AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #1 Skrevet 23. juni 2020 Jeg har en følelse av at «alle» friske babyer gjør det. Jenta mi på 7 uker trenger masse støtte i form av trilling, vugging, amming eller knebøy i bæretøy for å sovne, og om vi ikke opprettholder støtten våkner hun veldig fort. Det blir ofte mange små dupper og hun virker veldig overtrøtt store deler av dagen. Vi har vært hos en privat barnelege (en anerkjent lege blant småbarnsfamilier), og hun mener at babyen vår har søvnvansker siden hun ikke sovner selv. Og at dermed kommer disse søvnvanskene av en plage🤷🏼♀️ På helsestasjonen synes jeg de også har så fokus på at babyene bør duppe lenge av gangen for at de skal få kvalitetssøvn, og det er et «jag» etter at de skal sovne av seg selv i vogna.. Jeg blir så svett av dette. Kan min jente være helt frisk selv om hun trenger støtte, og selv om hun dupper kort og urolig? Hun sover bedre og lenger om natten, men styrer litt med grynting og pressing i søvne. Anonymkode: 7c908...9a4
boblevann Skrevet 23. juni 2020 #2 Skrevet 23. juni 2020 Nei. Han er 8 mnd nå og har ved et par tilfeldige anledninger sovnet av seg selv - men stort sett er det amming, byssing, bæring, gynging og trilling som gjelder. Helt frisk som en fisk og stort sett blid, har «bestått» alle kontroller og har ingen andre plager. Så frisk er han Han sover sjelden/aldri mer enn 30-45 min i slengen på dagtid, aldri mer enn 1,5 time på natt sammenhengende. Jeg har egentlig inntrykk av at hjelp til å sove er vanligere enn at man bare legger de ned, sier natta og så sover de i timesvis 🤷🏽♀️ 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 Her er det kun min mamma som får til å legge han uten noen form for støtte (utenom smokk). Han er 10 mnd. Han begynte å sove lange dupper da han var rundt 7-8 mnd. Nå sover han 2x2 timer dupper på dagen. Ingenting som feiler han. Anonymkode: d95c9...4b9
Regnbuefisk Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 Enig med hun over! Det er først nå ved 10 mnd at baby sovner i stillestående vogn. Og det er fortsatt bare hvis det er stille og rolig og han er akkurat passe trøtt. Før har vi alltid trillet, båret i bæresele eller vugget i søvn. Han hylgråt også hver eneste gang han skulle sove frem til ca 4 mnd. Gråtingen var slitsom for alle, men det gikk over helt av seg selv. Sov stort sett minst én lang lur per dag, men ikke alltid det heller. Han har alltid virket kvikk og opplagt. Her har ingen lege eller på helsestasjonen kommentert at det er unormalt..
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #5 Skrevet 23. juni 2020 Nå er min rukket å bli 1,5 år, men frem til hun var rundt året, trengte hun hjelp til og sovne. Hun måtte ha flaska si for og sovne for kvelden, og våknet i tillegg opp til flere ganger hver natt hvor hun måtte ha hjelp til og sovne igjen. Som regel var det bare smokken hun måtte ha, men noen ganger krevde det litt mer. På dagtid sov hun flere dupper i løpet av en dag, på alt fra 10 minutter til en time. Så ble de gradvis lenger og færre desto nærmere ett-årsdagen sin hun kom. Det var aldri et problem å få henne til å sove dupp, dog, da var det bare å legge henne så sov hun. Nå legger vi henne bare i vogna når hun skal ha duppen sin, så sovner hun ganske fort. Da sover hun ca 1,5 time. Det samme om kvelden, bare at hun bruker litt lenger tid før hun sovner og hun sitter gjerne og prater og synger for seg selv til hun sovner. Anonymkode: f56ab...984
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #6 Skrevet 23. juni 2020 Nei! Absolutt ikke. Jeg lurer på hvorfor det fremstilles som at alle babyer bare sovner av seg selv og sover i timesvis. De færreste jeg kjenner har slike babyer. Min eldste sov ikke natta gjennom før han var 3. Han sov dupper på 20 min 3 ganger daglig fra 4 mnd til 10 mnd. Han er helt frisk i dag. De sier vel at de babyene som sover lite ofte er intelligente og trenger lite søvn. Er snarere et sunnhetstegn enn et sykdomstegn tenker jeg Anonymkode: cb0ed...a57
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #7 Skrevet 23. juni 2020 Ja, etter en viss alder, men 7 uker er så ungt at «alt er normalt». Anonymkode: 1bd9d...b1b
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #8 Skrevet 23. juni 2020 Nei. Gutten min er frisk som en fisk, men fra 10 måneder begynte han å sovne selv til kvelden. Han er 16 måneder nå og må fortsatt trilles i søvn på dagtid. Han har heller aldri sovet lange dupper, stort sett har han nøyd seg med en halvtime i gangen. Nå kan han sove 1 times tid, men det er først de siste månedene. Jeg synes også det var en del press fra hs om de lange duppene, men hvordan i h****** skulle jeg tvinge en baby til å sove liksom? Irriterende. Anonymkode: 54f21...cd8
Rockesau Skrevet 23. juni 2020 #9 Skrevet 23. juni 2020 (endret) Ja, det er vanlig at de etter noen uker/måneder trenger å hjelpes over i søvn. Du må nødvendigvis ikke bysse eller trille, men da må du legge de ned på riktig tidspunkt. Og det må være tilrettelagt for soving. Min på snart 3 måneder sovner av seg selv hvis jeg legger henne etter maks 1 times våkentid før hun er overtrøtt. Hun må også ha en kos ved ansiktet og ofte smokken. Mister jeg søvnvinduet må det bysses eller trilles og da tar det mye lengre tid, og duppene blir veldig korte. Men å tenke at baby kan sovne av seg selv til alle dupper er nok en utopi! Noen barn sover korte dupper, noen sover lenger. Så det er variasjoner her, men noen kan sove lenger hvis det tilrettelegges. Riktig antall dupper, lengde, tilrettelegging for søvn osv. Endret 23. juni 2020 av Rockesau La til noe
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #10 Skrevet 23. juni 2020 Det er helt vanlig at de trenger hjelp og støtte for å sovne og sove de første månedene. Vår nr. to trenger ikke det, og både helsesykepleieren og folk rundt kommenterer at vi har vært heldige der. Det første barnet vårt sov bare på brystet mitt eller i bæresele på dagtid lenge, hun skrek i vogn også samme hvor mye vi trillet. Hun var frisk, og det gikk seg til. Man kan jo oppleve søvnproblemer som kommer av at babyen har vondt noe sted også, men det trenger ikke å være noe. Og ved 7 uker er det heller slik de fleste har det i større eller mindre grad. Anonymkode: d52cd...3d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå