødende og har noen spørsmål.
Er foreldrestipend fra lånekassen og det man får utbetalt i foreldrepenger fra nav helt separat, altså kan man motta foreldrestipend uten at det går ut over hva man får i foreldrepenger hos nav?

Jeg fullførte bachelorgrad nå i juni og skal føde i slutten av oktober, altså 4 måneder etter endt utdanning. Det står på lånekassen sine sider at man kan få foreldrepenger om man har fullført en grad innen de syv siste månedene før man fikk barn, så lenge man har rett på stipend og lån.
Jeg har rett på lån, men har ikke tatt opp lån i høst og vårsemesteret siden jeg har hatt en deltidsjobb og fått det til å gå rundt. 
Jeg ser imidlertid nå at det blir lite utbetalt i foreldrepenger pga. jeg har vært fulltidsstudent med deltidsjobb og ikke hatt så stor inntekt.
Jeg lurer derfor på om jeg kan søke om dette foreldrestipendet siden jeg fullførte graden nå og har termin i oktober. Hvordan går jeg i så fall fram? Siden jeg ikke søkte om lån i høst kan jeg ikke be om at de pengene jeg da ikke har fått omgjøres til foreldrestipend, og på den andre siden kan jeg ikke søke om stipend og lån nå for kommende høstsemester for så å til neste år søke om at alt blir omgjort til foreldrestipend, når jeg ikke skal ta fag til høsten (siden jeg har termin sent i oktober, er det ikke vits å melde seg opp til eksamener som havner i terminperioden).
Finner ingen info på siden om skjema hvor jeg kan søke om foreldrestipend. 
Det står også på lånekassen sine sider at man ved foreldrestipend kan få det omgjort til stipend, selv om man ikke består emnene (siden man skal føde da). Så lurer på om det man da gjør er at jeg melder meg opp til 30STP i enkeltfag, søker fult stipend og lån, for så å etterpå til neste år søke om å få alt omgjort til foreldrestipend? 

Anonymkode: a0162...3d3

AnonymBruker
Skrevet

Du får både foreldrestipend og foreldrepenger, ja. Det har du rett på. Jeg fikk til og med et ekstra år med støtte av Lånekassen fordi jeg fikk barn. Alt jeg fikk utbetalt av Lånekassen året jeg var i permisjon ble omgjort til stipend. Du må søke om stipend og lån, og så må du sende inn det skjemaet. 

Anonymkode: 4cfa4...d31

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får både foreldrestipend og foreldrepenger, ja. Det har du rett på. Jeg fikk til og med et ekstra år med støtte av Lånekassen fordi jeg fikk barn. Alt jeg fikk utbetalt av Lånekassen året jeg var i permisjon ble omgjort til stipend. Du må søke om stipend og lån, og så må du sende inn det skjemaet. 

Anonymkode: 4cfa4...d31

Okei, takk for svar :)

Men det jeg ikke skjønner er når det står på sidene deres at de som har fullført en grad det inneværende året kan få foreldrestipend så lenge graden var fullført innen 7 måneder før termin... Så selv om man egentlig er ferdigstudert da, må jeg bare melde meg opp til 30 vilkårlige studiepoeng i enkle fag som jeg kanskje har interesse av, bare så jeg kan få innvilget lån fra lånekasen, for så å til neste år søke om å få det omgjort til foreldrestipend, selv om jeg kanskje ikke rekker å få tatt eksamen i de emnene siden jeg har termin midt i eksamensperioden?

AnonymBruker
Skrevet

"Vilkår for foreldrestipend

Du må ha opptak som elev eller student i en godkjent utdanning. Det er unntak for studenter som får barn etter at de har fullført en grad.

Du har hatt rett til lån og stipend i en opptjeningstid på de siste 4 månedene før fødselen eller adopsjonen.Det er ikke et krav at du må ha mottatt lån eller stipend."

AnonymBruker
Skrevet

"Fikk du barn etter at du ble ferdig med graden din?

Hvis du får barn innen sju måneder etter at du har fullført en grad i høyere utdanning eller en utdanning på fagskole, kan du fortsatt få foreldrestipend.

Det er likevel et krav at du må ha vært i utdanning og hatt rett til støtte i fire måneder rett før du fullførte utdanningen.  

Gjelder dette for deg, må du sende en søknad om foreldrestipend, selv om du ikke har søkt om vanlig lån og stipend først."

AnonymBruker
Skrevet

I noen tilfeller kan du få omgjøring av lån til stipend selv om du ikke har bestått utdanning

Dette gjelder dersom:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...