AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #1 Skrevet 23. juni 2020 Vår datter på 3 år trives i bhg og leker med flere der. Men på fritiden har hun ingen å leke med. Har forsøkt å snakke med to av mødrene til de hun leker med i bhg. Har et par ganger sagt at det hadde vært kjekt om de stakk innom en gang med barn. De virker ikke interessert i å bli kjent. Kanskje liker de meg ikke, eller har det travelt. Vanskelig å si. Er det mitt ansvar som forelder å ta enda mer initiativ, eller burde jeg la være? Har ikke lyst å være påtrengende. Hva gjør andre for å hjelpe ungene å få venner? Eller er det ikke vanlig å ha mange å leke med på fritiden i 3årsalderen? Anonymkode: 2ef19...0f9
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #2 Skrevet 23. juni 2020 Barn på 3 år trenger ikke venner. Det kommer av seg selv når de begynner på skolen. Anonymkode: 70888...e02 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #3 Skrevet 23. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn på 3 år trenger ikke venner. Det kommer av seg selv når de begynner på skolen. Anonymkode: 70888...e02 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn på 3 år trenger ikke venner. Det kommer av seg selv når de begynner på skolen. Anonymkode: 70888...e02 På fritiden, vel å merke. Anonymkode: 70888...e02 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #4 Skrevet 23. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår datter på 3 år trives i bhg og leker med flere der. Men på fritiden har hun ingen å leke med. Har forsøkt å snakke med to av mødrene til de hun leker med i bhg. Har et par ganger sagt at det hadde vært kjekt om de stakk innom en gang med barn. De virker ikke interessert i å bli kjent. Kanskje liker de meg ikke, eller har det travelt. Vanskelig å si. Er det mitt ansvar som forelder å ta enda mer initiativ, eller burde jeg la være? Har ikke lyst å være påtrengende. Hva gjør andre for å hjelpe ungene å få venner? Eller er det ikke vanlig å ha mange å leke med på fritiden i 3årsalderen? Anonymkode: 2ef19...0f9 Ville invitert de skikkelig, evt finne et sted ute å være Anonymkode: 4ce8f...05a 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #5 Skrevet 23. juni 2020 Her tror jeg ikke det er så vanlig at 3-åringer henger så mye sammen utenom barnehagen. Jeg synes det virker som om du er litt tidlig ute. Anonymkode: e3638...2cb 6
tussi84 Skrevet 23. juni 2020 #6 Skrevet 23. juni 2020 (endret) Ikke så veldig vanlig at så små barn henger sammen med jevnaldrende på fritiden. De får nok sosial stimulering av jevnaldrende av alle timene de er i barnehagen. Resten tar familien seg av. Endret 23. juni 2020 av tussi84 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #7 Skrevet 23. juni 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn på 3 år trenger ikke venner. Det kommer av seg selv når de begynner på skolen. Anonymkode: 70888...e02 Hvorfor trenger ikke små barn venner på fritiden? Ts Anonymkode: 2ef19...0f9
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #8 Skrevet 23. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor trenger ikke små barn venner på fritiden? Ts Anonymkode: 2ef19...0f9 Om hun går i barnehagen, får hun nok det hun trenger av tid med andre barn der. Går hun ikke bhg, trenger hun selvsagt kontakt med andre. Men du skriver jo at hun går i bhg.. Anonymkode: e3638...2cb 2
Fru Uperfekt Skrevet 23. juni 2020 #9 Skrevet 23. juni 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår datter på 3 år trives i bhg og leker med flere der. Men på fritiden har hun ingen å leke med. Har forsøkt å snakke med to av mødrene til de hun leker med i bhg. Har et par ganger sagt at det hadde vært kjekt om de stakk innom en gang med barn. De virker ikke interessert i å bli kjent. Kanskje liker de meg ikke, eller har det travelt. Vanskelig å si. Er det mitt ansvar som forelder å ta enda mer initiativ, eller burde jeg la være? Har ikke lyst å være påtrengende. Hva gjør andre for å hjelpe ungene å få venner? Eller er det ikke vanlig å ha mange å leke med på fritiden i 3årsalderen? Anonymkode: 2ef19...0f9 Vent til hun er 4-5 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #10 Skrevet 23. juni 2020 Jeg hadde venner utenom barnehagen da jeg gikk i barnehagen.. det er jo veldig fint til helger, ferier osv? Eller om man ikke har lange dager i bhg? Mine venner var barn av mamma og pappa sine venner + nabo-unger. De jeg var mest med var 1-3 år eldre enn meg da. Jeg husker jo at jeg var venn med dem allerede før jeg begynte på skolen og de gikk allerede på skolen mens jeg gikk i barnehagen så må jo ha lekt med dem utenom barnehagen. Tenker du bare må spørre igjen om noen av foreldrene vil møtes i helg eller ha med ditt barn hjem/la deres barn bli med ditt barn hjem etter bhg + se om det er barn i nabolaget dere kan bli kjent med. Forsøk lekeplassen i nabolaget og se om dere kan møte noen der Eller spør på fb-siden til borettslaget om dere har det. Anonymkode: 2f76c...804 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #11 Skrevet 23. juni 2020 Jeezes, hun er venner med deg, er hun ikke? Bare slapp av, ikke vanlig å "henge" når man er 3 😅 Anonymkode: 76959...16d 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #12 Skrevet 23. juni 2020 Jeg synes det er fint at barn kan møte andre barn på fritiden. Det er noe med det å lære seg å ta kontakt og starte en lek, uten hjelp fra de voksne i barnehagen. Prøv deg på ei helg kanskje? En søndags formiddag må vel folk kunne avse. Regner med de mødrene har venner med barn som de møter på fritiden, så det er nok absolutt ikke noe galt med deg men heller tiden som ikke strekker helt til. Ikke gi opp, gi det noen forsøk til før du gir deg. I sommer vil nok flere kunne møtes tilfeldigvis ute og du kan stifte bekjentskap der. Anonymkode: 3dee7...2ee
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #13 Skrevet 23. juni 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er fint at barn kan møte andre barn på fritiden. Det er noe med det å lære seg å ta kontakt og starte en lek, uten hjelp fra de voksne i barnehagen. Prøv deg på ei helg kanskje? En søndags formiddag må vel folk kunne avse. Regner med de mødrene har venner med barn som de møter på fritiden, så det er nok absolutt ikke noe galt med deg men heller tiden som ikke strekker helt til. Ikke gi opp, gi det noen forsøk til før du gir deg. I sommer vil nok flere kunne møtes tilfeldigvis ute og du kan stifte bekjentskap der. Anonymkode: 3dee7...2ee Enig med deg😊 Barna har mye glede av å ha venner selv om de er små. Skal prøve å ta henne med til lekeplassen litt oftere👍 Anonymkode: 2ef19...0f9
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #14 Skrevet 23. juni 2020 Ta henne med på lekeplassen og spør om noen andre vil møte dere der eller noe sånn. Min blir snart 4, det er først nå hun har ønsket å møte andre utenom bhg. Hun har vært så sliten og forsynt etter en hel dag i barnehagen tidligere. Anonymkode: 0f97b...eca 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #15 Skrevet 23. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ta henne med på lekeplassen og spør om noen andre vil møte dere der eller noe sånn. Sånn har vi blitt kjent med de andre foreldrene her ☺️ Men man må tåle nei av og til Anonymkode: 9908c...70c
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #16 Skrevet 23. juni 2020 Det helt store sosiale behovet utenfor bhg er kanskje ikke der, men på den annen side skader det jo ikke å møte noen av og til. Tror mine såvidt begynte med det i den alderen, og for oss foreldre var det en fin måte å bli kjent med andre voksne på. Jeg ville imidlertid invitert litt mer konkret. Tror de fleste både vegrer seg litt for å stikke innom uten en konkret invitasjon (dessverre), samt at de fleste nok har ganske travle dager hvor sånne uformelle treff kanskje bare blir utsatt i det uendelige. Ville sendt en SMS og spurt om de vil komme og leke søndag ettermiddag el.l. Alternativt var det også et godt forslag som noen over her sier, å forslå et treff på en lekeplass etc. Anonymkode: 90110...e9b 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #17 Skrevet 23. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vår datter på 3 år trives i bhg og leker med flere der. Men på fritiden har hun ingen å leke med. Har forsøkt å snakke med to av mødrene til de hun leker med i bhg. Har et par ganger sagt at det hadde vært kjekt om de stakk innom en gang med barn. De virker ikke interessert i å bli kjent. Kanskje liker de meg ikke, eller har det travelt. Vanskelig å si. Er det mitt ansvar som forelder å ta enda mer initiativ, eller burde jeg la være? Har ikke lyst å være påtrengende. Hva gjør andre for å hjelpe ungene å få venner? Eller er det ikke vanlig å ha mange å leke med på fritiden i 3årsalderen? Anonymkode: 2ef19...0f9 Jeg tenker det er svært tidlig å drive med slikt... bhg er kanskje nok? Mi begynte såvidt å ha playdates da de ble 3 år men det var med de med eldre søsken som «også vil ha besøk», så de visste egentlig ikke var de snakket om en gang. Nå er de 4,5 år og begynner å faktisk har lyst til å leke med den eller den også på fritiden. men har også god erfaring med at barn finner hverandre om man henger endel ute i nabolaget, på lekeplasser etc! Plutselig finner de andre venner enn de i bhg. Kanskje ikk ideelt i korona-tider, men ellers iaf. Anonymkode: 77479...65c
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #18 Skrevet 24. juni 2020 Min nærmer seg 4 og har hatt planlagt lekebesøk med noen fra barnehagen 2 ganger, ellers er det mer spontan lek med ungene i gaten. Hittil har han hatt mer enn nok med det sosiale i bhg og ikke hatt energi til å møte noen i ukedagene, men jeg ser det har endret seg litt den siste tiden og han har denne uken for første gang spurt om en av vennene kan være med hjem. Avhengig av hvor på 3-året barnet ditt er tror jeg kanskje du er litt tidlig ute. Men hvis dere skal møte noen ville jet prøvd med åå helt kontekst: « Sofie snakker så mye om Mari hjemme. Vil Mari og en av dere voksne komme hjem til oss en lørdag og leke litt?» Anonymkode: c516c...e1c
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #19 Skrevet 24. juni 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Barn på 3 år trenger ikke venner. Det kommer av seg selv når de begynner på skolen. Anonymkode: 70888...e02 Stemmer det, dette går av seg selv når hun blir eldre. Anonymkode: d871b...b78
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #20 Skrevet 24. juni 2020 Eg går og tenker på det samme! Har ei jente på 3 år eg også. Ser stadig at andre på hennar alder frå samme barnehage går tur saman og er med heim til kvarandre. Vil ikkje trenge meg på, så har ikkje prøvd så hardt enno. Men er redd ho blir utanfor. Er også redd for at sommarferien blir lang, når familien er liten, og eg ikkje har bekjente som har barn. Godt å høyre at vi ikkje er åleine da. 🙂 Anonymkode: 0d245...bab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå