AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #1 Skrevet 23. juni 2020 Om barnet har besøk eller er på besøk og noe blir ødelagt, en leke knust, såpebobler tømt ut osv hvem erstatter? Foreldrene til barnet som ødelagte eller foreldra til barnet som eier det som er ødelagt? Anonymkode: 09517...16d
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 23. juni 2020 Såpebobler tømt ut...? Det er vel litt på grensen til smålig å forvente at noen som helst skal erstatte det? Anonymkode: 16b3f...8bd 125
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 Vil tro du blir upopulær om du begynner å kreve erstatning for uttømte såpebobler, i allefall... Anonymkode: f667e...1cf 40
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om barnet har besøk eller er på besøk og noe blir ødelagt, en leke knust, såpebobler tømt ut osv hvem erstatter? Foreldrene til barnet som ødelagte eller foreldra til barnet som eier det som er ødelagt? Anonymkode: 09517...16d Det er som oftest uhell og ikke noe barn ødelegger med vilje. Som foreldre tenker jeg at man fint kan erstatte den ødelagte såpebobler på egenhånd uten så mye spetakkel, alt annet blir småelig. Anonymkode: 66534...12b 21
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #5 Skrevet 23. juni 2020 Leker blir vel ødelagt ofte? De er ikke ment å vare livet ut. Såpeboblevann kan tørkes opp. Etter min mening, er ingen erstatningspliktige. Med ett unntak: Dersom et barn - i en alder som tilsier at de forstår hva de gjør - bevisst går inn for å ødelegge en leke. Anonymkode: 96b89...571 27
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #6 Skrevet 23. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om barnet har besøk eller er på besøk og noe blir ødelagt, en leke knust, såpebobler tømt ut osv hvem erstatter? Foreldrene til barnet som ødelagte eller foreldra til barnet som eier det som er ødelagt? Anonymkode: 09517...16d Det bør være litt mer verdi enn 10 kr på Nille synes jeg, for at man skal kunne «kreve» noe som helst. Minimum 500 tenker jeg. Det er ikke rart det er krig... Anonymkode: 6ec9a...653 11
SkjultBruker Skrevet 23. juni 2020 #7 Skrevet 23. juni 2020 Såpebobler koster fint lite, så det hadde jeg verken betalt for eller krevd betalt for uansett. Kjøp en refilldunk på en liter så har du for evig. Hvem som betaler kommer helt an på hva som skjedde. Ødela de det med vilje? Var begge ungene med på å herje villt med leken? Er den dyr, eller er den verdt så lite at jeg ikke gidder å risikere uvennskap for å kreve betaling? Kan den repareres? Stor forskjell på om de ødelegger en radiostyrt bil, ipad eller noe annet dyrt, eller en badeball eller yoyo til 20 kr liksom. 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #8 Skrevet 23. juni 2020 Barn glemmer seg bort i lek, man kan ikke straffe de, det kan jo være de bare var nysgjerrige når de kasta helikopterleken ned verandaen Anonymkode: afc70...93f 3
Wilma89 Skrevet 23. juni 2020 #9 Skrevet 23. juni 2020 Tror virkelig ikke jeg hadde begynt å kreve erstatning hvis en av lekene til sønnen min ble ødelagt i lek. Det er sånn som skjer🤷♀️ Tenker også at det ikke er nødvendig å erstatte en leke som blir ødelagt. Da får de leke med noe annet. Hadde dog ikke slått meg vrang hvis noen ønsket erstatning for noe sønnen min ødela 7
SkjultBruker Skrevet 23. juni 2020 #10 Skrevet 23. juni 2020 4 minutter siden, SkjultBruker skrev: Såpebobler koster fint lite, så det hadde jeg verken betalt for eller krevd betalt for uansett. Kjøp en refilldunk på en liter så har du for evig. Hvem som betaler kommer helt an på hva som skjedde. Ødela de det med vilje? Var begge ungene med på å herje villt med leken? Er den dyr, eller er den verdt så lite at jeg ikke gidder å risikere uvennskap for å kreve betaling? Kan den repareres? Stor forskjell på om de ødelegger en radiostyrt bil, ipad eller noe annet dyrt, eller en badeball eller yoyo til 20 kr liksom. En av naboguttene ramponerte sykkelen til lillebroren min da vi var små (broren min ble mobbet). Pappa krevde at foreldrene erstattet den. Det syns jeg absolutt er innafor. Bestevenninnen til datteren min kom i skade for å ripe opp en DVD på besøk, og en annen gang har de dratt så hardt i hver sin arm på et kosedyr at det ble revet hull i den. Disse tilfellene har jeg ikke giddet å lage sak av. 29
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #11 Skrevet 23. juni 2020 Leker blir ødelagt, så jeg hadde ikke krevd erstatning for noen ting, med mindre ungen som ødelegger leken gjør det med vilje eller alltid ødelegger noe når han/hun er på besøk. Anonymkode: 6fdb8...ede 4
Arkana Skrevet 23. juni 2020 #12 Skrevet 23. juni 2020 Uhell skjer, og barn leker og ting blir ødelagt, sånn er livet. Du vil nok, med rette, bli sett rart på om du forventer erstatning for sølte såpebobler. Jeg krever ikke erstatning for småting eller der det er et åpenbart uhell. Hvem som helst kan tråkke på en ting, miste noe i gulvet eller noe sånt. Unntaket er hvis det var med vilje eller klar uaktsomhet OG at det som ble ødelagt var dyrt (f.eks. PlayStation), da tenker jeg at man som forelder til den som ødela er med på å erstatte tingen. 2
Gjest Geirfuglen Skrevet 23. juni 2020 #13 Skrevet 23. juni 2020 Er de små (under skolealder), og det ikke er med vilje, så synes jeg ikke man skal be foreldrene erstatte det. Er det derimot dyre ting som blir ødelagt pga dårlig atferd eller med vilje, og barnet er i skolealder, så synes jeg man skal vurdere å ta det opp. Jeg var en skikkelig uvøren unge selv og husker at foreldrene mine måtte erstatte et kurongbord og noe inventar engang, det synes jeg er innafor. (Jeg har skikket meg vel siden, må jeg legge til 😆)
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #14 Skrevet 23. juni 2020 Ting som ikke kan ødelegges skal ikke ligge tilgjengelig for lek heller. Det må ligge utilgjengelig. Anonymkode: 48fa2...0e2 10
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #15 Skrevet 23. juni 2020 Hvis min niåring med viten og vilje hadde tømt ut et annet barns såpebobler med den hensikt å såre, skulle hun fått tatt med seg sine surt oppsparte småpenger på Nille for å kjøpe nye. Sånn ut over det, er uhell sånt som skjer. Med mindre det er dyre leker som blir ødelagt med vilje eller grov uaktsomhet mot bedre vitende, er det unødvendig å lage styr over. Anonymkode: d6c0a...36c 13
Mezzosoprena Skrevet 23. juni 2020 #16 Skrevet 23. juni 2020 SÅPEBOBLER TØMT UT??? Denne her kommer jeg aldri til å glemme 🤣 23
Jif Skrevet 23. juni 2020 #17 Skrevet 23. juni 2020 2 minutter siden, Teatrica skrev: SÅPEBOBLER TØMT UT??? Denne her kommer jeg aldri til å glemme 🤣 Ikke jeg heller😂 3
Traktor Skrevet 23. juni 2020 #18 Skrevet 23. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ting som ikke kan ødelegges skal ikke ligge tilgjengelig for lek heller. Det må ligge utilgjengelig. Anonymkode: 48fa2...0e2 Hva er problemet med at ting som ikke kan ødelegges ligger tilgjengelig for lek? Man skulle vel heller tro at det var ting som kan ødelegges som burde ligge utilgjengelig?
Luckiness Skrevet 23. juni 2020 #19 Skrevet 23. juni 2020 Dette kommer helt an på situasjonen. Blir en leke ødelagt pga herjing (til tross for at barnet har fått beskjed om å være forsiktig/forsøkt å bli tatt bort fra leken) bør foreldrene til den som ødelagte kjøpe ny. Men dersom leken er veldig skjør eller veldig lett for kan bli ødelagt, synes jeg ikke det bør kreves noe erstatning. Isåfall burde foreldrene til den som eier leken lagt leken vekk/stoppet leken dersom den kun tåler varsom behandling...jeg tenker såpebobler går innunder det. Med mindre barnet som ødelegger er såpass gammel at h*n er i stand til å forstå at man skulle vært forsiktig/ikke ødelegge med vilje. Dersom det er et uhell, feks en figur som blir ødelagt fordi barnet er uheldig å mister den i gulvet eller glipper såpeboblene fordi flasken er glatt av sppevannet, så tenker jeg «shit happens». Da er leken dessverre tapt. Så får foreldrene selv evt velge å kjøpe ny. Det skjer uhell en og annen gang. Det er noe som er påregnet når man både selv har barn og har barn på besøk. Til og med voksne kan være uheldig å ødelegge noe uten vilje. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #20 Skrevet 23. juni 2020 Jeg hadde ikke krevd at min voksne venninne måtte erstatte noe som hun ødela med vilje, med mindre det var noe for flere tusen kroner. Det samme gjelder venner av barnet mitt. Anonymkode: fecde...961 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå